Η αξία του Παιχνιδιού Παιχνίδια με αριθμούς Γεωργία Παύλου Σχολική Σύμβουλος
Η Ορισμός Με τον όρο παιχνίδι εννοούμε κάθε αυθόρμητη δραστηριότητα του παιδιού, φυσική ή διανοητική που συμβαίνει μόνο και μόνο για την ευχαρίστηση που προκαλεί, χωρίς να έχει για προορισμό το υλικό κέρδος Με τον όρο παιχνίδι εννοούμε κάθε αυθόρμητη δραστηριότητα του παιδιού, φυσική ή διανοητική που συμβαίνει μόνο και μόνο για την ευχαρίστηση που προκαλεί, χωρίς να έχει για προορισμό το υλικό κέρδος
Η Με το παιχνίδι: το παιδί μπορεί να εκδηλώσει σε μεγάλο βαθμό την αυτοτέλειά του. Επιλέγοντας τα παιχνίδια του, δημιουργώντας κανόνες και ρόλους θέτοντας σκοπούς και αποφασίζοντας με τι μέσα θα τους πραγματοποιήσει αποκτά την ευκαιρία να κινηθεί ελεύθερα και δημιουργήσει τη δική του ταυτότητα.
του παιχνιδιού είναι μεγάλη διότι: Η Η παιδαγωγική αξία του παιχνιδιού είναι μεγάλη διότι: βοηθάει το παιδί να γνωρίσει καλά και να αφομοιώσει το φυσικό και κοινωνικό του περιβάλλον δίνει την ευκαιρία να μυηθεί στη διαδικασία του συμβολισμού προσφέρει τη δυνατότητα να αισθανθεί τη χαρά της δημιουργίας
επιτυγχάνεται η συναισθηματική εξέλιξη: Η Με το παιχνίδι: επιτυγχάνεται η συναισθηματική εξέλιξη: Το παιδί εκτονώνει τα μεγάλα αποθέματα ενέργειάς του. Βιώνει τα συναισθήματά του και «ψυχολογική κάθαρση» αφού ανακουφίζεται από τη λύπη, τη στενοχώρια, τη δυσαρέσκεια, τις συναισθηματικές καταπτώσεις και έτσι αποκαθίσταται η συναισθηματική του ισορροπία.
Συμβάλλει στην κοινωνικοποίηση Η Το παιχνίδι: Συμβάλλει στην κοινωνικοποίηση το παιδί μαθαίνει να μοιράζεται ή να ανταλλάσσει πράγματα, να υπακούει σε κανόνες να αναπτύσσει πνεύμα συνεργασίας να είναι υπεύθυνο
Η Το παιχνίδι: συμβάλλει στη σωματική ανάπτυξη του παιδιού, αφού η κυκλοφορία του αίματος γίνεται κανονικότερη και ενδυναμώνει το νευρικό και μυϊκό σύστημα
Η Το παιχνίδι: Συμβάλλει στην ανάπτυξη πνευματικών λειτουργιών, που οδηγούν στη μάθηση όπως την προσοχή, τη μνήμη, την κρίση, το συλλογισμό, την παρατηρητικότητα, την φαντασία Χρησιμοποιείται ως γέφυρα επικοινωνίας ώστε το παιδί να μάθει πιο εύκολα και ευχάριστα όσα πρέπει να κάνει καθημερινά.
προσφέρει σημαντική βοήθεια στη παιδαγωγική διαδικασία. Η Το παιχνίδι: προσφέρει σημαντική βοήθεια στη παιδαγωγική διαδικασία. Ο παιδαγωγός κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού μπορεί να διακρίνει τις ατομικές διαφορές των μαθητών του, πράγμα που θα τον βοηθήσει να σχηματίσει μια πιο ολοκληρωμένη γνώμη για το δυναμικό της τάξης του, και για το κάθε παιδί ξεχωριστά.
Η Θεωρίες για το παιχνίδι Ψυχαναλυτική προσέγγιση (κλασσική Freud) : Η Θεωρίες για το παιχνίδι Ψυχαναλυτική προσέγγιση (κλασσική Freud) : Μέσα από το παιχνίδι το παιδί επεξεργάζεται εσωτερικές συγκρούσεις, εκφράζει απωθημένες επιθυμίες, διαχειρίζεται τα άγχη και τις αγωνίες του, εκφράζει «απαγορευμένα» συναισθήματα και συμπεριφορές, ξαναφτιάχνει την πραγματικότητα έτσι, ώστε να ικανοποιήσει ανάγκες και φαντασιώσεις
Η Θεωρίες για το παιχνίδι Η προσέγγιση του J. Piaget : Η Θεωρίες για το παιχνίδι Η προσέγγιση του J. Piaget : Το παιχνίδι συνδέεται με τη νοητική ανάπτυξη του παιδιού. Οι διαφορετικοί τύποι παιχνιδιού ακολουθούν τα στάδια νοητικής ανάπτυξης και βασίζονται στις γνωστικές κατακτήσεις που χαρακτηρίζουν τα αντίστοιχα στάδια. Αισθησιοκινητικό στάδιο: παιχνίδι εξάσκησης Στάδιο προ-ενεργητικής νοημοσύνης: συμβολικό παιχνίδι
Η Θεωρίες για το παιχνίδι Η Θεωρίες για το παιχνίδι Ενεργητική νόηση: παιχνίδι με κανόνες Παιχνίδι εξάσκησης και συμβολικό παιχνίδι: τονίζεται ο χαρακτήρας αφομοίωσης Παιχνίδι με κανόνες : τονίζεται η συμμόρφωση Όταν η εγωκεντρική σκέψη δώσει τη θέση της στη λογική σκέψη (σχολική ηλικία), το συμβολικό παιχνίδι υποχωρεί και δίνει τη θέση του στο παιχνίδι με κανόνες.
Η ανάπτυξη του συμβολικού παιχνιδιού Α. Μετάβαση από την αισθησιοκινητική στην προεννοιολογική σκέψη. Το παιδί προσποιείται ότι εκτελεί κάποια πράξη. Β. Απλή αναπαράσταση το παιδί εφαρμόζει αυτή την πράξη σε κάποιο άλλο αντικείμενο. ΚΟΙΜΑΜΑΙ ΑΡΚΟΥΔΑ ΚΟΙΜΗΣΟΥ Η ανάπτυξη του συμβολικού παιχνιδιού Γ. Πολύπλοκη αναπαράσταση. Το παιδί αναπαριστά ένα σύνολο ενεργειών που ταιριάζουν σε ένα κοινωνικό ρόλο όπως π.χ. τον αδερφό του μωρού. ΑΡΚΟΥΔΑ ΚΟΙΜΑΤΑΙ ΑΡΚΟΥΔΑ ΤΡΩΕΙ Δ. Μετάβαση στο δεύτερο επίπεδο της αναπαραστασιακής σκέψης. Το παιδί αναπαριστά τις σχέσεις ανάμεσα σε κοινωνικούς ρόλους. ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΑΡΚΟΥΔΑΚΙΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΜΑΜΑ ΑΡΚΟΥΔΑ
Η Θεωρίες για το παιχνίδι Η Θεωρίες για το παιχνίδι Η άποψη του Vygotsky: To παιχνίδι δεν είναι απλά ένα εξέχον χαρακτηριστικό της παιδικής ηλικίας, αλλά καθοδηγεί την ανάπτυξη, αποτελεί «κινητήρια δύναμη» για την ανάπτυξη. Όπως, το κέντρο ενός μεγεθυντικού φακού, το παιχνίδι περιέχει όλες τις αναπτυξιακές τάσεις συμπυκνωμένες και αποτελεί μια μέγιστη πηγή ανάπτυξης.
Η Θεωρίες για το παιχνίδι Η Θεωρίες για το παιχνίδι Vygotsky:Στο παιχνίδι, το παιδί ξεπερνάει το μέσο όρο της ηλικίας του, δημιουργεί τη Ζώνη Επικείμενης Ανάπτυξης. ΖΕΑ: αντιστοιχεί στην απόσταση ανάμεσα στο πραγματικό αναπτυξιακό επίπεδο και στο επίπεδο δυνάμει ανάπτυξης, όπως καθορίζεται από την επίλυση προβλημάτων κάτω από την καθοδήγηση των ενηλίκων ή σε συνεργασία με πιο ικανούς συνομηλίκους
Η Vygotsky: Το παιδί: επιτυγχάνει τον μέγιστο αυτοέλεγχο και ταυτόχρονα κάνει αυτό που του αρέσει περισσότερο, δηλαδή έχει την μεγαλύτερη αυτοδιάθεση. επιτυγχάνει την πρώτη χειραφέτηση από τους περιορισμούς που επιβάλει η εξωτερική κατάσταση. οικειοποιείται κοινωνικοπολιτισμικές πρακτικές.
Η Παιδαγωγοί & Γονείς οφείλουν να: Η Παιδαγωγοί & Γονείς οφείλουν να: θυμούνται ότι με το παιχνίδι μπορεί να κινηθεί το ενδιαφέρον του παιδιού για μάθηση. Μαζί με άλλες μεθόδους τα διδακτικά παιχνίδια λύνουν συγκεκριμένα προβλήματα για τη διερεύνηση των γνώσεων. θεωρούν το παιχνίδι σαν φυσική μέθοδο με την οποία τα μικρά παιδιά μαθαίνουν και αποκτούν εμπειρίες. Πρέπει να φροντίζουν να διαποτίζουν τη διδασκαλία τους με την ατμόσφαιρα της χαράς του παιχνιδιού.
Στα μαθηματικά είναι απαραίτητη η δόμηση των εννοιών: Χώρου Χρόνου Ταξινόμησης Σύγκρισης
Η Παιχνίδια για την έννοια του χώρου Η Παιχνίδια για την έννοια του χώρου Τοποθετήσεις και μετακινήσεις στην τάξη και στην αυλή. Τοποθετήσεις και μετακινήσεις στη διάρκεια παιχνιδιών. Τοποθετήσεις και μετακινήσεις σε μακέτες , κουκλόσπιτα κ.λ.π.
Η Παιχνίδια για την έννοια του χώρου Η Παιχνίδια για την έννοια του χώρου Τοποθετήσεις και μετακινήσεις σε εικόνες και σχήματα. Το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού με εντολές. Η τυφλόμυγα με υποδείξεις Βήματα χορού
Η Παιχνίδια για την έννοια του χώρου Η Παιχνίδια για την έννοια του χώρου Η αλεπού και η κότα στο κουκλοθέατρο (η αλεπού κρύβεται και το παιδί ψάχνει να βρει την κότα). Ο ταχυδρόμος (να μοιραστούν γράμματα με εντολές θέσης ως προς κάποιο σύστημα αναφοράς στο χώρο) ή το μπακάλικο (να μοιραστούν τρόφιμα με εντολές). Καθρέφτες
Η Παιχνίδια για την έννοια του χώρου Η Παιχνίδια για την έννοια του χώρου Τοποθέτηση των αντικειμένων και επίπλων της τάξης για κάποια δραστηριότητα ή εκδήλωση και επαναφορά τους. Διαδρομές Κοντορεβιθούλης Κουτσό Μικροί λαβύρινθοι Γύρω – γύρω όλοι
Η Η Παιχνίδια για την έννοια του χώρου Η Η Παιχνίδια για την έννοια του χώρου Ο λύκος και τα αρνάκια Το μαντηλάκι Βρες τη φωλιά σου Οι λαγοί στο δάσος Αυτοκίνητα και τροχονόμοι
Η Δραστηριότητες για την έννοια του χώρου Η Δραστηριότητες για την έννοια του χώρου Διαδοχή των μηνών Την ηλικία (πόσο χρονών είναι , πόσο χρονών είναι η δασκάλα του) Οι ασκήσεις που γίνονται με τη βοήθεια ρυθμού και μουσικής βοηθούν επίσης στην κατανόηση των χρονικών εννοιών
Η Παιχνίδια για την έννοια της ποσότητας Η Παιχνίδια για την έννοια της ποσότητας Συμβολικό παιχνίδι στη γωνιά του μπακάλικου Παιχνίδι στη γωνιά μαγειρικής Παιχνίδι στη γωνιά φυσικών επιστημών Ντόμινο
Ας σοβαρευτούμε λοιπόν… Ευχαριστώ για την προσοχή σας Ώρα για παιχνίδι! Ευχαριστώ για την προσοχή σας