Βοηθώντας τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο Φιλαναγνωσία Βοηθώντας τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΕΩΡΓΙΑ ΚΡΕΜΜΥΔΙΩΤΗ
Γιατί είναι σημαντικό να διαβάζουν τα παιδιά εξωσχολικά βιβλία; Για να μορφωθούν; Για να αναπτύξουν τη φαντασία και τη δημιουργική ικανότητα κειμενογράφησης και μυθοπλασίας; Για να πλουτίσουν το λεξιλόγιό τους; Για να αποκτήσουν μια καλή συνήθεια; Γιατί το διάβασμα βοηθά στην ορθή ανάγνωση, στην εκμάθηση της ορθογραφίας και στη σωστή έκφραση; Γιατί με το διάβασμα προωθείται η ανάπτυξη κριτικής και δημιουργικής σκέψης; Γιατί το διάβασμα πάνω απ’ όλα είναι διασκέδαση…
Γιατί… δε διαβάζεις ένα βιβλίο; Γιατί… δε διαβάζεις ένα βιβλίο; Βρίσκω το διάβασμα βαρετό… Δεν έχω ελεύθερο χρόνο… Δυσκολεύομαι… Δεν το θεωρώ σημαντικό… Δεν το βρίσκω διασκεδαστικό…
Γιατί οι μαθητές δεν διαβάζουν εξωσχολικά βιβλία;
Ο μικρός αναγνώστης… έχει τη δική του προσωπικότητα έχει τη δική του αναγνωστική ιστορία έχει αναπτύξει συγκεκριμένες αναγνωστικές ικανότητες ζει σε συγκεκριμένο κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον έχει συγκεκριμένο γούστο έχει συγκεκριμένες συνήθειες
Καλές πρακτικές από εκπαιδευτικούς Βιβλιοπαρουσίαση στην τάξη. Οργάνωση της βιβλιοθήκης της τάξης με τα κατάλληλα βιβλία. Ανάγνωση αποσπασμάτων βιβλίων, που κεντρίζουν το ενδιαφέρον των παιδιών . Αξιοποίηση της βιβλιοθήκης του Σχολείου. Πρόταση στους μαθητές στην αρχή της χρονιάς ένα καλό βιβλίο. Το λογοτεχνικό βιβλίο συμπλήρωμα στη διδακτική πράξη.
Καλές πρακτικές από γονείς Βιβλία διαφορετικά Βιβλία παντού Διαβάζω Διαβάζω στο παιδί μου Διαβάζω με το παιδί μου Προσφέρω δώρο στο παιδί ένα βιβλίο Συζητώ για το βιβλίο που διαβάσαμε Αφήνω το παιδί να επιλέξει το βιβλίο που θα διαβάσει
Κι άλλες καλές πρακτικές…. Διερευνούμε τι ενδιαφέρει τα παιδιά Αφιερώνουμε χρόνο για την ανάγνωση βιβλίων Διαμορφώνουμε κατάλληλα το χώρο Διοργανώνουμε/επισκεπτόμαστε έκθεση βιβλίου Ζωντανεύουμε την ανάγνωση με θεατρικά στοιχεία Γνωρίζουμε έναν συγγραφέα ή έναν εικονογράφο Επισκεπτόμαστε βιβλιοθήκες και βιβλιοπωλεία Παίζουμε παιχνίδια με βιβλία Φτιάχνουμε το δικό μας βιβλίο
Ο Μαραθώνιος του Χιούμορ Βιβλιοαινίγματα Ο Μαραθώνιος του Χιούμορ Εμψυχωτής: Δάσκαλος Διερεύνηση: Τι μας προκαλεί γέλιο; Χιουμοριστικά μέσα συγγραφέων; Να φέρουμε όσο πιο πολλά και όσο πιο αστεία χιουμοριστικά κείμενα (βιβλία, διηγήματα, κόμικς, περιοδικά, γελοιογραφίες) Κατηγοριοποίηση – Παρουσίαση Έκθεση Εμψυχωτές: Ομάδα Παιδιών Οι εμψυχωτές έχουν διαβάσει όλοι το ίδιο βιβλίο Τα υπόλοιπα παιδιά προσπαθούν να ανασυνθέσουν την υπόθεση του βιβλίου χωρίς να το έχουν διαβάσει, κάνοντας ερωτήσεις στους εμψυχωτές για το χώρο, το χρόνο, τα πρόσωπα, τη δράση.
Αλλάζω -Διαλέγω βιβλίο Βιβλιοντόμινο Αλλάζω -Διαλέγω βιβλίο Εμψυχωτής: Δάσκαλος Διερεύνηση: Ποιο μπορεί να είναι το κοινό σημείο δύο βιβλίων; Οι μαθητές σε ομάδες των τεσσάρων, βάζουν τα βιβλία σε μια σειρά, αφού εντοπίσουν ποιο είναι το στοιχείο που τα συνδέει ανά δύο. Κάθε ομάδα παρουσιάζει τη σειρά που έφτιαξαν στους υπόλοιπους μαθητές. Εμψυχωτής: Δάσκαλος Κάθε μαθητής παίρνει από ένα βιβλίο. Το ξεφυλλίζει, το διαβάζει. Κάθε 5’ παίρνει ένα άλλο βιβλίο. Αφού γίνουν κάποιες αλλαγές, όσες επιτρέπει ο διαθέσιμος χρόνος, διαλέγει κάθε μαθητής ένα βιβλίο για να διαβάσει.
Ζωντανεύοντας την ανάγνωση Μεταμφιεστείτε… Χρησιμοποιείστε για αφηγητή μια κούκλα… Αλλάξτε τη φωνή σας… Κάντε γκριμάτσες και πάρτε πόζα… Βάλτε τα παιδιά να συμμετέχουν με κινήσεις… Διασκεδάστε!
Κριτήρια επιλογής βιβλίων Το θέμα Η οπτική του γωνία Οι ανθρώπινοι χαρακτήρες του Τυπογραφικά στοιχεία Η εικονογράφηση Τα παιδιά να επιλέγουν μόνα τους τα βιβλία που θα διαβάσουν.
Συνταγή ενός «καλού» βιβλίου Εκτέλεση: Ρίχνετε στη λεκάνη τη φαντασία, αμέσως μετά ρίχνετε την περιπέτεια και την αγωνία. Τα ανακατεύετε καλά και τα αφήνετε να φουσκώσουν. Αφού φουσκώσουν ρίχνετε λίγη ζωντάνια. Κατόπιν λίγες- λίγες τις λέξεις και τους τόνους, εναλλάξ με τα σημεία στίξης. Αν θέλετε ρίχνετε και τις εικόνες. Ανακατεύετε ελαφρά με αργές κινήσεις για να μην κόψει η σκέψη. Το πασπαλίζετε με χιούμορ. Το βάζετε στο ταψί και το ψήνετε στο φούρνο της καρδιάς. Σερβίρεται ζεστό και κρύο. Υλικά: Φαντασία Περιπέτεια Χιούμορ Ζωντάνια Αγωνία Ελκυστική γλώσσα Ωραία εικονογράφηση 13
Τι να αποφεύγουμε… Να κάνουμε «κήρυγμα» για την αξία των βιβλίων Να υποσχόμαστε ανταμοιβές Να κρίνουμε τις επιδόσεις του παιδιού Να σχολιάζουμε αρνητικά τις επιλογές του Να βάζουμε πολύ υψηλούς στόχους Να προβάλουμε την ανάγνωση ως «μείζον θέμα»
Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου 2 Απριλίου 1805 Γενέθλια του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν
Πηγές http://www.philanagnosia.gr/ www.greekibby.gr http://www.schools.ac.cy/klimakio/Themata/Glossa/book-friends.html Αποστολίδου, Β. (χ.χ.). Κριτήρια επιλογής λογοτεχνικών βιβλίων για σχολική χρήση. Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Βιβλίου. Μπρασέρ, Φ. (2005). 1001 Δραστηριότητες για να αγαπήσω το βιβλίο. Αθήνα: Μεταίχμιο.