1 Δημήτρης Κ. Μαυροσκούφης Διδακτική αξιοποίηση μουσείων, μνημείων, κτιρίων, ιστορικών τόπων και καταλοίπων του υλικού πολιτισμού Διδακτική αξιοποίηση.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Advertisements

Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
 εργαλείο δυναμικής διαχείρισης γεωμετρικών σχημάτων και αλγεβρικών παραστάσεων  δυνατότητα δυναμικής αλλαγής των αντικειμένων :  είναι δυνατή η μετακίνηση,
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Ειδικά θέματα διδακτικής των Οικονομικών Συνέχεια… Μεθοδολογικές προσεγγίσεις 4 η διάλεξη.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης / Μαρία Κουτάτζη.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Τι είναι το Σχέδιο Εργασίας (Project) και τι μέθοδος Project;
8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
Εκπαιδευτική Επίσκεψη στο Μουσείο της Βεργίνας
Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες
Σενάριο.
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Δημιουργικότητα και Καινοτομία στο μάθημα της Ιστορίας
H εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Αναδόμηση σχεδίου μαθήματος Τίτλος: Μαγνητικές κούκλες
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Αρχές οργάνωσης εκπαιδευτικού προγράμματος.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης / Ε.Π.ΠΑΙ.Κ.
Εργαστήριο με θέμα: Η χαρτογράφηση εννοιών ως εκπαιδευτικό εργαλείο στο πλαίσιο της Π.Ε/ Ε.Α.Α.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
Διδακτική της Πληροφορικής
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Σχεδίαση της αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
Το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Πάτρας
Δημιουργία σεναρίου.
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Εκπαιδευτικές Επισκέψεις (Educational field trips)
Εποπτικά Μέσα Διδασκαλίας
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
ΚΑΤΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Αγα-Πάμε Αρχαιολογικό Μουσείο Μεγάρων;
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Δημήτρης Κ. Μαυροσκούφης Διδακτική αξιοποίηση μουσείων, μνημείων, κτιρίων, ιστορικών τόπων και καταλοίπων του υλικού πολιτισμού Διδακτική αξιοποίηση μουσείων, μνημείων, κτιρίων, ιστορικών τόπων και καταλοίπων του υλικού πολιτισμού______ Οργάνωση και διεξαγωγή επισκέψεων σε χώρους πολιτισμικής αναφοράς

Παιδαγωγική – εκπαιδευτική σημασία  Ενεργητική, ερευνητική, ανακαλυπτική και βιωματική μάθηση  Δραστηριοποίηση κινήτρων μάθησης  Ανάπτυξη ιστορικής σκέψης και ιστορικής συνείδησης  Καλλιέργεια ιστορικών δεξιοτήτων  Κατανόηση παρελθόντος και εννοιών που συνδέονται μ΄ αυτό  Ενσυναίσθηση  Σκέψη γύρω από τα πράγματα και τη χρήση τους  Συνειδητοποίηση διεπιστημονικού χαρακτήρα ιστορικής γνώσης  Παροχή ευκαιριών για μάθηση έξω από το σχολείο (ενοποίηση γνώσης)  Συνολική και διαχρονική θεώρηση δραστηριοτήτων μιας εποχής  Συνειδητοποίηση εξελικτικής πορείας κοινωνιών  Καλλιέργεια θετικών στάσεων απέναντι στα υλικά κατάλοιπα και το παρελθόν γενικότερα 2

Καλλιέργεια δεξιοτήτων  Παρατηρητικότητα  Περιγραφή  Ανάλυση  Ερμηνεία  Σύγκριση  Διατύπωση υποθέσεων και ερωτημάτων  Ιστορική φαντασία  Επινοητικότητα  Ανακάλυψη  Επίλυση προβλημάτων  Συσχέτιση κατασκευής με χρήση  Ταξινόμηση και αρχειοθέτηση  Κατασκευές  Γραφή – σύνθεση κειμένου 3

Γενικό πλαίσιο διδακτικών ενεργειών  Επιλογή χώρου επίσκεψης – ένταξη στο σχεδιασμό και τον προγραμματισμό των μαθημάτων  Πρώτη, ενημερωτική, επίσκεψη από τον εκπαιδευτικό ή ενημέρωσή του με άλλους τρόπους  Σύντομη συζήτηση στην τάξη – πρώτη ενημέρωση μαθητών  Πραγματοποίηση συνεννοήσεων με υπευθύνους  Προσδιορισμός χρόνου επίσκεψης, αριθμού μαθητών και μέσου μεταφοράς  Προεργασία από την πλευρά του εκπαιδευτικού  Ενημέρωση μαθητών για σκοπό επίσκεψης, θέματα, περιεχόμενα, διαδικασίες και καθήκοντα  Πραγματοποίηση επίσκεψης (δραστηριότητες, συζήτηση)  Εργασίες και δραστηριότητες μετά από την επίσκεψη  Αξιολόγηση της επίσκεψης  Αξιολόγηση δραστηριοτήτων και εργασιών μαθητών 4

1. Προσέγγιση μνημείων, κτιρίων, ιστορικών τόπων  Γνωστική Σχέση μνημείου με φυσικό και δομημένο περιβάλλον Σχέση μνημείου με φυσικό και δομημένο περιβάλλον Εντοπισμός διαφορών μεταξύ εποχών Εντοπισμός διαφορών μεταξύ εποχών Λειτουργικότητα – χρήσεις μνημείου Λειτουργικότητα – χρήσεις μνημείου Συνοδευτικά αντικείμενα Συνοδευτικά αντικείμενα Μέσα, τρόποι και συνθήκες κατασκευής Μέσα, τρόποι και συνθήκες κατασκευής Κόστος κατασκευής – χρηματοδότηση Κόστος κατασκευής – χρηματοδότηση  Βιωματική Εκτίμηση για εντυπώσεις, αισθήματα και προσδοκίες επισκεπτών παλιών και νεότερων ή σύγχρονων Εκτίμηση για εντυπώσεις, αισθήματα και προσδοκίες επισκεπτών παλιών και νεότερων ή σύγχρονων Εκτιμήσεις για τη σημασία του μνημείου Εκτιμήσεις για τη σημασία του μνημείου

2. Αξιοποίηση ιστορικών τόπων και μνημείων  Πριν από την επίσκεψη: αρχική ενημέρωση μαθητών, μικρής έκτασης έρευνα από τους μαθητές και συζήτηση στην τάξη  Κατά την επίσκεψη: Ομαδικές δραστηριότητες → Ομαδικές δραστηριότητες → εξερεύνηση περιβάλλοντος χώρου, προσδιορισμός σχέσεων μνημείου ή άλλων κτισμάτων με χώρο, χρονολόγηση, ένταξη κτισμάτων στο ιστορικό πλαίσιό τους, συσχέτιση με γνωστά ιστορικά γεγονότα, αναζήτηση πληροφοριών, για τις κατασκευές, την αρχική χρήση, τη λειτουργικότητα, τη σύγκριση με άλλες, την κατοπινή μεταχείριση και τη σημερινή κατάσταση, την ιστορική σημασία τους κ.λπ. Παράλληλες δραστηριότητες → Παράλληλες δραστηριότητες → δραματοποίηση, υπόδυση ρόλων, φωτογράφηση, χαρτογράφηση χώρου, σχεδίαση, αναπαράσταση  Μετά την επίσκεψη: αναζήτηση πρόσθετων πληροφοριών, εκπόνηση εργασιών, σύνθεση κειμένων, τελική συζήτηση στην τάξη 6

3. Δραστηριότητες με βάση εκπαιδευτικό πρόγραμμα Αρχαιολογικού Μουσείου Λευκωσίας  Βρείτε το αγγείο Χ με βάση το ιχνογράφημα του και ζωγραφίστε το διάκοσμό του  Αγγεία με ανάγλυφες παραστάσεις στην προθήκη Υ: θα μπορούσε να προορίζονται για καθημερινές χρήσεις ή όχι και γιατί;  Ζωγραφίστε και περιγράψτε 2 αγγεία που προορίζονταν για καθημερινές χρήσεις και 2 για λατρευτικούς σκοπούς  Να περιγράψετε την αναπαράσταση του οικισμού Χ που υπάρχει στην αίθουσα Υ  Να περιγράψετε την αναπαράσταση του οικισμού Χ που υπάρχει στην αίθουσα Υ (θέση, υλικά, αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά, λειτουργικότητα)  Να εντοπίστε λατρευτικά εκθέματα και να τα σχεδιάσετε  Ζωγραφίστε εκθέματα της αίθουσας Β που σας έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση και γράψτε ένα σύντομο σχόλιο γι’ αυτά  Προσδιορίστε τις πιθανές χρήσεις των αντικειμένων Χ και Ψ  Στην αίθουσα Γ υπάρχουν αντικείμενα καθημερινής χρήσης από διάφορα υλικά: να τα ταξινομήσετε με βάση τη χρήση και το υλικό κατασκευής τους  Να γράψετε επεξηγηματικές πινακίδες για 4 εκθέματα του μουσείου  Ποια εκθέματα της εποχής του χαλκού μπορείτε να μελετήσετε;  Φανταστείτε ότι ζείτε στη νεολιθική εποχή: με βάση εκθέματα περιγράψτε τον τρόπο ζωής, τις ασχολίες, την κατοικία, την ενδυμασία, τις διατροφικές συνήθειές σας  Να συνθέσετε ένα διάλογο με θέμα από τη ζωή στο νεολιθικό οικισμό 7

4. Εργασίες – δραστηριότητες σε μουσείο  Περιήγηση και ξενάγηση στις αίθουσες του μουσείου  Οι μαθητές χωρισμένοι σε μικρές ομάδες εξερευνούν το μουσείο με δική τους πρωτοβουλία ή με βάση κατάλογο που τους δίνει ο εκπαιδευτικός  Οι μαθητές κάνουν συγκεκριμένες εργασίες  Οι μαθητές κάνουν συγκεκριμένες εργασίες (π.χ. ιχνογραφήματα, εκθεμάτων, γραπτή έκθεση, φωτογράφηση)  Ομάδες μαθητών ξεναγούν συμμαθητές τους  Παραδείγματα εργασιών: μεταγραφή, μετάφραση, συμπλήρωση αρχαίων επιγραφών μεταγραφή, μετάφραση, συμπλήρωση αρχαίων επιγραφών εγγραφή σε περίγραμμα συγκεκριμένων παραστάσεων από αγάλματα, ανάγλυφα, πίνακες, αγγεία κ.λπ. εγγραφή σε περίγραμμα συγκεκριμένων παραστάσεων από αγάλματα, ανάγλυφα, πίνακες, αγγεία κ.λπ. συσχέτιση εκθεμάτων με επεξηγηματικές πινακίδες συσχέτιση εκθεμάτων με επεξηγηματικές πινακίδες προβληματισμός και έκφραση απόψεων για ταξινόμηση, τοποθέτηση, διάταξη και φωτισμό αντικειμένων προβληματισμός και έκφραση απόψεων για ταξινόμηση, τοποθέτηση, διάταξη και φωτισμό αντικειμένων 8

5. Δραστηριότητες για την αξιοποίηση αντικειμένων (Marischal Museum)  Προσεκτική παρατήρηση  Διατύπωση ερωτημάτων  Περιγραφή  Ταξινόμηση  Καταλογογράφηση  Ανακάλυψη  Συσχέτιση κατασκευής με χρήση και πρόθεση δημιουργίας  Εργασία με θραύσματα ή λείψανα αντικειμένων  Χρονολόγηση – αίσθηση εποχής  Επίλυση προβλημάτων  Συγκρίσεις  Ετοιμασία από μαθητές φύλλων εργασίας για ένα υποθετικό μουσείο  Επιλογή αντικειμένων για τη δημιουργία σχολικού μουσείου  Δημιουργία δελτίων για μουσειακά εκθέματα 9

6. Μάθηση και δραστηριότητες με τη χρήση αντικειμένων  Τα περισσότερα αντικείμενα παρέχουν πλήθος πληροφοριών, αν υποβληθούν οι κατάλληλες ερωτήσεις: προσπαθήστε, λοιπόν, σχετικά με μία πολυθρόνα λ.χ. να απαντήσετε στα εξής: Είναι άνετη ή όχι; Είναι άνετη ή όχι; Από τι υλικό είναι φτιαγμένη; Πώς το γνωρίζετε; Από τι υλικό είναι φτιαγμένη; Πώς το γνωρίζετε; Γιατί πιστεύετε ότι επέλεξαν οι κατασκευαστές αυτό το υλικό; Γιατί πιστεύετε ότι επέλεξαν οι κατασκευαστές αυτό το υλικό; Έχει ποτέ επισκευαστεί; Πώς και γιατί; Έχει ποτέ επισκευαστεί; Πώς και γιατί; Πώς μυρίζει; Σας θυμίζουν κάτι οι μυρωδιές της; Πώς μυρίζει; Σας θυμίζουν κάτι οι μυρωδιές της; Είναι καθαρή; Ποιος την καθαρίζει; Είναι καθαρή; Ποιος την καθαρίζει; Έχει διακόσμηση; Έχει διακόσμηση; Προσθέτει κάτι στο χώρο; Προσθέτει κάτι στο χώρο; Ποιοι κάθονταν σ’ αυτήν; Ποιοι κάθονταν σ’ αυτήν; Ποιος και γιατί την έφερε εδώ; Ποιος και γιατί την έφερε εδώ; Από πού προέρχεται; Από πού προέρχεται; Είναι ίδια ή διαφορετική με άλλες στον ίδιο χώρο; Είναι ίδια ή διαφορετική με άλλες στον ίδιο χώρο; Έχετε δει άλλες παρόμοιες; Αν ναι, πού; Έχετε δει άλλες παρόμοιες; Αν ναι, πού; 11

 Στη συνέχεια, προσπαθήστε να διατυπώσετε 10 δικές σας ερωτήσεις με στόχο να δείτε πώς θα αντλήσετε και άλλες πληροφορίες από αυτήν την πολυθρόνα. Να πάρετε υπόψη σας τον ακόλουθο πίνακα:

 Παραδείγματα ασκήσεων και δραστηριοτήτων Περιγραφή Περιγραφή (παρατηρητικότητα, γλωσσική καλλιέργεια):  «Σάκκος ψηλάφησης» (feely box) με στόχο την περιγραφή ή τη σχεδίαση αντικειμένου  «Κατάλογος με τις αναμεμιγμένες κάρτες» (confused card index): α)δίνεται ένα αντικείμενο σε κάθε μαθητή και του ζητείται να ταξινομήσει τις κάρτες με τα χαρακτηριστικά του και να γράψει έναν κατάλογο, β)κάθε μαθητής διαβάζει τις κάρτες, χωρίς να λέει το όνομα του αντικειμένου, ενώ οι άλλοι προσπαθούν να το προσδιορίσουν Καταγραφή – αρχειοθέτηση Καταγραφή – αρχειοθέτηση (σχεδίαση αντικειμένου)  Μέγεθος, διαστάσεις, όγκοι, κλίμακα, ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κ.λπ.  Σχεδίαση κατ’ όψη ή από μνήμης  Συγκρότηση καταλόγου με τα παραπάνω στοιχεία  Γραπτή περιγραφή ενός αντικειμένου από κάθε μαθητή και σχεδίασή του από άλλον Διατύπωση ερωτήσεων Διατύπωση ερωτήσεων (οδηγός για καλές απαντήσεις, αυτονομία)  Υποβολή 10 ερωτήσεων από τον Α΄ στο Β΄ με στόχο την ανακάλυψη του αντικειμένου  Χρήση κιβωτίου που περιέχει ένα αντικείμενο –ερωτήσεις για την ανακάλυψή του Ταξινόμηση Ταξινόμηση  Επιλογή αντικειμένου – προσπάθεια ταυτοποίησης μέσω ερωτήσεων (5 -10)  Επίδειξη 10 – 20 αντικειμένων – προσπάθεια ανάκλησης από μνήμης  Παρουσίαση 10 – 20 αντικειμένων από μαθητές με βάση συγκεκριμένα ταξινομικά κριτήρια Συσχέτιση κατασκευής με χρήσεις: Συσχέτιση κατασκευής με χρήσεις: σχέδιο, θεμελιώδη χαρακτηριστικά υλικού, πιθανές χρήσεις, προβληματισμός για διατήρηση και συντήρηση Διατύπωση και εξέταση υποθέσεων: Διατύπωση και εξέταση υποθέσεων: τι είναι γνωστό, τι θεωρείται πιθανό, τι πληροφορίες διατίθενται, τι απομένει να ανακαλυφθεί; Αξιοποίηση υπολειμμάτων: Αξιοποίηση υπολειμμάτων: συμπλήρωση ημιτελούς εικόνας

 Σκέψεις γύρω από τα κατάλοιπα Επιλογή αντικειμένων για μελέτη Χρήση αντιγράφων (όπου αυτό είναι δυνατόν) Προβληματισμός για τη σχέση των αντιγράφων με τα πρωτότυπα Προβληματισμός για τη συντήρηση (λόγοι, δυσκολίες, φορείς, εκπαίδευση ειδικών, τεχνικές κ.λπ.) Ασκήσεις χρονολόγησης αντικειμένων Ασκήσεις ταυτοποίησης αντικειμένων Εντοπισμός προκαταλήψεων Παρατήρηση, εξήγηση και αξιολόγηση της αλλαγής ή της συνέχειας Συσχέτιση αντικειμένων με οπτικές και πρακτικές της εποχής τους (φυλετικές, εθνικές, θρησκευτικές, ταξικές, πολιτισμικές κ.λπ.) 14