2ο Γυμνάσιο Περάματος1 Η πρόταση 2ο Γυμνάσιο Περάματος2 Πρόταση είναι …  …ένα σύνολο λέξεων γύρω από ένα ρήμα, που έχουν συντακτική σχέση μεταξύ τους.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ – ΑΠΡΟΣΩΠΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Advertisements

ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ.
Ενότητα 1 Ο φίλος μας το περιβάλλον
ΕΙΔΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ.
Κλίση ουσιαστικών Β΄ κλίσης.
Ρήμα Υποκείμενο Αντικείμενο Κατηγορούμενο
Μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα Υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο
ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ
Όρθιο γουρούνι, τα χλωμά πρόσωπα κόβουν τα δέντρα από τη γη των
ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ 2ο Γυμνάσιο Περάματος.
Κλίση ουσιαστικών Α΄ κλίσης.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ Στάδια στην εξέλιξη της γραφής : λεξιγραφία, συλλαβική γραφή, αλφάβητο στους σημαντικότερους λαούς από την αρχαιότητα έως σήμερα : Σουμερίους,
Κλίση ουσιαστικών Γ΄ κλίσης.
Γνωριμία με το ρήμα, το υποκείμενο, το αντικείμενο και το αντικείμενο
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Ρήμα – Υποκείμενο –Κατηγορούμενο Συνδετικά ρήματα
Οι ειδικές προτάσεις είναι δευτερεύουσες ονοματικές ή ουσιαστικές προτάσεις που λειτουργούν ως συμπλήρωμα στο ρήμα ή άλλο ρηματικό τύπο, απαρέμφατο – μετοχή,
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Ταξη β Αντικειμενο
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου – Ενότητα 9
Φύγαμε για αρχαία Αθήνα! Έχει διάλεξη ο Ισοκράτης... Θα μιλήσει:
Επιμέλεια: Βέρα Δακανάλη
Δευτερεύουσες προτάσεις.
Η Αιτιατική ως ετερόπτωτος προσδιορισμός
ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ.
ΕΔΩ ΑΡΧΙΖΟΥΝ ΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ, ΓΙ’ ΑΥΤΟ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΟΛΗ Η ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ!
Επιρρηματικοί προσδιορισμοί
ΟΙ ΟΝΟΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
Αναφορικές προτάσεις Οι αναφορικές προτάσεις αναφέρονται σε όρο άλλης πρότασης που υπάρχει ή εννοείται.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8 Α΄ ΚΛΙΣΗ.
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Η Β’ ΚΛΙΣΗ ΤΩΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ
Ενότητα 14 ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ γ΄ κλίσης ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις
ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις
Επανάληψη για το διαγώνισμα του β΄ τρίμηνου
2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
ΕΝΟΤΗΤΑ 10 Δευτερόκλιτα Επίθετα.
3. Πλάγιες ερωτήσεις Ορισμός: ονομάζονται έτσι, διότι μεταφέρονται εμμέσως (πλαγίως) από ένα πρόσωπο σε άλλο.
α) ονόματα ουσιαστικά, β) ονόματα επίθετα γ) αντωνυμίες 
1 2ο Γυμνάσιο Περάματος. Η άφιξη του βασιλιά Γεωργίου στην Ελλάδα 2.
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ. . Να γράψετε τα επίθετα που δίνονται στην παρένθεση στον κατάλληλο τύπο, ώστε να συμφωνούν με τα αντίστοιχα ουσιαστικά; οἱ (ἀγαθός)
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
2. Ενδοιαστικές Προτάσεις Ορισμός: εκφράζουν ενδοιασμό (φόβο, δισταγμό) μετά από ρήματα φόβου, δισταγμού κ.τ.ό. Λειτουργούν όπως οι ειδικές προτάσεις.
Οι χρονικές προτάσεις Ενότητα 11.
Η προσωπική αντωνυμία ἐγώ – σύ.
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΟ ΛΟΓΟ Διδ/σα: Έλ. Κελεσίδου
2.Η Μαρία έκλεισε την πόρτα.
Οι Δευτερεύουσες προτάσεις της αρχαίας ελληνικής
ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ
ONOMATIKEΣ ΦΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Συντακτική ανάλυση Ενότητα 2η Θυσία για την πατρίδα Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Συντακτική ανάλυση Ενότητα.
ΑΙΓΟΣ ΠΟΤΑΜΟΙ Οι κινήσεις Αθηναίων και Λακεδαιμονίων Ξενοφώντος Ελληνικά Βιβλίο 2, κεφάλαιο 1, §16 και εξής Παρουσίαση Δοϊρανλή Άννα, φιλόλογος.
Επίθετα Επίθετα σε -ης -ης -ες ες Επίθετα σε -ης -ης -ες ης.
ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ Αντιγονη, Γ΄ επεισοδιο, στ
ΣΗΜΕΙΩΣΗ Για να μεταβείτε από τη μια διαφάνεια στην άλλη, πατήστε τα βέλη «ΕΜΠΡΟΣ» ή «ΠΙΣΩ» στο πάνω μέρος της διαφάνειας. Αυτό μπορεί να γίνει, μετά το.
Υποκείμενο-Ρήμα-Αντικείμενο-Κατηγορούμενο
Γλωσσική επαφή στην Αρχαιότητα
Άρθρα Παιδιά, ελάτε μαζί μου να σας ξεναγήσω στον μικρό - μεγάλο κόσμο των άρθρων!
Ἱστορία ἀρχαία καὶ μεσαιωνικὴ
Αναστάσιμη Προσευχή ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!.
πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις
Συντακτικό αρχαίας ελληνικής
Ξενοφών, ελληνικά, Επεξεργασία κειμένου με σκοπό την εμπέδωση της αναγνώρισης συντακτικών όρων μιας πρότασης και την κατανόηση του συντακτικού ρόλου.
Ο ι π ρ ο σ δ ι ο ρ ι σ μ ο ί ονοματικοί επιρρηματικοί επόμενο
Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας Η σύνταξη του απαρεμφάτου Το απαρέμφατο, αφού βρίσκεται μέσα σε μια πρόταση, χρησιμοποιείται ως υποκείμενο, αντικείμενο.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

2ο Γυμνάσιο Περάματος1 Η πρόταση

2ο Γυμνάσιο Περάματος2 Πρόταση είναι …  …ένα σύνολο λέξεων γύρω από ένα ρήμα, που έχουν συντακτική σχέση μεταξύ τους και εκφράζουν ένα νόημα, συνήθως διατυπωμένο σύντομα.  Πρόταση υπάρχει και μόνο μ’ ένα ρήμα. Ο αριθμός των λέξεων που μπορούν να γραφούν δίπλα του είναι άπειρος.  Άρα, το ρήμα είναι η βάση και ο αναγκαίος όρος για να υπάρχει μια πρόταση.

2ο Γυμνάσιο Περάματος3 Οι κύριοι όροι της πρότασης:  Ρήμα (χωρίς αυτό δεν υπάρχει πρόταση).  Υποκείμενο (αφού υπάρχει ρήμα, έχει αναγκαστικά υποκείμενο).  Κατηγορούμενο (αν το ρήμα είναι συνδετικό).  Αντικείμενο (αν το ρήμα είναι μεταβατικό).

2ο Γυμνάσιο Περάματος4 Π.χ. Οἱ Ἀθηναῖοι φιλοῦσι τὸ κάλλος υποκείμενορήμααντικείμενο Οἱ Ἀθηναῖοί εἰσι φιλόκαλοι ρήμακατηγορούμενο (οἱ Ἀθηναῖοι) φιλοκαλοῦσι ρήμαυποκείμενο

2ο Γυμνάσιο Περάματος5 Το υποκείμενο μπορεί να είναι (πάντα σε ονομαστική):  Όνομα ουσιαστικό ή επίθετο σε θέση ουσιαστικού.  Αντωνυμία ή αριθμητικό.  Επιθετική μετοχή.  Απαρέμφατο με ή χωρίς άρθρο.  Δευτερεύουσα πρόταση.  Η αφηρημένη έννοια του ρήματος.  Οτιδήποτε έναρθρο.

2ο Γυμνάσιο Περάματος6 Π.χ.  Ὁ Σόλων συνέταξε τοὺς νόμους τῶν Ἀθηναίων [ουσιαστικό]  Οἱ γενναῖοι ὑμνοῦνται ὑπὸ τῶν ἀνθρώπων [επίθετο]  Οὗτοί εἰσιν οἱ μαθηταί [αντωνυμία]  Οἱ πρῶτοι ἀπωλέσθησαν [αριθμητικό]  Οἱ διδασκόμενοι άκούουσι τῶν διδασκόντων [επιθ. μετοχή]  Δοκεῖ τοῖς μαθηταῖς μελετᾶν [απαρέμφατο χωρίς άρθρο]  Τὸ μελετᾶν ἐστι ἀγαθόν [έναρθρο απαρέμφατο]  Λέγεται ὅτι οἱ Ἀθηναῖοι ἐνίκησαν [δευτερ. πρόταση]  Νικηταὶ ἦσαν ὅσοι ἐπολέμησαν γενναίως [αναφ. πρόταση]  Δεῖ (=δέησίς ἐστι) δὴ χρημάτων [η εννοούμενη αφηρημένη έννοια του ρήματος]  Οἱ ἐγγὺς τῶν Ἀθηνῶν ἦσαν ἀσφαλεῖς [έναρθρο επίρρημα]

2ο Γυμνάσιο Περάματος7 Το αντικείμενο μπορεί να είναι:  Όνομα ουσιαστικό ή επίθετο σε θέση ουσιαστικού.  Αντωνυμία.  Επιθετική μετοχή.  Απαρέμφατο με ή χωρίς άρθρο.  Δευτερεύουσα ονοματική πρόταση.  Οτιδήποτε έναρθρο.

2ο Γυμνάσιο Περάματος8 Π.χ.  Οἱ Λακεδαιμόνιοι ἠγάπων τὰ ὅπλα [ουσιαστικό]  Οἱ ἄνθρωποι θηρεύουσι τὰ χρήσιμα [επίθετο]  Τούτους ἀκολουθοῦσιν οἱ νέοι [αντωνυμία]  Οἱ μαθηταὶ μελετοῦσι τὰ διδασκόμενα [επιθ. μετοχή]  Οἱ Κορίνθιοι συνήθιζον ἐμπορεύεσθαι [απαρέμφατο χωρίς άρθρο]  Οἱ Ἴωνες ἠγάπων τὸ φιλοσοφεῖν [έναρθρο απαρέμφατο]  Εἶπον ὅτι οἱ Κερκυραῖοι ἐνικήθησαν [δευτερ. πρόταση]  Οἱ στρατιῶται απέκρουσαν τοὺς ἐγγὺς τῶν τειχῶν [έναρθρο επίρρημα]

2ο Γυμνάσιο Περάματος9 Αντικείμενο παίρνουν τα μεταβατικά ρήματα  Συνήθως το βλέπουμε σε πτώση αιτιατική.  Μπορεί, όμως να το συναντήσουμε σε όλες τις πλάγιες πτώσεις (γενική, δοτική, αιτιατική).  Τα ρήματα που παίρνουν δύο αντικείμενα σε ίδια ή διαφορετικές πτώσεις λέγονται δίπτωτα.

2ο Γυμνάσιο Περάματος10 Το κατηγορούμενο μπορεί να είναι:  Όνομα ουσιαστικό ή επίθετο.  Αντωνυμία.  Απαρέμφατο.  Αναφορική πρόταση.

2ο Γυμνάσιο Περάματος11 Π.χ.  Ὁ Πλάτων ἦν φιλόσοφος [ουσιαστικό]  Ὁ Φειδίας ἦν ἐξαίρετος [επίθετο]  Σοφόν ἐστι τοῦτο, τὸ συντόμως ὁμιλεῖν [αντωνυμία]  Τὸ λακωνίζειν ἐστὶ φιλοσοφεῖν [απαρέμφατο]  Οἱ Λακεδαιμόνιοι ἦσαν οἵτινες ἐνίκησαν ἐν Θερμοπύλαις [αναφορ. πρόταση]

2ο Γυμνάσιο Περάματος12 Το κατηγορούμενο … συνδετικό  … αποδίδεται στο υποκείμενο ή το αντικείμενο και συνδέεται μαζί τους με το ρήμα, που ονομάζεται συνδετικό.  …βρίσκεται στην ίδια πτώση με το υποκείμενο ή το αντικείμενο.

2ο Γυμνάσιο Περάματος13 εἰμί Το κυριότερο συνδετικό ρήμα είναι το εἰμί  Άλλα ρήματα συνδετικά: Όσα σημαίνουν ‘‘γίνομαι’’: γίγνομαι, ἀποβαίνω, καθίσταμαι, ὑπάρχω, ἔφυν (γεννήθηκα, είμαι), πέφυκα (είμαι από τη φύση μου), κ.ά. Όσα σημαίνουν ‘‘νομίζω’’: δοκῶ, φαίνομαι, ἡγοῦμαι κ.ά. Όσα σημαίνουν ‘’λέγω’’: δηλῶ, λέγω, ὁμολογῶ κ.ά. Όσα σημαίνουν ‘’ονομάζω, -ομαι’’: καλῶ, ὀνομάζω κ.ά. Όσα σημαίνουν ‘’εκλέγω, -ομαι’’: ἐκλέγω, αἱροῦμαι (εκλέγω), ἡρέθην (εκλέχτηκα), ἀνακηρύσσω, χειροτονοῦμαι, τυγχάνω (συμβαίνει να είμαι), διατελῶ (είμαι συνεχώς), ἀποδείκνυμι/μαι κ.ά.

2ο Γυμνάσιο Περάματος14  Οἱ Ἀθηναῖοι ἦσαν δημοκρατικο ί.  Οἱ Λακεδαιμόνιοι κατέστησαν ἡγέται τοῦ στρατοῦ.  Ὁ Περικλῆς ἡρέθη στρατηγός.  Ἡ Ἑλένη ἐπεφύκει καλή (=ωραία).  Οἱ στρατιῶται ὠνόμασαν τὸν Ξενοφῶντα στρατηγόν.  Οἱ Ἕλληνες ἡγοῦντο τὸν Θαλῆ ν σοφόν.  Οἱ Κορίνθιοι κατέστησαν τὸ ἐμπόριον ἐνασχόλησιν σπουδαίαν. Κατηγορούμενο στο υποκείμενο: Κατηγορούμενο στο αντικείμενο:

2ο Γυμνάσιο Περάματος15 Επιρρηματικό κατηγορούμενο  Είναι αυτό που δείχνει τόπο, τρόπο, χρόνο, σκοπό ή σειρά.  Π.χ. Οἱ στρατιῶται παρέμειναν ὑπαίθριοι. Ὁ Σωκράτης ἤκουε σιωπηρός. Οἱ πρέσβεις ἀφίχθησαν ὄρθριοι (πρωί τα ξημερώματα). Οἱ Πλαταιεῖς ἔφθασαν βοηθοί. Οἱ Λακεδαιμόνιοι ἀντέκρουσαν πρῶτοι τοὺς πολεμίους.

2ο Γυμνάσιο Περάματος16 Προληπτικό κατηγορούμενο ή του αποτελέσματος  Είναι αυτό που μπαίνει δίπλα σε ρήματα τα οποία σημαίνουν ανάπτυξη, πρόοδο, εξέλιξη.  Π.χ. Ἡ Ἀττικὴ ηὐξήθη πολυπληθής. Τὸ ναυτικὸν τῶν Ἀθηναίων ἀνεπτύχθη ἰσχυρότατον. Πλησίον τοῦ Ἱπποκράτους σπουδάζει ἰατρός.

2ο Γυμνάσιο Περάματος17 Οτιδήποτε άλλο, εκτός από τους κύριους όρους, υπάρχει στην πρόταση λέγεται δευτερεύων όρος ή προσδιορισμός

2ο Γυμνάσιο Περάματος18