Δρ Κατερίνα Μπαζίγου, Υπεύθυνη ΚΠΕ Δραπετσώνας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτική Αμπαλάκης Στέλιος
Advertisements

Δ ΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ Α ΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Ε ΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ Υ Λ ΟΓΙΣΜΙΚΟ Υ Αναστασία Γεωργιάδου.
Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος,
Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης.
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Σχέδιο εργασίας (Project) Σπυριδούλα Σκλαβενίτη Σχολική Σύμβουλος ΠΕ 4
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης / Μαρία Κουτάτζη.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Τι είναι το Σχέδιο Εργασίας (Project) και τι μέθοδος Project;
Ατομικό έργο Προβληματισμοί και προτάσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Τι μπορεί να περιλαμβάνει η παρουσίαση; παιχνίδι ρόλων, αφήγηση,
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΑΝΑΤΑΞΗΣ ΤΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ ΔΡΑΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ● Η δράση της συμβουλευτικής περιλαμβάνει όλες εκείνες.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Jigsaw: Τί είναι;.
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
H εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων.
1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης Καρακούσης.
Διδασκαλία των Θρησκευτικών με Νέες Τεχνολογίες
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Οκτώβριος, 2012 Ειδική Θεματική δραστηριότητα Β΄ Τάξης ΕΠΑΛ Τομέας Ηλεκτρολογικός.
Τμήματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Axαΐας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καινοτόμο Σεμινάριο Περιβαλλοντικής.
Διδακτική προσέγγιση βασισμένη σε δραστηριότητες αξιοποιώντας το διαδίκτυο.
Ερευνητικές Εργασίες Α΄Λυκείου Μιχάλης Φωτιάδης ΠΕ17 Μηχανολόγος Ημερίδα στο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκεια Ευαγγελικής Σχολής
Δ΄ ΔIEYΘΥΝΣΗ Π.Ε. ΑΘΗΝΑΣ ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
Προετοιμασία για την ανάληψη προγράμματος
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
7o Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Εκπαιδευτικό Σενάριο : “ Μαθαίνω για το κακόβουλο λογισμικό και προστατεύομαι ” Ζαμπέτογλου Γεώργιος ΕκπαιδευτικόςΠληροφορικής ΠΕ.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι Μάθημα 1 ο Διδάσκει : Βασίλης Τσελφές.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
Πηγή: Ματσαγγούρας, Η. (2000) Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Διδακτική της Πληροφορικής
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Παραγωγή Ηλεκτρονικού Προϊόντος – ψηφιακός πίνακας ανακοινώσεων
Αναστασία Γεωργιάδου Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:
Τοπικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Προετοιμασία για την ανάληψη προγράμματος
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (30%)
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Χριστίνα Παπαζήση Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04.
Χαρακτηριστικά, θεμελιώδεις έννοιες και αρχές της διαθεματικής προσέγγισης.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Οι βασικές αρχές του σχεδίου εργασίας και οι εφαρμογές τους στα προγράμματα ΠΕ Δρ Κατερίνα Μπαζίγου, Υπεύθυνη ΚΠΕ Δραπετσώνας ΚΠΕ Δραπετσώνας 14 – 15 Νοεμβρίου 2014

Μια μέρα μαζί με την υπόλοιπη αλληλογραφία….. Εγκύκλιος για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση 1991: «ενισχύεται η μάθηση μέσα από έρευνα…. Μέσω της μεθόδου αυτής οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν στην επιλογή, σχεδιασμό, υλοποίηση και αξιολόγηση του προγράμματος. Επίσης θα πρέπει να αναπτύξουν πρωτοβουλίες ως άτομα και ως μέλη μιας ομάδας» Εμπειρική μάθηση Αυτόνομη μάθηση Συνεργατική μάθηση

(Παπαδημητρίου 1995, Μπαζίγου 2001, Δασκολιά 2005, Δήμου 2014) Έρευνες για τα κίνητρα των εκπαιδευτικών να εμπλακούν σε προγράμματα ΠΕ (Παπαδημητρίου 1995, Μπαζίγου 2001, Δασκολιά 2005, Δήμου 2014) Τα κίνητρα είναι κατά προτεραιότητα παιδαγωγικά: Τα προγράμματα είναι όχημα για την εισαγωγή μιας νέας μαθησιακής διαδικασίας με κυρίαρχο χαρακτηριστικό την αυτόνομη και ενεργό μάθηση. Κέντρο η μαθησιακή διαδικασία και όχι το περιεχόμενο.

Τι θέλουμε να επιτύχουμε παιδαγωγικά μέσα από ένα σχέδιο εργασίας ΠΕ; Πολίτες οι οποίοι θα είναι ικανοί: να σκέφτονται κριτικά να μοιράζονται συλλογικά οράματα, να συμμετέχουν σε κοινωνικά κινήματα και σε συλλογικές διαδικασίες λήψης απόφασης θα πρέπει να έχουν εκπαιδευθεί μέσα από αντίστοιχες διαδικασίες.

H διδακτική μέθοδος διδάσκει !

Αυτόνομη μάθηση vs Δασκαλοκεντρικής “Η αυτόνομη μάθηση είναι μια διαδικασία κατά την οποία ο μαθητής εργάζεται πάνω σε μια δραστηριότητα και είναι κατά πολύ ανεξάρτητος από το δάσκαλο […] […] η συμπεριφορά του μαθητή χαρακτηρίζεται από υπευθυνότητα για το έργο που έχει αναλάβει, υψηλό βαθμό ανεξαρτησίας στην εκτέλεση της δραστηριότητας και στην επίλυση των πιθανών προβλημάτων, ενεργή λήψη απόφασης και αξιοποίηση του δασκάλου ως πηγή πληροφοριών” (Higgs 1988)

Θετική αλληλεξάρτηση ανάμεσα στα μέλη της ομάδας: Συνεργατική μάθηση vs Ατομικής κι Ανταγωνιστικής μάθησης Στη συνεργατική μάθηση οι μαθητές δουλεύουν από κοινού για την ολοκλήρωση ενός κοινού στόχου. Κοινωνικοί και Γνωστικοί στόχοι Θετική αλληλεξάρτηση ανάμεσα στα μέλη της ομάδας: Αλληλοσυμπληρούμενοι ρόλοι Κοινές πηγές Ομαδική επιβράβευση

Ατομική ανάπτυξη: Η συνεργατική μάθηση βοηθά τα παιδιά να κατακτήσουν στάδια ωρίμανσης τα οποία θα έφθαναν πολύ πιο αργά αν δούλευαν ατομικά Τι μπορώ να κάνω χωρίς βοήθεια Τι μπορώ να κάνω με βοήθεια Δεν μπορώ να κάνω Ζώνη επικείμενης ανάπτυξης (Vygotsky)

Εμπειρική μάθηση vs Αναπαραγωγής Συζήτηση σε ομάδες Εμπειρική ενασχόληση Διδασκαλία σε άλλους Διάλεξη Διάβασμα Οπτικοακουστικά Επίδειξη Η πυραμίδα της μάθησης «Η απόκτηση γνώσεων είναι πάντα δευτερεύουσα και υποστηρικτική διαδικασία της ανακάλυψης» (Dewey 1916)

Τα στάδια του σχεδίου εργασίας (1) Επιλογή θέματος Τα στάδια του σχεδίου εργασίας (1) Επιλογή θέματος Ποιος το αποφασίζει; Με ποια κριτήρια; Το θέμα θα πρέπει: Να ακουμπά στα ενδιαφέροντα των μαθητών Να είναι τοπικό (;) Να είναι επίκαιρο Να είναι ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ Να είναι «ζήτημα» Να «χωράει» στα συγκεκριμένα χρονικά περιθώρια Παραδείγματα: Τα φυτά της περιοχής μας Η διαχείριση των φυσικών πόρων στην αρχαιότητα Η κλιματική αλλαγή

Τα στάδια του σχεδίου εργασίας (2) Ανάλυση του θέματος σε επιμέρους ενότητες ή υποθέματα Ερώτηση 1η : Πώς θα αναδειχθούν τα υποθέματα; Καταιγισμός με βάση το θέμα (ολομέλεια) Ομαδοποίηση των εννοιών (ολομέλεια) Η κάθε ομάδα διατυπώνει 3-4 υποθέματα ή ερωτήσεις προς διερεύνηση Στην ολομέλεια καταλήγουμε σε 4-5 κοινά υποθέματα τα οποία θα επεξεργαστούμε κατά τη διάρκεια του προγράμματος

Το κινητό τηλέφωνο στη ζωή μας Τα στάδια του σχεδίου εργασίας (2) Ερώτηση 2η: Πώς θα δουλέψουν οι μαθητές σε ομάδες; Η αγορά των κινητών τηλεφώνων ΟΜΑΔΑ Α Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του κινητού μας ΟΜΑΔΑ Β Το κινητό τηλέφωνο στη ζωή μας Οι κοινωνικές σχέσεις την εποχή του κινητού ΟΜΑΔΑ Γ Ποιες είναι οι συνέπειες στην υγεία μας; ΟΜΑΔΑ Ε Θεσμοί και υπηρεσίες που συνδέονται με το κινητό μας ΟΜΑΔΑ Δ

Συνέπειες – επιπτώσεις Τα στάδια του σχεδίου εργασίας (2) Επίλυση προβλήματος: Ομάδες Α, Β, Γ, Δ Αίτια Συνέπειες – επιπτώσεις Λύσεις – Προτάσεις Διαπίστωση της προβληματικής κατάσταση

Το κινητό τηλέφωνο στη ζωή μας Τα στάδια του σχεδίου εργασίας (2) Το κινητό τηλέφωνο στη ζωή μας Φάση Α: Εμείς και το κινητό μας Φάση Β: Το κινητό στην πόλη μας Β1: Ένα δίκτυο επικοινωνίας πάνω από την πόλη Β2: Τα πολύτιμα στοιχεία του περιοδικού μας συστήματος Β3: Η κινητή τηλεφωνία στις κοινωνικές και διαπροσωπικές σχέσεις Φάση Γ: Η πολιτική γύρω από την κινητή τηλεφωνία Γ1: Τα ψηφιακά νεκροταφεία των πόλεων Γ2: Ο πολίτης ως καταναλωτής των προϊόντων της κινητής τηλεφωνίας Φάση Δ: Κριτική αυτοκριτική προσέγγιση – Οι «Άλλοι» Δ1: Μια συσκευή φτιαγμένη από παιδικά χέρια Δ2: Nea ithi – Nea glwssa Βασισμένο στο σχέδιο της Ντίνας Σχίζα «Από το περιοδικό σύστημα στο κινητό τηλέφωνο».

Τα στάδια του σχεδίου εργασίας (2) Τα στάδια του σχεδίου εργασίας (2) Ερώτηση 3η : Πώς συγκροτούνται οι ομάδες εργασίας των μαθητών; Αριθμός μαθητών: μέχρι 5-6 μαθητές σε κάθε ομάδα Πολύ σημαντικό που συχνά ξεχνάμε: Οι μαθητές/τριες θα πρέπει να ΜΑΘΟΥΝ να δουλεύουν συνεργατικά Τρόποι συγκρότησης: Με βάση τις σχέσεις των μαθητών – τα ενδιαφέροντα τους (χωρίς παρέμβαση των εκπαιδευτικών) Με δραστηριότητα στην οποία παρεμβαίνει ο εκπαιδευτικός

Τα στάδια του σχεδίου εργασίας (3) Συλλογή δεδομένων Τα στάδια του σχεδίου εργασίας (3) Συλλογή δεδομένων Πρωτογενής έρευνα Συνεντεύξεις Ερωτηματολόγια Παρατήρηση (μελέτη πεδίου) Πειράματα και εφαρμογές (σχολικός κήπος) Δευτερογενείς πηγές - Βιβλιογραφική αναζήτηση Διαδίκτυο Αν το πρόγραμμα εξαντληθεί σε αναζήτηση πληροφοριών από δευτερογενείς πηγές καταργείται η αρχή της εμπειρικής μάθησης!!! Διδακτικές τεχνικές Καταιγισμός, διαλογική αντιπαράθεση, παιχνίδι ρόλων, θεατρικό παιχνίδι, εννοιολογικός χάρτης κ.λ.π.

Εμπειρική μάθηση vs Αναπαραγωγής Συζήτηση σε ομάδες Εμπειρική ενασχόληση Διδασκαλία σε άλλους Διάλεξη Διάβασμα Οπτικοακουστικά Επίδειξη Η πυραμίδα της μάθησης «Η απόκτηση γνώσεων είναι πάντα δευτερεύουσα και υποστηρικτική διαδικασία της ανακάλυψης» (Dewey 1916)

Τα στάδια του σχεδίου εργασίας (4) Επεξεργασία δεδομένων Τα στάδια του σχεδίου εργασίας (4) Επεξεργασία δεδομένων Ποιος είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού; Συντονίζει Προτείνει πηγές που η ομάδα δεν έχει ανακαλύψει Βοηθάει στην εφαρμογή των προτάσεων της ομάδας Ακούει με προσοχή τα ευρήματα της κάθε ομάδας Προτείνει τρόπους επεξεργασίας των στοιχείων Κανονίζει τις ώρες συνάντησης της περιβαλλοντικής ομάδας Βοηθάει την ομάδα στην επίλυση πρακτικών δυσκολιών ……………………………………………. Επεξηγεί Διευκολύνει Διαμεσολαβεί Προτείνει Συμβουλεύει

Διαδικασία ανακεφαλαίωσης και αναστοχασμού Τα στάδια του σχεδίου εργασίας (5) Δημοσιοποίηση Η ολοκλήρωση του προγράμματος γίνεται με τη δημόσια παρουσίαση του προγράμματος. Διαδικασία ανακεφαλαίωσης και αναστοχασμού Σε ποιους και γιατί; Στη σχολική κοινότητα Στην ευρύτερη κοινότητα Πώς; Με φαντασία, συντομία, με φωτογραφίες, βίντεο, μουσική, δρώμενα…. Και πάντως όχι έτσι… Φωτό από: terrra computerata

Προσοχή σε δύο παράγοντες: Την αναπαραγωγή του διδακτισμού. Γιατί είναι πολύ δύσκολο να διδάξεις με ένα τρόπο που δεν έχεις διδαχθεί… Το άγχος της πληρότητας και της δημοσιοποίησης!

Γιατί; Παραλληλισμοί Τρία πράματα στον κόσμο αυτό, πολύ να μοιάζουν είδα. Τα ολόλευκα μα πένθιμα σχολεία των Δυτικών, των φορτηγών οι βρώμικες σκοτεινιασμένες πλώρες και οι κατοικίες των κοινών, χαμένων γυναικών. Έχουνε μία παράξενη συγγένεια και τα τρία παρ᾿ όλη τη μεγάλη τους στο βάθος διαφορά, μα μεταξύ τους μοιάζουνε πολύ, γιατί τους λείπει η κίνηση, η άνεση του χώρου και η χαρά. Ν. Καββαδίας, Μαραμπού, 1933

Σας ευχαριστώ πολύ!!!