Λειτουργία και Δυναμική της ομάδας και της Σχολικής τάξης ως κοινωνικό υποσύστημα
Λειτουργία και Δυναμική της ομάδας Λειτουργία και Δυναμική της ομάδας Kurt Lewin Εισήγαγε τον όρο ‘δυναμική των ομάδων’ για να περιγράψει τον τρόπο με τον οποίο οι ομάδες και τα άτομα αναπτύσσουν ένα δυναμικό πλέγμα σχέσεων και αλληλεπιδράσεων
Λειτουργία και Δυναμική της ομάδας Λειτουργία και Δυναμική της ομάδας Lewin : Σύμφωνα με το Lewin, η ομάδα είναι ένα δυναμικό σύνολο ατόμων βασισμένο στην αλληλεξάρτηση και όχι στην ομοιότητα ανάμεσα στα άτομα. Η ομάδα είναι, λοιπόν, ένα ενιαίο σύνολο με τη δική του ζωή, που είναι κάτι διαφορετικό από το άθροισμα των μερών που την αποτελούν
Λειτουργία και Δυναμική της ομάδας Λειτουργία και Δυναμική της ομάδας Σε μία ομάδα όταν συγκεντρώνεται ένας αριθμός ατόμων, δημιουργούνται δυναμικές που είναι διαφορετικές από εκείνες που αναπτύσσονται στις αντιδράσεις των ατόμων μεμονωμένα και στις δυαδικές σχέσεις. Η θεωρία της δυναμικής της ομάδας (Lewin) στην καθημερινότητα ενός εκπαιδευτικού οργανισμού και μιας σχολικής τάξης
Λειτουργία και Δυναμική της Σχολικής τάξης Λειτουργία και Δυναμική της Σχολικής τάξης Κάθε σχολική τάξη, όπως και κάθε άνθρωπος, προβλέπεται ότι θα διανύσει ορισμένα στάδια έως τη φάση που θα σταματήσει πλέον να υφίσταται.
Λειτουργία και Δυναμική της Σχολικής τάξης Λειτουργία και Δυναμική της Σχολικής τάξης Κάθε σχολική τάξη, επομένως, έχει τη δική της ‘ζωή’ στη διάρκεια της οποίας συμβαίνουν διάφορα γεγονότα, αναπτύσσονται σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της ομάδας και στον εκπαιδευτή, δημιουργούνται εντάσεις και συγκρούσεις, παίζονται διάφοροι ρόλοι, όπως συμβαίνει και στην καθημερινή ζωή Όλα αυτά αφορούν τη δυναμική και τη διεργασία της σχολικής τάξης ως ομάδας
Λειτουργία και Δυναμική της Σχολικής τάξης Λειτουργία και Δυναμική της Σχολικής τάξης Σύμφωνα με έρευνες, στον χώρο της εκπαίδευσης τα 20 άτομα θεωρούνται το ανώτατο όριο για την αποτελεσματική αλληλεπίδραση των μελών μιας σχολικής τάξης (Brown & Atkins, 1997)
Το μαθησιακό κλίμα μέσα στο κοινωνικό υποσύστημα της σχολικής τάξης Το μαθησιακό κλίμα μέσα στο κοινωνικό υποσύστημα της σχολικής τάξης
Αποτελεσματικό Μαθησιακό κλίμα (Effective learning environment) Μια ατμόσφαιρα εμπιστοσύνης και αποδοχής στη μαθησιακή διαδικασία που διασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία της τάξης και συντελεί στην ανάπτυξη ενός κοινού αισθήματος ικανοποίησης, συμμετοχής και συνεργασίας
Μαθησιακό περιβάλλον (learning environment) Παράγοντες διαμόρφωσης μαθησιακού κλίματος:
Μαθησιακό περιβάλλον (learning environment) Παράγοντες διαμόρφωσης μαθησιακού περιβάλλοντος: Ο εκπαιδευτικός, το μαθητικό δυναμικό, η διδακτική μεθοδολογία, οι υλικοτεχνικές υποδομές, η χωροταξία της αίθουσας διδασκαλίας, η φιλοσοφία διοίκησης (στυλ ηγεσίας) του διευθυντή
Μαθησιακό περιβάλλον (learning environment) Η δημιουργία ενός θετικού και αποτελεσματικού μαθησιακού περιβάλλοντος είναι πρωτίστως ευθύνη του εκπαιδευτικού Στρατηγικές διαμόρφωσης περιβάλλοντος (environmental shaping strategies)
10 στρατηγικές για διαμόρφωση καλού μαθησιακού περιβάλλοντος (Fontana, 1996, Ο εκπαιδευτικός στην τάξη)
Να είστε καλά προετοιμασμένοι 10 στρατηγικές για διαμόρφωση καλού μαθησιακού κλίματος (Fontana, 1996, Ο εκπαιδευτικός στην τάξη) Να είστε καλά προετοιμασμένοι Δείξτε ότι πιστεύετε στις ικανότητες των μαθητών και κάνετέ τους να πιστέψουν και οι ίδιοι στις δυνατότητές τους 3) Χρησιμοποιείστε όσο γίνεται περισσότερο μαθητοκεντρικές διδακτικές μεθόδους
4) Τηρείτε πάντοτε τις υποσχέσεις σας 10 στρατηγικές για διαμόρφωση καλού μαθησιακού κλίματος (Fontana, 1996, Ο εκπαιδευτικός στην τάξη) 4) Τηρείτε πάντοτε τις υποσχέσεις σας 5) Εξασφαλίστε τις κατάλληλες ευκαιρίες για πρακτικές δραστηριότητες 6) Διαχειριστείτε με ψυχραιμία και παιδαγωγική συναίσθηση τις παραβατικές συμπεριφορές
7) Αποφύγετε τις συγκρίσεις 10 στρατηγικές για διαμόρφωση καλού μαθησιακού κλίματος (Fontana, 1996, Ο εκπαιδευτικός στην τάξη) 7) Αποφύγετε τις συγκρίσεις 8) Να είστε ενήμεροι για οτιδήποτε συμβαίνει στην τάξη 9) Μην καθυστερείτε τη βαθμολόγηση 10) Μοιράστε δίκαια την προσοχή σας