“EUROPE FOR CITIZENS” Programme Η εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Χάρτη για την Ισότητα των Φύλων στις Τοπικές Κοινωνίες αναφορικά με τα εξαρτώμενα άτομα (παιδιά, ηλικιωμένους, άτομα με ειδικές ανάγκες) Γ’ Φάση – Θεσσαλονίκη - 2 έως 5 Δεκεμβρίου, 2010 Οι Ισορροπίες μεταξύ της οικογενειακής και της εργασιακής ζωής της γυναίκας Ο ΡΟΛΟΣ ΚΑΙ Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΟΥ ΚΑΤΕΧΟΥΝ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΛΕΜΕΣΟΥ
Πάντα παρομοιάζω την πολιτική ζωή με το σπίτι και την οικογένειά μας και λέω ότι όπως αυτά τα κρατά η γυναίκα, δηλαδή αυτή φροντίζει για την καθαριότητα του σπιτιού, το μαγείρεμα, τη διαπαιδαγώγηση και το μεγάλωμα των παιδιών, για τη συνεισφορά στα οικονομικά της οικογένειας με την εργασία της και πολλές φορές για τη διαχείρισή τους, έτσι μπορεί να διαχειριστεί και τις διάφορες κρατικές υποθέσεις κατέχοντας οποιοδήποτε πολιτειακό αξίωμα.
Αναφερόμενη ειδικότερα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, από την εννιάχρονη εμπειρία μου σαν Δημοτικός Σύμβουλος Λεμεσού, μπορώ να πω ότι αυτή ταιριάζει στην γυναίκα. Οι Δήμαρχοι και οι Δημοτικοί Σύμβουλοι, έχουν να διαχειριστούν πολεοδομικά θέματα, θέματα σχεδιασμού της πόλης και διοίκησης, αλλά πέραν από αυτά, σχεδόν καθημερινά έρχονται σε άμεση επαφή με τα καθημερινά προβλήματα του κόσμου, τα οποία τις περισσότερες φορές είναι κοινωνικά, όπως αυτά που αναφέρθηκαν στο συνέδριό μας. Δηλαδή, τα προβλήματα των εξαρτωμένων ατόμων καθώς και άλλα που απαιτούν ιδιαίτερη ευαισθησία.
Από τη φύση της η γυναίκα είναι πιο ευαίσθητη, πιο πρακτική και επιστημονικές μελέτες έδειξαν ότι μπορεί να ασχολείται ταυτόχρονα με πολλά πράγματα. Εξάλλου στη σημερινή εποχή έχουμε ικανότατες, προσοντούχες και καταρτισμένες γυναίκες σε όλα τα θέματα των αρμοδιοτήτων των αιρετών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Συνδυάζοντας λοιπόν, τη γνώση με την ευαισθησία, πιστεύω ότι η γυναίκα μπορεί να διαχειριστεί με επιτυχία τα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και να συμβάλει σε πολύ μεγάλο βαθμό στην επίλυση αρκετών προβλημάτων, στη διαμόρφωση πολιτικής και στη λήψη αποφάσεων. Άλλωστε και η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι γένους θηλυκού και μια γυναίκα μπορεί να την καταλάβει καλύτερα απ’ ότι ένας άντρας!!!
Σχετικά με την εκλεξιμότητα των γυναικών στην Κύπρο, αν και κάναμε μεγάλα βήματα και αρχίσαμε να εμπιστευόμαστε τις γυναίκες, εντούτοις ο αριθμός των γυναικών που θέτουν υποψηφιότητα για κάποιο πολιτειακό αξίωμα και των γυναικών που εκλέγονται είναι πολύ μικρός συγκριτικά με αυτό των αντρών και αν λάβουμε υπόψη ότι παγκυπρίως ο πληθυσμός των γυναικών είναι πολύ μεγαλύτερος από τον πληθυσμό των αντρών, τότε ακόμα έχουμε μεγάλο δρόμο να διανύσουμε μέχρι να πετύχουμε την ισότητα των φύλων στην πολιτική ζωή.
Ενδεικτικά αναφέρω ότι στις τελευταίες Δημοτικές Εκλογές, εκλέγηκαν μόνο 86 γυναίκες παγκυπρίως ενώ οι θέσεις των Δημοτικών Συμβούλων είναι περίπου 500. Στους μεγαλύτερους δε Δήμους, αυτούς της Λεμεσού και του Στροβόλου, όπου συμμετέχουν 26 Δημοτικοί Σύμβουλοι στον καθένα, εκλέγηκαν μόνο 5 και 6 γυναίκες αντίστοιχα.
Λόγοι που αποτρέπουν τη γυναίκα να αναμειχθεί με την πολιτική Ο κυριότερος ίσως από τους λόγους που η γυναίκα δεν τολμά να αναμειχθεί ενεργά με την πολιτική είναι ότι στην σημερινή κοινωνία καλείται να επιτελέσει πολλούς ρόλους, αυτούς της συζύγου, της μητέρας, της εργαζόμενης, με αποτέλεσμα να μην της μένει χρόνος για ο,τιδήποτε άλλο και το σημαντικότερο να σκέφτεται ότι η απόκτηση ακόμα μιας ασχολίας θα είναι εις βάρος της οικογένειάς της. Στην μη ανάμειξη ικανοποιητικού αριθμού γυναικών στην πολιτική, ευθύνη φέρει και η ίδια η Πολιτεία η οποία ακόμα να δώσει στην γυναίκα όλες εκείνες τις παροχές που χρειάζεται ώστε να τη βοηθήσει να ασχοληθεί με όσα μπορεί να ασχοληθεί ένας άντρας. Για παράδειγμα η λειτουργία ολοήμερων δημόσιων σχολείων θα βοηθούσε τη μητέρα, εφόσον θα ήταν ήσυχη ότι τα παιδιά της θα βρίσκονταν σε καλά χέρια ενόσω εκείνη ασχολείται με κάτι άλλο. Ένας άλλος λόγος είναι ότι από την παιδική ακόμα ηλικία, μεταδίδεται στη γυναίκα από την οικογένειά της η άποψη ότι θα πρέπει να διοριστεί σε κάποια δημόσια υπηρεσία ώστε να μπορεί να αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην οικογένειά της, κάτι το οποίο από μόνο του αυτόματα της αποστερεί το δικαίωμα να πολιτευθεί.
Λόγοι για τους οποίους δεν εκλέγεται ικανοποιητικός αριθμός γυναικών σε πολιτειακά αξιώματα Η έλλειψη προώθησης και προβολής τους από τα πολιτικά κόμματα και από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης κατά τη διάρκεια των προεκλογικών περιόδων Η έλλειψη σε μεγάλο βαθμό εμπιστοσύνης στις ικανότητες των γυναικών και το κυριότερο Η έλλειψη αυτοπεποίθησης από τις ίδιες τις γυναίκες.
Οι περισσότερες γυναίκες στην Κύπρο, αποφάσισαν να αναμειχθούν ενεργά στην πολιτική διεκδικώντας πολιτειακά αξιώματα σε σχετικά μεγάλη ηλικία διότι είχαν θέσει σαν προτεραιότητα την οικογένειά τους και το μεγάλωμα των παιδιών τους, με αποτέλεσμα η γυναίκα να βρίσκεται σε δυσμενή θέση έναντι του άντρα. Όταν μια γυναίκα ξεκινά δειλά την πολιτική της σταδιοδρομία από χαμηλά αξιώματα και σε μεγάλη ηλικία, ένας άντρας της ίδιας ηλικίας έχει ήδη εκλεγεί τουλάχιστον δύο φορές Δημοτικός Σύμβουλος και τουλάχιστον μια φορά Βουλευτής.
Βέβαια στην Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν είναι αρκετές μόνο οι αιρετές γυναίκες, αλλά και οι γυναίκες – εργαζόμενες σ’ αυτήν. Όπως οι αιρετές γυναίκες, έτσι και οι εργαζόμενες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση γυναίκες μπορούν να είναι εξίσου χρήσιμες με τους άντρες.
Στον Δήμο Λεμεσού σχεδόν το 1/4 των εργαζομένων είναι γυναίκες, κάποιες εκ των οποίων κατέχουν διευθυντικές θέσεις εργασίας.
Ποσοστά θέσεων που κατέχουν γυναίκες στα διάφορα Τμήματα του Δήμου Λεμεσού: Στη Γραμματεία το 63,33%, στο οποίο περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων και η θέση του Δημοτικού Γραμματέα που είναι η υψηλότερη στη βαθμίδα και στην ουσία ασκεί καθήκοντα Γενικού Διευθυντή του Δήμου Λεμεσού. Στο Οικονομικό Τμήμα το 15,79% το οποίο μπορεί να είναι χαμηλό όμως σε αυτό μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται υψηλόβαθμες θέσεις όπως αυτή του Λογιστή, που είναι η δεύτερη στην τάξη και 2 από τις 3 θέσεις Λογιστικού Λειτουργού Α’. Στο Τεχνικό Τμήμα το 21,11% το οποίο μπορεί να είναι χαμηλό όμως και σ’ αυτό μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται υψηλόβαθμες θέσεις όπως αυτή του Ανώτερου Λειτουργού Τεχνικής Υπηρεσίας, που είναι η δεύτερη στην τάξη, μία από τις δύο θέσεις Τεχνικού Επιθεωρητή, μια από τις δύο θέσεις Ανώτερου Τεχνικού και μια από τις τρεις θέσεις Λειτουργού Τεχνικής Υπηρεσίας. Στο Υγειονομείο το 15,73% και Στο Πολιτιστικό Τμήμα το 63,33%.
Συνολικά οι γυναίκες κατέχουν το 24% των θέσεων εργασίας του Δήμου Λεμεσού. Θεωρούμε ότι αυτό το ποσοστό είναι ικανοποιητικό λαμβανομένων υπόψη των εξής δεδομένων: Αρκετές θέσεις (περίπου 180) είναι θέσεις εργατικού προσωπικού που απαιτούν μυϊκή δύναμη την οποία δεν έχουν οι γυναίκες και ως εκ τούτου δείχνουν ενδιαφέρον κατά κανόνα μόνον οι άντρες Αρκετές διευθυντικές και υψηλόβαθμες θέσεις όπως αυτή του Δημοτικού Γραμματέα, του Προϊσταμένου του Πολιτιστικού Τμήματος, του Λογιστή, του Ανώτερου Λειτουργού Τεχνικής Υπηρεσίας και του Τεχνικού Επιθεωρητή κατέχονται από γυναίκες.
Όσο κι’ αν βρισκόμαστε σε καλό δρόμο, εξακολουθεί να είναι ένας καθημερινός αγώνας για την γυναίκα η καθιέρωσή της στην πολιτική, κοινωνική και οικονομική ζωή του τόπου κάτι το οποίο την υποχρεώνει να συνεχίσει να αγωνίζεται για την εξασφάλιση από την Πολιτεία όλων εκείνων των εφοδίων που θα την βοηθήσουν αφενός να προβάλει τις ικανότητες και τα προσόντα της και αφετέρου εφόσον πετύχει την καθιέρωση, να μπορέσει να αντεπεξέλθει με επιτυχία σε όλες τις υποχρεώσεις της.
Σας ευχαριστώ Εύη Τσολάκη Δικηγόρος Πρόεδρος της Επιτροπής Κοινωνικής Πρόνοιας του Δήμου Λεμεσού
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ Εύη Φ. Τσολάκη Δικηγόρος Πρόεδρος της Επιτροπής Κοινωνικής Πρόνοιας του Δήμου Λεμεσού