Δρ. Νίκλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου Τμήμα Εκπαίδευσης Σχολή Εκπαίδευσης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Advertisements

Φιλοσοφία Ενσωμάτωσης των ΤΠΕ
Εκπαιδευτικό λογισμικό Δέγγλερη Σοφία ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
 εργαλείο δυναμικής διαχείρισης γεωμετρικών σχημάτων και αλγεβρικών παραστάσεων  δυνατότητα δυναμικής αλλαγής των αντικειμένων :  είναι δυνατή η μετακίνηση,
ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ, ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ.
Γνωστικά εργαλεία είναι: οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τ. Π. Ε
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία Ο υπολογιστής ως γνωστικό εργαλείο Γνωστικά εργαλεία θεωρούνται οι εφαρμογές που έχουν δημιουργηθεί με σκοπό να.
Ο Εκπαιδευτικός και Παιδευτικός Χαρακτήρας και Ρόλος της ΕκΠαίδευσης στη-με τη Φυσική Επιστήμη / Φυσική - – Τα Πρότυπα, οι Τεχνολογίες, η Μεθοδολογία Γεωργ.
1 ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Προετοιμασία μαθήματος με.
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Επιμόρφωση στα Επιμόρφωση στα νέα βιβλία Συνάντηση πρώτη Μαθηματικά Γκουτζαμάνης Βασίλης – Σχολικός Σύμβουλος Ζυγούρη Έλενα – Σχολικός.
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Σενάριο.
Επιμέλεια: Πουλημένου Ελένη
Επιμορφωτική ημερίδα Εκπαιδευτική Ρομποτική 5/12/2014.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης Καρακούσης.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Διδασκαλία των Θρησκευτικών με Νέες Τεχνολογίες
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΨΗΦΙΑΚΑ ΜΕΣΑ.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Xρήση Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (692) Χρήση Ψηφιακών Εργαλείων στη Διδασκαλία των Μαθηματικών Εαρινό εξάμηνο 2008 Μαθηματικό Τμήμα ΕΚΠΑ.
«ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ»
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΑΠΟ ΠΑΙΔΙΑ (ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ/ΠΡΟΪΟΝ/0311/22) Έρευνα για αξιολόγηση λογισμικού Engino KidCAD για τη χρήση του.
3 η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής, Αλεξανδρούπολη Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Τ. Α. Μικρόπουλος.
Στέκομαι, περπατώ…φρενάρω
Α Τα Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ που Ευνοούν τη Μάθηση.
ΚΑΤΑΝΟΩ ΤΙΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ SCRATCH Χρήστος Μανώλης, Πληροφορικός ΠΕ 19 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ / ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2015 Ομάδα ανάπτυξης 6 ο εσπερινό ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης.
Ε. Αλεξοπούλου, Ε.Π.ΠΑΙ.Κ., Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. Εκπαιδευτική Τεχνολογία, Πολυμέσα.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
ΜΟΝΤΕΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Διδακτική της Πληροφορικής
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
H εκπαίδευση και το πρόγραμμα STEM
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Η γλώσσα προγραμματισμού LOGO
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Ειρήνη Πετράκη Δασκάλα – Πυρήνας ΤΠΕ Μάρτιος, 2011
Δημιουργία σεναρίου.
Η Ρομποτική στην Εκπαίδευση
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εκπαιδευτική Ρομποτική και η Σημασία της στη μαθησιακή διαδικασία – Παραδείγματα διδασκαλίας Δρ. Νίκλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου Τμήμα Εκπαίδευσης Σχολή Εκπαίδευσης Πανεπιστήμιο Frederick Email: n.eteokleous@frederick.ac.cy

Εισαγωγή (Ι) Ενσωμάτωση της ρομποτικής στην εκπαίδευση δεν είναι και τόσο καινούριος τομέας - σχετική βιβλιογραφία εδώ και 2 δεκαετίες (Miglino, Lund, & Cardaci, 1999; Papert, 1980) Κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος Σημαντικά βήματα έγιναν την τελευταία δεκαετία παρατηρώντας την ρομποτική να ξεφεύγει από το εργαστήριο και να εισέρχεται στο σχολικό περιβάλλον (Chambers, & Carbonaro, 2003) Υποστηρίζεται ότι η σωστή χρήση ρομποτικής βελτιώνει, ενισχύει και εμπλουτίζει τη διδασκαλία (Papert, 2003) Είναι εργαλείο που φέρνει κοντά τους τομείς της Εκπαίδευσης και Μηχανικής (Bauerle, & Gallagher, 2003;Williams, & Prejean, 2010) Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Εισαγωγή (ΙΙ) Τεχνολογικά μέσα (Η.Υ., Διαδίκτυο, Κινητές συσκευές, Ρομποτική) ως νοητικά εκπαιδευτικά εργαλεία (cognitive tools) ή “Mindtools” (Jonassen, 2000) «Προκαλεί» τη σχέση των μαθητών με την τεχνολογία παρά την εξοικείωση που έχουν Τα υλικά και οι δραστηριότητες θεωρούνται παιχνίδι στα μάτια των παιδιών (κίνητρα) Οι μαθητές ασχολούνται με κάτι που έχει σημασία για αυτούς Συνδέει το αφηρημένο με το συγκεκριμένο π.χ. ( ο όρος κύκλος – η κίνηση του οχήματος σε πορεία κύκλου) – κατανόηση καθημερινότητας Δίνεται έμφαση στη χρησιμότητα και σημαντικότητα της τεχνολογίας στην καθημερινή μας ζωή Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Εκπαίδευση & Ρομποτική: Έννοιες Ασύμβατες; Εκπαίδευση & Ρομποτική: Έννοιες Ασύμβατες; Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Μορφές Εισαγωγής της Ρομποτικής στην εκπαίδευση – Φιλοσοφία (Ι) Μορφές Εισαγωγής της Ρομποτικής στην εκπαίδευση – Φιλοσοφία (Ι) Ως γνωστικό αντικείμενο: διδασκαλία της ρομποτικής (ως μάθημα) ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων ρομποτικής προώθηση του τεχνολογικού αλφαβητισμού (π.χ. προγραμματισμός) Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Μορφές Εισαγωγής της Ρομποτικής στην εκπαίδευση – Φιλοσοφία (ΙΙ) Μορφές Εισαγωγής της Ρομποτικής στην εκπαίδευση – Φιλοσοφία (ΙΙ) Ως γνωστικό μαθησιακό εργαλείο : παιδαγωγική χρήση και αξιοποίηση των πολλών και ποικίλων δυνατοτήτων της ρομποτικής μέσα στα πλαίσια της διαδικασίας διδασκαλίας και μάθησης για την επίτευξη μαθησιακών στόχων ενσωμάτωση ρομποτικής για αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, το μετασχηματισμό του σχολείου και την προώθηση της αυτό-πληροφόρησης και αυτό-μόρφωσης. Στόχος ΌΧΙ η εκμάθηση χρήσης του πακέτου ρομποτικής , αλλά η χρήση του πακέτου ρομποτικής ως εκπαιδευτικό εργαλείο για την επίτευξη μαθησιακών στόχων Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Μαθησιακά Περιβάλλοντα Ενισχυμένα με Ρομποτική – Ως γνωστικό μαθησιακό εργαλείο Ρομποτική…όπως και η τεχνολογία ευρύτερα…: Δεν είναι αυτοσκοπός Δεν είναι ...από μηχανής θεός ΑΛΛΑ μαθησιακό εργαλείο Περιορισμένες δυνατότητες για υποστήριξη μάθησης – ρομποτική ως γνωστικό αντικείμενο (μάθημα)…ως αυτόνομη οντότητα Ως γνωστικό μαθησιακό εργαλείο: Προστιθέμενη μαθησιακή αξία σε επιλεγμένες διδακτικές περιπτώσεις Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Υλικό και Λογισμικό Λογισμικό (Προγραμματισμός - EPGI) Εργάζονται σε ομάδες των 2-6 μαθητών Δομικά Υλικά – Τουβλάκια, Αισθητήρες, Κινητήρες, ERC Λογισμικό (Προγραμματισμός - EPGI) Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Υλικό - Κατασκευές Διάφορες κατασκευές Ποικίλα επίπεδα δυσκολίας Ρόλος μαθητή: κατασκευαστής Υπάρχουν ακόμη πολύ περισσότερα μοντέλα! Ο αριθμός τους σταματάει εκεί, που σταματάει και η φαντασία του Κατασκευαστή.. Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Προγραμματισμός…Παραδείγματα – Εκπαιδευτικές Εφαρμογές Αυθεντικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες ενταγμένες σε διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων από τον πραγματικό κόσμο / καθημερινότητα Μαθηματικά Να διαγράψει γεωμετρικά σχήματα (Τετράγωνο, ορθογώνιο, τρίγωνο, διαγραφή κύκλου – στροφή γύρω από άξονα) Μέτρηση (μετρώντας απόσταση, μετάδοση κίνησης, γωνιακή ταχύτητα, κλίμακες βαθμολόγησης) Φυσικές Επιστήμες Ταχύτητα (επιτάχυνση, επιβράδυνση) Δύναμη και κίνηση (δυνάμεις, κινούμενη ενέργεια, θέση, τριβή, αντίσταση αέρα) Αγωγή Ζωής Παρκάρισμα ανάμεσα σε 2 αυτοκίνητα… …και πολλα πολλά άλλα Διάφορες κινήσεις/ εντολές Ποικίλα επίπεδα δυσκολίας Ρόλος μαθητή: προγραμματιστής Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Διδακτική Μεθοδολογία (Ι) Η ενσωμάτωση στη μαθησιακή διαδικασία γίνεται σε.... Μαθησιακό πλαίσιο Περιβάλλον εποικοδομητικής μάθησης Συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο – συνεπώς με διδακτέα ύλη (περιεχόμενο) Συγκεκριμένους μαθησιακούς στόχους Μαθησιακούς στόχους Vs Στόχοι δεξιοτήτων τεχνολογίας (π.χ. ρομποτικής) Συγκεκριμένους μεθόδους διδασκαλίας και εφαρμογής στην τάξη …όχι ξεκάρφωτα… Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Ενσωμάτωση ρομποτικής είναι... Η αξιοποίηση της ρομποτικής από τους μαθητές ως ένα νοητικό εργαλείο για να ενισχύσει τη μάθηση τους και να υποστηρίξει την επίτευξη συγκεκριμένων μαθησιακών στόχων Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Διδακτική Μεθοδολογία (ΙΙ)… Ενσωμάτωση Δεν είναι μηχανιστική διαδικασία Δεν αφορά μόνο το σχεδιασμό μαθησιακών δραστηριοτήτων ΑΛΛΑ... Απαιτεί βαθιά εμπεριστατωμένη μελέτη της διδακτικής πρακτικής Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Στάδια διαδικασίας Αξιολόγηση Μαθητών Τι θα διαλέξω (περιεχόμενο); Πως θα το εφαρμόσω στην τάξη; Στάδια Διαδικασίας Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Μάθηση Ενισχυμένη με Ρομποτική Χαρακτηριστικά Μαθητών Ποία είναι τα μέσα που θα χρησιμοποιήσω; Τι πέτυχε; / Τι δεν πέτυχε;/ Τι πρέπει να αλλάξει; Πως θα το διδάξω; Μέθοδος διδασκαλίας; Ποίοι είναι οι μαθησιακοί στόχοι; Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Σχεδιασμός Μαθήματος (Ημερήσιο) - Βήματα Σχεδιασμός Μαθήματος (Ημερήσιο) - Βήματα Γνωστικό Αντικείμενο Θέμα Τάξη Χρονική Διάρκεια Μαθητές Χώρος διεξαγωγής του μαθήματος Εργαλεία/Υλικά που θα χρησιμοποιηθούν Στόχοι Μαθησιακοί Στόχοι (Κατώτερου Επιπέδου & Ανώτερου Επιπέδου, σύνθετων δεξιοτήτων και κριτικής σκέψης Μοντέλο Μάθησης Χρονολογική Περιγραφή Μαθησιακών Δραστηριοτήτων – Πορεία Διδασκαλίας Αξιολόγηση Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Σχεδιασμός Μαθήματος (Ημερήσιο) – Βήματα (Ενσωμάτωση Ρομποτικής) Σχεδιασμός Μαθήματος (Ημερήσιο) – Βήματα (Ενσωμάτωση Ρομποτικής) Γνωστικό Αντικείμενο Θέμα Τάξη Χρονική Διάρκεια Μαθητές Χώρος διεξαγωγής του μαθήματος Τεχνολογικά μέσα (π.χ. λογισμικό, διαδίκτυο, ρομποτική Εργαλεία που θα χρησιμοποιηθούν Στόχοι Μαθησιακοί Στόχοι (Κατώτερου Επιπέδου & Ανώτερου Επιπέδου, σύνθετων δεξιοτήτων και κριτικής σκέψης Στόχοι Δεξιοτήτων Πληροφορικής Μοντέλο Μάθησης Χρονολογική Περιγραφή Μαθησιακών Δραστηριοτήτων – Πορεία Διδασκαλίας Αξιολόγηση Σχέδιο Μαθήματος - Παράδειγμα Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Παιδαγωγική Προσέγγιση & Εκπαιδευτική Φιλοσοφία (I) Φιλοσοφία – κύριο χαρακτηριστικό μαθησιακού περιβάλλοντος «μαθαίνουμε φτιάχνοντας» Οι μαθητές δημιουργούν «αντικείμενα σκέψης »(Kafai Resnick, 1996; Papert, 1993; Harel, & Papert, 1991; Papert, 1986) Σύνδεση με έννοια κονστρακτιβισμού (constructivism) - Εποικοδομητική Θεωρία Μάθησης (Bauerle & Gallagher, 2003; Williams, Ma & Prejean, 2010) Η ρομποτική κάνει πράξη τα 4 βασικά χαρακτηριστικά του κονστρακτιβισμού: Μάθηση μέσω σχεδιασμού, Χειρισμός διαφόρων αντικειμένων τα οποία ενεργοποιούν την σκέψη Διερεύνηση δυναμικών/ισχυρών ιδεών Αυτό-αξιολόγηση Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Παιδαγωγική Προσέγγιση & Εκπαιδευτική Φιλοσοφία (II) Κατασκευαστικός Επικοδομοιτισμός (Constructionism) (S. Papert) Ο μαθητής μαθαίνει μέσα από την κατασκευή Ανακάλυψη & κατασκευή της γνώσης Η γνώση είναι χτισμένη από το μαθητή - δεν παρέχεται από το δάσκαλο – δημιουργούν το δικό τους νόημα Διαμορφώνει γνώση με έμφαση στα συγκεκριμένα αντί στα αφηρημένα Διδασκαλία με τρόπο ώστε να παράγεται περισσότερη μάθηση, με λιγότερη διδασκαλία. Τα ρομπότ εφαρμόζουν (κάνουν πράξη) την κατασκευαστική εποικοδομητική προσέγγιση (Chambers & Carbonaro, 2003; Eguchi, 2010; Sullivan, 2009). Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Οι Μαθητές…(Ι) Έχουν ενεργό ρόλο/ συμμετοχή και εμπλοκή στη μαθησιακή διαδικασία Διαχειρίζονται τη μάθηση Είναι ελεύθεροι να ανακαλύψουν, να αποφασίσουν, κάνοντας διάφορες επιλογές για το πώς θα προχωρήσουν Ευκαιρία στους μαθητές να μάθουν την πολύπλευρη εικόνα της επίλυσης προβλημάτων Οικοδομούν πιο αποτελεσματικά τη γνώση όταν εμπλέκονται ενεργά στη σχεδίαση και κατασκευή πραγματικών αντικειμένων που έχουν νόημα για τους ίδιους Yποστηρίζει την κοινωνική αλληλεπίδραση Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Οι Μαθητές…(ΙΙ) Σκέφτονται κριτικά, πειραματίζονται Αξιολογούν, αλλάζουν, επανασχεδιάζουν, επαναδημιουργούν (Puntambekar & Kolodner, 2005) Κτίζοντας διαδραστικά αντικείμενα χρησιμοποιώντας υλικά από τον κόσμο της μηχανικής (μηχανές, αισθητήρες) αναπτύσσουν ταυτόχρονα και τον τεχνολογικό τους αλφαβητισμό Εξερευνούν το μαθησιακό περιβάλλον & ακολουθούν τη διαδικασία της επιστημονικής διερεύνησης Κατανοούν τη σύνδεση θεωρίας & πράξης, αφηρημένου & συγκεκριμένου, και τη σύνδεση αυτών που μαθαίνουν με το φυσικό κόσμο, την πραγματικότητα (Miglino, Lund, & Cardaci, 1999; Sullivan & Moriarty, 2009). Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Ανάπτυξη Δεξιοτήτων (Ι) Ανάπτυξη ανώτερων δεξιοτήτων & ικανοτήτων των μαθητών επίλυση προβλημάτων, εξερεύνηση, ομαδικότητα, λήψη αποφάσεων, κ.α. Αξιοποίηση τεχνικών επίλυσης προβλήματος, διατύπωση και έλεγχο υποθέσεων Ανάπτυξη τεχνικών και γνωστικών δεξιοτήτων: σχεδίαση και κατασκευή μηχανών – χειριστικές δεξιότητες χρήση λογισμικού & δομών προγραμματισμού (εφαρμογή και δοκιμή), υπολογισμός φυσικών ποσοτήτων που επιδρούν στη σχεδίαση και τη λειτουργία των κατασκευών (π.χ. απόσταση, γωνία βολής και το μήκος του άξονα) (Chambers & Carbonaro, 2003; Payne, 1999) Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Ανάπτυξη Δεξιοτήτων (ΙΙ) Καλλιέργεια μαθηματικών και επιστημονικών δεξιοτήτων Αυτο-οργάνωση και έλεγχο τη πορείας της εργασίας τους - οργανωτικές δεξιότητες Ανάπτυξη οργανωτικών δεξιοτήτων και συνεργατικής μάθησης Προώθηση τεχνολογικού αλφαβητισμού Κίνητρα για μάθηση σε άλλους τομείς θετικών επιστημών (και όχι μόνο) λόγω διαθεματικού χαρακτήρα Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Πολύπλευρη Ενσωμάτωση Ρομποτικής Πολύπλευρη Ενσωμάτωση Ρομποτικής Η Ρομποτική ενσωματώνεται: Σε διάφορες βαθμίδες (από προ-δημοτική μέχρι τριτοβάθμια εκπαίδευση) Διαθεματικότητα - Σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα (μαθηματικά, ελληνικά, επιστήμη, βιολογία, φυσική, σχεδιασμός και τεχνολογία) (Ma, Williams, Prejian, & Ford, 2008) Ενσωμάτωση ρομποτικής σε πληθώρα μαθησιακών περιβαλλόντων τυπικής και άτυπης μάθησης (Williams & Prejean, 2010) Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Μαθησιακά Πλεονεκτήματα… Ενεργό, δημιουργικό, ευχάριστο, και απολαυστικό περιβάλλον (Chambers & Carbonaro, 2003; Payne, 1999). Ρομποτική – νέο είδος υλικών Διερεύνηση νέων εννοιών και νέων τρόπων σκέψης Προωθεί εξερεύνηση και παιχνίδι με νέους τρόπους αντίληψης και σκέψης Συνδυασμός με παιχνίδι Μαθητοκεντρικότητα Δυνατότητα εξομοίωσης σύγχρονων αυτοματισμών & προσέγγισης συστημάτων αυτόματου ελέγχου Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Ρομποτική στην Εκπαίδευση… Παρούσα κατάσταση Διδάσκεται / προσεγγίζεται ως κάτι «έξτρα»- όχι ενσωμάτωση στη μαθησιακή διαδικασία – ίδια προσέγγιση με άλλα είδη τεχνολογίας Εκπαιδευτικές δραστηριότητες ρομποτικής Τοπικοί & διεθνής διαγωνισμοί, καλοκαιρινά εργαστήρια, κατασκηνώσεις Εκπαιδευτικά προγράμματα ενίσχυσης Ως επιπλέον μάθημα που διδάσκεται σε λέσχες επιστήμης, υπολογιστών ή και ακόμη ως μάθημα εξειδίκευσης Vs μέσο διδακτικής μεθοδολογίας. Ανάγκη – περισσότερη έρευνα - ρομποτική ως εκπαιδευτικό εργαλείο Ανάπτυξη κατάλληλων εκπαιδευτικών μοντέλων & πρακτικών / Σχεδιασμός μαθησιακών περιβαλλόντων Εμπλουτισμός Εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Απλές Εφαρμογές…! Έννοιες: Ευθεία, Δεξιά/ Αριστερά, Πίσω (Διάφορα γνωστικά αντικείμενα) Να κινηθεί μπροστά, να κινηθεί δεξιόστροφα/ αριστερόστροφα , να προχωρήσει πίσω Έννοιες επιτάχυνσης και επιβράδυνσης (Επιστήμη) Να επιταχύνει, να επιβραδύνει και μετά να επιταχύνει Γεωμετρικά σχήματα (Μαθηματικά) Να διαγράψει τετράγωνο, ορθογώνιο , κύκλο, κλπ Έννοια: Παράλληλα / Παράλληλη κίνηση, γραμμή Να προχωρά παράλληλα με τον τον τοίχο (γραμμή -αισθητήρα υπέρυθρων) Διάφορα γνωστικά αντικείμενα: Να κινείται μπροστά, μόλις βρει εμπόδιο να σταματά, να κινηθεί προς τα πίσω, να κάνει στροφή και να αλλάζει κατεύθυνση (αισθητήρας αφής) Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Επιπλέον Εφαρμογές…! (Ι) Ανίχνευση απόστασης / Μονάδες μέτρησης (Μαθηματικά, Γεωγραφία, Επιστήμη - Διαθεματικά) Να προχωρά στο θρανίο και μόλις φτάσει στο τέλος του θρανίου να σταματά… Να προχωρά και μόλις ανιχνεύσει εμπόδιο σε Χ εκατοστά να σταματά, να κάνει στροφή και να αλλάζει κατεύθυνση (αισθητήρας αφής) Nα πηγαίνει σε ευθεία - απροσδιόριστη ( unlimited ) κατεύθυνση, 15 εκατοστά πριν από το αντικείμενο που θα έχετε εσείς τοποθετήσει μπροστά του, να σταματήσει, να κάνει επαναστροφή, να έρθει σε εσάς και 20 εκατοστά πριν τα πόδια σας να σταματήσει. Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Επιπλέον Εφαρμογές…! (2) Αγωγή Ζωής – Κυκλοφοριακή Αγωγή Κάντε το ρομπότ σας να παραστήσει την τυπική κίνηση ενός λεωφορείου όπως φαίνεται στο σχήμα. Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Επιπλέον Εφαρμογές…! (3) Αγωγή Ζωής – Κυκλοφοριακή Αγωγή Κάντε το όχημα σας να σταθμεύσει όπως δείχνει το σχήμα (Αισθητήρας υπέρυθρων) Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Ρομποτική είναι εργαλείο το οποίο μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη γνώσεων του 21ου αιώνα που χρειάζεται να αναπτύξουν οι μαθητές μας για να επιβιώσουν με επιτυχία στην συνεχώς μεταβαλλόμενη Κοινωνία της Τεχνολογίας, Πληροφοριών και Επικοινωνίας. Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012

Ευχαριστώ! Δρ. Νίκλεια Ετεοκλέους – Γρηγορίου Τμήμα Δημοτικής Εκπαιδευσης Σχολή Εκπαίδευσης Πανεπιστήμιο Frederick Email: n.eteokleous@frederick.ac.cy Νικλεια Ετεοκλέους-Γρηγορίου 31/07/2012