Η επένδυση σε Δίκτυα Επόμενης Γενιάς (FTTH): Βήμα για την Οικονομική Ανάπτυξη Χρήστος Μπούρας Καθηγητής Πανεπιστήμιο Πατρών και Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών http://ru6.cti.gr/bouras/
H Ιστορία των Υποδομών Μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο άρχισε στην Ελλάδα η ανάπτυξη της υποδομής για το ηλεκτρικό ρεύμα Η μόνη χειροπιαστη ανάγκη που κάλυπτε τότε … ήταν ο φωτισμός Η προσπάθεια κράτησε χρόνια και στοίχισε πολύ ΑΛΛΑ ήταν αναγκαία Μετά ήρθε η μεγάλη πληθώρα συσκευών που χρησιμοποίησε αυτή την Υποδομή
H νέα Υποδομή Ποια είναι όμως σήμερα η ΝΕΑ Υποδομή; Ποιες ανάγκες/ συσκευές/ υπηρεσίες θα καλύψουν τώρα/ αύριο/ στο μέλλον; Η ΕΥΡΥΖΩΝΙΚΟΤΗΤΑ - ΤΑ ΔΙΚΤΥΑ ΟΠΤΙΚΩΝ ΙΝΩΝ ΤΩΡΑ ΓΡΗΓΟΡΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΚΑΙ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ ΑΥΡΙΟ HDTV ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΜΕ AKOMA ΚΑΛΑ
Στρατηγικές και πολιτικές (1/10) Πορτογαλία Χρηματοδότηση από την κυβέρνηση με στόχο ευρυζωνική διείσδυση στο 50% των κατοικιών μέχρι το 2010. Πολωνία Δράσεις για Ενίσχυση του ανταγωνισμού, Προστασία του καταναλωτή, Δημιουργία νέων προϊόντων και τεχνολογιών, Μείωση τιμών, Αύξηση διαθεσιμότητας υπηρεσιών και προσέλκυση επενδύσεων και Προαγωγή της Πολωνίας ως χώρα φιλική στις Επενδύσεις. Νορβηγία Δράσεις για αποδέσμευσης του τοπικού βρόγχου, εξασφάλιση ανταγωνισμό στο επίπεδο της υποδομής μακροπρόθεσμα. Νέα Ζηλανδία Η κυβέρνηση της Νέας Ζηλανδίας - πέρα από τα ιδιωτικά κεφάλαια τα οποία θα επενδυθούν - σκοπεύει να επενδύσει NZ$1.5δις για την υλοποίηση ενός δικτύου οπτικών ινών βασισμένου στην τεχνολογία FTTP (Fibre-To-The-Premises) το οποίο θα καλύπτει το 75% της χώρας.
Στρατηγικές και πολιτικές (2/10) Νότιος Κορέα Μέσο – μακρό πλάνο για την δημιουργία τηλεπικοινωνιακού δικτύου για την ανάπτυξη του Ultra Broadband δίκτυο σύγκλισης - Ultra Broadband Convergence Network (UBcN) με ταχύτητες 1Gbps για ενσύρματες συνδέσεις και 10 Mbps για ασύρματες συνδέσεις. Ουγγαρία Δράσεις για πιο απλό, πιο φθηνό και ταχύτερο LLU, για φθηνότερη ADSL πρόσβαση, για προώθηση του ανταγωνισμούς σε επίπεδο υποδομής, για την χοντρική πώληση αυτόνομης DSL υπηρεσίας υποχρεωτικά. Ολλανδία Δημιουργία κανονιστικού πλαισίου για την ενθάρρυνση επενδύσεων σε δίκτυα FTTH τα οποία θα καλύπτουν όλη την χώρα. Φιλανδία Η κυβέρνηση της Φιλανδίας σκοπεύει να επενδύσει μέχρι EUR66 εκατομμύρια ως τμήμα των σχεδίων για να αυξήσει την ευρυζωνική κάλυψη υψηλής ταχύτητας σε ολόκληρη τη χώρα.
Στρατηγικές και πολιτικές (3/10) Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής Χρηματοδότηση από την κυβέρνηση 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια σε δάνεια και εγγυήσεις δανείων για την παροχή ευρυζωνικών υπηρεσιών σε ομοσπονδιακό επίπεδο. Ελλάδα Στρατηγική για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες και τις νέες τεχνολογίες 2008-2013 που προβλέπει την ανάπτυξη ενός "ανοιχτού παθητικού δικτύου", το οποίο θα παρέχει οπτική ίνα σε περισσότερα από δύο εκατομμύρια σπίτια και επιχειρήσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και 50 ακόμη πόλεις της Ελλάδας. Το έργο θα στοιχίσει 2,1 δισ. ευρώ. Αυστραλία Η κυβέρνηση της Αυστραλίας ανακοίνωσε ένα FTTP έργο της τάξης των A$43bn για να τροφοδοτήσουν με FFTP το 90% των κτιρίων της Αυστραλίας. Σουηδία Δράσεις για χρηματοδότηση υποδομών από την κυβέρνηση, κανονιστικά πλαίσια για τον κυρίαρχο πάροχο και κανονιστικά πλαίσια για υποδομές οπτικών ινών.
Στρατηγικές και πολιτικές (4/10) Καναδάς Ως τμήμα του Economic Action Plan του Καναδά, δίνονται στην Industry Canada 225 εκατομμύρια δολάρια μέσα σε 3 χρόνια (ξεκινώντας από το 2009) για την ανάπτυξη και εφαρμογή της στρατηγικής επέκτασης της ευρυζωνικής κάλυψης σε όσο το δυνατόν περισσότερα μη-εξυπηρετούμενα ή υπό-εξυπηρετούμενα νοικοκυριά. Κροατία Η στρατηγική της Κροατικής κυβέρνησης έχει ως στόχο την παροχή της δυνατότητας στους πολίτες να λαμβάνουν περιοδικά πληροφορίες και έτσι να συμμετέχουν ενεργά στην κοινωνία μέσα από ένα δικτυωμένο σύστημα πληροφοριών. Ιταλία Δημιουργία ενός φορέα, υποστηριζόμενου από το κράτος, ο οποίος θα αναπτύξει δίκτυο υψηλής ταχύτητας. Στα σχέδια της εταιρίας συμπεριλαμβάνεται η επένδυση 700 εκατομμυρίων ευρώ για ένα δίκτυο οπτικών ινών, μέσα σε τρία έτη. Το ποσό αυτό ενδέχεται να αυξηθεί σε 5 με 6 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2016.
Στρατηγικές και πολιτικές (5/10) Ισλανδία Η κυβέρνηση της Ισλανδίας κατέστρωσε την γραμμή πολιτικής 2008-2012 σχετικά με την κοινωνία της πληροφορίας, γνωστή ως e-nation που δημοσιεύθηκε το Μάιο 2008. Ισπανία Το Νοέμβριο 2005, ξεκίνησε το πρόγραμμα “PLAN AVANZA” (2006-2010), ως ανταπόκριση στο "i2010 – A European Information Society for growth and employment". Το πρόγραμμα αυτό, αφορούσε την Ανάπτυξη της Κοινωνίας της Πληροφορίας και την Σύγκλιση με την Ευρώπη και μεταξύ αυτόνομων περιοχών και πόλεων. Kύπρος Στόχος της Κοινωνίας της Πληροφορίας στην Κύπρο είναι η βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών μέσω της δυνατότητας χρήσης των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) από όλους τους πολίτες
Στρατηγικές και πολιτικές (6/10) Λιθουανία Η ευρυζωνική στρατηγική της Λιθουανίας για το 2005-2010 συντάχθηκε κατά την εφαρμογή του άρθρου 5(3) του νόμου της Δημοκρατίας της Λιθουανίας για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες και λαμβάνοντας υπόψη τους στόχους της στρατηγικής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 28ης Φεβρουαρίου 2000, το eEurope 2005, την αναπροσαρμογή του eEurope 2005 καθώς επίσης και άλλων νομικών πράξεων της Λιθουανίας και των παγκόσμιων αλλαγών σύγκλισης στον τομέα της Κοινωνίας της Πληροφορίας. Λουξεμβούργο Το γενικό σχέδιο ηλεκτρονικής διακυβέρνησης του Λουξεμβούργου αναφέρει τους παρακάτω στόχους σχετικά με την ευρυζωνικότητα και τις ηλεκτρονικές υποδομές και υπηρεσίες: 100% ευρυζωνική κάλυψη, Διαδικτυακή πρόσβαση στον καθένα, Αναβάθμιση των δεξιοτήτων χρήσης ΤΠΕ μέσω κατάρτισης και εκπαίδευσης και Δημιουργία δικτυακών τόπων προσβάσιμων από όλους
Στρατηγικές και πολιτικές (7/10) Μεγάλη Βρετανία Η κυβέρνηση της Μεγάλης Βρετανίας δημοσίευσε το σχέδιο δράσης (Britain's Digital Future) για την Βρετανική Ψηφιακή Οικονομία την 16η Ιουνίου 2009. Βασικές παραδοχές του πλάνου είναι: Η ψηφιακή οικονομία αποτελεί κεντρικό στοιχείο για την ενδυνάμωση και την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας και Οι τηλεπικοινωνιακές υποδομές είναι απαραίτητες για την μελλοντική οικονομική ανάπτυξη. Βέλγιο Η Βελγική Πλατφόρμα Ευρυζωνικότητας (Belgian Broadband Platform) είναι ένας μη-κερδοσκοπικός οργανισμός ο οποίος προωθεί την ευρυζωνική δικτύωση στο Βέλγιο. Το πεδίο ενδιαφέροντος εμπεριέχει όλες τις διαστάσεις των ευρυζωνικών δικτυακών υπηρεσιών και τεχνολογιών, τόσο στον ενσύρματο όσο και στον ασύρματο τομέα. Αυστρία Η στρατηγική της Αυστρίας για την ευρυζωνικότητα υποστηρίζει τις επενδύσεις από τους ιδιωτικούς φορείς παροχής υπηρεσιών σε περιοχές χωρίς ευρυζωνικές συνδέσεις.
Στρατηγικές και πολιτικές (8/10) Γαλλία Το σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας και γενικότερα της ψηφιακής οικονομίας ονομάζεται «Ψηφιακή Γαλλία 2012» (Digital France 2012). Αυτό το σχέδιο δράσης αποσκοπεί στο να τοποθετήσει τη Γαλλία μεταξύ των πρωτοπόρων χωρών στον τομέα των ψηφιακών τεχνολογιών. Βουλγαρία Τον Απρίλιο του 2009, το SAITC (State agency for information technology and communications, policy in ICT) πρότεινε προς ψήφιση από το συμβούλιο των υπουργών το Εθνικό Πρόγραμμα για την Ανάπτυξη Ευρυζωνικής Πρόσβασης (National Program for Broadband Access Development). Ρουμανία Η ρυθμιστική αρχή της Ρουμανίας (ANCOM) έχει σχεδιάσει μια στρατηγική για το διάστημα 2007-2010 για της ηλεκτρονικές επικοινωνίες στην χώρα. Στόχος της στρατηγικής αυτής είναι η αντιμετώπιση των πολλών προκλήσεων τις οποίες αντιμετωπίζει η χώρα.
Στρατηγικές και πολιτικές (9/10) Σλοβακία Η εθνική στρατηγική της Σλοβακίας για την ευρυζωνική πρόσβαση και τις υπηρεσίες της κοινωνίας της πληροφορίας ορίζει τους στόχους και τις διαδικασίες για την μελλοντική ανάπτυξη και τα συγκεκριμένα μέτρα υποστήριξης. Ο βασικός στόχος της στρατηγικής είναι να επιτευχθεί το επίπεδο των αναπτυγμένων ευρωπαϊκών χωρών στην Σλοβακία στα επόμενα 5 έως 8 έτη. Σλοβενία Η Σλοβενία έχει ορίσει μια στρατηγική με τον τίτλο «Ευρυζωνικότητα για όλους» ώστε να δοθεί ώθηση στην ευρυζωνική πρόσβαση για όλους τους πολίτες. Η στρατηγική αυτή βρίσκεται σε σύμπνοια με την στρατηγική της Σλοβενία για την ανάπτυξη της κοινωνίας της πληροφορίας (si2010) του 2007 καθώς και με την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης i2010. Τσεχία Η ευρυζωνική στρατηγική της Τσεχίας εκδόθηκε από την κυβέρνηση της Τσεχίας και περιέχει τα κρατικά μέτρα και τις διαδικασίες για το θέμα της ευρυζωνικότητας. Ο στόχος του είναι να υποστηρίξει την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας συντηρώντας ταυτόχρονα τις αρχές οικονομίας της αγοράς
Στρατηγικές και πολιτικές (10/10) Σιγκαπούρη Η πολιτική της Σιγκαπούρης για την ανάπτυξη των ευρυζωνικών δικτύων νέας γενεάς βασισμένη σε FTTx τεχνολογία χαρακτηρίζεται πρωτοπόρος και στηρίζεται στον δομικό διαχωρισμός της παθητικής υποδομής – επίπεδο 1 - (NetCo χαρακτηρίζεται o φορέας/εταιρία που δημιουργεί την παθητική υποδομή) και της λειτουργίας του δικτύου – επίπεδα 2 (OpCo χαρακτηρίζεται o φορέας/εταιρία που λειτουργεί το δίκτυο). Μάλτα Η εθνική στρατηγική της Μάλτας για τις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) για το 2008-2010 αποκαλείται «The Smart Island Strategy». Οι βασικές προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει είναι: (α) ο εντοπισμός και η γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος, (β) η επιτυχημένη εφαρμογή των τεχνολογιών για την αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής των πολιτών, και (γ) η πιεστική ανάγκη να παραμείνει η Μάλτα πρωτοπόρα χώρα στη χρήση ΤΠΕ. Λετονία Η Λετονία, το 2006, σύνταξε στρατηγική για την ένταξη της χώρας στην Κοινωνία της Πληροφορίας για το διάστημα 2006-2013. Σύμφωνα με την στρατηγική αυτή, θεωρείται απαραίτητη η εκτεταμένη χρήση Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην δημόσια διοίκηση, στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις για την επίτευξη οικονομικής ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας στις ΤΠΕ.
Τα συγκρίσιμα εθνικά προγράμματα επικεντρώνονται σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων επόμενης γενιάς στο 75-90% των νοικοκυριών
Από την “εποχή του χαλκού” … στην “εποχή της ίνας”(1/2) Κατάταξη τέλη του 2008 Πηγή: Fiber to the Home Council Φεβρουάριος 2009
Από την “εποχή του χαλκού” … στην “εποχή της ίνας”(2/2)
Συνδρομητές σε πακέτα προσφορών σαν % του πληθυσμού Τα πακέτα υπηρεσιών κερδίζουν έδαφος συνεχώς Source: EC Commission , “Progress Report on the Single European Electronic Communications Market 2008 (14th Report)”, March 2009
Περιορισμοί στην ανάπτυξη Ευρυζωνικών δικτύων Ορισμένα ζητήματα περιορίζουν την ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων: Μέσο μήκος του τοπικού βρόχου στην Ελλάδα Δικαιώματα Διέλευσης Ανάπτυξη κόστος και βιωσιμότητα των ΔΕΓ Ρυθμιστικό πλαίσιο για την ανάπτυξη των ΔΕΓ Η παροχή καινοτόμων δεσμευμένων υπηρεσιών σε όλο τον πληθυσμό σχετίζεται άμεσα με την ανάπτυξη των ΔΕΓ
Μήκος Βρόχου vs Εύρους Ζώνης
Περιορισμοί στα Πακέτα Υπηρεσιών λόγω του μήκους του Τοπικού Βρόχου Το μέσο μήκος του τοπικού βρόχου (ειδικά στην Ελλάδα) αποτελεί περιοριστικό παράγοντα για την ανάπτυξη των δικτύων xDSL και την παροχή υπηρεσιών IPTV.
Ευρυζωνική Διείσδυση της Ελλάδας προς τη σύγκλιση της ΕΕ Ο βαθμός της ευρυζωνικής διείσδυσης στην Ελλάδα έχει αυξηθεί ουσιαστικά τα τελευταία χρόνια και είναι από τους υψηλότερους στην ΕΕ. Το παραπάνω γεγονός οδήγησε στην παροχή καινοτόμων ευρυζωνικών υπηρεσιών σε μεγάλο μέρος της χώρας καθώς επίσης και στην μείωση των τιμών πρόσβασης κυρίως της ύπαρξης ανταγωνισμού. Παρόλα αυτά αυτός ο ρυθμός ανάπτυξης θα πρέπει να διατηρηθεί τα επόμενα χρόνια ώστε να φτάσουμε τον μέσο όρο της Ευρώπης. Η ερώτηση είναι πως μπορούμε να το εξασφαλίσουμε αυτό? Source: EC Commission , “Progress Report on the Single European Electronic Communications Market 2008 (14th Report)”, July 2009
Ευρυζωνική Διείσδυση – Ελλάδα vs. ΕΕ μέσος όρος
Network Readiness Index (NRI) & e-readiness της Ελλάδας 2004-2005 42η θέση 2005-2006 43η θέση 2006-2007 48η θέση 2007-2008 56η θέση 2008-2009 55η θέση e-readiness 2003 26η θέση 2004 27η θέση 2005 28η θέση 2006 29η θέση 2007 32η θέση 2008 30η θέση 2009 33η θέση
Δίκτυα Επόμενης Γενιάς (ΔΕΓ) (1/2) Βασικές Αρχές για την ανάπτυξη ΔΕΓ: Τεχνολογική ουδετερότητα και ανοιχτή πρόσβαση Δυνατότητα ίσης πρόσβασης στους τηλεπικοινωνιακούς φορείς Κοστοστρεφή τιμολογιακή πολιτική Διασφάλιση του Ανταγωνισμού Απλούστευση των διαδικασιών για την παραχώρηση δικαιωμάτων διέλευσης και ενιαία αμοιβή για τις διαδικασίες Κανονισμός για τα εσωτερικά δίκτυα ηλεκτρονικών επικοινωνιών Η διευκόλυνση της διασύνδεσης με τα υφιστάμενα δίκτυα φορέα τηλεπικοινωνιών
Δίκτυα Επόμενης Γενιάς (ΔΕΓ) (2/2) Συμφωνία σε επίπεδο παροχής υπηρεσιών για την συντήρηση και την αποκατάσταση των βλαβών των δικτύων οπτικών ινών Αποφυγή της απαξίωσης των υφιστάμενων επενδύσεων σε ευρυζωνικές υποδομές και υποδομές αποδεσμοποίησης τοπικού βρόχου Παροχή χώρου συνεγκατάστασης εξοπλισμού για τον χειριστή Δυνατότητα Ασφαλούς Επέκτασης του Δικτύου μελλοντικά Ενίσχυση της ζήτησης για την παροχή υπηρεσιών για τα FTTx δίκτυα που αναπτύχθηκαν από τους δήμους και από τα υφιστάμενα ή υπό κατασκευή δίκτυα FTTx
Παράγοντες Ανάπτυξης Ευρυζωνικότητας Παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας: Το ρυθμιστικό πλαίσιο Οι δομικές αλλαγές που πραγματοποιούνται στις αγορές των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Τεχνολογιών Οι αλλαγές των ευρυζωνικών υπηρεσιών και της χρήσης τους Οι τεχνολογικές εξελίξεις Η ανάγκη των χρηστών για γρηγορότερη πρόσβαση στο περιεχόμενο Το κόστος Η ψηφιακή ετοιμότητα (e-readiness) και γενικότερο το τεχνολογικό επίπεδο μιας χώρας
Προκλήσεις (1) Δημόσια Δίκτυα (Network Neutrality, Open Access, Σχήμα διαχείρισης) Επιχειρηματικά Μοντέλα & Υπηρεσίες (Συμμετρικές συνδέσεις υψηλότατων ταχυτήτων, Νέες ευρυζωνικές υπηρεσίες, Κερδοφορία & βιωσιμότητα) Υλοποίηση (Αρχιτεκτονικές δικτύων, Τεχνολογικές λύσεις, Κατασκευαστικές επιλογές)
Προκλήσεις (2) Συνέργειες (Αρχιτεκτονικές δικτύων, Τεχνολογικές λύσεις, Κατασκευαστικές επιλογές) Διαχείριση & Λειτουργία (Συνέργειες παρόχων και δημοσίων δικτύων, Επικαιροποίηση νομοθετικού και ρυθμιστικού πλαισίου-υπάρχει έλλειμμα ρύθμισης, Καθορισμός επιπέδου ποιότητας υπηρεσιών, Αστική επιβάρυνση)
Η Πραγματικότητα (1/2) Πραγματικότητα Η νέα τεχνολογική εποχή της οπτικής ίνας προσφέρει ευκαιρίες σε όσους θέλουν και μπορούν να γίνουν ισχυροί παίκτες στο πεδίο της καινοτομίας Υποστήριξη για άμεση υλοποίηση της εξαγγελίας του ΥΜΕ για ανάπτυξη νέου δικτύου πρόσβασης με οπτικές ίνες Προυποθέσεις: Διασφάλιση Ανταγωνισμού Περιορισμός του ρόλου του Κράτους στην ενίσχυση των υπηρεσιών Η χώρα μας μπορεί να κερδίσει ένα μεγάλο αναπτυξιακό στοίχημα
Η Πραγματικότητα (2/2) Με την υλοποίηση ενός FTTH δικτύου μπορούμε να πετύχουμε: Ιδιωτικές άμεσες επενδύσεις της τάξης των δισεκατομμυρίων ευρώ Χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης Αναβάθμιση ανταγωνιστικότητας εγχώριας βιομηχανίας – ποιοτικές υπηρεσίες Η Ελλάδα θα γίνει ελκυστική για ξένες επενδύσεις Διευκόλυνση των κλάδων της οικονομίας Επιχειρηματικότητα σε ηλεκτρονικές υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας Εθνικές δράσεις για ηλεκτρονική διακυβέρνηση, προστασία περιβάλλοντος, τηλε-ιατρική, τηλε-εκπαίδευση, grid energy ign Μείωση «Ψηφιακού Χάσματος»
Όραμα (1/3) Τελικός στόχος πρέπει είναι η επέκταση του δικτύου (σε διάφορες φάσεις), έτσι ώστε να παρέχει μακροπρόθεσμα δίκτυο οπτικών ινών (παθητικό εξοπλισμό) σε κάθε νοικοκυριό, όπως συμβαίνει σε κάθε υποδομή που θεωρείται δημόσιο αγαθό Το παραπάνω σε συνδυασμό με ανάπτυξη υπηρεσιών και περιεχομένου θα φέρει τη χώρα μας σε αξιόλογη θέση
Όραμα (2/3) Ήδη αρκετές χώρες ξεφεύγουν ποιοτικά μπροστά με αντικατάστασή των DSL συνδέσεων από συνδέσεις οπτικών ινών έως το σπίτι και την επιχείρηση Το όραμα πρέπει να είναι η (πραγματική) ευρυζωνικότητα να φτάσει σε κάθε σπίτι, σε κάθε πολίτη, σε κάθε επιχείρηση Ο προϋπολογισμός του κράτους να μην έχει πόρους ΜΟΝΟ για δρόμους αλλά και για δίκτυα οπτικών ινών
Όραμα (3/3) Να εξεταστούν διάφοροι τρόποι υλοποίησης της υποδομής οπτικών ινών έως τον τελικό χρήστη ΣΔΙΤ Σύμβαση παραχώρησης Δανεισμός ΕΤΕπ Συνδυασμός των παραπάνω
Ο ρόλος της ευρυζωνικότητας στην καταπολέμηση της ύφεσης Το μεγάλο στοίχημα σε αυτή την ύφεση δεν είναι για την χώρα απλά να αντέξει. Πρέπει να βγει δυνατότερη και πιο ανταγωνιστική με ανάπτυξη παραγωγικότητας. Η Κοινωνία της Γνώσης και οι τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας δίνουν αυτή την ευκαιρία αν αυτή η νέα υποδομή αναδυθεί και εξελιχθεί. Αυτό, βέβαια,πρέπει να γίνει μέσα από ένα μεγάλο Δημόσιο Πρόγραμμα Επένδυσης, αλλά να ενσωματωθεί σ’ ένα διαφορετικό τύπο Οικονομικής Διαχείρισης, που προβλέπει και επενδύει στην καινούρια υποδομή του 21ου αιώνα. Αυτή η παρέμβαση θα βοηθήσει την χώρα να αναδυθεί από την ύφεση, αν συνοδεύεται από κατάλληλη οικονομική πολιτική, και να διασφαλίζει ότι μετά από την ύφεση η χώρα είναι δυνατότερη, ανταγωνιστική και παραγωγική.
Οι συνέπειες των Τηλεπικοινωνιών στην Οικονομία και στην Ανάπτυξη Οι επενδύσεις στον τομέα των τηλεπικοινωνιών αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 0,5% του ΑΕΠ ενώ τα έσοδα στον τομέα των τηλεπικοινωνιών αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 3,6% του ΑΕΠ. Source: EC Commission , “Progress Report on the Single European Electronic Communications Market 2008 (14th Report)”, March 2009
Ευρυζωνικότητα και Ανάπτυξη Απασχόληση και Ανάπτυξη Σύμφωνα με μια μελέτη που διεξήχθη για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η ευρυζωνική ανάπτυξη θα συμβάλλει στην δημιουργία περισσότερο από 1 εκατομμύριο θέσεων απασχόλησης στην Ευρώπη και σε μία ανάπτυξη των οικονομικών δραστηριοτήτων, που συνδέονται με την ευρυζωνικότητα, της τάξης των €849 δισεκατομμυρίων το χρόνο μέχρι το 2015, όταν η διείσδυση της ευρυζωνικότητας στα νοικοκυριά αναμένεται να έχει φτάσει στο 81%. Στρατηγικές και Βέλτιστες Πρακτικές για την Ευρυζωνικότητα Source: Micus Management Consulting, “The Impact of Broadband on Growth and Productivity”, Study on behalf of the European Commission, 2008 Πάτρα 27 Νοεμβρίου 2009
Πώς να μεγιστοποιηθούν τα οικονομικά οφέλη της ευρυζωνικότητας (1/2) Πώς να μεγιστοποιηθούν τα οικονομικά οφέλη της ευρυζωνικότητας (1/2) Για να γίνει μεγιστοποίηση των οικονομικών ωφελειών της ευρυζωνικότητας σύμφωνα με την μελέτη Micus, η δράση σε πολιτικό επίπεδο είναι αναγκαία: Ανάπτυξη της ευρυζωνικής υποδομής. Το e-inclusion των λιγότερο ανεπτυγμένων Ευρωπαϊκών περιοχών και η ανάπτυξη της FTTH υποδομής στις πιο ανεπτυγμένες περιοχές είναι μείζον πρόκληση για επιτυχημένη ανάπτυξη της κοινωνίας της γνώσης της Ευρώπης. Να βασιστούμε σε μεγάλο βαθμό στην εκπαίδευση για μια μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της κοινωνίας της γνώσης. Να εξαπλωθούν οι δεξιότητες πληροφορικής στον πληθυσμό και να αυξηθεί η αυτονομία στην μαθησιακή διαδικασία αναπτύσσοντας την διαθεσιμότητα των εκπαιδευτικών και τεχνικών πόρων online.
Πώς να μεγιστοποιηθούν τα οικονομικά οφέλη της ευρυζωνικότητας (2/2) Πώς να μεγιστοποιηθούν τα οικονομικά οφέλη της ευρυζωνικότητας (2/2) Να προωθηθεί η χρήση των online τεχνολογιών στις επιχειρήσεις, δημόσιες υπηρεσίες και άτομα. Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση πρέπει να γίνει ο κανόνας, όχι η εξαίρεση για την ανταλλαγή των πληροφοριών μεταξύ δημοσίων υπηρεσιών και εταιριών(B2G) και μέσα στις δημόσιες υπηρεσίες (G2G). Οι πάροχοι υπηρεσιών σε επιχειρήσεις και επαγγελματικές οργανώσεις πρέπει να κληθούν να παίξουν ένα ρόλο στην υιοθέτηση των online υπηρεσιών στα SMBs. Να προωθηθεί η ανάπτυξη καινοτόμων online υπηρεσιών. Οι πολιτικές καινοτομίας είναι κλειδί στη μεγιστοποίηση των οφελών από ευρυζωνική ανάπτυξη αυξάνοντας τις εσωτερικές αγορές για online υπηρεσίες και εξάγοντας μεγάλης προστιθέμενης αξίας τεχνολογίες και υπηρεσίες στον υπόλοιπο κόσμο.
Η ευρυζωνικότητα ως καινούρια δημόσια υποδομή (1/2) Η ευρυζωνικότητα ως καινούρια δημόσια υποδομή (1/2) Η Κοινωνία της Γνώσης χρειάζεται την ύπαρξη μιας νέας δημόσιας υποδομής. Αυτή η νέα υποδομή είναι ίσης σημασίας και χρηστικότητας όπως οι οδοί ταχείας κυκλοφορίας, τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και ο ηλεκτρισμός. Η καινούρια δημόσια υποδομή, ένα από τα δημόσια αγαθά της Κοινωνίας της Γνώσης είναι τα δίκτυα οπτικών ινών. Οι ίνες πρέπει να φτάνουν μέχρι τα σπίτια, τις επιχειρήσεις και τις δημόσιες πηρεσίες. Πρέπει να φτάνουν παντού.
Η ευρυζωνικότητα ως καινούρια δημόσια υποδομή (2/2) Η ευρυζωνικότητα ως καινούρια δημόσια υποδομή (2/2) Η χώρα μας χρειάζεται σήμερα ένα έργο ανάπτυξης μεγάλης υποδομής που θα παρέχει σύνδεση οπτικών ινών στα σπίτια, σχολεία και πανεπιστήμια σε όλη την δημόσια διοίκηση και υγεία, και στις επιχειρήσεις σε όλες τις πόλεις. Ένα έργο για να αναπτυχθεί καινούρια δημόσια υποδομή με δημόσια αγαθά και χαρακτηριστικά: ανοιχτές αρχιτεκτονικές, εξυπηρέτηση του κοινού χωρίς περιορισμούς ταχύτητας με συνεχείς ευκαιρίες να αναπτυχθούν καινούριες εφαρμογές Αυτές οι υποδομές είναι καθοριστικές για την ανάπτυξη ανοιχτών σχολείων, εξοικονόμηση ενέργειας, ανάπτυξη καινούριων ηλεκτρονικών συσκευών, αλλά κυρίως συνεισφέρουν στην ανάπτυξη πλατφορμών για καινοτομία στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.
Προϋποθέσεις για την επιτυχία (1/3) Οι προϋποθέσεις για την επιτυχία των επιχειρηματικών σχεδίων περιλαμβάνουν: Σωστή οργάνωση: Ικανά και ευέλικτα σχήματα για εντατικοποίηση της τεχνολογικής ειδίκευσης Ικανό προσωπικό μόνο λίγων ανθρώπων (μηχανικοί, οικονομολόγοι, δικηγόροι) Αποδοχή του γεγονότος ότι τα έργα Πληροφορικής και Επικοινωνιών είναι διαφορετικά από τα παραδοσιακά έργα (δρόμοι, νερό, εξυγίανση)
Προϋποθέσεις για την επιτυχία (2/3) Διασφάλιση επαρκούς χρηματοδότησης Πιθανή συνεισφορά των τοπικών Κυβερνήσεων Προετοιμασία ενός πρωτότυπου επιχειρηματικού σχεδίου για την χρήση κάθε Σχήματος, ώστε να σταλούν προτάσεις για χρηματοδότηση των σχημάτων από την NSRF, δημόσια χρηματοδότηση και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
Προϋποθέσεις για την επιτυχία (3/3) Δημιουργία ζήτησης / κρίσιμη μάζα χρηστών Να δοθούν αυτές οι δυνατότητες στους πολίτες και μικρές επιχειρήσεις, ώστε να τονωθεί η ζήτηση για τέτοιες υπηρεσίες από αυτούς (έμφαση στις ενέργειες προώθησης, μάρκετινγκ κτλ.) Ανοιχτή πρόσβαση ( διαφάνεια, τιμολόγηση προσανατολισμένη στο κόστος) στις υποδομές από όλους τους παρόχους υπηρεσιών Υψηλή Ποιότητα Υπηρεσίας, Χαμηλές Τιμές
Δημιουργία Εργασίας (1/2) Επενδύσεις σε ευρυζωνικές υποδομές θα έχουν μεγαλύτερες θετικές συνέπειες στις θέσεις εργασίας, ενώ ταυτόχρονα βάζουν τις βάσεις για συνεχή παραγωγικότητα και καινοτομία Ειδικότερα επενδύσεις σε FTTH έργα υποδομής: Συνεισφέρουν σε σημαντική άμεση και έμμεση ανάπτυξη της αγοράς εργασίας και της εθνικής οικονομίας. Δημιουργούν ένα «φαινόμενο δικτύου» σε όλη την οικονομία που δημιουργεί πρόσθετες θέσεις εργασίας και Παρέχουν ένα θεμέλιο για μακροχρόνια οφέλη, συμπεριλαμβανομένων της εξοικονόμησης κόστους κυβερνήσεων, παραγωγικότητα σε όλη την οικονομία και βελτιωμένη ποιότητα ζωής για όλους
Δημιουργία Εργασίας (2/2) Ουσιαστικά, αυτές οι επενδύσεις όχι μόνο μπορούν να παρέχουν μια σημαντική βραχυπρόθεσμη ώθηση στην εθνική οικονομία, μπορούν να βάλουν τις βάσεις για μακροχρόνια οικονομική ανάπτυξη, διεθνή ανταγωνιστικότητα και σημαντική βελτίωση στην ποιότητα ζωής. Οι επενδύσεις σε υποδομές FTTH θα δημιουργήσουν άμεσες, έμμεσες και Επαγόμενες θέσεις εργασίας Άμεσες θέσεις εργασίας είναι αυτές που δημιουργούνται ειδικά με καινούρια έξοδα (π.χ. οι εργάτες και οι τεχνικοί που προσλαμβάνονται να ανοίξουν τους χάνδακες για να τοποθετήσουν τους αγωγούς και τα οπτικά καλώδια) Έμμεσες θέσεις εργασίας είναι αυτές που δημιουργούνται για να παρέχουν τα υλικά και άλλες παροχές στην παραγωγή (π.χ. οι αγωγοί, οι μικροαγωγοί, καλώδια, ODFs κτλ.)
Εργάτες και υπάλληλοι κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης και αρχικής περιόδου λειτουργίας Χρόνια 1 2 3 4 5 6 7 8 ←————→ ←——→ Άμεσες και Έμμεσες θέσεις εργασίας 15.200 – 18.000 (κατά τη διάρκεια 5χρονης ανάπτυξης) «Επαγόμενες θέσεις εργασίας» 22.800 – 27.000 Φαινόμενο Δικτύου 12.650 – 15.000 (που διαρκεί τα 3 πρώτα χρόνια της λειτουργίας)
Μας αφορά όλους… …το πως θα διασφαλιστεί ο δημόσιος χαρακτήρας αυτών των υποδομών για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες …το πως θα εξασφαλίσουμε ισότιμη πρόσβαση από όλους τους παρόχους υπηρεσιών … να προτείνουμε τρόπους και λύσεις οι οποίες θα είναι αποτελεσματικές
Γιατί… Θα βάλει τη χώρα στην νέα ψηφιακή Εποχή Θα βάλει τη χώρα στην νέα ψηφιακή Εποχή Θα επηρεάσει σημαντικά τη θέση της χώρας στο παγκόσμιο γίγνεσθαι το οποίο διαμορφώνετε σήμερα Η καθυστέρηση στην ανάπτυξη μια τέτοιας υποδομής θα έχει αρνητικές συνέπειες για τη θέση της Ελλάδας στη παγκόσμια οικονομία
Ευχαριστώ για την προσοχή σας Ερωτήσεις Σας ευχαριστώ. bouras@cti.gr http://ru6.cti.gr/bouras