Η πολυτροπικότητα του μαθήματος

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αξιολόγηση σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
ΤΕΙ ΠΑΤΡΑΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΥΡΓΟΥ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ Μ. Μ. Ε
ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Διοργανώνουμε ένα συνέδριο. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ  Στόχοι: έρευνα, δημιουργικότητα, συνεργασία, ευρηματικότητα, παραγωγή έργου, ευθύνη, γνώσεις, αυτενέργεια. 
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΣΤΗΝ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ.
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Εποπτικά Μέσα Διδασκαλίας
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΩΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΑΠΟ ΕΝΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΪΔΡΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Telematics Επιμέλεια:Παγώνης Γεώργιος Writer: Patrick Dillon.
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
ΤΠΕ - ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Πρόγραμμα Ενδοσχολικής Επιμόρφωσης στις ΤΠΕ ΝΤ και Εκπαίδευση Μάινας Διονύσιος Επιμορφωτής ΠΕ2.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
Τεχνοκρατικό vs ανθρωπιστικό
7o Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι Μάθημα 1 ο Διδάσκει : Βασίλης Τσελφές.
1ο βήμα : επιλογή ενός θέματος από το Α.Π της γνωστικής περιοχής. 2 ο βήμα: καταγραφή των μαθησιακών στόχων- επιδιώξεων. 3ο βήμα : σχεδιασμός δράσεων.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων
KAINOTOMA ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Θέματα κοινωνικής γλωσσολογίας
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Εποπτικά Μέσα Διδασκαλίας
Παιχνίδι και Παιδική Ηλικία
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Επιμόρφωση Πληροφορικών Βαγγέλης Κανίδης
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Εποπτικά Μέσα Διδασκαλίας
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
2η επιμορφωτική συνάντηση 27 Φεβρουαρίου 2014
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η πολυτροπικότητα του μαθήματος κανουμε μαθημα, δε λεμε μαθημα

Το μάθημα στην τάξη είναι επικοινωνία, μεταξύ εκπαιδευτικού, μαθητών, ύλης. Τα σαράντα πέντε λεπτά της διδακτικής ώρας επισυμβαίνουν πολλά που εξυπηρετούν τους διδακτικούς στόχους του μαθήματος : λόγος του δασκάλου, χρήση εποπτικών μέσων, δραστηριότητες, εργασίες κ.ά και πολλά που μπορεί να σημειώνουν την παρουσίαση του μαθήματος : στάση του σώματος, χειρονομίες, μορφασμοί, αντιδράσεις κ.ά Όλα αποτελούν μία διαδοχή μηνυμάτων, που συνθέτουν ένα σύνολο, το οποίο παράγεται μέσα στο χρόνο που καθορίζει το πρόγραμμα, ανάμεσα σε δύο διαλλείματα και δύο χτυπήματα του κουδουνιού (Κουκουνάρας-Λιάγκης 2010).

Το μάθημα είναι Μία επικοινωνία με ποικίλους σημειωτικούς τρόπους με σκοπό τη μάθηση. Άρα δε διενεργείται μόνο με το περιεχόμενο του μαθήματος, αλλά και με το πώς παρουσιάζεται το μάθημα σε συγκεκριμένα άτομα.

Το μάθημα είναι σημεία διαφόρων μορφών, λέξεις, εικόνες, ήχοι, αντικείμενα, πρόσωπα, πράξεις, που, για να υπάρχουν, πρέπει να υπάρχουν κάποιοι να τα ερμηνεύουν και να αποδίδουν σε αυτά σημασία (Pierce 1994). Μάθημα χωρίς μαθητές δεν υπάρχει! Το μάθημα ως σύνολο σημείων ενέχει μία τριαδική σχέση, που δίνει ουσιαστικά νόημα στο όλον.

Η επικοινωνία στο μάθημα συντελείται με την πράξη και το λόγο Ο λόγος είναι προφορικός και γραπτός. Εκατό χρόνια, όμως, μετά από τον Saussure (1916) και της σημειωτικής του ο γραπτός λόγος έχει την πρωτοκαθεδρία. Στη σχολική πράξη μέχρι τώρα, τα βιβλία, οι εξετάσεις, οι ασκήσεις, η αξιολόγηση δίδουν στο γραπτό λόγο την πλήρη ισχύ υποβαθμίζοντας, ως αντικείμενα λιγότερο άξια μελέτης, την προφορική επικοινωνία και άλλους σημειωτικούς τρόπους επικοινωνίας (κίνηση, σωματική έκφραση, τέχνη κ.ά). Για να επιτευχθούν οι μαθησιακοί στόχοι (γνώσεις, μάθηση, μόρφωση) απαιτείται ενεργητικότητα, βιωματικότητα, δράση. Άρα η έκφραση γραπτώς απόψεων ή η επίλυση γραπτώς των προβλημάτων αποτελεί μόνο ένα τρόπο διαπίστωσης επίτευξης των στόχων και κυρίως ένα μόνο ιδιαίτερο μαθησιακό στόχο, όχι τον πρώτο και κύριο της εκπαίδευσης.

Η πολυτροπικότητα στην τάξη και το σχολείο Η πολυτροπικότητα (multimodality) είναι μία βασική παράμετρος της επικοινωνίας και κάθε προϊόντος αυτής (Kress VanLeeuwen 1996). Συνήθως χρησιμοποιείται από τους επιστήμονες ο όρος κείμενο για να αποδώσει την ολοκληρωμένη διαδοχή γλωσσικών μηνυμάτων που πραγματοποιείται στα πλαίσια μιας επικοινωνίας (Brown Yule 1983:6), και από κάποιους ο όρος εικόνα για να τονίσουν ότι η εικόνα έχει αναχθεί πλέον σε σημαντικότερο μέσο επικοινωνίας από το λόγο (Kress 1998: 165, Kress VanLeeuwen 2001). Στην ουσία πρόκειται για οποιοδήποτε πολιτισμικό προϊόν στο οποίο περιέχονται και συνδυάζονται περισσότεροι από έναν σημειωτικοί τρόποι (modes). Οι τρόποι που μπορούν να συνδυάζονται σε ένα προϊόν είναι ο γραπτός ή ο προφορικός λόγος, η εικόνα, η κινούμενη εικόνα, η φωτογραφία, το σχέδιο, το σχεδιάγραμμα, το χρώμα, η γραμματοσειρά, η μουσική, ο ήχος, ο ρυθμός, οι χειρονομίες (Kress 1988). Στην πράξη δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ποτέ ένας μόνο σημειωτικός τρόπος. Η πολυτροπικότητα περιγράφει μία πραγματικότητα σε κάθε μορφή επικοινωνίας, η οποία όμως έχει ποικίλες διαστάσεις, όταν ληφθεί υπόψη.

Το μάθημα είναι ένα πολυτροπικό κείμενο Το μάθημα είναι πιο σύνθετο, διότι περιέχει το ίδιο προϊόντα πολυτροπικά (βιβλίο, εικόνα κ.ά) και σε ποικίλους συνδυασμούς (διδακτικές μέθοδοι). Για να είναι επιτυχημένο θα πρέπει αυτοί οι συνδυασμοί να είναι σύγχρονοι και καινοτόμοι. Ειδάλλως δεν είναι στην ουσία τους πολυτροπικοί, ούτε τόσο αποδοτικοί, για την εποχή και τους νέους, ούτε έτσι όπως ορίζουν οι αλλαγές για το νέο σχολείο (Κουκουνάρας-Λιάγκης 2010). Δεν είναι το ίδιο, να επικοινωνήσει κάποιος την πρόσθεση, γράφοντας από τη μια, κλασσικά, στον πίνακα με κιμωλία 1+1=2 και από την άλλη σηκώνοντας δύο μαθητές, σε παιχνίδι, να παραστήσουν την αριθμητική πράξη.

Η έννοια της πολυτροπικότητας στις εναλλακτικές διδακτικές και την επικοινωνιακή διδακτική (Κοσσυβάκη 1998, 2003) ή στις διαθεματικές διδακτικές (Ματσαγγούρας 2003), που είναι γνωστές, επεξηγεί τον τρόπο επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικού, μαθητών και ύλης και, συγχρόνως, επικεντρώνει συγκεκριμένα σε αυτό τον παράγοντα ως κριτήριο διαμόρφωσης μίας σύγχρονης αποδοτικής διδασκαλίας, που εκφράζει την πραγματικότητα που βιώνουν οι νέοι και προσδίδει στο σχολείο ένα ρόλο που θα είναι σημαντικός και στην κοινωνία του μέλλοντος. Οπωσδήποτε, τα στοιχεία που διαμορφώνουν τις πολυτροπικές διδακτικές μεθόδους είναι διδακτικές μορφές, προσεγγίσεις, τεχνικές και μέσα που με βάση τις θεωρίες μάθησης (Piaget, Vygotsky, Bruner, Gagne) και παιδαγωγικές θεωρίες (Fröbel, Bruner, Dewey, Kilpatrick, Gardner) αποδεδειγμένα οδηγούν τους μαθητές στη μάθηση.

Οι επιλογές στις μεθόδους είναι συγκεκριμένες (5:Διάλογος, Εμπειρία, Ομαδοσυνεργασία, Επίλυση προβλημάτων, Αναστοχασμός) ώστε κάθε εκπαιδευτικός ή υποψήφιος εκπαιδευτικός να μπορεί να σταχυολογεί τις αντίστοιχες, κατά το σχεδιασμό της διδασκαλίας, με βάση την παιδαγωγική του θεωρία και, βέβαια, με βάση τους μαθητές και την ύλη του (στόχοι). Όλα δεν είναι για όλους και κάθε μέθοδος είναι αποδοτική στην ανάλογη τάξη, με τους ανάλογους στόχους και την ανάλογη ύλη. Η ποικιλότητα αυτή τονίζει την πολυτροπικότητα του μαθήματος, ως κειμένου, και με βάση αυτή γίνονται πάντα οι επιλογές των τεχνικών, που είναι πολύ περισσότερες (35). Παράλληλα υπογραμμίζει τρία πολύ σημαντικά ζητούμενα : το σχεδιασμό του μαθήματος την επιτυχημένη στοχοθεσία, την ανάγκη συνεχούς ανατροφοδότησης της διδακτικής διαδικασίας και κατά τη διάρκεια του μαθήματος και κατά τη διάρκεια της χρονιάς, ούτως ώστε να αξιολογούνται συνεχώς οι μέθοδοι-οι τεχνικές και η αποδοτικότητά τους στην επίτευξη των στόχων (Κουκουνάρας-Λιάγκης 2010).

Πολυτροπικές τεχνικές-παραδείγματα . Πολυτροπικές τεχνικές-παραδείγματα Γνωρίζω τους άλλους Εικόνα-φωτογραφία Αστέρια τόσο ίδια; Συμφωνώ-Διαφωνώ Ψέμα ή αλήθεια Διλήμματα Σε γνωρίζω καλύτερα Debates-αγώνες Ποιος είναι ο αρχηγός Στρογγυλό τραπέζι Ο χάρτης της ζωής μου Επίλυση προβλημάτων Εσύ με οδηγείς Πες μια ιστορία Παγωμένες εικόνες Πες μία πραγματική ιστορία Brainstorming Μελέτη περίπτωσης Ρόλος τον τοίχο Πορτρέτο Διάδρομος της συνείδησης Πακέτο εξερεύνησης Δάσκαλος σε ρόλο Σχέδιο Εργασίας (Project) Παίξιμο ρόλων Διοργανώνουμε ένα συνέδριο Κάρτες ρόλων Graffiti Φόρουμ θέατρο Φιλμ ή τραγούδι Δραματοποίηση (Κουκουνάρας-Λιάγκης 2010)

Άρα η δράση είναι η μόνη λύση Θυμάμαι φεύγοντας Οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν χρόνια ότι το σχολείο χρειάζεται αλλαγή παραδείγματος και οι επιλογές είναι στη δικαιοδοσία τους. Εγρήγορση, καλλιέργεια, αυτομόρφωση, επιμόρφωση και επιστημονική κατάρτιση ή εφησυχασμός, απάθεια, ημιμάθεια, ωχαδερφισμός και απαξίωση. Εκπαιδευτικός της δράσης ή της αδράνειας; Η απάντηση είναι αυτονόητη, όταν επικρατεί η ατομική και η κοινωνική ευθύνη στις επιλογές του καθενός και στη στάση ζωής, που υιοθετεί. Άλλωστε οι σύγχρονες συνθήκες καθιστούν το σχολείο λιγότερο σημαντικό (Giddens 20092:565 ), λόγω ανάπτυξης του διαδικτύου (τάξη χωρίς τοίχους). Δεν είναι τόσο σημαντικό στην κατάκτηση των γνώσεων και είναι περισσότερο χρήσιμο στην καλλιέργεια των στάσεων απέναντι στις γνώσεις, στην άσκηση στο πως να τις κατακτήσει κανείς και στην καλλιέργεια κριτηρίου για το ποια από αυτές είναι χρήσιμη (Σπύρτου Κουμαράς Ψύλλος 1994). Γι΄ αυτό δεν έχει σημασία τόσο το μέγεθος της ύλης όσο ότι αυτή πρέπει να συνδέεται με τα ενδιαφέροντα και τη ζωή των μαθητών και να παρουσιάζεται πολυτροπικά μέσα στην τάξη ούτως ώστε να βιώνεται και να γίνεται κτήμα εσαεί. Άρα η δράση είναι η μόνη λύση