ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤ΄τάξη ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΜΙΑΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΟΥ ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ «MODELLINGSPACE» 1.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικά Εργαλεία.
Advertisements

Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτικοί σκοποί  Στο σύνταγμα κάθε χώρας καθορίζονται οι γενικοί σκοποί της εκπαίδευσης  Με βάση τον γενικό σκοπό.
Δεξιότητες Επιστημονικής Μεθόδου
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Το μάθημα της Πληροφορικής Η πραγματικότητα σήμερα!!! ΗΥ-302:Διδακτική της Πληροφορικής Επιμέλεια-Παρουσίαση Γεωργία Αδαμοπούλου Εύα Νοικοκυράκη.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Προβλήματα που διαπιστώθηκαν από την εφαρμογή των αρχών του συμπεριφορισμού Χριστίνα Σολομωνίδου Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Π.Θ.
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία Ο υπολογιστής ως γνωστικό εργαλείο Γνωστικά εργαλεία θεωρούνται οι εφαρμογές που έχουν δημιουργηθεί με σκοπό να.
Βελτιώνοντας την μάθηση των Μαθηματικών μέσα σε ένα ψηφιακό περιβάλλον Ελισσάβετ Καμπάνη Phd Διδακτική των Μαθηματικών Σχ. Σύμβουλος Μαθηματικών.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Εισαγωγικές Έννοιες Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης Επιμέλεια διαφανειών: Δ. Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο.
Εισηγητής:Στέφανος Μέτης
Μερικά ακόμη παραδείγματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Αξιολόγηση ΜοντελοποίησηΈργα ΜαθήματαΑξιολόγηση Αναστοχασμός.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Μοντελοποίηση Έργα Μαθήματα Αξιολόγηση Αναστοχασμός Αναστοχασμός.
Η χρήση των Τ.Π.Ε. κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών Α΄ Λυκείου
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Α.Π.Θ. Π.Τ.Δ.Ε. Π.Μ.Σ Επιστήμες της Αγωγής-Κατεύθυνση Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και Νέες Τεχνολογίες Διερεύνηση εφαρμογής.
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Σενάριο.
5. Χαρακτηρισμός των μαθηματικών γνώσεων των μαθητών.
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Μοντέλα Συστημάτων Παρουσιάσεις των συστημάτων των οποίων οι απαιτήσεις αναλύονται.
Τάξεις στις οποίες απευθύνεται: Β Γυμνασίου
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Μοντέλα και μορφές αξιολόγησης
Δέσποινα Μαγγίνα M1175 Κωνσταντίνος Γαργάνης Μ1172 Δήμητρα Μαρία Χαρακλιά Μ1206 Ιωάννης Παπαδάκης Μ1171 Αλέξανδρος Νικολόπουλος Μ1182 Δημήτριος Μπαϊρακτάρης.
Τι είναι το Εκπαιδευτικό Σενάριο
Φυλλο του Καθηγητη. Teacher’s Age Ποιο ειναι το αντικειμενο διδασκαλιας σας?
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Χρήση και αξιοποίηση ΤΠΕ στην διδακτική διαδικασία
ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
EXCEL – λογιστικά φύλλα. Χρήση επεξεργασία, αναπαράσταση και επικοινωνία αριθμητικών (η γενικότερα ποσοτικών) δεδομένων Ειδικότερα Εφαρμογή εκπαιδευτικών.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Αθήνα, Νοέμβριος 2011 Το ηλεκτρο-δωμάτιο: ένα διαδραστικό παιχνίδι για τον ηλεκτρισμό Μαρίνα Τομαρά MEd, Εκπαιδευτικός, Φυσικός Ραδιοηλεκτρολόγος,
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού Άννα Σπύρτου Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας
ΚΑΤΑΝΟΩ ΤΙΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ SCRATCH Χρήστος Μανώλης, Πληροφορικός ΠΕ 19 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ / ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2015 Ομάδα ανάπτυξης 6 ο εσπερινό ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης.
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Μαθηματικά προσανατολισμού Β΄ Λυκείου
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Πρακτική Άσκηση σε Σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Δημιουργία σεναρίου.
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Θέμα: Επιλέξτε μια προτεινόμενη δραστηριότητα από τη θεματική περιοχή των Στοχαστικών Μαθηματικών (Πιθανότητες, Στατιστική) από το έγγραφο «Μαθηματικά.
Πρακτική Άσκηση στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΡΙΣΙΜΟΥ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ
Πρακτική Άσκηση: Διδασκαλία σε Σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤ΄τάξη ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΜΙΑΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΟΥ ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ «MODELLINGSPACE» 1

ModellingSpace ModellingSpace Επιτρέπει: Ανοιχτό περιβάλλον δραστηριότητες μοντελοποίησης από μαθητές και διδάσκοντες μεταξύ μαθητών μιας τάξης τη συνεργατική δημιουργία μοντέλων: μεταξύ μαθητών διαφορετικών τάξεων. Πρακτικά 2ου Συνεδρίου Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ , Συρος 2003 Αγγελική Δημητρακοπούλου κ.α 2

ModellingSpace Τα μοντέλα μπορούν να εκτελεστούν και τα αντίστοιχα φαινόμενα να προσομοιωθούν, ώστε οι μαθητές να δουν τις συνέπειες των ιδεών τους. Το ModellingSpace έχει αναπτυχθεί για νεαρότερους μαθητές και είναι κατάλληλο για την εισαγωγή της ιδέας της στους μαθητές. μοντελοποίησης www.recoil.nl/ap/home 3

Η σύγχρονη τάξη των Μαθηματικών θέλει το μαθητή να: Αναλαμβάνει πρωτοβουλία Ερευνά Ανταλλάσσει γνώμες με τους συμμαθητές του Συζητά πιθανούς τρόπους αντιμετώπισης των προβλημάτων Δοκιμάζει ιδέες Ελέγχει τα συμπεράσματά του και να τα τεκμηριώνει προσπαθώντας να αποδείξει την ορθότητά τους Βιβλίο για το δάσκαλο ΣΤ΄ Δημοτικού, ΟΕΔΒ 4

ΜΟΝΤΕΛΑ Καλλιεργούνται και βελτιώνονται οι στρατηγικές υψηλής πολυπλοκότητας στα Μαθηματικά Θεωρείται ότι αναπαριστούν καταστάσεις, και δομές σχετικές με το εξεταζόμενο πρόβλημα, που όμως είναι δυνατό να εκφέρονται με διαφορετικούς τρόπους. Αυτό σημαίνει ότι ο όρος «μοντέλο» μπορεί να εκφραστεί με πολύ διαφορετικά πράγματα. Έτσι διάφορα υλικά, παραδείγματα, σκίτσα, σχέδια, διαγράμματα, ακόμη και σύμβολα χρησιμεύουν ως μοντέλα Βιβλίο για το δάσκαλο ΣΤ΄ Δημοτικού, ΟΕΔΒ 5

ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ «καλύτερη» μοναδική Η μάθηση μέσω της επίλυσης των προβλημάτων είναι μια πολύ καλή προσέγγιση για τη διδασκαλία των μαθηματικών. Προβλήματα ανοικτού τύπου. Υπάρχει δηλαδή η λύση και όχι η σωστή λύση. «καλύτερη» μοναδική Οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να βρουν μόνοι τους τον τρόπο με τον οποίο θα εργαστούν στα προβλήματα και επειδή αναφέρονται στην καθημερινή ζωή τους προκαλούν το άμεσο ενδιαφέρον. Ο ρόλος του δασκάλου είναι συμβουλευτικός. Η επίλυση του προβλήματος προκύπτει ως ένα φυσικό μέρος της διδασκαλίας www.primedu.uoa.gr/sciedu/new_ant/new_ergal.htm 6

ΟΙ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΑΘΗΤΗ ΕΙΝΑΙ: Να μελετήσει την έννοια του ποσού. Να διακρίνει τα ποσά από τις αντίστοιχες τιμές τους. Να διακρίνει αλλά και να προσδιορίζει μέσα στο μοντέλο μια μεταβλητή ως ή ως . ανεξάρτητη Να συγκρίνει και να αναγνωρίζει τα σταθερά και τα μεταβλητά ποσά. Να μελετήσει την έννοια των ανάλογων ποσών. εξαρτημένη Να συγκρίνει ποσά. Για να δημιουργήσει ένα μοντέλο ένας μαθητής πρέπει να ορίσει και και να διαλέξει ένα τύπο σχέσης που να συνδέει αυτά τα μεγέθη ή ιδιότητες την οποία μπορεί και να τυποποιήσει περαιτέρω χρησιμοποιώντας μια μαθηματική έκφραση. μεταβλητές Να αναγνωρίζει τα ανάλογα ποσά. Να διακρίνει αν δυο ποσά είναι ανάλογα μεταξύ τους. σταθερές Να λύνει προβλήματα με τη μέθοδο της αναλογίας. Να μελετήσει την έννοια των αντίστροφων ποσών. Να αναγνωρίζει τα αντίστροφα ποσά. Να λύνει προβλήματα με τη μέθοδο ίσων γινομένων. Βιβλίο για το δάσκαλο ΣΤ΄ Δημοτικού, ΟΕΔΒ 7

«Ένα ταξίδι» Φανταστείτε ότι η οικογένειά σας έχει αποφασίσει κατά τη διάρκεια των εορτών των Χριστουγέννων να πραγματοποιήσει διακοπές λίγων ημερών. Η απόφαση για το τόπο, τη διάρκεια των διακοπών αλλά και τον τρόπο του ταξιδιού θα πρέπει να είναι απόφαση όλων των μελών της οικογένειας. Γι’ αυτό κι εσείς έχετε ξεκινήσει μια μικρή έρευνα με σκοπό να διερευνήσετε κάποιες πιθανές λύσεις που σας ενδιαφέρουν, λαμβάνοντας όμως σοβαρά υπόψη και τα έξοδα τα οποία είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας. Ιδέες για τον προβληματισμό και τις δραστηριότητες: http://www.ecedu.upatras.gr/modelscreator/ 8

Δραστηριότητες διερεύνησης και έκφρασης Συμβάλλουν στο πέρασμα από τη σκέψη με πράξεις στην σκέψη, συγκεκριμένες αφαιρετική που είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα μαθηματικά, καθώς οι νόρμες συλλογισμού που χαρακτηρίζουν την αφηρημένη σκέψη, σύμφωνα με τον Piaget, είναι: Ο έλεγχος των μεταβλητών και ο αποκλεισμός των μη σχετικών μεταβλητών Ο λόγος και η αναλογία Η πιθανότητα και η συσχέτιση Η χρησιμοποίηση αφηρημένων μοντέλων για εξήγηση και πρόβλεψη Piaget, J. (1972), The principles of genetic epistemology, London: Routledge and Kegan Paul 9

Δραστηριότητες διερεύνησης και έκφρασης Έχουν σχεδιαστεί με βάση τη θεώρηση ότι οι δραστηριότητες που δίνονται στους μαθητές θα πρέπει να «εκτείνονται» και πέρα από το επίπεδο νοητικής ανάπτυξης στο οποίο οι ίδιοι βρίσκονται, ώστε να τους δίνεται η δυνατότητα μετάβασης στα ανώτερα επίπεδα νόησης. Με την συγκεκριμένη διδακτική παρέμβαση δεν προτείνεται η αντικατάσταση των δραστηριοτήτων που χρησιμοποιούνται σήμερα στην τάξη των μαθηματικών κατά τη διδασκαλία των αντίστοιχων ενοτήτων, αλλά η ενίσχυσή τους με μια διαφορετική προσέγγιση και με τη διαμεσολάβηση ενός ιδιαίτερα ισχυρού εργαλείου, του Η/Υ. http://www.ecedu.upatras.gr/modelscreator 10

Δραστηριότητες διερεύνησης και έκφρασης Αναπτύσσονται εξελικτικά σε ό,τι αφορά στις γνωστικές απαιτήσεις των εργασιών που ανατίθενται στους μαθητές. Επικεντρώνονται στο ίδιο θέμα μελέτης, που αφορά σε μια πραγματική κατάσταση. Επιδιώκουν αρχικά τη μελέτη της πραγματικής κατάστασης, στη συνέχεια τη σταδιακή απομάκρυνση από αυτήν και τη μετάβαση σε πιο αφαιρετικά επίπεδα, ώστε να καταστεί δυνατή η μοντελοποίησή της. Η έμφαση σε αυτήν την πορεία εντοπίζεται στις μαθηματικές έννοιες και διαδικασίες που εμπλέκονται. Επιχειρούν να εστιάσουν την προσοχή του μαθητή σε ποιοτικά καταρχήν στοιχεία της κατάστασης, στη συνέχεια στην αναγωγή τους σε ημι-ποσοτικά και τέλος σε ποσοτικά στοιχεία. Την προσέγγιση αυτή ακολουθεί συχνά, σύμφωνα με τη σχετική βιβλιογραφία, ο ανθρώπινος νους στην προσπάθειά του να κατανοήσει, μοντελοποιώντας την, μια κατάσταση ή ένα γεγονός. http://www.ecedu.upatras.gr/modelscreator 11

Ποιοι παράγοντες νομίζετε ότι επιβαρύνουν τα έξοδα ενός ταξιδιού; Ποιοι παράγοντες νομίζετε ότι επιβαρύνουν τα έξοδα ενός ταξιδιού; Ενδεικτικές απαντήσεις: φαγητό, διαμονή καύσιμα, ψυχαγωγία μεταφορικό μέσο Ποια από αυτές τις παραμέτρους θεωρείτε εσείς ότι επιβαρύνει περισσότερο τα έξοδα των διακοπών μας; Ενδεικτικές απαντήσεις: κατάλυμα, φαγητό, κ.ά Εάν όμως αυτή η παράμετρος αν και επιβαρύνει πολύ τα έξοδα των διακοπών είναι πολύ σημαντική για σας και θέλετε οπωσδήποτε να υπάρχει για να απολαύσετε τις διακοπές αυτές, με ποια άλλη παράμετρο από αυτές που αναφέρατε πιο πάνω θα μπορούσε να αντικατασταθεί ώστε να μειωθούν τα έξοδα και να αυξηθεί το διαθέσιμο ποσό των χρημάτων; Οι μαθητές αναφέρουν τις προτιμήσεις τους. Αν μειώσουμε ή αποκλείσουμε κάποια από τις παραμέτρους ( ποσά ) που επιβαρύνει τα έξοδα των διακοπών, τότε τι θα συμβεί; Οι μαθητές είπαν ότι: αν αυξηθεί κάποιο έξοδο αυξάνονται και τα συνολικά έξοδα. Ενώ αντίθετα αν μειωθεί μειώνονται και τα έξοδα. 12

Προϋπολογισμός διακοπών Είδος καταλύματος 13

14

15

16

17

18

Αντιστρόφως ανάλογα ποσά 19

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Οι μαθητές κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας έδειξαν ιδιαίτερο ενθουσιασμό για το γεγονός ότι διδάσκονταν ένα γνωστικό αντικείμενο όχι με το συνηθισμένο τρόπο μέσα στο χώρο της αίθουσάς τους αλλά στην αίθουσα των Η/Υ με τη βοηθητική χρήση του υπολογιστή ο οποίος έτσι κι αλλιώς είναι ένα ελκυστικό εργαλείο για τα παιδιά. Ενεπλάκησαν στην μαθησιακή διαδικασία θα λέγαμε με φυσικό τρόπο αφού η διδασκαλία δεν εξελίχθηκε με τη συνηθισμένη σειρά της «παράδοσης» από το δάσκαλο της θεωρίας, την οποία θα έπρεπε να κατανοήσουν ώστε έπειτα να είναι ικανοί να λύσουν τις ασκήσεις του βιβλίου ή να απαντήσουν τυχόν ερωτήσεις. Η μαθηματική γνώση συνδέθηκε με ζητήματα ή προβληματισμούς που θα μπορούσαν να αφορούν σε μια κατάσταση της καθημερινής ζωής ( εδώ η συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων για την πραγματοποίηση οικογενειακών διακοπών). Η προσωπική επομένως συμμετοχή του καθενός αλλά και η συνδιαλλαγή στην ομάδα ή μεταξύ των ομάδων απέκτησε νόημα. 20

και οι μαθητές προχωρούσαν βήμα – βήμα στο φύλλο εργασιών. Η οικοδόμηση των εννοιών και η αποσαφήνιση των όρων προκαλούνταν αβίαστα καθώς κλιμακώνονταν ο προβληματισμός σχετικά με το αρχικό ερώτημα-σενάριο και οι μαθητές προχωρούσαν βήμα – βήμα στο φύλλο εργασιών. Οι μαθητές πειραματίζονται, ανακαλύπτουν σχέσεις, βοηθούμενοι με τις πολλαπλές αναπαραστάσεις του μοντέλου και τα φύλλα εργασίας, και καταλήγουν στο να διατυπώνουν μόνοι τους τις σχέσεις αναλογίας, σε ένα πλαίσιο βιωματικό, όπου η γλώσσα της καθημερινότητας με τη γλώσσα των μαθηματικών συναντιούνται. Οι μαθητές επισήμαναν τη μεγάλη διευκόλυνση που τους παρείχαν τα αντικείμενα του μοντέλου και οι ρεαλιστικές ιστορίες. Δεν χρειάστηκε να απομνημονεύσουν ορισμούς. Ωστόσο όσες φορές χρειάστηκε να χρησιμοποιήσουν οποιεσδήποτε έννοιες το κατάφεραν με ευχέρεια. Γεγονός που δείχνει ότι σε ικανοποιητικό βαθμό κατανοήθηκαν, εγκαταστάθηκαν και μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε άλλα ανάλογα προβλήματα αν χρειαστεί. 21

Τα παραπάνω συγκλίνουν στην άποψη ότι η διδασκαλία των μαθηματικών στις συγκεκριμένες τάξεις είναι αναγκαίο να εμπλουτιστεί με ποικίλο εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο θα καλύπτει όσο το δυνατόν περισσότερες από τις ελλείψεις και τους περιορισμούς των δραστηριοτήτων που χρησιμοποιούνται σήμερα στο σχολείο, ενώ θα λειτουργεί συμπληρωματικά και ταυτόχρονα ενισχυτικά προς αυτές. 22

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ Τσαμπάζη Παναγιώτα Ξαγοράρης Δημήτρης Γκαϊδατζόγλου Θανάσης