Η διαφημιςη ςτον ημερηςιο τυπο απο το 1960 μεχρι ςημερα παρουσίαση της πτυχιακής εργασίας του φοιτητή Πολυδώρου Νέστορα
ειςαγωγη Η διαφήμιση σήμερα αποτελεί ίσως το ισχυρότερο μέσο της σύγχρονης βιομηχανίας, η οποία καταφέρνει να επηρεάσει τη ζωή μας σε πολλές εκφάνσεις της, με την καθημερινή έκθεσή μας σε χιλιάδες διαφημιστικά μηνύματα. Αν και ποικίλουν οι κατηγορίες της διαφήμισης, σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να καταγράψει και παρουσιάσει την πορεία και εξέλιξη της διαφήμισης όπως αυτή καταγράφηκε μέσα από τον ελληνικό ημερήσιο τύπο.
Η εννοια της διαφημιςης και η αρχη της τυπογραφιας Με τον όρο διαφήμιση εννοούμε το να τραβάς την προσοχή πάνω σε κάτι, να γνωστοποιείς κάτι σε κάποιον, ή να τον πληροφορείς γι’αυτό. Με την ευρύτερη οικονομική έννοια , διαφήμιση είναι το ίδιο το προϊόν ή μπορεί να είναι κάθε οικονομική ενέργεια που αποβλέπει στη διάδοση πληροφοριών για εμπορικούς σκοπούς. Τα πρώτα ίχνη εμπορικής διαφήμισης ανάγονται ήδη από την αρχαιότητα. Από την αρχαία Ελλάδα και καθόλη τη διάρκεια του μεσαίωνα, ένα από τα κυριότερα όργανα διαφήμισης, ήταν ο τελάλης. Με την εισαγωγή της τυπογραφικής πρέσας το 1440 έχουμε και την επίσημη έναρξή της. Από την πρώτη εφημερίδα στον κόσμο που κυκλοφόρησε τον 16ο αιώνα, φτάνουμε στο σήμερα, που χαρακτηρίζεται από την εντυπωσιακή αύξηση του όγκου διαφημίσεων.
H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ Ο ελληνικός τύπος γεννήθηκε στα τέλη του 18ου αιώνα στο χώρο της ελληνικής διασποράς και στο πλαίσιο ιδιαίτερα ευνοϊκών ιστορικών και κοινωνικών συγκυριών. Η πρώτη ελληνική εφημερίδα εκδόθηκε στη Βιέννη το 1784 από τον τυπογράφο και εκδότη Γεώργιο Βενδότη. Το 1825 κυκλοφορεί η επίσημη Γενική εφημερίς της Ελλάδος, όπου δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά ο Εθνικός ΄Υμνος (του Δ. Σολωμού). Μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας από τον τουρκικό ζυγό, αρχίζει η μαζική έκδοση των πολιτικών εφημερίδων. Το 1967, με την επιβολή της δικτατορίας, πολλές εφημερίδες της σύγχρονης εποχής αναστέλλουν την κυκλοφορία τους. Η σημερινή εποχή χαρακτηρίζεται από μια πληθώρα εφημερίδων (πολιτικών, αθλητικών, οικονομικών), οι οποίες καλύπτουν όλο το φάσμα του αναγνωστικού κοινού.
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1960-1980 Η ιστορία : η οικονομική ανάπτυξη στα πλαίσια των πολιτικών και παγκόσμιων εξελίξεων, με μείζον πολιτικό γεγονός τη σύνδεση της χώρας με την Ε.Ο.Κ χαρακτηρίζει τη δεκαετία του ’60. Η επόμενη δεκαετία εξελίσσεται μεταξύ της δικτατορίας και της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας μετά το 1974. Ο τύπος : οι εφημερίδες ήταν το κυρίαρχο μέσο ενημέρωσης αφού δεν είχε εμφανιστεί ακόμα η τηλεόραση. Η σταθερή άνοδος των πωλήσεων φτάνει μέχρι το 1967. Η περίοδος μετά την 7ετία, σηματοδοτείται από την επανέκδοση πολλών εφημερίδων που είχαν κλείσει την περίοδο εκείνη καθώς και από την εμφάνιση αρκετών νέων τίτλων. Η διαφήμιση : η περίοδος 1960-1970 χαρακτηρίζεται από ασπρόμαυρες και καλλιτεχνικά λιτές καταχωρήσεις, ενώ μετά το 1974, αυτές απέκτησαν ένα πιο εξευρωπαϊσμένο ύφος στο τεχνικό τους μέρος.
philips
ιον
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1980-2000 Η ιστορία : οι μεταβολές στην πολιτική διακυβέρνηση ανατρέπουν παγιωμένες ιεραρχίες και κατεστημένα δεκαετιών. Η ανάγκη για την εισαγωγή κοινωνικών μεταρρυθμίσεων και η ανάδειξη νέων στρωμάτων, άλλαξαν το προφίλ της ελληνικής κοινωνίας. Ο τύπος : η δεκαετία του ’80 σηματοδοτεί τη χρυσή περίοδο ανάπτυξης του τύπου. Η έκδοση νέων τίτλων εφημερίδων (Ελευθεροτυπία), αλλά και η αλλαγή του σχήματος των εφημερίδων σε ταμπλόϊντ, συνέβαλε στην αύξηση των πωλήσεων. Από έντονη κρίση χαρακτηρίζεται η επόμενη δεκαετία αφού τότε αρχίζει μια αισθητή πτώση στις κυκλοφορίες των εφημερίδων. Η διαφήμιση : η δεκαετία του ’80 με αποκορύφωμα τη δεκαετία του ’90, ήταν η περίοδος της ριζικής αλλαγής στην τεχνοτροπία της διαφήμισης χάρη στην εισαγωγή νέων τεχνολογιών. Η χρήση έντονων λογότυπων, έξυπνων σλόγκαν και καλλιτεχνικά δομημένων φωτογραφιών, είναι χαρακτηριστικά αυτής της περιόδου.
Η κινητη τηλεφωνια
Τα τςιγαρα -cut silk
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2000-2011 Η ιστορία : η ένταξη της Ελλάδας στη ζώνη του ευρώ, οι ολυμπιακοί αγώνες του 2004 καθώς και η αποσταθεροποίηση της ελληνικής οικονομίας στα τέλη του 2009, συνθέτουν το ιστορικό σκηνικό της χώρας μας, μέχρι και σήμερα. Ο τύπος : η κατηφορική πορεία των εφημερίδων συνεχίζεται και σ’αυτό συμβάλλει καθοριστικά η ανάγνωση των εφημερίδων μέσω του internet, αλλά και η ενημέρωση από την τηλεόραση. Οι κυκλοφορίες των εφημερίδων πλέον δεν εξαρτώνται από την πολιτική επικαιρότητα ή τη θεματολογία τους, αλλά από τις διάφορες προσφορές τους. Η διαφήμιση : οι πετυχημένες τεχνικές των περασμένων δεκαετιών, όπως έντονα λογότυπα, έξυπνα σλόγκαν και η χρήση χιούμορ συνδυάζονται αρμονικά με την έκρηξη καλλιτεχνικότητας, που χαρακτηρίζει αυτή την περίοδο.
camel
Johnnie walker
ςυμπεραςματα Οι διαφημίσεις που χαρακτηρίζουν την περίοδο 1960 απευθύνονται σε άτομα κυρίως της μεσαίας και ανώτερης κοινωνικής τάξης, με αυτό να αλλάζει σταδιακά από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 και έπειτα. Τα πρότυπα που προβάλλουν οι καταχωρήσεις ποικίλλουν ανάλογα το target group που θέλουν να προσεγγίσουν. Οι καταχωρήσεις της περιόδου 1960-1980, είναι περισσότερο πληροφοριακές με επεξηγηματικό και ρεαλιστικό κείμενο, καθώς και καλλιτεχνικά λιτές στην απεικόνισή τους. Το 1980 είναι πιο προσεγμένες, με χρήση έγχρωμων φωτογραφιών και πιο καλλιτεχνικές με τη χρήση γραφιστικών μέσων προς τα τέλη του 1990. Τέλος μια άλλη τεχνική που χρησιμοποιείται ακόμη και σήμερα, είναι αυτή της προσαρμογής των καταχωρήσεων ανάλογα με το κλίμα και τα γεγονότα της χρονικής περιόδου στην οποία απευθύνονται.
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΩΝ-ολυμπιακη 1963-2009 ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΩΝ-ολυμπιακη 1963-2009
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΩΝ-camel 1989-2004