ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΡΑ Η ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 1 8 Νοεμβρίου 2012 ΙΟΒΕ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Χ Ο υπό έκδοση νόμος για τις υπηρεσίες πληρωμών στην εσωτερική αγορά Χρήστος Βλ. Γκόρτσος Αναπληρωτής Kαθηγητής Διεθνούς Οικονομικού Δικαίου, Πάντειο.
Advertisements

ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
1  Τα όρια της λιτότητας  “The missed target was mainly the result of the deeper-than-anticipated recession of the Greek economy...”  “Economic growth.
« Ο ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΚΑΙ Η ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΛΙΓΝΙΤΗ » Νοέμβριος 2013 Κοντολέων Αντώνης Μέλος Δ.Σ.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΕΞΟΔΟΥ ΤΩΝ ΤΠΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΦΕΣΗ ΑΞΟΝΕΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΣΠΑ 14 ο Ετήσιο Συνέδριο Greek ICT Forum, Τρίτη 16 Οκτωβρίου 2012 Μουσείου Μπενάκη 1.
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΤΗΛΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Η ιστορική φορολογική μεταρρύθμιση που δεν θα γίνει Γιώργος Σταθάκης Βουλευτής Χανίων ΣΥΡΙΖΑ Καθ. Παν. Κρήτης.
Στρατηγική & Σχέδιο Δράσης για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση ---- Εναρμόνιση με την Ψηφιακή Στρατηγική της Χώρας Υπουργείο Διοικητικής.
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ 2007 – ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 2007.
1 ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΤΡΟΒΟΛΙΔΗ Ξενοδοχείο Χίλτον Λευκωσία, 19 Ιανουαρίου ΑΚΙΝΗΤΑ – ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ, ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ.
Δικαιοσύνη και Χρηματιστηριακή Νομοθεσία ΝΕΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ Α.Ο. ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΜΑΜΜΩΝΑΣ.
Νέος Επενδυτικός Νόμος Ανάπτυξη στην πράξη – Απάντηση στην κρίση
ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥΣ ΕΤΑΙΡΟΥΣ
ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΚΥΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 9.1 Εθνικές και Ευρωπαϊκές πολιτικές για την επικύρωση των εμπειριών τοποθέτησης.
Σελ. 1/16 Μελέτη για την Υλοποίηση Γενικού Εμπορικού Μητρώου Επιχειρήσεων (Γ.Ε.ΜΗ.) Αθήνα, 28/06/2003 Εισηγητής: Σ. Πάγκαλος, Διευθυντής Temagon.
Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις
Νέος Επενδυτικός Νόμος Ανάπτυξη στην πράξη – Απάντηση στην κρίση
Η ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΣΥΜΒΟΛΗ / ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ( του ΠΜΣ « ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ & ΕΛΕΓΚΤΙΚΗΣ » του Παντείου πανεπιστημίου ) Προτάσεις για την.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Η πρόκληση της ευρυζωνικότητας και οι δημόσιες υποδομές της Καθ. Σωκράτης Κ. Κάτσικας ΓΓ Επικοινωνιών Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΣΤO YΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ 3 Βήματα προς όφελος του Πολίτη.
Φορολογικό σύστημα ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ
18 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2010, ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΒΡΕΤΑΝΝΙΑ ΕΛΛΗΝΟ-ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΕΔΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑΣ: ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ.
Χρησιμότητα & Τρόποι Αξιοποίησης από τους Διαπραγματευτές των μερών
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 2007 – 2013
Κωνσταντίνος Φρουζής, Πρόεδρος ΣΦΕΕ Το Όραμα της Φαρμακοβιομηχανίας για την Ανάπτυξη για την Ανάπτυξη
Διαχείριση εργασιακού άγχους στην EDUCACONSULT M&J Consulting Παρντουμπίτσε, Δημοκρατία της Τσεχίας
ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Οι Άνθρωποι είναι το πιο σημαντικό κεφάλαιο κάθε Οργανισμού Η Ανάπτυξη του Προσωπικού μπορεί να γίνει με τρόπο ωφέλιμο και για τον Ίδιο.
Ενίσχυση της έρευνας στο “ΕΠ. Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση ” Νίκος Μαρούλης, Logotech AE Καρδίτσα 18 Σεπτεμβρίου 2008.
«ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ »
ΤΡΟΠΟΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ
Υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών Αποτελεσματική Διαχείριση στην 4η Προγραμματική Περίοδο 2007 – 2013.
1 Προϋπολογισμός 2007 Δεκέμβριος Ποια είναι τα κριτήρια αξιολόγησης του Κρατικού προϋπολογισμού ; Ο προϋπολογισμός του 2007, όπως και κάθε προϋπολογισμός,
ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Η εισφορά του δικαίου του ανταγωνισμού στην ανάπτυξη ΔΗΜΗΤΡΗΣ Ν. ΤΖΟΥΓΑΝΑΤΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
Το Φαινόμενο της Φοροδιαφυγής Σεμινάριο για μελλοντικούς οικονομολόγους (Μέρος Β’) στα πλαίσια του μαθήματος «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας» της Γ’ Τάξης.
GREEK ICT FORUM: ΕΤΗΣΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Αρχές Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 2 η Δημόσιες Επενδύσεις και Αναπτυξιακά Έργα.
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 1η
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Οικονομικών Επιστημών Κατεύθυνση: Θεωρία και Πολιτική Ανάπτυξης και Διεθνούς Οικονομικής Μάθημα: Κοινωνικοοικονομική.
2η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΗΜΩΝ
Παρασκευή 19 Μαρτίου 2010 Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών Μάθημα «Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων» 1 Στοιχεία Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Μακροοικονομικές και αναδιανεμητικές τάσεις από μία αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος στην Ελλάδα.
Φορολογικό σύστημα « Σ’ αυτό τον κόσμο τίποτα δεν είναι τόσο βέβαιο όσο ο θάνατος και η πληρωμή φόρου» Βενιαμίν Φραγκλίνος.
ΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΗΜΩΝ Βίκυ Φλέγγα Οικονομολόγος, Μsc περιφερειακή ανάπτυξη Στέλεχος διεύθυνσης οργάνωσης και πληροφορικής.
Φόρος δαπάνης.. Φόρος επί της δαπάνης. Το ποσό του εισοδήματος που μεταβιβάζεται από την φορολογούμενη μονάδα στο δημόσιο εξαρτάται από το μέγεθος της.
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μακεδονίας - Θράκης ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ.
Συνοπτική Παρουσίαση Ε.Π. «ΚτΠ» Παναγιώτης Γεωργιάδης Αθήνα 9 Νοεμβρίου 2004.
ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ 11 Ιουνίου 2016 Ηλίας Τσουτσοπλίδης Σύμβουλος.
Αγορά Εργασίας - Καινοτομία στην Οικονομία της Γνώσης
Κρατικος παρεμβατιςμος και κατα pareto αριςτοποιηςη
Επιχειρηματικότητα στην Πληροφορική Α΄
ΦΟΡΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΛΙΤΟΤΗΤΑ, ΜΕ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΒΑΡΟΣ ΔΥΣΑΝΑΛΟΓΟ
360funding.gr Μάϊος 2017.
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
Η ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝ
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών ΤΜΧΠΠΑ
Σεμινάριο Δημοσίου Δικαίου
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ - ΔΙΟΙΚΗΣΗ & ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ της ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗς
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Η έννοια της επιχείρησης
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ Καθηγητής Δημήτρης Γκίνογλου
Γιώργος Γραμματικάκης
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ TEAMWORK
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Προσβασιμότητα για ΑμεΑ
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΡΑ Η ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 1 8 Νοεμβρίου 2012 ΙΟΒΕ

ΣΤΟΧΟΙ και ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΗΜΕΡΑ 2

Προσέγγιση των Προβλημάτων • Ένα Φορολογικό Σύστημα που λειτουργεί ικανοποιητικά έχει ορισμένα δομικά χαρακτηριστικά • Σε καθένα από τα βασικά χαρακτηριστικά ενός τέτοιου φορολογικού συστήματος έχουμε σήμερα μεγάλες ελλείψεις και προβλήματα, τα οποία μάλιστα χειροτερεύουν με την πάροδο του χρόνου • Η συνέπεια αυτών των προβλημάτων είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης προς το φορολογικό σύστημα και τις φορολογικές αρχές, που έχει πλέον βαθειά εμπεδωθεί στη συνείδηση των φορολογουμένων και η οποία: – Ενισχύει την τάση προς φοροδιαφυγή – Δημιουργεί κλίμα απωθητικό για τις επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα γενικά 3

Δομικά Χαρακτηριστικά Φορολογικού Συστήματος  Πρέπει να είναι – Σταθερό – Διαφανές – Δίκαιο – Αναπτυξιακό  Μπορεί να ρυθμίζει: – Αναδιανομή εισοδήματος – Επιλεγμένες οικονομικές ή ατομικές συμπεριφορές 4

Σταθερό Φορολογικό Σύστημα • Προβλεψιμότητα Αλλαγών – Έναρξη ισχύος νέων κανόνων μια πλήρη χρήση μετά την ανακοίνωσή τους – Οι κανόνες που έχουν σημασία εδώ είναι εκείνοι που αφορούν στο φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων και στη φορολόγηση εισοδήματος των στελεχών και των μετόχων – Πρόσφατη εμπειρία προσέθεσε σε αυτό τον κατάλογο και την φορολόγηση (ακίνητης) περιουσίας καθώς και τους ποικίλους ειδικούς φόρους κατανάλωσης τόσο • Μακροχρόνιος προγραμματισμός – Για επενδύσεις και δραστηριότητες που απαιτούν μακρόχρονες προβλέψεις βιωσιμότητας πρέπει το σύστημα να έχει τη δυνατότητα διασφάλισης του επενδυτή από αλλαγές για πολυετή χρονικό ορίζοντα 5

Διαφανές Φορολογικό Σύστημα • Αντικειμενικότητα – «Αυτόματος» προσδιορισμός φόρου • Απλότητα – Ολιγάριθμοι τύποι με ολιγάριθμες εξαιρέσεις και απαλλαγές, – κωδικοποίηση του συστήματος με δομή που να αντανακλά τις συναλλακτικές συνήθεις της αγοράς και όχι την οργανωτική δομή του Υπουργείου • Προσαρμοστικότητα – Συνεργασία με παραγωγικές τάξεις (παλαιά διαρκής επιτροπή) – Νέοι τύποι συναλλαγών - Advance Rulings • Διαύγεια του Συστήματος (φιλικό προς τον χρήστη) – Κωδικοποίηση – Εργαλεία καθοδήγησης μΜΕ – Στατιστική εισπράξεων ανά κατηγορία φορολογούμενων και κατά τύπο φόρου - χειρισμών απαλλαγών ως «αρνητικών φόρων» – Αξιολόγηση επιπτώσεων (Impact assessment) κατά τη φάση του σχεδιασμού (ex ante) και μετά από ένα πρώτο διάστημα εφαρμογής (ex post) 6

Δίκαιο Φορολογικό Σύστημα • Αναδιανεμητική λειτουργία – Προοδευτική κλίμακα – Απαλλαγή κάτω από “living wage” – Κατάργηση φόρων υπέρ τρίτων • Απονομή Δικαιοσύνης – Εξωδικαστική επίλυση διαφορών – Ταχύτητα διοικητικών δικαστηρίων • Συμμετρία κράτους- φορολογουμένου – Στα εργαλεία εκτέλεσης των απαιτήσεων – Στις χρηματικές ποινές & προσαυξήσεις – Στα θέματα προσωπικής ευθύνης των οργάνων 7 Βασικό στοιχείο αδικίας του σημερινού ελληνικού συστήματος είναι η εκτεταμένη παραβατικότητα και η ανοχή σε αυτή, που διχάζει την κοινωνία σε αυτούς που δεν μπορούν ή δεν θέλουν, και σε αυτούς που μπορούν και το κάνουν • Καταπολέμηση της Παραβατικότητας – Ήπια πρόστιμα για τους συμπτωματικούς παραβάτες – Υψηλή πιθανότητα εντοπισμού παράβασης που προκύπτει αυτόματα από το σύστημα – «Small business taxation»

Αναπτυξιακό Φορολογικό Σύστημα • Ανταγωνιστική Απασχόληση – Προοδευτικότητα κλίμακας Φ.Ε. από μισθωτή εργασία, – Πρόβλημα tax wedge (κοινωνικοασφαλιστικών εισφορών) – Κίνητρα /αντικίνητρα για διανομή κερδών στο προσωπικό – φορολογική αναγνώριση της επαγγελματικής κατάρτισης και του κόστους κινητικότητας των στελεχών. • Εξωστρέφεια – Επιστροφή ΦΠΑ, τελωνειακές διαδικασίες κλπ • Καινοτομική συμπεριφορά – Δαπάνες Ε&Α, licensing • Ανταγωνιστική φορολόγηση – Ο στόχος της προσέλκυσης επενδύσεων με δεδομένο τον διεθνή ανταγωνισμό και μάλιστα από γειτονικά κράτη θα έπρεπε να αποτελέσει δομικό στοιχείο του τρόπου προσδιορισμού των φορολογικών κλιμάκων και άλλων σημαντικών στοιχείων του συστήματος – Κίνητρα για αποταμίευση & επένδυση – Φορολόγηση επί των συναλλαγών – στοιχείο κόστους για την παραγωγή • Διοικητικό Βάρος – Κόστος συμμόρφωσης (και εδώ «Small business taxation») 8

Αναδιανομή • Φορολόγηση Εισοδημάτων από εργασία – Αφορολόγητο όριο – Προοδευτική Κλίμακα • Φ.Π.Α. – Κάλυψη δημοσιονομικών αναγκών • Φορολόγηση Ακίνητης Περιουσίας – Προέλευση κεφαλαίων με τα οποία αγοράσθηκαν τα ακίνητα 9

Ρυθμιστικός ρόλος, Φόροι & τέλη ΟΤΑ • Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης – Στόχος η ρύθμιση της συμπεριφοράς του συναλλασσόμενου –Χωριστό Κεφάλαιο ΕΦΚ στην ενέργεια (υδρογονάνθρακες, ηλ. ενέργεια, φυσικό αέριο) Με σημαντική επίπτωση στη βιωσιμότητα παραγωγικών μονάδων • Τέλη ΟΤΑ – Πρέπει να είναι πράγματι ανταποδοτικά 10

Η ΕΥΡΥΤΕΡΗ ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ 11

Τι θα έπρεπε να εννοούμε σαν «Φορολογικό σύστημα»? • Ένα Πλαίσιο Κανόνων που προσδιορίζει: – Ποιος φορολογείται, για ποιο αντικείμενο, πόσο, πότε, πώς ελέγχεται και τι παθαίνει εάν δεν συμμορφώνεται. • Ένα σώμα Νόμων, Προεδρικών Διαταγμάτων, Υπουργικών Αποφάσεων, Εγκυκλίων και Ατομικών Απαντήσεων που υλοποιούν το Πλαίσιο Κανόνων • Έναν λειτουργικό Διοικητικό Μηχανισμό που περιλαμβάνει: – Ανθρώπινο Δυναμικό: Πλήθος, εκπαίδευση, ειδική κατάρτιση, αξιολόγηση – Διαδικασίες παρακολούθησης εσόδων, χάραξης πολιτικής, ελέγχου συμμόρφωσης των φορολογουμένων, επίλυσης διαφορών, συνεργασίας με άλλα κράτη, δικτύωσης με πηγές πληροφόρησης, διασφάλισης ποιότητας – Οργάνωση των μονάδων κατά υποκείμενο, αντικείμενο, περιοχή κλπ – Συστήματα & Υποδομές • Συστήματα Πληροφορικής & Επικοινωνιών • Εξωτερικά συστήματα υποστήριξης (Δικαιοσύνη, Λογιστές, Ελεγκτές, Τράπεζες, Κτηματολόγιο, βάσεις δεδομένων Κοινωνικής Ασφάλισης και ΟΑΕΔ κλπ). 12

Συμπερασματικές Διαπιστώσεις για τη σημερινή κατάσταση • Όγκος, πολυπλοκότητα, λογική του υπάρχοντος συστήματος – Ο όγκος νομοθετημάτων, διοικητικών πράξεων, εγκυκλίων κλπ που έχουν εκδοθεί τα τελευταία 3 χρόνια είναι πολλές εκατοντάδες σελίδες και η παρακολούθηση του τι ισχύει ανά πάσα στιγμή ευρίσκεται εκτός ελέγχου. – Η πίεση για αύξηση εσόδων συχνά κάτω από καθεστώς πανικού έχει σαν αποτέλεσμα μέτρα που είναι έξω από το νοητό Πλαίσιο Κανόνων που υπήρχε παλαιότερα, ακόμη και εάν αυτό δεν ήταν το ιδανικό. – Για την αύξηση των εσόδων το κράτος έχει επιδοθεί σε υπέρμετρη φορολόγηση παλαιών και σε φορολόγηση νέων αντικειμένων, έξω από κάθε οικονομική λογική, χωρίς να μπορεί να συλλάβει τη φοροδιαφυγή. – Σημαντική μερίδα του διοικητικού μηχανισμού δίνει μάχες οπισθοφυλακής για τη διατήρηση των υφισταμένων στρεβλών συστημάτων. – Αποτέλεσμα η οικονομική αφαίμαξη των συνεπών φορολογουμένων, ο εκφοβισμός κάθε επενδυτικής πρωτοβουλίας και η ύφεση στην αγορά. • Είναι πρακτικά αδύνατη η «διόρθωση» του υφισταμένου συστήματος – Οι κανόνες αποτελούν πλέον γόρδιο δεσμό εδώ και πολύ καιρό. – Οι υφιστάμενες διαδικασίες και το προσωπικό δεν μπορούν να εμπνεύσουν την αξιοπιστία που χρειάζεται ένα σύστημα για να λειτουργήσει αποτελεσματικά. 13

ΤΙ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ 14

Πλήρης επανασχεδιασμός…… • Επανασχεδιασμός νέου φορολογικού συστήματος πάνω σε λευκό χαρτί – Να ξανασχεδιαστεί το Πλαίσιο Κανόνων – Να ξαναγραφτούν τα νομοθετικά κείμενα – Να γίνει δραστική ανανέωση του Ανθρώπινου Δυναμικού, των Διαδικασιών, της Οργάνωσης και των Συστημάτων • Ενίσχυση της διασφάλισης για τη σταθερότητα του συστήματος – Πρέπει με πειστικότητα να διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρχουν παρεμβάσεις σε καίρια κομμάτια του συστήματος για συγκεκριμένη χρονική διάρκεια ακόμη και εάν αυτό απαιτεί παρέμβαση στο Σύνταγμα • Πρόγραμμα πρώτης εφαρμογής και σχεδιασμός μετάβασης – Η πρώτη εφαρμογή του νέου συστήματος δεν θα μπορεί να γίνει γρηγορότερα από 2-3 χρόνια από την έναρξη της εργασίας. – Πρέπει να υπάρχει ένα πλάνο για τα χρόνια μετάβασης, που θα είναι ακόμη χρόνια κρίσης για τη χώρα. – Η διάρκεια της μετάβασης πρέπει να αξιοποιηθεί επίσης για επικοινωνιακούς λόγους: στο εξωτερικό για να διαφημίσει το νέο ελκυστικό περιβάλλον και στο εσωτερικό για να φοβίσει τους φοροφυγάδες. 15