Εκπαίδευση για την ιδιότητα του πολίτη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Σεμινάρια Επιθεωρητών Σεπτεμβρίου Σχολική χρονιά
Advertisements

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ Της ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Δρ. Μαρία Σωτηράκου Προϊσταμένη Τμήματος Αγωγής Υγείας και Περιβαλλοντικής.
Μετανάστευση - Ένταξη των μεταναστών Βασίλειος Πανταζής Μετανάστευση, Διαδικασίες Ένταξης των Μεταναστών και των Παιδιών των Μεταναστών στην Ελληνική.
Ανθρώπινα δικαιώματα στο σχολείο και κάτι ξε-στραβώνει Διεθνής Αμνηστία Φιλικό Σχολείο Ένα διεθνές σχέδιο δράσης.
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Διασύνδεση των σχολικών μονάδων με τις τοπικές κοινωνίες.
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Τάξη Έ.
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ικανότητες Εκπαιδευτικών 6 Οκτωβρίου 2014 Caroline Kearney Ανώτερη Υπεύθυνη Έργου και Εκπαιδευτική Αναλύτρια.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Καλλιβρετάκη Αργυρώ Καθηγήτρια Πληροφορικής Π.Ε. 19
Θρησκευτική ετερότητα και διαπολιτισμική εκπαίδευση
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΤΑΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ Τελετή Έναρξης Προγράμματος.
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ – ΣΧ.ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ –ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ 1/3/2004 Σκοπός – στόχοι της Συνάντησης Ο ρόλος του Σχολικού Συμβούλου (Παιδαγωγική ευθύνη λειτουργίας.
Ο ρόλος της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα
Από τους μαθητές της Ε΄ τάξης Ζώη Αραδιπιώτη Άρη Αριστέιδου.
Παρουσίαση Μικροδιδασκαλίας Αντωνακάκης Γεώργιος Ηράκλειο 01/12/2014.
ΔΙΑΚΗΡΥΞΕΙΣ , ΨΗΦΙΣΜΑΤΑ, ΠΡΟΤΥΠΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
Ιστορική Αναδρομή Η Ευρωπαϊκή Ιδέα, δηλαδή η ιδέα μιας κοινής ανθρωπιστικής Ευρώπης, αποτέλεσε όραμα πολλών φιλοσόφων (π.χ. Καντ, Κομένιος, Ουγκώ). Οι.
1ο γενικο λυκειο μαρκοπουλου
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
Διακρίσεις και ο ρόλος του σχολείου Το πρόγραμμα PROGRESS και εμείς.
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης Κοινωνικός αποκλεισμός: Σεβασμός – Ευθύνη - Αλληλεγγύη Γεωργία Κούμα ΕΜΕ Φιλολογικών Μαθημάτων.
Οικονομία - Επιχειρηματικότητα , στη Β/θμια εκπαίδευση Επιστημονική Υπεύθυνη ‘Εργου ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΝΕΩΝ Δρ. Θεοχαρούλα Μαγουλά
Πρακτικές Οδηγίες Εκπαίδευσης στην Κοινωνικοποίηση… Το τρίπτυχο της συνεργασίας: οι ομάδες που πλαισιώνουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ΕΙΡΗΝΗ.
ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
ΜΑΘΗΜΑ 4ο (Κοινωνικές ομάδες)
Δ΄ ΔIEYΘΥΝΣΗ Π.Ε. ΑΘΗΝΑΣ ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ. ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ Πρόλογος Παρά την ανάπτυξη της επιστήμης, παρά τη διάδοση της γνώσης και τη ορθολογική οργάνωση των λαών. Παρά τις διακηρύξεις.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΩΔ/ΣΟΥ.
Τίτλος Προγράμματος: Eκπαίδευση με στόχο την ειρήνη
Η ιδιότητα του πολίτη και οι διαδικασίες της εκπαίδευσης στην Ευρώπη
ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 37. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΓΥΜΝΟΠΟΥΛΟΥ 3122 ΣΤ’ ΕΞΑΜΗΝΟ 2014 ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗ Δ. (2004). ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ.
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ. Γιατί πρέπει να ενδιαφέρεται και να συμμετέχει ενεργά στις κοινές υποθέσεις ο πολίτης; Κοινές υποθέσεις είναι όλα όσα μας αφορούν ως πολίτες:
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δημοκρατική και Διαπολιτισμική Αγωγή στην Ελλάδα Φοιτήτρια: Ηλιάνα Τριανταφυλλίδου.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
 1. Διαμόρφωση Εκπαιδευτικής Πολιτικής  2. Θέση Εκπαιδευτικής Μονάδας στον τομέα διαμόρφωσης Ε. Π.
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ.
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Νίνα-Αικατερίνη Καλαβά-Μυλωνά
Οι νέες πολιτικές έννοιες
Οι χώρες της Ε.Ε..
Μάθημα: Πολιτική Παιδεία
Κοινωνικά Δικαιώματα.
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
Ενότητα 2_2 Η αρχή των επιδόσεων στην κοινωνία και στο σχολείο
2ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ Έννοια και Σκοποί του Νέου Λυκείου
Εκτίμηση αναγκών & Κοινωνικός Σχεδιασμός Μάθημα 1ο - Εισαγωγή
Α’ Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ.
«Ενισχύοντας τη "φωνή" εκπαιδευτικών - μαθητών - γονέων στη διαμόρφωση θετικής σχολικής ζωής μέσω του Δικτύου Εκπαιδευτικών: “Σημερινός Μαθητής – Αυριανός.
Το Δίκαιο.
ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΤΑΞΗ Διερεύνηση με συζήτηση
Η προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην ΕΕ
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Εκπαίδευση και μειονότητες
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εκπαίδευση για την ιδιότητα του πολίτη Να αποκτήσουν οι μαθητές πολιτική μόρφωση Να αναπτύξουν συμπεριφορές και αξίες που χρειάζονται για να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες Να προωθήσουν την ενεργό τους συμμετοχή στη σχολική ζωή και στη ζωή της κοινότητας

γνώση και κατανόηση: θέματα όπως οι νόμοι και οι κανόνες, η δημοκρατική διαδικασία, τα μέσα, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η ποικιλομορφία, η οικονομία, η βιώσιμη ανάπτυξη και ο κόσμος ως παγκόσμια κοινότητα και για τις έννοιες, όπως η δημοκρατία, η δικαιοσύνη, η ισότητα, η ελευθερία, η αρχή και το κράτος δικαίου δεξιότητες και ικανότητες: κριτική σκέψη, ανάλυση πληροφοριών, έκφραση απόψεων, συμμετοχή στις συζητήσεις και τις διαμάχες, διαπραγμάτευση και επίλυση συγκρούσεων και συμμετοχή στην κοινοτική δράση στάσεις και συμπεριφορές: σεβασμός της δικαιοσύνης, της δημοκρατίας και του κράτους δικαίου, της ειλικρίνειας, της ανοχής, του θάρρους να υπερασπιστεί μια άποψη και μιας προθυμίας να ακούει, της αλληλεγγύης.

Ειδικότερα, μέσα από αυτή την εκπαιδευτική διαδικασία οι νέοι αναμένεται να ευαισθητοποιηθούν, γνωρίσουν, κατανοήσουν και συνειδητοποιήσουν: Τα σύγχρονα τοπικά και παγκόσμια ζητήματα. Τα δικαιώματα και τις ευθύνες που έχουν τα άτομα και οι ομάδες στις δημοκρατικές κοινωνίες. Τις δυνατότητες ατόμων και ομάδων να παρέμβουν και να αλλάξουν προς το καλύτερο τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές συνθήκες. Τους αγώνες που πρέπει να δίνουν για την προώθηση ζητημάτων, όπως είναι η κοινωνική δικαιοσύνη και η αειφόρος ανάπτυξη. Τα αίτια που οφείλονται κυρίως σε οικονομικούς παράγοντες και οδηγούν σε κοινωνικές συγκρούσεις, ευεργετικές πολλές φορές για το κοινωνικό σύνολο. Τα εμπόδια που δημιουργούν τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις στο δικαίωμα της ιθαγένειας, της αυτοαντίληψης και της αυτοδιάθεσης των ανθρώπων, εμπόδια που οφείλονται στις κοινωνικοοικονομικές περιστάσεις, στα κέντρα και στον τρόπο λήψης αποφάσεων, στις διακρίσεις που υφίστανται τα άτομα εξαιτίας φύλου, χρώματος, θρησκείας, πολιτικών, σεξουαλικών κ.ά. προτιμήσεων. Την αλληλεξάρτηση του ενός από τον άλλον και τα αποτελέσματα της παγκοσμιοποίησης στις σύγχρονες κοινωνίες.

Ομάδα: δημιουργία, σκοπός, λειτουργία

ανάγκη αλληλεξάρτησης και συνεργασίας Υποχρεωτική 10χρονη εκπαίδευση Σχολείο: κοινότητα Θρησκευτική ελευθερία

κοινωνικός ρόλος της Εκκλησίας Βασικά στοιχεία ομάδας Προϋποθέσεις συμμετοχής: προτιμήσεις κοινά ενδιαφέροντα αποδοχή

Αναγνώριση χαρακτηριστικών ομάδας Ταυτότητα

Από την γέννηση όλοι έχουν το δικαίωμα της ιθαγένειας Στοιχεία για την απόκτηση ιθαγένειας Από την γέννηση όλοι έχουν το δικαίωμα της ιθαγένειας

Ιθαγένεια βασικό και αναφαίρετο δικαίωμα πολίτης Κτήση ελληνικής ιθαγένειας Μελέτη περίπτωσης κτήσης ελληνικής ιθαγένειας με πολιτογράφηση : Προϋποθέσεις

Ανάδειξη πολυπολιτισμικότητας της τάξης Λόγοι πολιτογράφησης Ανάδειξη πολυπολιτισμικότητας της τάξης

Πολιτειακή ιδιότητα

Όλοι όσοι ζουν στην Ελλάδα απολαμβάνουν τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα κι έχουν ανάλογες υποχρεώσεις Διαφοροποίηση ως προς τα πολιτικά δικαιώματα

Ιστοριογραμμή Εξέλιξη Συμμετοχή

Συστατικά στοιχεία του κράτους

Όργανα του κράτους Γνώση των υποχρεώσεων του κράτους προς τους πολίτες Διεκδίκηση

Υποχρεώσεις των πολιτών Τήρηση νόμων Ενεργός συμμετοχή Τα έθνη είναι σύνθετα μορφώματα που σχηματίζονται από πολιτισμικούς, πολιτικούς και ψυχολογικούς παράγοντες

Έκφραση και αποδοχή εθνολογικής διαφορετικότητας Συνεργασία Αλληλεγγύη

Ανάπτυξη δράσης Ενεργός συμμετοχή

Οι ανάγκες δημιουργούν δικαιώματα και σε κάθε δικαίωμα αντιστοιχεί και μια υποχρέωση

Η ικανοποίηση των βασικών αναγκών είναι κοινή για όλους τους ανθρώπους

Η μη τήρηση των υποχρεώσεων έχει επιπτώσεις

Ιστορική εξέλιξη δικαιωμάτων

Ανάδειξη της αναγκαιότητας των δικαιωμάτων

Σωματική τιμωρία Ενδοοικογενειακή βία

Η ενδοοικογενειακή βία δεν νομιμοποιείται Ανίχνευση βιωμάτων

Δημοκρατική διαδικασία λήψης αποφάσεων Ελεύθερη υποταγή σε συλλογικούς κανόνες

Μελέτη περίπτωσης: ο φόβος για το « άλλο» οδηγεί σε συγκρούσεις Δημιουργική αντιπαράθεση Βελτίωση ανθρώπινων σχέσεων Κατοχύρωση δικαιωμάτων

Αυτονομία και δυναμικότητα πολιτών Επιπτώσεις αδράνειας

Διαπραγμάτευση Συλλογική επίλυση προβλημάτων

Διαδικασία λήψης απόφασης σε ατομικό επίπεδο

Διαδικασία λήψης απόφασης σε συλλογικό επίπεδο

Επιχειρηματολογικός λόγος Διαπραγμάτευση Λήψη απόφασης

Ενδεικτική Βιβλιογραφία Arnot, M. & Dillabough, J. A., (2000), Challenging Democracy. London: Routledgefalmer. Benoche, B., (1997), Τα ανθρώπινα δικαιώματα. Αθήνα: Πατάκης. Bottomore, T.B., (1974), Κοινωνιολογία. Αθήνα: Gutenberg, Canivez, P., (2000), Ποια Αγωγή για τον Πολίτη. Αθήνα: SCRIPTA. Cummins, J., (2003), Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπό την ενδυνάμωση σεμια κοινωνία της ετερότητας. Αθήνα: Gutenberg. Karen O΄Shea, (2003), Δημοκρατική αγωγή του πολίτη 2001-2004, Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, Στρασβούργο Schnapper, D., (2000), Η Κοινωνία των πολιτών. Δοκίμια πάνω στην ιδέα του σύγχρονου έθνους.Αθήνα: Gutenberg. Taylor, Ch.,(1997), Πολυπολιτισμικότητα: Εξετάζοντας την πολιτική της αναγνώρισης. Αθήνα: Πόλις. Βερνίκος, Ν., & Δασκαλοπούλου, Σ., (2002), Πολυπολιτισμικότητα: οι διαστάσεις της πολιτισμικής ταυτότητας. Αθήνα: Κριτική. Βλαχοδημήτρης, Θ., (μτφ.), Οικουμενική διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Από τα Ηνωμένα Έθνη την 10-12-1948 . Αθήνα: Παπαδήμας Γκόβαρης, Χρ., (2001), Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Αθήνα: Ατραπός. Γκότοβος, Α., (2002), Εκπαίδευση και Ετερότητα. Ζητήματα Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής. Αθήνα:Μεταίχμιο. Διεθνής Αμνηστία, (2007), Πρώτα Βήματα. Εγχειρίδιο για τη βασική εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα. Αθήνα: Πατάκης. Eυρυδίκη, (Ιούνιος 2005), Η Εκπαίδευση για την Ιδιότητα του Πολίτη στην Ευρώπη. Ευρωπαϊκή Επιτροπή, (2000) Προς μια ευρωπαϊκή διάσταση εκπαίδευσης και ενεργού συμμετοχής του πολίτη, Λουξεμβούργο Καζαμίας, Α. & Πετρονικολός, Λ., (επιμ), (2003), Παιδεία και πολίτης: Η Παιδεία του Πολίτη της Ελλάδας και του Κόσμου. Αθήνα: Ατραπός. Καραγιαννοπούλου – Λελούδα, Ι., (1979), Σημειώσεις Συνταγματικού Δικαίου. Αθήνα: Σάκκουλας. Καρακατσάνη, Δ., (2004), Εκπαίδευση και Πολιτική Διαπαιδαγώγηση. Αθήνα: Μεταίχμιο. Μάραντος, Π. & Κουλουμπαρίτση Α., (υπό δημοσίευση), Παιδεία για τον ενεργό και υπεύθυνο πολίτη: Θεωρητικές παραδοχές και σύγχρονες τάσεις στο διαθεματικό πρόγραμμα και στα νέα σχολικά βιβλία. Μέντορας. Ράικος, Γ. Α., (1979), Παραδόσεις Συνταγματικού Δικαίου, τόμοι Α΄& Β΄. Αθήνα: Σάκκουλας Σάκκουλας, (εκδ.), (2008), Σύνταγμα και Κανονισμός της Βουλής. Αθήνα: Σάκκουλας.