10. To Παλάτι, ο Ιππόδρομος και οι Δήμοι

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
8. Οι διάδοχοι του Μέγα Κωνσταντίνου Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε
Advertisements

11. Η καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο
Η Κωσταντινουπολη οχυρωνεται και στολιζεται με εργα τεχνης
Το παλάτι, ο ιππόδρομος και οι Δήμοι
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΠΑΡΤΑΛΗΣ ΤΙΤΟΣ ΜΙΝΙΣΣΑΛΙ
Η γειτονιά του Αγίου Ιωάννη στην Λάρνακα
Οι Φιλόσοφοι της αρχαίας Ιωνίας
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΔΩΡΙΕΩΝ (11ος αι πΧ) οι
Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος προσπαθεί να σώσει την Πρωτεύουσα
Η ανάκτηση της Πόλης από το Μιχαήλ Η', τον Παλαιολόγο
Όνομα μαθητή / τριας , Καπετανέα Μάρθα
Η Πετρούπολη μέσα από τα μάτια των κατοίκων της
5. Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας
αυτονομία γκρέμισαν τείχη πήραν όπλα κατοίκων Ρωμαίος διοικητής Ρωμαϊκή φρουρά φιλορωμαίος Ελληνας διοικητης μεγάλοι φόροι Διαίρει και Βασίλευε.
6. Μια νέα πρωτεύουσα η Κωνσταντινούπολη
Μεταφορά της πρωτεύουσας από τη Ρώμη στην Κωνσταντινούπολη
Η Κωνσταντινούπολη στολίζεται…
ΙΠΠΟΔΡΟΜΟΣ ΣΑΒΒΙΝΑ ΕΡΓΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΑΡΥΩΤΗ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
14. ΟΙ ΔΗΜΟΙ ΑΝΑΣΤΑΤΩΝΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΜΕ ΤΗ “ ΣΤΑΣΗ ΤΟΥΝΙΚΑ ’’
Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με έργα τέχνης
Ερευνητικη Εργασια Ά Ταξησ Λυκειου Μyρινα ετοσ ο Τετραμηνο
Ρωμαϊκά κτίσματα στην Θεσσαλονίκη
Ανάμεσα στις περιοχές που κατέλαβαν οι Σελτζούκοι ήταν και τα Ιεροσόλυμα, η ιερή πόλη που έζησε και δίδαξε ο Χριστός. O αυτοκράτορας Αλέξιος Α', ο Κομνηνός,
ΒΕΝΕΤΙΑ.
Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ
Ιουστινιανός Οι μεταρρυθμίσεις του Ιουστινιανού έβαλαν τάξη στη λειτουργία του κράτους και επέβαλαν έλεγχο στα έσοδα των Δήμων. Αυτό όμως ενόχλησε τους.
Ιουστινιανός Οι μεταρρυθμίσεις του Ιουστινιανού έβαλαν τάξη στη λειτουργία του κράτους και επέβαλαν έλεγχο στα έσοδα των Δήμων. Αυτό όμως ενόχλησε τους.
7. Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με έργα τέχνης
Η περιληψη.
Λευκός Πύργος Το μνημείο σύμβολο της Θεσσαλονίκης
Διαμαντίδου Χρυσή Β ’ Γυμνασίου Μάθημα Ιστορίας
Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία μια υπερδύναμη του αρχαίου κόσμου
Ο Ιππόδρομος της Πόλης.
ΑΠΟ ΤΗ ΡΩΜΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Λευτέρης Δάλπης 1 ο πρότυπο Πειραματικό Π.Τ.Δ.Ε Α.Π.Θ Τάξη: Ε’
ΑΡΑΠΙΤΣΑ ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΑΛΤΣΑ ΙΩΑΝΝΑ ΓΟΥΡΓΙΩΤΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΟΥΡΓΙΩΤΗΣ ΚΟΣΜΑΣ
ΖΩΓΡΑΦΟΥ Η περιοχή του Ζωγράφου έχει ανατολικά το όρος Υμηττός , το αγαπημένο βουνό των κατοίκων της Αθήνας και νοτιοδυτικά τα ποτάμια Ηριδανό και Ιλισό.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ.
ΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ.
Η βυζαντινή Κύπρος Κεφάλαιο 37 ο Η παρουσίαση διαμορφώθηκε από τον Πέτρο Σαμούχο.
Μνημεία του κόσμου Φανή Λαζάρου-Τρανού Στ ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ.
Οι Τούρκοι πολιορκούν την Κωνσταντινούπολη Κεφάλαιο 35 ο Η παρουσίαση διαμορφώθηκε από τον Πέτρο Σαμούχο.
Κωνσταντινούπολη. 1.Ναός Αφροδίτης 2.Ναός Απόλλωνα 3.Ναός Αρτέμιδος 4.Ναός Ποσειδώνος 5.Ναός Αθηνάς Σκεδασίας 7. Ιππόδρομος 8.Αμφιθέατρο 14.Ναός Πλούτωνα.
Ο Ευρωπαϊκός Πολιτισμός Άννα Αργυροπούλου 1 ο Π.Δ.Σ. Θεσ/νίκης Τάξη: Στ2 Έτος:
Η Ακρόπολη και τα μνημεία της
Ελληνορωμαϊκά μνημεία στην Ελλάδα Μαλβίνα Αντωνίου Ε΄1.
Γ ΟΜΑΔΑ Δ’ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑ ΚΑΙ Η ΠΡΩΤΗ ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους
Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη.
ο Ιουστινιανός , οι μεταρρυθμίσεις , η στάση του Νίκα
ΑΣΣΥΡΙΟΙ.
Ξεναγηση στην αρχαια ελλαδα
Πολιτιστικές διαδρομές γύρω από το Βελιγράδι
Βυζάντιο Νέα Ρώμη-Κωνσταντινούπολη Άλωση 1204 Άλωση 1453
O ΙΠΠΟΔΡΟΜΟ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ.
4. Η καθημερινή ζωή στην αρχαία Ρώμη
Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική
ΟΙ ΡΩΜΑΙΟΙ ΚΥΒΕΡΝΟΥΝ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ
Πρόταση τριήμερης εκδρομής
ΕΛΛΗΝΟΡΩΜΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ε΄ Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θες/νίκης
Τα σημαντικότερα έργα του Λούβρου
31. Η ανάκτηση της Πόλης από το Μιχαήλ Η’, τον Παλαιολόγο
30β. Τα ελληνικά κράτη μετά την άλωση της Πόλης
Μια νέα πρωτεύουσα η Κωνσταντινούπολη μάθημα 6 Διαμόρφωση παρουσίασης Ούρδας Ιωάννης2013.
Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με έργα τέχνης Διαμόρφωση παρουσίασης Ούρδας Ιωάννης 2013.
Το Παλάτι, ο Ιππόδρομος και οι Δήμοι. Κεφ 10 Ούρδας Ιωάννης 2013.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

10. To Παλάτι, ο Ιππόδρομος και οι Δήμοι

Το ιερό παλάτι Τo σημαντικότερο από τα έργα του Κωνσταντίνου στη νέα πρωτεύουσα ήταν το ιερό παλάτι. Ήταν η κατοικία του αυτοκράτορα και της οικογένειάς του. Ήταν επίσης διοικητικό και θρησκευτικό κέντρο. Υπήρχαν κτίρια για τη στέγαση των κρατικών υπηρεσιών, αίθουσες υποδοχής των επισκεπτών, τραπεζαρίες και χώροι για τη φιλοξενία τους.

Υπήρχαν και άλλα κτίσματα όπου έμενε η φρουρά και οι αξιωματούχοι του παλατιού και εργαστήρια για τους τεχνίτες που φρόντιζαν και συντηρούσαν το παλάτι.

Όλα αυτά συνδέονταν με διαδρόμους, εσωτερικές αυλές και κήπους, οι οποίοι ήταν διακοσμημένοι με κρήνες, ψηφιδωτούς διαδρόμους και έργα τέχνης, και με σπάνια φυτά και άνθη.

Ο ιππόδρομος Ο ιππόδρομος ήταν προέκταση του παλατιού. Στις μαρμάρινες κερκίδες του κάθονταν χιλιάδες θεατές.

Οι ιπποδρομίες γίνονταν σε καθορισμένες ημερομηνίες και τις παρακολουθούσε συχνά και ο αυτοκράτορας από το ειδικό θεωρείο του. Ιπποδρομίες γίνονταν και σε κάποιες έκτακτες περιπτώσεις για να γιορταστούν ευχάριστα γεγονότα ή για να τιμηθούν ξένοι άρχοντες ή πρεσβείες που επισκέπτονταν την Πόλη. Στη διάρκεια των ιπποδρομιών οι θεατές επευφημούσαν τον αυτοκράτορα και συχνά εξέφραζαν σ' αυτόν τα αιτήματα ή και τα παράπονά τους.

Οι Δήμοι Η οργάνωση των ιπποδρομιών είχε ανατεθεί στους Δήμους. Οι Δήμοι ήταν αθλητικά σωματεία, που είχαν μέλη και οπαδούς πολίτες που τους άρεσαν οι ιππικοί αγώνες. Από τα χρώματα των στολών και των λαβάρων τους, οι Δήμοι ονομάζονταν Πράσινοι, Βένετοι (Γαλάζιοι), Λευκοί και Κόκκινοι. To κοινό πάθος για τη νίκη των ομάδων τους όμως τους έκανε να φιλονικούν συχνά μεταξύ τους.

Μια παράξενη «ιπποδρομία» Στον ιππόδρομο της Κωνσταντινούπολης, πάνω από την αφετηρία των ιπποδρομιών, ήταν στημένα τα τέσσερα χάλκινα άλογα του αρχαίου γλύπτη Λυσίππου. Εδώ τα έφερε (το 390 μ.Χ.) ο αυτοκράτορας Θεοδόσιος Α‘ από τη Χίο, την πατρίδα του Ομήρου. Κι έμειναν 800 περίπου χρόνια, ως το 1204 μ.Χ. Τότε κατέλαβαν την Πόλη οι Βενετοί και τα μετέφεραν στην πατρίδα τους. Ο Γάλλος αυτοκράτορας Ναπολέων τα μετέφερε για κάποια χρόνια στο Παρίσι. To 1814 ξαναγύρισαν στη Βενετία και ως σήμερα κοσμούν την πλατεία του προστάτη της Αγίου Μάρκου. Η ιπποδρομία δεν τελείωσε. To τέρμα της είναι στη Χίο...

Διαβάστε το κείμενο 4, παρατηρήστε την εικόνα με τα άλογα του Λυσίππου και συζητήστε στην τάξη την «οδύσσειά» τους. Αναφέρετε περιπτώσεις και άλλων ελληνικών έργων τέχνης που βρίσκονται σε ξένες χώρες. Πώς νιώθετε γι' αυτό και τι προτείνετε; Οι Ρωμαίοι είχαν τη συνήθεια να στολίζουν τις πρωτεύουσες τους με μεταφερόμενα έργα τέχνης. Τα τέσσερα χάλκινα άλογα του αρχαίου γλύπτη Λύσιππου πέρασαν μια περιπέτεια καθώς μεταφέρθηκαν πολλές φορές. Η διαδρομή τους ήταν Χίος – Κωνσταντινούπολη – Βενετία – Παρίσι – Βενετία. Αρκετά ελληνικά έργα τέχνης βρίσκονται σε ξένες χώρες. Τα μάρμαρα του Παρθενώνα (γνωστά ως ελγίνεια από το όνομα του Άγγλου λόρδου Έλγιν που τα πήρε από την Ελλάδα) βρίσκονται στο Βρετανικό μουσείο (Λονδίνο). Η Νίκη της Σαμοθράκης και η Αφροδίτη της Μήλου βρίσκονται στο μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι. Η μεταφορά έργων τέχνης από μια χώρα μας προκαλεί αισθήματα λύπης και θυμού, ιδίως όταν τα έργα αρπάζονται και μεταφέρονται βίαια ή ύστερα από εξαγορά. Μπορεί να σκεφτεί κανείς στο εξωτερικό ότι τα έργα αυτά διαφημίζουν τη χώρα μας. Κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει δεκτό εφόσον συμφωνεί και η χώρα μας για την παραμονή τους εκεί. Επιπλέον οι ξένοι πρέπει να τα σέβονται προστατεύοντας και φροντίζοντας τα.

Κωνσταντινούπολη Παλάτι Βόσπορος Κολοσσαίο Πράσινοι Προποντίδα Δήμοι Ένα αθλητικό σωματείο ήταν και αυτοί. Παλάτι Αυτό ήταν το πρότυπο του ιπποδρόμου. Βόσπορος Πήρε το όνομα από τον ιδρυτή της. Κολοσσαίο Εκεί έμενε ο αυτοκράτορας. Πράσινοι Στενό θαλάσσιο πέρασμα, κοντά στην Πόλη. Προποντίδα Αυτοί οργάνωναν τις ιπποδρομίες. Δήμοι Από εκεί έβλεπαν τις ιπποδρομίες οι θεατές. Κερκίδες Πολλοί πήγαιναν να δουν τη νέα πρωτεύουσα. Ιππόδρομος Σημαντικός κόλπος για την Πόλη. Επισκέπτες Εκεί γίνονταν ιπποδρομίες και εκδηλώσεις Κεράτιος Θάλασσα μεταξύ Βοσπόρου και Ελλησπόντου.

Το δικό του χρώμα στη στολή των αθλητών του Το δικό του σήμα Χωριστείτε σε μικρές ομάδες στην τάξη και συζητήστε τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στους Δήμους του Βυζαντίου και στα σημερινά αθλητικά σωματεία. Ανακοινώστε τα συμπεράσματά σας στους συμμαθητές σας. Οι Δήμοι του Βυζαντίου (λαϊκά αθλητικά σωματεία) και τα σημερινά αθλητικά σωματεία έχουν αρκετές ομοιότητες και διαφορές. Ομοιότητες Κάθε σωματείο έχει: Το δικό του χρώμα στη στολή των αθλητών του Το δικό του σήμα Το δικό του λάβαρο (σημαία) Οπαδούς και φιλάθλους, οι οποίοι ψυχαγωγούνται κοντά τους, αλλά και παθιάζονται για τη νίκη της ομάδας τους.

Διαφορές Οι Δήμοι του Βυζαντίου είχαν την αποκλειστική ευθύνη της οργάνωσης των αγώνων. Αντίθετα τα σημερινά αθλητικά σωματεία δεν την έχουν. Οι Δήμοι του Βυζαντίου είχαν και άλλες αρμοδιότητες, σε αντίθεση με τα σημερινά αθλητικά σωματεία. Για παράδειγμα σε έκτακτες περιπτώσεις κινδύνου της πρωτεύουσας αναλάμβαν την υπεράσπισή της παίρνοντας θέση σε ορισμένο μέρος των τειχών. Οι Δήμοι απέκτησαν (αργότερα) πολιτική δύναμη. Αντίθετα τα σημερινά αθλητικά σωματεία δεν ανακατεύονται σε πολιτικές υποθέσεις.

Ο ιππόδρομος γινόταν και τσίρκο Σε περιόδους που δε γίνονταν ιπποδρομίες, ο ιππόδρομος μετατρέπονταν σε τσίρκο, που έμοιαζε πολύ με τα σημερινά. Ένας επισκέπτης της πόλης γράφει γι' αυτό: «Σ' αυτό τον τόπο εμφανίζονται δεξιοτέχνες απ' όλα τα μέρη του κόσμου, για να παρουσιάσουν τα νούμερά τους (ακροβατικές ασκήσεις, ταχυδακτυλουργίες, χορευτικά νούμερα και κωμικές παντομίμες). Φέρνουν, ακόμη, λιοντάρια και λεοπαρδάλεις, αρκούδες και ονάγρους (ασιατικούς αγριογάιδαρους) και τα βάζουν να παλεύουν μεταξύ τους. Σε κανένα μέρος του κόσμου δεν μπορεί να απολαύσει κανείς ένα παρόμοιο θέαμα».

Αντιστοιχίστε τις λέξεις της πρώτης στήλης με την πρόταση της δεύτερης στήλης που ταιριάζει σε καθεμιά.