Η κοινωνική διάσταση της ΚτΠ ΑΘΗΝΑ, 21 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2004 « Ευ π αθείς Κοινωνικά Ομάδες και ΚτΠ » ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΚΟΛΥΒΑ ΕΥΔ ΕΠ ΚτΠ
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» 2 Τι είναι η Κοινωνία της Πληροφορίας Ο όρος αναφέρεται στη μορφή κοινωνικής, οικονομικής και τεχνολογικής ανά π τυξης ό π ου η α π όκτηση, α π οθήκευση, ε π εξεργασία, α π οτίμηση, μεταβίβαση και διάχυση π ληροφοριών οδηγεί στη δημιουργία γνώσης και στην ικανο π οίηση αναγκών ατόμων και οργανισμών π ου ε π ηρεάζει καθοριστικά την π οιότητα ζωής όλων των π ολιτών
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» 3 Δράσεις του ΕΠ ΚτΠ για τα ΑΜΕΑ (1) Μέτρα / δράσεις που αφορούν ΑΜΕΑ σε όλους τους άξονες του ΕΠ ΚτΠ Άξονας 1 u u Εξο π λισμός των σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκ π αίδευσης και των Κέντρων Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υ π οστήριξης µ ε υ π ολογιστικά, δικτυακά και ο π τικοακουστικά συστήματα u u Τρά π εζα Πληροφοριών Ειδικής Αγωγής u u Ανά π τυξη ειδικά σχεδιασμένου λογισμικού ή π ροσαρμογή του υ π άρχοντος ώστε να αντα π οκρίνεται στις ιδιαίτερες π αιδαγωγικές ανάγκες των ΑμεΑ u u Δημιουργία εκ π αιδευτικών π υλών π ροσβάσιμων α π ό ΑμεΑ Άξονας 2 u u Καθολική πρόσβαση στην ΚτΠ: μεταφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας προσβασιμότητας και χρήση καινοτόμων εργαλείων στην ανάπτυξη εφαρμογών και υπηρεσιών της ΚτΠ για ΑμεΑ u u Ισότητα στην πρόσβαση όλων των πολιτών σε όλες τις υπηρεσίες και βαθμίδες του Εθνικού Συστήματος Υγείας u u Ανάπτυξη πληροφοριακών συστημάτων υγείας για ηλικιωμένα άτομα και ΑμεΑ Άξονας 3 u u Ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εργαλείων για τις ανάγκες κατάρτισης ομάδων που απειλούνται µε κοινωνικό αποκλεισμό u u Προώθηση της τηλε-κατάρτισης σε βασικές δεξιότητες χρήσης των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών για ευπαθείς ομάδες πληθυσμού και ιδιαίτερα για ΑμεΑ u u Προώθηση της τηλε-εργασίας σε ευπαθείς ομάδες πληθυσμού Άξονας 4 u u Παροχή τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών για ειδικές ομάδες πληθυσμού (ηλικιωμένα άτομα, ΑμεΑ, κλπ) μελέτη για την πρόταση λύσεων επιδότηση δικαιούχων ΑμεΑ µέσω των αρμόδιων φορέων τους ώστε να κάνουν χρήση των υπό ανάπτυξη υπηρεσιών ή / ώριμων τεχνολογικών λύσεων για την υποστήριξη των αναγκών των ΑμεΑ για πρόσβαση σε τηλ/κές υπηρεσίες & υπηρεσίες πληροφόρησης ειδικές περιφερειακές συσκευές Η / Υ ειδικό λογισμικό για την πρόσβαση στο ∆ιαδίκτυο ειδικές τηλεπικοινωνιακές συσκευές, κλπ.
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» 4 Δράσεις του ΕΠ ΚτΠ για τα ΑΜΕΑ (2) 1. Διεξαγωγή σε εθνικό ε π ί π εδο μιας μελέτης με στόχο την ανάλυση της υ π άρχουσας κατάστασης σε εθνικό, Ευρω π αϊκό και διεθνές ε π ί π εδο σχετικά με : u υ π οστηρικτικές τεχνολογίες για ΑΜΕΑ u θέματα καθολικής π ρόσβασης και ευχρηστίας συγγενών τεχνολογιών και ισότιμης συμμετοχής όλων των π ολιτών στην ΚτΠ u π ρόταση δέσμης συστάσεων και μέτρων, καθώς και υιοθέτηση κατάλληλων π ρακτικών στην Ελλάδα στο π λαίσιο του ΕΠ ΚτΠ 2. Το έργο GR-DeAN
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» 5 Δημιουργία του Εθνικού Δικτύου GR-DeAN (e- Accessibility.gr) στο π λαίσιο του Ευρω π αϊκού Δικτύου Κέντρων Αριστείας «European Design for All e- Accessibility Network» (EDeAN) με στόχο την π ροαγωγή του eEurope 2005 Action Plan στην Ελλάδα Το εθνικό δίκτυο α π οτελεί μοναδική ευκαιρία για την δημιουργία ισχυρών δεσμών μεταξύ διαφόρων φορέων π ου ασχολούνται με την κοινωνικό - οικονομική ένταξη και ισότιμη συμμετοχή ΑμΕα στην ΚτΠ, καθώς και φορέων π ου εμ π λέκονται σε έργα του ΕΠ ΚτΠ Η συμμετοχή των φορέων είναι βασική π ροϋ π όθεση για την υλο π οίηση των στόχων του GR-DeAN GR-DeAN (e-Accessibility.gr)
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» 6 GR-DeAN και το ΕΠ ΚτΠ Άξονας 1 Παιδεία & Πολιτισμός Άξονας 2 Εξυ π ηρέτηση του π ολίτη & Βελτίωση της π οιότητας ζωής Άξονας 3 Ανά π τυξη και α π ασχόληση Στην ψηφιακή οικονομία Άξονας 4 Ε π ικοινωνίες GR-DeAN ΕΠ ΚτΠ Φορείς υλο π οίησης Προτάσεις έργων
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» 7 Στόχοι Η π ροοδευτική συσσώρευση και διάχυση γνώσης και εμ π ειρίας αναφορικά με τις υ π οστηρικτικές τεχνολογίες, καθώς και μεθόδους και π ρακτικές π ου π ροωθούν την Καθολική Πρόσβαση και Ευχρηστία σε π ροϊόντα, εφαρμογές και υ π ηρεσίες της ΚτΠ Συμβολή όλων των εθνικών φορέων στην υλο π οίηση των στόχων Ενίσχυση της αγοράς και του κλάδου υ π οστηρικτικής τεχνολογίας Δημιουργία κλίματος π ου να π ροάγει τον στόχο για μια ΚτΠ για όλους τους π ολίτες συμ π εριλαμβανομένων των ΑμΕΑ και άλλων ευ π αθών ομάδων του π ληθυσμού
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» 8 ΚτΠ & ΨΗΦΙΑΚΟ ΧΑΣΜΑ (1) Σε μια κοινωνία της π ληροφορίας : το άτομο έχει την δυνατότητα π ρόσβασης σε κάθε είδος π ληροφόρησης δημιουργούνται ευκαιρίες για π οιότητα στην καθημερινή ζωή, στην υγεία, στην ανά π τυξη, α π ασχόληση, εξυ π ηρέτηση στις συναλλαγές, στην π ρόσβαση στη γνώση και στον π ολιτισμό
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» 9 ΚτΠ & ΨΗΦΙΑΚΟ ΧΑΣΜΑ (2) Ταυτόχρονα νέες κοινωνικές ανισότητες δημιουργούνται από τις ΤΠΕ. Με το ψηφιακό χάσμα, ελλοχεύει ο κίνδυνος να υ π άρξουν « αντιφατικές » ε π ι π τώσεις : νέες ανισότητες π ου ενισχύουν, ε π ιβαρύνουν τις υ π άρχουσες : την π εριθωριο π οίηση – α π οκλεισμό μειονεκτουσών ευ π αθών κοινωνικών ομάδων - και κατηγοριών εργαζομένων Το ΕΠ ΚτΠ εντο π ίζει τον κίνδυνο του ψηφιακού χάσματος ως π αράγοντα νέου κοινωνικού α π οκλεισμού, και η αντιμετώ π ιση του εκφράζεται με τρεις ε π ιχειρησιακούς στόχους : μείωση του κόστους χρήσης των ΤΠΕ, αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώ π ινου δυναμικού ( ειδικά των α π ειλούμενων ομάδων ), υ π οστήριξη ελληνικού π εριεχομένου
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» 10 Οι ΤΠΕ, μ π ορούν να αλλάξουν τα π ράγματα για τα Αμεα Μ π ορούν να γεφυρώσουν το χάσμα ανάμεσα σε αυτό π ου θεωρείται « φυσιολογικό » και στη « διαφορετικότητα », π ροσφέροντας π λεονέκτημα σε τομείς π ου ε π ιτρέ π ουν την ε π ιστροφή σε μια κοινωνική και οικονομική, « κανονική » ζωή : δίνοντας ευκαιρίες για εκ π αίδευση και ε π αγγελματική ζωή μέσω : Τηλε - εκ π αίδευσης Τηλε - εργασίας Είναι δύο π ροσεγγίσεις όχι μόνο συμ π ληρωματικές αλλά και εξαιρετικά κατάλληλες για τα ΑμΕα
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» 11 Βασικές δια π ιστώσεις Οι νομοθετικές διατάξεις υ π έρ των ΑμΕα σε μεγάλο π οσοστό δεν εφαρμόζονται Οι εκ π αιδευτικοί φορείς - μη εξειδικευμένοι - π ροσφέρουν υ π ηρεσίες ως ε π ί το π λείστον ακατάλληλες για τα ΑμΕα Τα εξειδικευμένα κέντρα και οργανισμοί κατάρτισης π ροσφέρουν π εριορισμένα π ρογράμματα, ως π ρος τα ε π αγγέλματα και τις ειδικότητες π ου ζητά η αγορά Οι δυνατότητες μετακίνησης και οι μεταφορές για ένα ΑμΕα είναι σχεδόν α π αγορευτικές Λίγες ε π ιλογές υ π άρχουν π. χ για ένα άτομο με π ρόσφατη ανα π ηρία, για να π ροσαρμοσθεί στον κόσμο π ου ήδη γνωρίζει, αλλά π λέον με μια νέα για αυτό κατάσταση
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» 12 Η στέρηση της χρήσης μέρους των φυσικών ικανοτήτων, ενώ δεν ε π ηρεάζει ούτε μειώνει τα π ροσόντα και τις ε π αγγελματικές δεξιότητες ενός π. χ λογιστή, π ληροφορικού, γραμματέα, οικονομολόγου, κα, αλλάζει τη θεώρηση των άλλων και οδηγεί συχνά σε ε π αγγελματικό ανα π ροσανατολισμό, με έμφαση στη νέα φυσική κατάσταση και λιγότερο στο ε π αγγελαμτικό π αρελθόν Οι ΤΠΕ π ροσφέρουν τη δυνατότητα εκ π αίδευσης και εργασίας, με π αράλληλη φροντίδα της φυσικής κατάστασης του ατόμου, σε σχέση με τις π ροσω π ικές του π αραμέτρους : διαθέσιμος χρόνος, π ροτεραιότητες, π εριορισμοί... Η χρήση των ΤΠΕ λαμβάνει υ π όψη την π ροσω π ική κατάσταση, στην ίδια βάση με άλλες κατηγορίες : δεν αλλάζει π. χ το π εριεχόμενο ενός μαθήματος
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» 13 Η χρήση των ΤΠΕ στην εκ π αίδευση και την εργασία, ευνοεί ε π αγγέλματα π ου αφορούν τη διαχείριση και ε π εξεργασία της π ληροφορίας, τα ο π οία όμως σήμερα αντι π ροσω π εύουν την π λειοψηφία των θέσεων α π ασχόλησης Σήμερα η οργάνωση εργασίας και το σύστημα των α π ολαβών εστιάζεται στα α π οτελέσματα και όχι στο χρόνο π αραμονής στην ε π ιχείρηση
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» 14 Οι διαδικασίες χρήσης των ΤΠΕ στην εκ π αίδευση και εργασία εξαρτώνται α π ό τη μορφή ανα π ηρίας. Με την εξέλιξη της τεχνολογίας π ροσφέρονται οι τεχνικές δυνατότητες για τις π ερισσότερες κατηγορίες ΑμΕα Παραμένει όμως σχετικά υψηλό το κόστος των σχετικών εργαλείων και π ροσαρμογών Για όλους ανεξαιρέτως αυτό π ου μετράει σήμερα και π αρουσιάζεται ως π ρώτη π ροο π τική, είναι να γνωρίζουμε να μαθαίνουμε και να εργαζόμαστε εξ α π οστάσεως, κατέχοντας και αξιο π οιώντας τις ΤΠΕ