Τα ΤΠΕ* στην Εκπαίδευση Πραγματικότητα ή σενάριο Επιστημονικής Φαντασίας * Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών ( ΤΠΕ ) ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Ας παίξουμε?! Τι σκεφτόμαστε όταν ακούμε τις έννοιες: Ας παίξουμε?! Τι σκεφτόμαστε όταν ακούμε τις έννοιες: ΤΠΕ, web2, word, power point wiki, blog www.wordle.net ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Τι είναι οι ΤΠΕ; οι επικρατέστερες εκδοχές: Απόδοση του αγγλικού όρου: Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών και η συντομογραφία ΤΠΕ-Ε όταν μιλάμε για τις ΤΠΕ στο χώρο της εκπαίδευσης. Απόδοση του αγγλικού όρου: CTI: Communication & Information Technologies ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Ο νέος παγκόσμιος χάρτης ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Όλα αλλάζουν…. ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Ας το παραδεχτούμε…. Ο κόσμος μας αλλάζει με τέτοια ταχύτητα, που τα παιδιά είναι αναγκασμένα να ανακαλύπτουν τα πάντα μόνα τους, απορρίπτοντας τις εμπειρίες των γονιών τους ως άσχετες. Το νέο χάσμα των γενεών είναι τεχνολογικό. ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Έρευνες δείχνουν (Pew internet project ) Ένας έφηβος εργάζεται παράλληλα σε 5-6 εφαρμογές στο διαδίκτυο Η πιο δυναμική ομάδα χρηστών είναι 5-7 ετών Το 56% των εφήβων προτιμούν ο e-mail από το τηλέφωνο Ο μέσος απόφοιτος Λυκείου έχει περάσει 10.000 ώρες παίζοντας ηλεκτρονικά, 10.000 ώρες στο κινητό και πάνω από 20.000 ώρες στην τηλεόραση. Ο μέσος έφηβος περνά 12.75 ώρες/εβδ. στον Η/Υ Το 96% των μαθητών υποστηρίζουν ότι το σχολείο συντελεί στην επιτυχία τους αλλά μόνο το 20% πιστεύει ότι ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Το νέο χάσμα των γενεών είναι ψηφιακό !!!! ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Ας αφουγκραστούμε Όταν περνώ στο προαύλιο του σχολείου πρέπει να βάλω το μυαλό μου σε κατάσταση «αναμονής», συχνά όμως αδρανοποιούμαι εντελώς. Οι μαθητές μας -κατά Μ.Ο. - εκφράζουν απορία στον καθηγητή τους κάθε 10 ώρες!!! Κάθε μήνα γίνονται 2.27 δις ερωτήσεις στο Google. Σε ποιον απευθύνονταν αυτές οι ερωτήσεις προ Google? (B.G.) ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Δεν είναι δυνατόν να είσαι εσύ ο δάσκαλος μου?! ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Γηγενής ή μετανάστες; Σήμερα οι μαθητές θεωρούνται «ψηφιακά γηγενής» , ενώ οι δάσκαλοι & οι γονείς τους χαρακτηρίζονται ως «ψηφιακοί μετανάστες» (Marc Prensky) ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Και τώρα τι; Θα πέσει ο ουρανός στο κεφάλι μας; ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Ψηφιακή τάξη ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Νέο ταξίδι μάθησης! ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Υποσχέσεις για ένα νέο μαθησιακό περιβάλλον Παραδοσιακή τάξη Νέο μαθησ. περιβάλλον Παθητική αποδοχή γνώσης Ανακάλυψη και κατάκτηση της γνώσης από το μαθητή Η μάθηση είναι μια μοναχική πορεία Η μάθηση είναι μια κοινωνική διαδικασία Αποστήθιση Αναζήτηση & επεξεργασία πληροφορίας Η μάθηση εστιάζεται στις γνωστικές ανεπάρκειες των μαθητών Η μάθηση εστιάζεται στα ενδιαφέροντα και τις ικανότητες των μαθητών Το βιβλίο και ο δάσκαλος κεντρικό μέσο πληροφόρησης Η πληροφόρηση προέρχεται από πολλές διαφορετικές πηγές - Ο υπολογιστής παράθυρο στον κόσμο Ο εκπαιδευτικός μοναδικός πομπός γνώσης Ο εκπαιδευτικός καθοδηγητής – συντονιστής – διευκολύνει τη σύνδεση της γνώσης με την πραγματικότητα ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Υπάρχει τρόπος μαγικός; ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Προσδιορισμός του όρου Εκπαιδευτικό Λογισμικό (ΕΛ) Το εκπαιδευτικό λογισμικό ορίζεται: «…ως το προϊόν της τεχνολογίας, με το οποίο προσπαθούμε να διδάξουμε ένα γνωστικό αντικείμενο υλοποιώντας συγκεκριμένη παιδαγωγική φιλοσοφία και συγκεκριμένη εκπαιδευτική στρατηγική» (Ι.Τ.Υ., 2002). ή αλλιώς: «…ως το λογισμικό για εκπαίδευση μέσω υπολογιστή, το οποίο ικανοποιεί πλήρως τις διδακτικές, παιδαγωγικές, γνωστικές και τεχνολογικές απαιτήσεις για τις οποίες σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε .» (Πιντέλας, 1999) ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Κατηγοριοποίηση ΕΛ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Ως προς την υιοθετούμενη παιδαγωγική αντίληψη Καθοδηγούμενης διδασκαλίας (tutorials) – πρακτικής και εκγύμνασης (drill & practice): υπηρετούν θεωρίες μάθησης συμπεριφοριστικές Καθοδηγούμενης ανακάλυψης και διερεύνησης: υπηρετούν εποικοδομιστικές θεωρίες μάθησης Επικοινωνίας, συνεργασίας: υπηρετούν κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες μάθησης ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011
Ως προς το βαθμό επιτρεπόμενης αλληλεπίδρασης Κλειστά μαθησιακά περιβάλλοντα: επιτρέπουν την εισαγωγή δεδομένων αλλά η αντίδραση του συστήματος είναι προδιαγεγραμμένη και καθορισμένη (λογισμικά πρακτικής και εξάσκησης, παρουσίασης, εκπαιδευτικά παιχνίδια) Ανοικτά μαθησιακά περιβάλλοντα: οι δραστηριότητες και οι επιλογές καθορίζονται τόσο από τις ανάγκες του μαθητή για μάθηση όσο και από τις ικανότητές του (προσομοιώσεις, προγραμματιζόμενα περιβάλλοντα, μοντελοποίησης) ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011
Γενικότερα ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011
Κριτήρια Παιδ/κης – Διδ/κης καταλληλότητας Αξιολόγηση εκπαιδευτικού λογισμικού/ άξονες κριτηρίων Κριτήρια Παιδ/κης – Διδ/κης καταλληλότητας Σαφώς προσδιορισμένος μαθησιακός σκοπός και στόχοι Υιοθέτηση σύγχρονων στρατηγικών διδασκαλίας. Ενθάρρυνση ενεργητικής, διερευνητικής, συνεργατικής, δημιουργικής προσέγγιση της γνώσης. Σύνδεση με πραγματικές καταστάσεις και υποστήριξη αυθεντικών δραστηριοτήτων. Σύνδεση της βιωματικής με την επιστημονική γνώση. Ενθάρρυνση ανάπτυξης κριτικής και δημιουργικής σκέψης. Υποστήριξη εναλλακτικών μορφών αναπαράστασης της γνώσης.
Κριτήρια Παιδ/κης – Διδ/κης καταλληλότητας (2) Αξιολόγηση εκπαιδευτικού λογισμικού/ άξονες κριτηρίων Κριτήρια Παιδ/κης – Διδ/κης καταλληλότητας (2) Παροχή γνωστικών εργαλείων που να υποστηρίζουν το συλλογισμό των μαθητών και τη διαδικασία μάθησης. Ρόλος του εκπαιδευτικού καθοδηγητικός, υποβοηθητικός, οργανωτικός. Δημιουργία κινήτρων μάθησης. Παροχή δυνατότητας προγραμματισμού ενεργειών. Παροχή δυνατότητας δοκιμής υποθέσεων και σεναρίων. Ύπαρξη μηχανισμών υποστήριξης συμμετοχικών δραστηριοτήτων. Προώθηση διαμορφωτικής αξιολόγησης Προώθηση πολυεπίπεδης αξιολόγησης (αξιολόγηση και μαθησιακοί στόχοι)
Εκπαιδευτικά λογισμικά ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Για το μάθημα της γλώσσας… Αξιοποίηση του επεξεργαστή κειμένου Αξιοποίηση των εργαλείων παρουσίασης ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Για ποιο λόγο; Ανάδειξη της ρευστότητας του κειμένου Ενίσχυση του πειραματισμού συμβολή στα πολλαπλά στάδια της γραφής: Πολλαπλές γραφές Διορθώσεις Αναθεωρήσεις ΠΟΛΥΤΡΟΠΙΚΟΤΗΤΑ ΓΙΑΤΙ… Η γραπτή έκφραση του μαθητή δεν θεωρείται τελειωμένο προϊόν ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Διαδίκτυο… ανακαλύψτε τη δύναμη των πολλών ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Μήπως το παιδί σας είναι blogger Ένα Ιστολόγιο (επίσης: μπλογκ, blog ή weblog) είναι μια διαδικτυακή έκδοση που αποτελείται από περιοδικά άρθρα (συνήθως σε ανάστροφη χρονολογική σειρά). ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Εκπαιδευτικές εφαρμογές Ημερολόγιο δραστηριοτήτων Εργαλείο αναστοχασμού Ερευνητικό ημερολόγιο Πρόκληση συζητήσεων, καταιγισμού ιδεών ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
wikipedia Γράψε κι εσύ μία εγκυκλοπαίδεια! Όλοι έχουν δικαίωμα στη γνώση. Αλλά και στη σύνταξή της; ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Τα Wikis επιτρέπουν στους χρήστες ενός ιστοχώρου να συνεισφέρουν περιεχόμενο, το επεξεργαστούν και να βελτιώσουν το περιεχόμενο που έχουν συνεισφέρει άλλοι χρήστες, χωρίς να διαθέτουν εξειδικευμένες γνώσεις Η/Τ. να εμπλουτίσουν με εικόνες, διαγράμματα, πίνακες ή ακόμα και αρχεία ήχου. ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Εκπαιδευτικές εφαρμογές των wikis Δικτυακός χώρος συνεισφοράς περιεχομένου Εργαλείο μάθησης Ενθαρρύνει δημιουργικότητα και συνεργασία ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Εφαρμογή εκπαιδευτικού σεναρίου με wiki ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Ας μη κρύβουμε άλλο τα κεφάλια μας στην άμμο… Τα νέα μέσα στην εκπαίδευση είμαστε εμείς… και όλοι οι άλλοι ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
Ιστογραφία http://www.tpe.gr/ http://www.scoop.it/t/eduict http://www.netschoolbook.gr/ http://www.sch.gr/ http://www.marcprensky.com/writing/prensky%20-%20digital%20natives,%20digital%20immigrants%20-%20part1.pdf http://www.slideshare.net/ www.google.com ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ! ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ