Το Γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα Η υποχρεωτική εκπαίδευση στη Γερμανία αρχίζει στην ηλικία των έξι ετών και διαρκεί δέκα χρόνια.
Δημοτικό σχολείο (Πρωτοβάθμια εκπαίδευση) Αρχικά τα παιδιά φοιτούν για τέσσερα χρόνια (στα κρατίδια του Βερολίνου και του Βραδεμβούργου για έξι χρόνια) στο Δημοτικό (Grundschule).
Στην τελευταία τάξη του Δημοτικού λαμβάνονται καθοριστικές για το μέλλον του μαθητή αποφάσεις.
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση Το γερμανικό σχολικό σύστημα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι αρκετά περίπλοκο σε σχέση με τα ελληνικά δεδομένα.
Σε γενικές γραμμές, υπάρχουν οι εξής τύποι σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: Σχολεία κατώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Σχολεία γενικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Σχολεία με περισσότερες κατευθύνσεις εκπαίδευσης Γυμνάσια Ενιαία σχολεία
Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα διακρίνεται σε τρείς βαθμίδες εκπαίδευσης: 1. Την πρώτη βαθμίδα εκπαίδευσης 2. Την δεύτερη βαθμίδα εκπαίδευσης 3. Την τρίτη βαθμίδα εκπαίδευσης
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση παρέχεται από το Νηπιαγωγείο που συνιστά την προσχολική εκπαίδευση και το Δημοτικό που συνιστά τον πρώτο κύκλο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο διαρκεί δύο χρόνια, από την ηλικία των τεσσάρων μέχρι των έξι ετών, και αποτελεί στάδιο προετοιμασίας που συμβάλει στην ένταξη των παιδιών στο Δημοτικό Σχολείο.
ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση παρέχεται σε δύο κύκλους: Την υποχρεωτική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση που προσφέρεται από το Γυμνάσιο και τη μεταϋποχρεωτική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση που προσφέρεται από το Ενιαίο Λύκειο και τα Επαγγελματικά Λύκεια(ΕΠΑ.Λ.).
Γυμνάσιο Το Γυμνάσιο καλύπτει τα τρία τελευταία χρόνια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και οι μαθητές φοιτούν σ' αυτό από την ηλικία των δώδεκα μέχρι των δεκαπέντε ετών.
Ενιαίο Λύκειο Το Ενιαίο Λύκειο αποτελείται από 3 τάξεις και η φοίτηση διαρκεί τρία χρόνια. Η εισαγωγή των αποφοίτων του Γυμνασίου στην Α' τάξη γίνεται χωρίς εξετάσεις .
Σύγκριση Στη Φινλανδία,oι εκπαιδευτικοί ανήκουν στην ανώτερη κοινωνική τάξη με υψηλό γόητρο, έχουν υψηλό επίπεδο αποδοχής από γονείς κι εκπαιδευτικούς, εργάζονται σε εξαιρετικές συνθήκες υλικοτεχνικής υποδομής.
Έχουν υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης, λαμβάνουν υψηλά κοινωνικά επιδόματα και μισθούς, είναι μόνιμοι και δεν υπάρχει επιθεωρητής και ατομική αξιολόγηση, καθώς περνούν από ειδικές σπουδές πριν εισέλθουν στην υπηρεσία. Στην Γερμανία οι εκπαιδευτικοί είναι ευχαριστημένοι από την δουλειά τους και ο μισθός τους κυμαίνεται από 44.823€ έως και 66.853€ μικτά ετησίως.
Στην Ελλάδα Οι εκπαιδευτικοί δεν επιμορφώνονται τα τελευταία χρόνια από κανένα δημόσιο φορέα και ο μισθός τους δεν τους προσφέρει ασφάλεια, καθώς ξεκινά από τα 600 ευρώ και είναι από τους χαμηλότερα αμειβόμενους εκπαιδευτικούς στην Ευρώπη.
Στη Φινλανδία, που παρουσιάζεται ως το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα της Ευρώπης, δεν υπάρχουν ιδιωτικά σχολεία. Το σχολικό περιβάλλον μοιάζει ιδανικό, με πλήρως εξοπλισμένες βιβλιοθήκες, ηλεκτρονικούς υπολογιστές, γυμναστήρια, αίθουσες εκδηλώσεων και αίθουσες σίτισης.
Κάθε μάθημα διεξάγεται σε διαφορετική αίθουσα, πλήρως εξοπλισμένη Κάθε μάθημα διεξάγεται σε διαφορετική αίθουσα, πλήρως εξοπλισμένη. Στους μαθητές παρέχονται δωρεάν μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας και ψυχολογική υποστήριξη.
Στη Γερμανία συναντάμε πλήθος επιλογών στα είδη των σχολείων, καθώς υπάρχουν τουλάχιστον οκτώ διαφορετικοί τύποι σχολείων γενικής εκπαίδευσης που προσφέρουν και τις βάσεις επαγγελματικής εκπαίδευσης, σχολεία προεπαγγελματικής κατάρτισης και τρεις τύποι κολεγίων επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Αξιοσημείωτο είναι πως στη Γερμανία δεν υπάρχουν φροντιστήρια γενικών μαθημάτων ή ξένων γλωσσών. Όλη η δουλειά και η μελέτη γίνεται μέσα στο σχολείο.
Στην Ελλάδα Οι κτιριακές υποδομές είναι, σε αρκετές περιπτώσεις, επιεικώς απαράδεχτες. Αυτό που συναντά κανείς είναι το ίδιο μονότονο αρχιτεκτονικό σχέδιο για όλα τα σχολεία, στέγες που στάζουν νερό, καλοριφέρ κλειστά τις κρύες μέρες του χειμώνα λόγω μικρής κρατικής χρηματοδότησης, έλλειψη βασικών τεχνολογικών υποδομών ανυπαρξία γυμναστηρίων, βιβλιοθηκών και χώρων σίτισης.
Το ελληνικό σχολείο απομακρύνεται όλο και περισσότερο από τα ευρωπαϊκά πρότυπα, από αυτό που τα συνδικαλιστικά όργανα παλεύουν να πετύχουν, από αυτό που η κοινωνία θα επιθυμούσε.
Φαντάζουν όνειρο, όλα όσα είναι δεδομένα σε χώρες όπως η Γερμανία, η Φινλανδία, η Γαλλία. Η ιδιωτική εκπαίδευση, σε αντίθεση με τη Φινλανδία, προωθείται ολοένα και περισσότερο και οι μισθοί των εκπαιδευτικών, σε αντίθεση με τη Γερμανία, έχουν πιάσει τον πάτο του βαρελιού.
Η σύγκριση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος με ευρωπαϊκά συστήματα και της ελληνικής πραγματικότητας στα σχολεία με το μέσο όρο των ετέρων αναδεικνύει το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα μας και η εκπαίδευση ειδικότερα.
«Η εκπαίδευση είναι ένα θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα «Η εκπαίδευση είναι ένα θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα. Ποτέ δε θα πρέπει να είναι ένα ατύχημα της περίστασης, ούτε είναι ένα προνόμιο που θα διανεμηθεί με βάση τον πλούτο, το φύλο, τη φυλή, την εθνότητα ή γλώσσα» (Ban Ki-moon, Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ).
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ http://tvxs.gr/news/paideia/finlandia-mia-epanastasi-sto-ekpaideytiko-systima http://gmallos.blogspot.gr/2010/01/blog-post_20.html