3.1 «Σύστημα» – Εκπαιδευτικό Σύστημα 3.1 «Σύστημα» – Εκπαιδευτικό Σύστημα Λέγοντας «σύστημα» εννοούμε έναν οργανισμό, ο οποίος στελεχώνεται από ανθρώπινο δυναμικό και έχει σαν στόχο την επίτευξη συγκεκριμένων λειτουργιών με βάση νομο- θετικούς αλλά και εσωτερικούς κανονισμούς.
Σύστημα. Βασικά Χαρακτηριστικά Βασικά χαρακτηριστικά της έννοιας του συστήματος στη διεθνή βιβλιογραφία είναι: η αλληλεξάρτηση και η συνεργασία των μελών που το απαρτίζουν ώστε να επιτύχουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα
Εκπαιδευτικό σύστημα Συγκεκριμένα το εκπαιδευτικό σύστημα σε επίπεδο εθνικό, νομαρχιακό και τοπικό, παρουσιάζει τα παραπάνω χαρακτηριστικά. Αποτελείται δηλαδή από αλληλοεξαρτώ- μενα στοιχεία, τα οποία συνεργάζονται για την επίτευξη των αντικειμενικών στόχων και σκοπών του συστήματος. Για παράδειγμα η σχολική μονάδα, σε τοπικό επίπεδο, είναι ένα σύστημα.
Διαχείριση εξουσίας στο Εκπαιδευτικό Σύστημα Η ιεραρχική άσκηση εξουσίας επίσης, η οποία χρησιμοποιείται σε κάθε σύστημα για τον συντονισμό και την διοίκηση του θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεγμένη στο εκπαιδευτικό σύστημα αφού η "κοινωνικοποίηση" των μαθητών αποτελεί έναν από τους βασικούς σκοπούς του εκπαιδευτικού συστήματος.
Χαρακτηριστικά ανοικτού συστήματος : - οι εισροές (άνθρωποι, πληροφορίες, υλικά κλπ) που εισέρχονται στο σύστημα από το εξωτερικό περιβάλλον -η επεξεργασία των εισροών από το εξωτερικό περιβάλλον σε προϊόν ή υπηρεσία προς το συμφέρον του συστήματος _ οι εκροές του συστήματος, δηλαδή η προώθηση του τελικού προϊόντος προς το εξωτερικό περιβάλλον -η ανατροφοδότηση, δηλαδή η κυκλική διαδικασία, η οποία αποτελεί μηχανισμό επικοινωνίας του συστήματος με το πε- ριβάλλον καθώς αυτό επηρεάζει αλλά και επηρεάζεται από το εξωτερικό περιβάλλον
2 Η Δομή του Εκπαιδευτικού Συστήματος στην Ελλάδα. 2 Η Δομή του Εκπαιδευτικού Συστήματος στην Ελλάδα. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δομείται σε τρεις εκπαιδευτικές βαθμίδες: Πρωτοβάθμια, η οποία περιλαμβάνει το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο Δευτεροβάθμια, η οποία περιλαμβάνει το Γυμνάσιο και τα Λύκεια (Ενιαίο και Τεχνικό- Επαγγελματικό) Τριτοβάθμια, η οποία περιλαμβάνει τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ.
Ιστορική Αναδρομή .₁ Η δομή του Ελληνικού Εκπαιδευτικού Συστήματος όπως προκύπτει μέσα από τις μεταρρυθμίσεις 1913-1985
Διπλό Σύστημα ή ενιαίο Λύκειο; Σύγχρονες τάσεις στην εκπαίδευση. Πολυδύναμα Σχολεία- Ενιαία Πολυκλαδικά Λύκεια Πολυτεχνική εκπαίδευση
Άτυπο εκπαιδευτικό σύστημα Δια Βίου Εκπαίδευση - Λαϊκή Επιμόρφωση – Επιμόρφωση Ενηλίκων
Συμπληρωματικά κείμενα ₁. Α΄ H. Wasser, «Τεχνική και Γενική Εκπαίδευση», Εισήγηση στο Διεθνές Παιδαγωγικό Συνέδριο, της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος, Κολυμπάρι Χανίων, 1987. 2. Σ. Παπαϊωάννου «Δυνατότητες υπέρβασης του σημερινού Εκπαιδευτικού αδιεξόδου: Πολυτεχνική εκπαίδευση με κοι- νωνιοκριτικό περιεχόμενο», Εισήγηση στο Διεθνές Παιδαγωγικό Συνέδριο, της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος, Κολυμπάρι Χανίων, 1987 3. Α. Προβατά «Η εκπαιδευτική πολιτική της ΕΔΑ, απάντηση σε σύγχρονα ερωτήματα εκπαιδευτικής πολιτικής», π. Σύγχρονη Εκπαίδευση, τ. 124, 2002