ΠΤΥΧΙΟΥΧΟΙ ΚΑΙ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Ανεργία, μισθοί και ιδιωτικές αποδόσεις της εκπαίδευσης στην Ελλάδα Θεόδωρος Μητράκος Τράπεζα της Ελλάδος Πάνος Τσακλόγλου Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Ιωάννης Χολέζας ΚΕΠΕ Ημερίδα με θέμα: Η ελληνική αγορά εργασίας: Χαρακτηριστικά, εξελίξεις και προκλήσεις Τράπεζα της Ελλάδος, Αθήνα, 22 Μαρτίου 2010 Το έργο υποστηρίχθηκε από τη «Μορφωτική και Αναπτυξιακή Πρωτοβουλία»
Ελλάδα: (α) Υψηλότατη ζήτηση ανώτατης εκπαίδευσης (β) Ταχύτατη επέκταση τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (γ) Ανησυχία για ανεργία και χαμηλούς μισθούς πτυχιούχων
Γράφημα 1. Ποσοστό ανεργία κατά φύλο: Ελλάδα, 1977-2008
Γράφημα 4. Ποσοστά ανεργίας νέων ηλικίας κάτω των 25 ετών στα κράτη-μέλη της ΕΕ27 (2007)
Τι δείχνουν τα διαθέσιμα στοιχεία Τι δείχνουν τα διαθέσιμα στοιχεία (Έρευνες Εργατικού Δυναμικού 2004-2007): Πρόβλημα μετάβασης στην αγορά εργασίας όχι πρόβλημα ανεργίας νέων per se
Ποσοστά ανεργίας ανά εκπαιδευτικό επίπεδο
Τι δείχνουν τα διαθέσιμα στοιχεία (Έρευνες Εργατικού Δυναμικού): Πρόβλημα μετάβασης στην αγορά εργασίας όχι πρόβλημα ανεργίας νέων per se Κάτι που είναι εμφανές και στην πορεία της πιθανότητας ανεργίας μετά την αποφοίτηση
Οικονομετρικές εκτιμήσεις δύο σταδίων (διόρθωση σφάλματος επιλογής a-la-Heckman) Χωριστές εκτιμήσεις για άνδρες και γυναίκες Διαστρωματική εκτίμηση (όχι πάνελ) Άλλες μεταβλητές εκτός εκπαίδευσης, ετών από αποφοίτηση και πολλαπλασιαστικούς όρους Οικογενειακή κατάσταση Υπηκοότητα Περιφέρεια Αστικότητα Τοπικό ποσοστό ανεργίας Έτος Τρίμηνο
Εκτιμημένα ποσοστά ανεργίας ευρέων εκπαιδευτικών ομάδων: Άνδρες
Εκτιμημένα ποσοστά ανεργίας ευρέων εκπαιδευτικών ομάδων: Γυναίκες
Τι δείχνουν τα διαθέσιμα στοιχεία (Έρευνες Εργατικού Δυναμικού): Πρόβλημα μετάβασης στην αγορά εργασίας όχι πρόβλημα ανεργίας νέων per se Κάτι που είναι εμφανές και στην πορεία της πιθανότητας ανεργίας μετά την αποφοίτηση Αλλά, μεγάλες διαφοροποιήσεις μεταξύ ομάδων πτυχιούχων
Ποσοστά ανεργίας αποφοίτων σχολών ΑΕΙ
Εκτιμημένα ποσοστά ανεργίας ομάδων ανδρών αποφοίτων ΑΕΙ (παράδειγμα)
Εκτιμημένα ποσοστά ανεργίας ομάδων γυναικών αποφοίτων ΑΕΙ (παράδειγμα)
Τι δείχνουν τα διαθέσιμα στοιχεία (Έρευνες Εργατικού Δυναμικού): Πρόβλημα μετάβασης στην αγορά εργασίας όχι πρόβλημα ανεργίας νέων per se Κάτι που είναι εμφανές και στην πορεία της πιθανότητας ανεργίας μετά την αποφοίτηση Αλλά, μεγάλες διαφοροποιήσεις μεταξύ ομάδων πτυχιούχων Θετική σχέση αποδοχών και εκπαιδευτικού επιπέδου αλλά, και πάλι, με σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ ομάδων πτυχιούχων
Εκτιμημένες ωριαίες αποδοχές ευρέων εκπαιδευτικών ομάδων: Άνδρες
Εκτιμημένες ωριαίες αποδοχές ευρέων εκπαιδευτικών ομάδων: Γυναίκες
Εκτιμημένες ωριαίες αποδοχές ομάδων ανδρών αποφοίτων ΑΕΙ (παράδειγμα)
Τι δείχνουν τα διαθέσιμα στοιχεία (Έρευνες Εργατικού Δυναμικού): Πρόβλημα μετάβασης στην αγορά εργασίας όχι πρόβλημα ανεργίας νέων per se Κάτι που είναι εμφανές και στην πορεία της πιθανότητας ανεργίας μετά την αποφοίτηση Αλλά, μεγάλες διαφοροποιήσεις μεταξύ ομάδων πτυχιούχων Θετική σχέση αποδοχών και εκπαιδευτικού επιπέδου αλλά, και πάλι, με σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ ομάδων πτυχιούχων Σύγκριση δημόσιου – ιδιωτικού τομέα
Εκτιμημένες ωριαίες αποδοχές αποφοίτων ΑΕΙ ανά τομέα απασχόλησης: Άνδρες
Εκτιμημένες ωριαίες αποδοχές αποφοίτων ΑΕΙ ανά τομέα απασχόλησης: Γυναίκες
Τι δείχνουν τα διαθέσιμα στοιχεία (Έρευνες Εργατικού Δυναμικού): Πρόβλημα μετάβασης στην αγορά εργασίας όχι πρόβλημα ανεργίας νέων per se Κάτι που είναι εμφανές και στην πορεία της πιθανότητας ανεργίας μετά την αποφοίτηση Αλλά, μεγάλες διαφοροποιήσεις μεταξύ ομάδων πτυχιούχων Θετική σχέση αποδοχών και εκπαιδευτικού επιπέδου αλλά, και πάλι, με σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ ομάδων πτυχιούχων Σύγκριση δημόσιου – ιδιωτικού τομέα Υψηλές(;) ιδιωτικές αποδόσεις της εκπαίδευσης αλλά με μεγάλες διαφορές μεταξύ ομάδων πτυχιούχων
Υψηλή ιδιωτική ζήτηση ανώτατης εκπαίδευσης απόλυτα ορθολογική Επομένως, Υψηλή ιδιωτική ζήτηση ανώτατης εκπαίδευσης απόλυτα ορθολογική Χαμηλότερη ανεργία Υψηλότερες αποδοχές Υψηλές ιδιωτικές αποδόσεις Μπορεί να γίνει προβολή αυτών των αποτελεσμάτων στο μέλλον; Μάλλον παρακινδυνευμένο – οικονομική κρίση Απότομη μαζικοποίηση ανώτατης εκπαίδευσης Οι υψηλές ιδιωτικές αποδόσεις της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης συνεπάγονται και υψηλό κοινωνικό όφελος; Όχι αναγκαστικά