Διοίκηση επιχειρήσεων S. P. ROBBINS, M. COULTER, D. A. DECENZO Διοίκηση επιχειρήσεων Αρχές και εφαρμογές 2η έκδοση
1 Οι μάνατζερ και το μάνατζμεντ
Μαθησιακά αποτελέσματα Να προσδιορίζετε ποιοι είναι οι μάνατζερ και πού εργάζονται. Να ορίζετε το μάνατζμεντ. Να περιγράφετε τις αρμοδιότητες των μάνατζερ. Να εξηγείτε γιατί είναι σημαντική η μελέτη του μάνατζμεντ. Να περιγράφετε τους παράγοντες που αναμορφώνουν και επανακαθορίζουν το μάνατζμεντ. Μετά τη μελέτη του παρόντος κεφαλαίου, θα είστε σε θέση: Να προσδιορίζετε ποιοι είναι οι μάνατζερ και πού εργάζονται. Να ορίζετε το μάνατζμεντ. Να περιγράφετε τις αρμοδιότητες των μάνατζερ. Να εξηγείτε γιατί είναι σημαντική η μελέτη του μάνατζμεντ. Να περιγράφετε τους παράγοντες που αναμορφώνουν και επανακαθορίζουν το μάνατζμεντ.
1.1 Να προσδιορίζετε ποιοι είναι οι μάνατζερ και πού εργάζονται.
Ποιοι είναι οι μάνατζερ; Πού εργάζονται; Οργανισμός Συνειδητή διάταξη ανθρώπων που συγκεντρώνονται για την επίτευξη συγκεκριμένου σκοπού Κοινά χαρακτηριστικά των οργανισμών Στόχοι Άνθρωποι Δομή Οι μάνατζερ εργάζονται στο πλαίσιο οργανισμών, τους οποίος ορίζουμε ως μια συνειδητή διάταξη ατόμων που συγκεντρώνονται για την επίτευξη συγκεκριμένου σκοπού. Τα τρία κοινά χαρακτηριστικά όλων των οργανισμών είναι τα εξής: Στόχοι Άνθρωποι και Δομή. Μερικά παραδείγματα οργανισμών είναι: Το παντοπωλείο της γειτονιάς σας Μια ποδοσφαιρική ομάδα Οι ομοσπονδίες και οι αδελφότητες Ένα δημόσιο νοσοκομείο Παγκόσμιες εταιρείες, όπως η Nokia.
Τα τρία χαρακτηριστικά των οργανισμών Τα τρία χαρακτηριστικά των οργανισμών Τα τρία κοινά χαρακτηριστικά όλων των οργανισμών είναι τα παρακάτω: Στόχοι, οι οποίοι εκφράζουν τον ευδιάκριτο σκοπό ενός συγκεκριμένου οργανισμού Άνθρωποι, οι οποίοι λαμβάνουν αποφάσεις και εμπλέκονται σε εργασιακές δραστηριότητες επιδιώκοντας την πραγμάτωση των επιθυμητών στόχων του οργανισμού Μια τυπική δομή, η οποία καθορίζει και περιορίζει τη συμπεριφορά των μελών τους.
Σε τι διαφέρουν οι μάνατζερ από το μη διοικητικό προσωπικό; Μη διοικητικοί εργαζόμενοι Ασχολούνται άμεσα με μια εργασία ή καθήκον Δεν φέρουν ευθύνη για την επίβλεψη του έργου τρίτων Μάνατζερ Διευθύνουν και επιβλέπουν τις δραστηριότητες άλλων ατόμων Μπορεί να αναλαμβάνουν επαγγελματικά καθήκοντα που δεν σχετίζονται άμεσα με την επίβλεψη της εργασίας άλλων Τα μέλη των οργανισμών διακρίνονται σε δύο κατηγορίες: 1. Οι μη διοικητικοί εργαζόμενοι αναλαμβάνουν απευθείας την εκπόνηση μιας εργασίας ή καθήκοντος και δεν φέρουν ευθύνη για την επίβλεψη της δουλειάς άλλων. Μερικά παραδείγματα είναι οι εργαζόμενοι στα ταμεία πολυκαταστημάτων ή τα άτομα που επεξεργάζονται την εγγραφή σας στο πρόγραμμα σπουδών στη γραμματεία του πανεπιστημίου. Για αυτούς τους εργαζομένους χρησιμοποιούνται οι όροι υφιστάμενοι, μέλη της ομάδας, συνεργάτες ή ακόμα και συνεργαζόμενοι υπάλληλοι. 2. Οι μάνατζερ διευθύνουν και επιβλέπουν τις δραστηριότητες άλλων ατόμων στον ίδιο οργανισμό. Η δουλειά του μάνατζερ δεν σχετίζεται με κάποιο προσωπικό επίτευγμα - σχετίζεται με το να βοηθάει άλλους εργαζομένους να κάνουν τη δουλειά τους. Ωστόσο αυτή η διάκριση δεν σημαίνει ότι οι μάνατζερ δεν ασχολούνται ενίοτε άμεσα με την εκτέλεση κάποιου έργου.
Βαθμίδες του μάνατζμεντ Στους μάνατζερ σε έναν οργανισμό αποδίδονται διάφοροι τίτλοι. Συνήθως κατηγοριοποιούνται ως μάνατζερ στην κορυφή της ιεραρχίας, μεσαίας βαθμίδας, πρώτης γραμμής ή υπεύθυνοι ομάδας.
Τι τίτλους έχουν οι μάνατζερ; Μάνατζερ στην κορυφή της ιεραρχίας Λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με την πορεία του οργανισμού Μάνατζερ μεσαίας βαθμίδας Διευθύνουν άλλους μάνατζερ Μάνατζερ πρώτης γραμμής Διευθύνουν μη διοικητικούς εργαζομένους Υπεύθυνοι ομάδας Διοικούν τις δραστηριότητες μιας ομάδας Οι μάνατζερ στην κορυφή της ιεραρχίας είναι εκείνοι που βρίσκονται υψηλότερα στην ιεραρχία ενός οργανισμού. Είναι συνήθως υπεύθυνοι για τη λήψη αποφάσεων για την πορεία του οργανισμού και τη θέσπιση πολιτικών και αξιών που επηρεάζουν όλα τα μέλη του οργανισμού. Κατά κανόνα φέρουν τίτλους όπως «αντιπρόεδρος», «πρόεδρος», «γενικός διευθυντής», «γενικός διευθυντής λειτουργικών υπηρεσιών», «διευθύνων σύμβουλος» ή «πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου». Οι μάνατζερ μεσαίας βαθμίδας είναι εκείνοι που βρίσκονται μεταξύ των χαμηλότερων και των υψηλότερων βαθμίδων στην ιεραρχία του οργανισμού. Συχνά διευθύνουν άλλους μάνατζερ και ίσως ορισμένους εργαζομένους σε μη διοικητικές θέσεις, ενώ είναι κατά κανόνα υπεύθυνοι για την εξειδίκευση των στόχων που θέτουν οι μάνατζερ στην κορυφή της ιεραρχίας, τη διεκπεραίωση των οποίων θα επιβλέψουν οι μάνατζερ της χαμηλότερης βαθμίδας. Φέρουν τίτλους, όπως «τμηματάρχης» ή «διευθυντής φορέα», «υπεύθυνος έργων», «υπεύθυνος μονάδας», «περιφερειακός διευθυντής», «διευθυντής τμήματος» ή «διευθυντής καταστήματος». Οι μάνατζερ πρώτης γραμμής είναι υπεύθυνοι για την καθοδήγηση των καθημερινών δραστηριοτήτων μη διοικητικών εργαζομένων. Φέρουν τίτλους όπως «επόπτες», «υπεύθυνοι βάρδιας», «υπεύθυνοι γραφείου», «υπεύθυνοι τμήματος» ή «συντονιστές μονάδας». Οι υπεύθυνοι ομάδας αποτελούν έναν ιδιαίτερο τύπο μάνατζερ που είναι πλέον πιο συνηθισμένος καθώς οι οργανισμοί χρησιμοποιούν ομάδες εργασίας. Συνήθως επιβλέπονται από έναν μάνατζερ πρώτης γραμμής.
1.2 Να ορίζετε το μάνατζμεντ.
Τι είναι το μάνατζμεντ; Η διαδικασία διεκπεραίωσης των απαιτούμενων εργασιών, αποτελεσματικά και αποδοτικά, μέσω άλλων ανθρώπων και σε συνεργασία με αυτούς Αποδοτικότητα: Σωστή διεκπεραίωση του έργου (σωστή εκτέλεσή του) Αποτελεσματικότητα: Σωστή διεκπεραίωση των εργασιών Μάνατζμεντ είναι η διαδικασία διεκπεραίωσης των απαιτούμενων εργασιών, αποτελεσματικά και αποδοτικά, μέσω άλλων ανθρώπων και σε συνεργασία με αυτούς. Η αποδοτικότητα και η αποτελεσματικότητα σχετίζονται με τις ενέργειές μας και τον τρόπο εκτέλεσής τους. Αποδοτικότητα σημαίνει σωστή διεκπεραίωση του έργου (σωστή εκτέλεσή του) και διασφάλιση της μέγιστης εκροής με τη βέλτιστη αξιοποίηση των εισροών. Η αποδοτικότητα, ωστόσο, δεν αρκεί. Οι μάνατζερ επιδιώκουν ακόμα την ολοκλήρωση σημαντικών δραστηριοτήτων. Στην ορολογία του μάνατζμεντ, αυτό ονομάζεται αποτελεσματικότητα. Αποτελεσματικότητα σημαίνει «σωστή εκτέλεση των εργασιών», με τη διεκπεραίωση όλων εκείνων των καθηκόντων που συνδράμουν στην επίτευξη των στόχων του οργανισμού.
Αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα Όπως φαίνεται στο Σχήμα, ενώ η αποδοτικότητα αφορά τα μέσα πραγμάτωσης των εργασιών, η αποτελεσματικότητα αφορά τα αποτελέσματα ή αλλιώς την κατάκτηση των στόχων του οργανισμού. Οι έννοιες διαφέρουν αλλά είναι αλληλένδετες. Είναι ευκολότερο να είναι κανείς αποτελεσματικός αν παραμελήσει την αποδοτικότητα. Οι ανεπαρκείς μάνατζερ επιτρέπουν την ελλιπή αποδοτικότητα και αναποτελεσματικότητα ταυτόχρονα ή την αποτελεσματικότητα που εξασφαλίζεται χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η αποδοτικότητα. Οι καλοί μάνατζερ ενδιαφέρονται για την επίτευξη των στόχων (αποτελεσματικότητα) με την ταυτόχρονη μέγιστη δυνατή αποδοτικότητα.
Η εργασία του μάνατζερ έχει καθολική εφαρμογή; Βαθμίδα στον οργανισμό Μέγεθος οργανισμού Κερδοσκοπικός έναντι μη κερδοσκοπικού οργανισμού Εθνικά σύνορα Μέχρι τώρα, έχουμε πραγματευτεί το επάγγελμα του μάνατζερ σαν να ήταν μια γενική δραστηριότητα. Αν το μάνατζμεντ αποτελεί πράγματι έναν γενικό κλάδο, τότε η εργασία του μάνατζερ θα πρέπει να είναι ουσιαστικά η ίδια είτε πρόκειται για κορυφαίο στέλεχος είτε για επιβλέποντα πρώτης γραμμής, σε επιχείρηση ή σε κυβερνητικό φορέα· είτε σε μεγάλη εταιρεία είτε σε μικρή· είτε βρίσκεται στο Παρίσι του Τέξας είτε στο Παρίσι της Γαλλίας. Στην πραγματικότητα η εργασία του μάνατζερ διαφοροποιείται από διάφορους παράγοντες.
Η εργασία του μάνατζερ έχει καθολική εφαρμογή; 1. Βαθμίδα στον οργανισμό Ας δούμε πρώτα πώς η βαθμίδα του μάνατζερ στον οργανισμό επηρεάζει τον ρόλο του. Παρότι ο επιβλέπων και ο διευθύνων σύμβουλος μιας εταιρείας δεν έχουν τις ίδιες ακριβώς αρμοδιότητες, αυτό δεν σημαίνει ότι το επάγγελμά τους είναι εγγενώς διαφορετικό. Οι διαφορές αφορούν τον βαθμό και την έμφαση, αλλά όχι τη δραστηριότητα. Δηλαδή, οι αποφάσεις ενός μάνατζερ στην κορυφή της ιεραρχίας θα έχουν πιο σύνθετες επιδράσεις σε σχέση με τις αποφάσεις ενός μάνατζερ μεσαίας βαθμίδας εξαιτίας του περιεχομένου τους. Όλοι οι μάνατζερ, ανεξάρτητα από τη βαθμίδα στην οποία ανήκουν, λαμβάνουν αποφάσεις. Προγραμματίζουν, οργανώνουν, ηγούνται και ελέγχουν δραστηριότητες, αλλά ο χρόνος τον οποίο αφιερώνουν σε κάθε δραστηριότητα δεν είναι απαραιτήτως σταθερός. Επιπλέον, το περιεχόμενο των διοικητικών δραστηριοτήτων μεταβάλλεται ανάλογα με τη βαθμίδα του μάνατζερ. Η διαφοροποίηση αυτή αποτυπώνεται στο Σχήμα της διαφάνειας.
Η εργασία του μάνατζερ έχει καθολική εφαρμογή; 2. Μέγεθος του οργανισμού Όπως βλέπουμε στο Σχήμα, οι διοικητικοί ρόλοι σε μια μικρή επιχείρηση είναι διαφορετικοί σε σχέση με μια μεγάλη. Για τις ανάγκες της μελέτης μας, θα περιγράψουμε μια μικρή επιχείρηση ως μια ανεξάρτητη επιχείρηση με λιγότερους από 500 εργαζομένους, η οποία δεν εμπλέκεται απαραιτήτως σε νέες ή καινοτόμες πρακτικές και έχει σχετικά μικρό αντίκτυπο στον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείται. Ο σημαντικότερος ρόλος του μάνατζερ σε μια μικρή επιχείρηση είναι εκείνος του εκπροσώπου. Αυτός αφιερώνει πολύ χρόνο στην εκτέλεση εξωστρεφών δραστηριοτήτων, όπως συναντήσεις με πελάτες, χρηματοοικονομικούς διακανονισμούς με τραπεζίτες, αναζήτηση νέων ευκαιριών και ενεργοποίηση της αλλαγής. Τα καθήκοντα του μάνατζερ σε έναν μεγάλο οργανισμό κατευθύνονται προς τα έσω – αποφασίζει ποιες οργανωσιακές μονάδες θα λάβουν ποιους διαθέσιμους πόρους και σε ποια ποσότητα. Ο μάνατζερ μιας μικρής επιχείρησης είναι πιθανότερο να αναλαμβάνει αρμοδιότητες γενικότερης φύσης σε ένα λιγότερο τυπικό, λιγότερο δομημένο και λιγότερο περίπλοκο περιβάλλον σε σχέση με έναν μεγάλο οργανισμό. Και σε αυτήν την περίπτωση, όπως και στα οργανωσιακά επίπεδα, διαπιστώνουμε διαφορές στον βαθμό και την έμφαση, αλλά όχι στις δραστηριότητες που εκτελούν οι μάνατζερ. Οι μάνατζερ τόσο σε μικρές όσο και σε μεγάλες επιχειρήσεις εκτελούν ουσιαστικά τις ίδιες δραστηριότητες, αλλά διαφέρει ο τρόπος με τον οποίο τις προσεγγίζουν και ο χρόνος που αφιερώνουν στην καθεμιά.
1.3 Να περιγράφετε τις αρμοδιότητες των μάνατζερ.
Τι κάνουν οι μάνατζερ; Η προσέγγιση των 4 λειτουργιών Τρόποι προσέγγισης των καθηκόντων των μάνατζερ Η προσέγγιση των 4 λειτουργιών Η προσέγγιση των ρόλων των μάνατζερ Δεξιότητες και ικανότητες Όπως διαφέρουν οι οργανισμοί, έτσι διαφέρουν και τα καθήκοντα των μάνατζερ. Ωστόσο, τα καθήκοντά τους έχουν κοινά σημεία. Θα παρουσιάσουμε τρεις προσεγγίσεις για την περιγραφή της εργασίας των μάνατζερ.
Η προσέγγιση των 4 λειτουργιών Η προσέγγιση των 4 λειτουργιών Προγραμματισμός Οργάνωση Ηγεσία Έλεγχος Οι μάνατζερ εκτελούν ορισμένες δραστηριότητες, εργασίες ή λειτουργίες καθώς διευθύνουν και επιβλέπουν την εργασία άλλων. Την προσέγγιση αυτή εισηγήθηκε το γάλλος μηχανικός Henri Fayol. Υποστήριξε ότι οι μάνατζερ αναλαμβάνουν πέντε κοινές δραστηριότητες: προγραμματίζουν, οργανώνουν, δίνουν εντολές, συντονίζουν και ελέγχουν (POCCC). Η επιλογή αυτών των δραστηριοτήτων βασίστηκε στις προσωπικές παρατηρήσεις του Fayol στη μεταλλευτική εταιρεία όπου εργαζόταν, όχι σε μια επίσημη έρευνα. Σήμερα, αυτές οι λειτουργίες έχουν συμπτυχθεί σε τέσσερις: Ο προγραμματισμός περιλαμβάνει τον καθορισμό των στόχων, τη θέσπιση στρατηγικής και την ανάπτυξη πλάνων για τον συντονισμό των δραστηριοτήτων. Η οργάνωση περιλαμβάνει τον προσδιορισμό των απαιτούμενων εργασιών, του πώς οι εργασίες θα πρέπει να ομαδοποιηθούν, του ποιος δίνει αναφορά σε ποιον και του ποιος λαμβάνει αποφάσεις. Η ηγεσία περιλαμβάνει την παρακίνηση των εργαζομένων, τη διεύθυνση δραστηριοτήτων άλλων ατόμων, την επιλογή του αποτελεσματικότερου καναλιού επικοινωνίας και την επίλυση συγκρούσεων. Ο έλεγχος περιλαμβάνει την παρακολούθηση της απόδοσης, τη σύγκρισή της με τους στόχους και τη διόρθωση σημαντικών αποκλίσεων.
Η προσέγγιση των ρόλων των μάνατζερ Η προσέγγιση των ρόλων των μάνατζερ Στα τέλη της δεκαετίας του 1960, ο Henry Mintzberg ανέτρεψε την επικρατούσα αντίληψη ότι οι μάνατζερ σκέφτονται σε βάθος και επεξεργάζονται πληροφορίες προτού λάβουν αποφάσεις. Η εμπειρική μελέτη του πέντε διευθυνόντων την ώρα εργασίας τους προσδιόρισε δέκα διοικητικούς ρόλους, οι οποίοι συνδέονται άμεσα μεταξύ τους. Κατηγοριοποίησε τις διοικητικές ενέργειες στις τρεις παρακάτω γενικές κατηγορίες: Διοικητικοί ρόλοι: Πρόσωπο-σύμβολο, ηγέτης και συνδετικός κρίκος. Πληροφοριακοί ρόλοι: Εκπρόσωπος, πομπός και ελεγκτικό όργανο. Ρόλοι λήψης αποφάσεων: Επιχειρηματίας, διαχειριστής κρίσης, διανεμητής πόρων και διαπραγματευτής.
Ποια προσέγγιση ξεχωρίζει; Λειτουργίες ☑ Ρόλοι ☐ Και οι δύο προσεγγίσεις φαίνεται να αποτυπώνουν εύστοχα τα καθήκοντα των μάνατζερ. Ωστόσο, η προσέγγιση των λειτουργιών ξεχωρίζει! Εξακολουθεί να χαίρει δημοτικότητας χάρη στη σαφήνεια και την απλότητά της. Δεν πρέπει όμως να παραβλέψουμε την προσέγγιση των ρόλων του Mintzberg: προσφέρει έναν εναλλακτικό τρόπο να περιγράψουμε το έργο των μάνατζερ.
Ποιες δεξιότητες χρειάζονται οι μάνατζερ; Νοητικές δεξιότητες Ανάλυση και διάγνωση Διαπροσωπικές δεξιότητες Καλή συνεργασία Πολιτικές δεξιότητες Πολιτική επιδεξιότητα Τεχνικές δεξιότητες Κατοχή εξειδικευμένων επαγγελματικών γνώσεων Ένας άλλος τρόπος περιγραφής της εργασίας των μάνατζερ είναι να εξετάσουμε τις δεξιότητες που απαιτούνται για το μάνατζμεντ. Ο ερευνητής Robert L. Katz και άλλοι περιγράφουν τέσσερις σημαντικές δεξιότητες: 1. Νοητικές δεξιότητες: Ανάλυση και διάγνωση περίπλοκων καταστάσεων, για να γίνει αντιληπτός ο τρόπος με τον οποίο συσχετίζονται τα δεδομένα και να διευκολυνθεί η λήψη καλών αποφάσεων. 2. Διαπροσωπικές δεξιότητες: Καλή συνεργασία τόσο με άλλα άτομα ατομικά όσο και στο πλαίσιο ομάδων, επικοινωνώντας, παρακινώντας, συμβουλεύοντας και αναθέτοντας. 3. Τεχνικές δεξιότητες: Εξειδικευμένες επαγγελματικές γνώσεις, εμπειρογνωσία και τεχνικές που απαιτούνται για την εκτέλεση εργασιακών καθηκόντων. (Για τους μάνατζερ στην κορυφή της ιεραρχίας – γνώση του κλάδου και γενική κατανόηση των διαδικασιών και των προϊόντων του οργανισμού. Για τους μάνατζερ της μεσαίας και χαμηλότερης βαθμίδας – εξειδικευμένη γνώση που απαιτείται στα πεδία απασχόλησής τους: χρηματοοικονομικά, ανθρώπινοι πόροι, μάρκετινγκ, υπολογιστικά συστήματα, κατασκευαστικός τομέας, πληροφορική). 4. Πολιτικές δεξιότητες: Οικοδόμηση μιας βάσης ισχύος και εδραίωση των κατάλληλων διασυνδέσεων για την αποτελεσματική εξασφάλιση των απαιτούμενων πόρων για τις ομάδες τους.
1.4 Να εξηγείτε γιατί είναι σημαντική η μελέτη του μάνατζμεντ.
Τι προσφέρει η μελέτη του μάνατζμεντ; Τι προσφέρει η μελέτη του μάνατζμεντ; Η βελτίωση των τρόπων διοίκησης των οργανισμών είναι προς το συμφέρον όλων μας. Γιατί; Επειδή αλληλεπιδρούμε με τους οργανισμούς καθημερινά και η γνώση του μάνατζμεντ μας προσφέρει μια διεισδυτική κατανόηση πολλών οργανωσιακών πτυχών. Η κατανόηση του μάνατζμεντ μας διαφωτίζει σχετικά με τους λόγους για τους οποίους κάποιες εταιρείες εκτελούν σωστά τις παραγγελίες μας, κάποιοι πασίγνωστοι οργανισμοί δεν υπάρχουν ποια και κάποιες εταιρείες ευημερούν ακόμα και σε οικονομικά δυσχερείς καιρούς. Η μελέτη του μάνατζμεντ μας βοηθά να αποκομίσουμε γνώσεις σχετικά με τις δεξιότητες και τα καθήκοντα των μάνατζερ, τη λειτουργία των οργανισμών και τη συμπεριφορά των ανθρώπων στον χώρο εργασίας.
Τι προσφέρει η μελέτη του μάνατζμεντ; Τι προσφέρει η μελέτη του μάνατζμεντ; Οι περισσότεροι άνθρωποι είτε θα γίνουν μάνατζερ είτε θα συνεργαστούν με μάνατζερ. Για όσους σχεδιάζουν να γίνουν μάνατζερ, η γνώση του μάνατζμεντ διαμορφώνει τα θεμέλια πάνω στα οποία θα αναπτύξουν τις διοικητικές τους δεξιότητες και ικανότητες. Όσο για σας που δεν ονειρεύεστε τον εαυτό σας σε διοικητική θέση, πιθανώς θα υποχρεωθείτε να συνεργαστείτε με μάνατζερ. Επίσης, με δεδομένο ότι θα πρέπει να εργαστείτε για τον βιοπορισμό σας και λαμβάνοντας υπόψη ότι το πιθανότερο είναι να εργαστείτε σε κάποιον οργανισμό, μάλλον θα κληθείτε να αναλάβετε ορισμένες διοικητικές ευθύνες ακόμα και αν δεν είστε μάνατζερ. Μελετώντας μάνατζμεντ, θα αποκομίσετε γνώση για τις διοικητικές δεξιότητες και τα καθήκοντα των μάνατζερ, για τη λειτουργία των οργανισμών, καθώς και για τη συμπεριφορά των ανθρώπων στον χώρο εργασίας.
1.5 Να περιγράφετε τους παράγοντες που αναμορφώνουν και επανακαθορίζουν το μάνατζμεντ.
Καλώς ήρθατε στον νέο κόσμο του μάνατζμεντ! Μεταβαλλόμενοι χώροι εργασίας + Μεταβαλλόμενο ανθρώπινο δυναμικό Στον σύγχρονο κόσμο, οι μάνατζερ βρίσκονται αντιμέτωποι με μεταβαλλόμενους εργασιακούς χώρους, ένα μεταβαλλόμενο ανθρώπινο δυναμικό, τεχνολογία που αλλάζει και παγκόσμια αβεβαιότητα σε διάφορα ζητήματα. Οι εταιρείες κατανεμημένης εργασίας (distributed labor) μεταβάλλουν την όψη της προσωρινής εργασίας. Περίπου 30-45% των εργαζομένων δουλεύουν από το σπίτι ή είναι εικονικοί εργαζόμενοι. Ολοένα και περισσότεροι οργανισμοί χρησιμοποιούν εφαρμογές και φιλικούς προς τις κινητές συσκευές ιστότοπους για τη διοίκηση του εργατικού δυναμικού τους και άλλες οργανωσιακές δραστηριότητες. Οι μάνατζερ σε οποιονδήποτε χώρο πιθανότατα καλούνται να διαχειριστούν μεταβαλλόμενες συνθήκες και είναι γεγονός ότι ο τρόπος με τον οποίο διοικούν επίσης μεταβάλλεται. Στο σημείο αυτό, θα παρουσιάσουμε τέσσερις συγκεκριμένες αλλαγές που αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία για τους μάνατζερ και τους οργανισμούς οπουδήποτε κι αν βρίσκονται: πελάτες, καινοτομία, μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αειφορία.
Γιατί οι πελάτες είναι σημαντικοί; Η συνεπής παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών προς τους πελάτες είναι ουσιώδης για την επιβίωση. Οι οργανισμοί βασίζονται στους πελάτες τους για την επιβίωσή τους στην αγορά εργασίας. Μέχρι πρόσφατα, η επικέντρωση στον πελάτη θεωρούταν ευθύνη του μάρκετινγκ. Ωστόσο, οι οργανισμοί ανακαλύπτουν ότι οι στάσεις και συμπεριφορές των εργαζομένων διαδραματίζουν καίριο ρόλο στην ικανοποίηση των πελατών. Οι μάνατζερ αναγνωρίζουν ότι η συνεπής παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών προς τους πελάτες είναι ουσιώδης για την επιβίωση και την επιτυχία στο σύγχρονο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Αναγνωρίζουν ότι οι εργαζόμενοι αποτελούν καίριο παράγοντα στη διαμόρφωση ενός οργανισμού που να συμφωνεί με τις προσδοκίες των πελατών, με εργαζομένους φιλικούς και ευγενικούς, προσιτούς, ενημερωμένους, έτοιμους να ανταποκριθούν στις ανάγκες των πελατών και πρόθυμους να κάνουν ό,τι χρειάζεται για να ευχαριστήσουν τον πελάτη.
Γιατί η καινοτομία είναι σημαντική; «Τίποτα δεν είναι πιο επικίνδυνο από την απουσία καινοτομίας». Καινοτομία σημαίνει εκτέλεση των εργασιών με διαφορετικό τρόπο, εξερευνώντας νέες περιοχές και αναλαμβάνοντας κινδύνους. Στο σύγχρονο απαιτητικό περιβάλλον, η καινοτομία είναι κρίσιμης σημασίας και οι μάνατζερ πρέπει να καταλάβουν τι σημαίνει καινοτομία και πότε, πού, πώς και γιατί πρέπει να προάγεται και να ενθαρρύνεται σε όλο το εύρος ενός οργανισμού. Οι μάνατζερ δεν πρέπει μόνο να είναι οι ίδιοι καινοτόμοι, αλλά θα πρέπει να ενθαρρύνουν και τους υπαλλήλους τους προς αυτή την κατεύθυνση.
Η σημασία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης Επαφή με τους πελάτες Διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού Κοινωνικές πλατφόρμες όπως το Facebook, το Twitter, το LinkedIn, το Tumblr, το Instagram και άλλες χρησιμοποιούνται από περισσότερο από ένα δισεκατομμύριο άτομα. Οι μάνατζερ χρειάζεται να κατανοήσουν και να διαχειριστούν τη δύναμη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, γιατί οι εργαζόμενοι δεν τα χρησιμοποιούν αποκλειστικά στον προσωπικό τους χρόνο, αλλά και για επαγγελματικούς λόγους. Όλο και περισσότερες επιχειρήσεις στρέφονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όχι μόνο ως έναν τρόπο για να βρίσκονται σε επαφή με τους πελάτες τους, αλλά και για να διοικούν το ανθρώπινο δυναμικό τους και να αξιοποιούν την καινοτομία και το ταλέντο του. Υπάρχουν όμως και κίνδυνοι. Οι μάνατζερ πρέπει να θυμούνται ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα εργαλείο που για να είναι ωφέλιμο απαιτεί διαχείριση.
Η σημασία της αειφορίας Ενσωμάτωση οικονομικών, περιβαλλοντικών και κοινωνικών ευκαιριών στις επιχειρηματικές στρατηγικές. Μία ακόμη πρόκληση του 21oυ αιώνα είναι η διοίκηση με έναν βιώσιμο τρόπο. Αυτό προϋποθέτει όχι μόνο την αποτελεσματική και αποδοτική διοίκηση αλλά και τη στρατηγική απάντηση σε ένα ευρύ φάσμα περιβαλλοντικών και κοινωνικών προκλήσεων. Η αειφορία (ή βιωσιμότητα) μπορεί να οριστεί ως η ικανότητα μιας εταιρείας να κατακτήσει τους επιχειρηματικούς της στόχους και να αυξήσει τη μακροπρόθεσμη αξία για τους μετόχους ενσωματώνοντας οικονομικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές ευκαιρίες στις επιχειρηματικές της στρατηγικές.
Οι μάνατζερ έχουν σημασία! Η παραγωγικότητα και η αφοσίωση των υπαλλήλων στηρίζονται στη σχέση ανάμεσα στον εργαζόμενο και τον άμεσα προϊστάμενό του. Ο Οργανισμός Gallup, ο οποίος διενήργησε έρευνα σε εκατομμύρια εργαζομένους και δεκάδες χιλιάδες μάνατζερ, διαπίστωσε ότι η μοναδική πιο σημαντική παράμετρος για την παραγωγικότητα και την αφοσίωση των υπαλλήλων δεν είναι τα επιδόματα ή το περιβάλλον εργασίας˙ είναι η ποιότητα της σχέσης ανάμεσα στον εργαζόμενο και τον άμεσα προϊστάμενό του. Διαπιστώθηκε ακόμη ότι η σχέση των εργαζομένων με τον μάνατζέρ τους είναι ο κυριότερος παράγοντας για την αφοσίωση των εργαζομένων –με άλλα λόγια, για το δέσιμο, την ικανοποίηση και τον ενθουσιασμό για το επάγγελμά τους. Σε αυτήν αποδίδεται τουλάχιστον το 70% του επιπέδου αφοσίωσης του εργαζομένου.
Απαγορεύεται η αναδημοσίευση ή αναπαραγωγή του παρόντος έργου με οποιονδήποτε τρόπο χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη, σύμφωνα με το Ν. 2121/1993 και τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (που έχει κυρωθεί με τον Ν. 100/1975)