ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ: ΟΡΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ Διδάσκων: Κλειούσης Ε. Ελευθέριος
Με το επιχειρηματικό σχέδιο «χτίζεται» η επιχείρηση στο χαρτί. Η επιστήμη της διοίκησης των επιχειρήσεων, συστήνει τον επιχειρησιακό προγραμματισμό/σχεδιασμό ως ένα από τα πλέον απαραίτητα στοιχεία που θα πρέπει να έχει κάθε σύγχρονη επιχείρηση. Προγραμματισμός σημαίνει λήψη αποφάσεων. Δηλαδή: Σε ποιες ενέργειες να προβεί ο επιχειρηματίας Πώς να τις κάνει Πότε να τις κάνει Με το επιχειρηματικό σχέδιο «χτίζεται» η επιχείρηση στο χαρτί.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Business Planning Ο επιχειρησιακός σχεδιασμός είναι ένα «ταξίδι». Το σχέδιο είναι ο χάρτης με τη βοήθεια του οποίου κινείσαι. Όπως κάθε ταξίδι, έτσι και ο επιχειρησιακός σχεδιασμός ενέχει κινδύνους και εμπόδια, αλλά όταν αναπτύσσεται σωστά οδηγεί στην αποφυγή των ρίσκων μέσω ανάπτυξης στρατηγικών ελαχιστοποίησής τους.
Σκοπός του επιχειρηματικού σχεδίου Η ανάλυση της υπάρχουσας κατάστασης της επιχείρησης και της αγοράς και η καθοδήγηση των ενεργειών των στελεχών προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις και τακτικές. Μέσα από τον επιχειρηματικό σχεδιασμό, μία επιχείρηση είναι δυνατόν: να μελετά τα στοιχεία του οικονομικού και κοινωνικού περιβάλλοντός της, να φαντάζεται τις εξελίξεις, να παράγει ιδέες για νέες υπηρεσίες, να χαράζει στρατηγική, να μετουσιώνει τα ποιοτικά στοιχεία σε μετρήσιμα οικονομικά μεγέθη.
ΔΟΜΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ Αποτελεί γραπτό κείμενο που παρουσιάζει την επενδυτική πρόταση. Το επιχειρηματικό σχέδιο που παρουσιάζεται στον επενδυτή-χρηματοδότη, συνοδεύεται από αναλυτικούς πίνακες και παραρτήματα στα οποία μπορεί να ανατρέξει για περαιτέρω ενημέρωση. Περιλαμβάνει απαραίτητα τις ακόλουθες ενότητες: Executive summary (περίληψη για τους λήπτες των αποφάσεων) Αναλυτική περιγραφή της επιχείρησης (π.χ., οργανόγραμμα, ανθρώπινο δυναμικό κ.τ.λ.) Περιγραφή της αγοράς (π.χ., ανταγωνισμός, μέγεθος κ.τ.λ.) Περίληψη της στρατηγικής και του τρόπου εφαρμογής της Χρηματοοικονομική ανάλυση (π.χ., κόστος, πηγές κ.τ.λ.)
ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΠΑΝΤΑ ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ 1ον) Περιγραφή του στόχου της επιχείρησης (Τι επιδιώκουμε; Τι προβλήματα προσπαθούμε να επιλύσουμε;) 2ον) Σκιαγράφηση της τρέχουσας κατάστασης της επιχείρησης 3ον) Περιγραφή της εξωτερικής αγοράς (π.χ., ανταγωνισμός) 4ον) Περιγραφή των στόχων που θέτουμε για μια σαφώς ορισμένη χρονική περίοδο 5ον) Ανάπτυξη στρατηγικών επίτευξης των στόχων που θέτουμε 6ον) Αναγνώριση κινδύνων και ευκαιριών των εναλλακτικών στρατηγικών δράσης 7ον) Ανάπτυξη στρατηγικών που περιορίζουν τους κινδύνους και εκμεταλλεύονται τις ευκαιρίες 8ον) Ανάπτυξη μιας σειράς εναλλακτικών σχεδίων εργασίας 9ον) Υπολογισμός του κόστους και των εσόδων ως τμήμα ενός γενικότερου σχεδίου 10ον) Ευελιξία σε κάθε επιμέρους στάδιο σχεδιασμού (π.χ., επιλογή διαφορετικών στρατηγικών, οι οποίες ίσως να μην είναι τόσο καλές, αλλά ίσως ενέχουν μικρότερο ρίσκο)
ΛΟΓΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ Εισαγωγή μιας νέας υπηρεσίας Για την υπεράσπιση της θέσης της επιχείρησης στην αγορά Για την ανάπτυξη της επιχείρησης Για την υπεράσπιση της επιχείρησης απέναντι σε δυσμενείς συνθήκες της αγοράς Για τον έλεγχο της τρέχουσας δραστηριότητας και τον περαιτέρω, μελλοντικό σχεδιασμό της επιχείρησης Για την αντιμετώπιση απρόοπτων γεγονότων Για την προετοιμασία για κάτι που πιθανώς συμβεί μελλοντικά (π.χ., ύφεση)
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ (1/2) Βοηθάει στη βελτίωση της λειτουργίας της επιχείρησης και των εποπτευόμενων νομικών της προσώπων. Παρέχει στην επιχείρηση καλύτερη εποπτεία και έλεγχο πλήθους εξωτερικών παραγόντων. Αποτυπώνει τη στρατηγική της ηγεσίας, την αναλύει σε Πενταετές Πρόγραμμα Δράσης και την εξειδικεύει σε Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης. Λειτουργεί ως εργαλείο για τη διαδικασία λήψης αποφάσεων και την κατανομή πόρων. Συσπειρώνει το προσωπικό της επιχείρησης, δημιουργώντας διαύλους επικοινωνίας μεταξύ εργαζόμενων και διοίκησης. Ενισχύει το ηθικό στην επιχείρηση και αναπτύσσει ένα αίσθημα εμπιστοσύνης.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ (2/2) Εξορθολογίζει την οικονομική διαχείριση και εμποδίζει την κατασπατάληση των πόρων. Ενθαρρύνει τη συμμετοχή, εμπλέκοντας με σαφώς καθορισμένο τρόπο, κατά τη διαδικασία σύνταξής του, πρόσωπα λήψης αποφάσεων, στελέχη και πελάτες. Προγραμματίζει, παρακολουθεί και αξιολογεί τη δράση της επιχείρησης. Θέτει και μετράει στόχους. Διερευνά πλήθος πηγών χρηματοδότησης, αποτελώντας βάση για το σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων αναπτυξιακού χαρακτήρα.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΣΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Δεδομένου πως οι κοινωνικές και οικονομικές ανάγκες μιας σύγχρονης κοινωνίας απαιτούν σύγχρονες μεθόδους παροχής υπηρεσιών και προϊόντων, η εισαγωγή βασικών αρχών του management στη διοίκηση των επιχειρήσεων θεωρήθηκε αυτονόητη. Ο Προγραμματισμός και η στοχοθεσία «εισέβαλαν» ως προαπαιτούμενα για την επιτυχία κάθε σύγχρονης επιχείρησης.
ΤΕΛΟΣ