Ακαδημαϊκές και Επαγγελματικές Δεξιότητες Διάλεξη Συγγραφή Δοκιμίων και Αναφορών
Στάδιο Προετοιμασίας για Δοκίμια Βεβαιωθείτε ότι έχετε καταλάβει το θέμα Ξεκινήστε να σχεδιάζετε νωρίς – μη χρονοτριβείτε ή αναβάλετε συνεχώς Λαμβάνετε υπ’ όψη την ανατροφοδότηση (feedback) Ερευνήστε και συλλέξτε πληροφορίες Επιλέξτε το σχετικό υλικό και ταξινομήστε το Σχεδιάστε το δοκίμιο
Σχέδιο Συγγραφής Εισαγωγή Κύριο μέρος Συμπέρασμα Παραπομπές και βιβλιογραφία
Εισαγωγή Υποδεικνύει την κατεύθυνση που θα πάρει το επιχείρημα. Θέτει το σκηνικό και διεγείρει το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Αναφέρεται στους παράγοντες ή τα επιχειρήματα που θα εξεταστούν Μπορεί να περιλαμβάνει ανάλυση του τίτλου, πληροφορίες για το ιστορικό της υποθέσεως αν είναι σύντομο, υπόδειξη των ορίων της εξέτασης, υπόδειξη της οργάνωσης του υλικού Δεν αναδιατυπώνουμε το ερώτημα !!!
Κύριο Μέρος Πρέπει να υπάρχει λογική σειρά στην επιχειρηματολογία Τα επιχειρήματα πρέπει να στηρίζονται σε ενδεικτικά ή αποδεικτικά στοιχεία Οι προτάσεις περιέχουν μία ιδέα Οι παράγραφοι περιέχουν θέμα, ζήτημα, επιχείρημα. Το θέμα δηλώνεται στην αρχή της παραγράφου. Έπειτα αναπτύσσεται με παραδείγματα, αντιπαράθεση, ανάλυση, αιτίες, αποτελέσματα, επιδράσεις
Κύριο Μέρος Να αποφεύγετε το πομπώδες ύφος, τις ασυναρτησίες και τις περίπλοκες προτάσεις Μη επαναλαμβάνεστε Για τα σύντομα δοκίμια μη χρησιμοποιείτε υπότιτλους Το κείμενο ας είναι συνεχές και ομαλά αναπτυσσόμενο Για μεγαλύτερα δοκίμια μπορείτε να χρησιμοποιείτε υπότιτλους Να αποφεύγετε καταλόγους σημείων επιχειρημάτων
Κύριο Μέρος Αν χρειαστεί να βάλετε διάγραμμα βάλτε το μέσα στο κείμενο και όχι σε παράρτημα
Συμπεράσματα Σύνοψη των κύριων ιδεών Στήριξη της απάντησης στο κύριο ερώτημα Υποδείξεις για το τι πρέπει να γίνει για την περαιτέρω διερεύνηση του θέματος
Παραπομπές και Βιβλιογραφία Οι παραπομπές περιλαμβάνουν με αλφαβητική σειρά τα στοιχεία των πηγών που έχουν χρησιμοποιηθεί μάσα στο κείμενο. Η βιβλιογραφία περιλαμβάνει όλες τις πηγές που σχετίζονται με το θέμα και έχουν υποπέσει στην αντίληψη του συγγραφέα.
Αναφορές Οι περισσότερο ουσιαστικές επικοινωνίες στις οργανώσεις και επιχειρήσεις είναι οι αναφορές. Ο σκοπός τους είναι να πληροφορούν και/ή να πείθουν. Στις αναφορές δίνεται περισσότερο έμφαση στη δομή – σελίδα τίτλου, πίνακας περιεχομένων, επιχειρησιακή σύνοψη (executive summary) και υπότιτλοι είναι απαραίτητα κι αυτό γιατί διευκολύνονται στη μελέτη οι προϊστάμενοι που είναι πολυάσχολοι. Τη σύνοψη τη γράφετε τελευταία γιατί είναι σύνοψη όλης της αναφοράς
Αναφορές – Σελίδα Τίτλου Στην σελίδα τίτλου είναι σημαντικό να είναι κανείς περιγραφικός Δείχνει τους συγγραφείς και τον ρόλο τους ή τον τίτλο Επίσης πρέπει να περιλαμβάνει τους παραλήπτες και την ημερομηνία
Αναφορές – Πίνακας Περιεχομένων Ο πίνακας περιεχομένων πρέπει να δείχνει τίτλους, υπότιτλους και παράτιτλους κατά προτίμηση αριθμούμενους Έτσι είναι εύκολο για τον αναγνώστη που θέλει να διερευνήσει μέρος της αναφοράς.
Αναφορά – Εισαγωγή, Επιχειρησιακή Σύνοψη Γιατί είναι το θέμα σημαντικό; Ποια ήταν η αποστολή του συγγραφέα της αναφοράς; Τι μέθοδος χρησιμοποιήθηκε Ποιο είναι το κυριότερο επιχείρημα/πόρισμα/συμπέρασμα; Σε ποια στοιχεία βασίζεται; Ποια είναι τα συμπεράσματα/προτάσεις;
Αναφορά – Ανασκόπηση Βιβλιογραφίας Χρειάζεστε κάποια βάση για τα επιχειρήματά σας και αυτό θα βασίζεται σ’ αυτά που έχουν γράψει οι άλλοι για το θέμα Πρέπει να περιλαμβάνει μόνο τη σχετική βιβλιογραφία Επίσης μπορείτε να περιλάβετε το ιστορικό του θέματος
Αναφορά - Μέθοδος Έρευνας Αυτό χρειάζεται μόνο στις πτυχιακές/διπλωματικές ή άλλα πρότζεκτ έρευνας Ο αναγνώστης θα θέλει να μάθει πως συλλέξατε τα δεδομένα και γιατί για να κρίνει την εγκυρότητα αυτών που ακολουθούν
Αναφορά – Κύρια Μέρη Όπως και με το δοκίμιο αυτό είναι η κύρια ουσία της επικοινωνίας σας Το πώς το γράφετε εξαρτάται από τους στόχους σας Αν γράφετε αναφορά για το τι συνέβη, η κατάλληλη δομή θα ήταν να γίνει η περιγραφή των γεγονότων με λογική σειρά. Αν γράφετε αναφορά προόδου, θα μπορούσατε να σκιαγραφήσετε τα επιτεύγματα μέχρι τώρα και τι απομένει να γίνει.
Αναφορά – Κύρια Μέρη Αναφερθείτε στα προβλήματα που συναντήσατε και στους τρόπους που αντιμετωπίστηκαν ή θα αντιμετωπιστούν. Αν γράφετε για θέσεις σκιαγραφήστε την τρέχουσα πολιτική, εξηγείστε τις αλλαγές των περιστάσεων ή συνθηκών και επιχειρηματολογήστε για την αλλαγή στην πολιτική.
Αναφορά – Κύρια Μέρη Τα επιχειρήματα ενισχύονται με διαγράμματα και γραφήματα. Αν αυτά είναι μεγάλα τα περιλαμβάνετε στα παραρτήματα. Αν είναι μικρά και παίζουν σημαντικό ρόλο στην επιχειρηματολογία μπαίνουν μέσα στο κείμενο.
Συμπεράσματα Πρέπει να προκύπτουν φυσικά και λογικά από την επιχειρηματολογία του κυρίου μέρους. Δεν εισάγουμε καινούργιο υλικό που έρχεται ως έκπληξη στους αναγνώστες.
Προτάσεις Πρέπει επίσης να προκύπτουν λογικά από την ανάλυση και τα συμπεράσματα. Στις προτάσεις πρέπει να υπάρχουν προτεραιότητες, αναφορά στους πόρους που χρειάζονται για την υλοποίησή τους καθώς και χρονοδιάγραμμα.
Παραρτήματα Λεπτομερή υποστηρικτικά στοιχεία ή μακροσκελές ιστορικό. Επίσης, αν έχει γίνει πρωτογενής έρευνα, βάζουμε το ερωτηματολόγιο ή τις ερωτήσεις Χρησιμοποιούνται γράμματα για τον προσδιορισμό των παραρτημάτων.
Παραπομπές και Βιβλιογραφία Οι παραπομπές περιλαμβάνουν με αλφαβητική σειρά τα στοιχεία των πηγών που έχουν χρησιμοποιηθεί μέσα στο κείμενο. Η βιβλιογραφία περιλαμβάνει όλες τις πηγές που σχετίζονται με το θέμα και έχουν υποπέσει στην αντίληψη του συγγραφέα.
Βιβλιογραφία Cameron, S. (2010) The Business students handbook: skills for study and employment. Harlow: FT Prentice Hall Horn, R. (2009) The Business skills handbook. London: CIPD