Πολλαπλές μορφές νοημοσύνης H. Gardner, Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21st Century. New York: Basic, 2000
νοημοσύνη Γλωσσολογική Λογική - Μαθηματική Χωροταξική Σωματική - Αισθησιοκινητική Μουσική
νοημοσύνη Διαπροσωπική Ενδοπροσωπική Νατουραλιστική
Χαρακτηριστικά Ευφυΐας που εντοπίζονται στα Πολυμεσικά χαρακτηριστικά Χαρακτηριστικά Ευφυΐας που εντοπίζονται στα Πολυμεσικά χαρακτηριστικά. Howard Gardner, Frames of Mind Τhe Τheory of Multilple InteIligences, 1983. Αισθησιοκινητική Υπαρξιακή Ενδοπροσωπική Διαπροσωπική Γραφικά ήχοι και διαγράμματα Οργανογράμματα, γνωσιακοί χάρτες Γνωσιακοί χάρτες Video clips, πίνακες
Χαρακτηριστικά Ευφυΐας Λογικομαθηματική Μουσική - ρυθμική Νατουραλιστική Γλωσσολογική Οπτική / χωρική Γραφήματα,animations, video επιδείξεων Ηχοι, animation Γραφήματα, λίστες, video clips. Κείμενο, ήχοι, ηχογραφήσεις Γραφικά, video, πίνακες, εικόνες, χρωματική επισήμανση
Daniel Goleman Συναισθηματική νοημοσύνη (1995) αυτογνωσία, ο αυτο-έλεγχος, η παρακίνηση, η ενσυναίσθηση και οι κοινωνικές δεξιότητες
H.D. Shannon του Future Leaders Institute (American Association of Community Colleges): Άλλωστε, ποια είναι η πρόκληση για την ηγεσία σήμερα; «Είναι το πώς οι ηγέτες μπορούν να κινητοποιήσουν τους άλλους ώστε να θέλουν να κάνουν εξαιρετικά πράγματα μέσα σε έναν οργανισμό. Και αυτό να το πετυχαίνουν χρησιμοποιώντας πρακτικές με τις οποίες να μεταμορφώνουν τις αξίες σε δράση, το όραμα σε πραγματικότητα, τα εμπόδια σε καινοτομία, την απομόνωση σε αλληλεγγύη, τους κινδύνους σε ανταμοιβές»
Έννοιες σχετιζόμενες με ΤΠΕ Αλληλεπιδραστικότητα: τρόποι πρόσβασης σε πολλαπλές αναπαραστάσεις, ο χρήστης μετασχηματίζει και δρα στις διαθέσιμες πληροφορίες Ανακαλυπτική μάθηση: στόχος του μαθητή είναι να ανακαλύψει το αντικείμενο μάθησης. Απορρέει από πειραματισμό και πρακτική. Διεπιφάνεια: το μέρος του συστήματος με το οποίο ο χρήστης έρχεται σε επαφή φυσικά, αντιληπτικά και γνωστικά. Αποτελείται από γλώσσα εισόδου, εξόδου και πρωτόκολλο αλληλεπίδρασης. Διαθεματική προσέγγιση: μελέτη μιας έννοιας υπό το πρίσμα διαφορετικών γνωστικών αντικείμενων / επιστημών, συμβάλλει στη βαθύτερη κατανόηση της έννοιας, ενισχύει την ανάπτυξη κριτικής, αναλυτικής και συνθετικής σκέψης.
Έννοιες σχετιζόμενες με ΤΠΕ Διερευνητική μάθηση: εκπαιδευτική στρατηγική κατά την οποία ο στόχος του μαθητή είναι να ανακαλύψει σχέσεις ανάμεσα σε έννοιες και γεγονότα. Αφορούν την επίλυση του προβλήματος και τη λήψη αποφάσεων. Μοντέλα: συμβολικά κατασκευάσματα που μιμούνται την πραγματικότητα Πολυμέσα: η συγκέντρωση σε ένα μέσο πολλών μορφών πληροφορίας, κάθε λογισμικό που συμπεριλαμβάνει ήχο, γραφικά, εικόνες, βίντεο, κείμενο – υπερκείμενο Προσομοίωση: τεχνική μίμηση συμπεριφοράς ενός συστήματος από άλλο σύστημα. Στην εκπαίδευση ένα μοντέλο φαινομένου ή μιας δραστηριότητας με το οποίο οι χρήστες μαθαίνουν μέσω αλληλεπίδρασης.
Έννοιες σχετιζόμενες με ΤΠΕ Συνεργατική μάθηση: διδακτική στρατηγική κατά την οποία μαθητές εργαζόμενοι σε μικρές ομάδες επιτυγχάνουν ένα κοινό μαθησιακό στόχο Υπερκείμενο: αρχείο κειμένου οργανωμένου με μη γραμμική μορφή ή διαφορετικά, εδάφια κειμένου που ενώνονται με συνδέσμους οι οποίοι προσφέρουν στον αναγνώστη τη δυνατότητα διαφορετικών διαδρομών ανάγνωσης. Υπερμέσα: πληροφοριακό σύστημα με μη γραμμική, υπερκειμενική οργάνωση, που απαρτίζεται από πολυμεσικές μονάδες (εικόνες, ήχο, βίντεο) και ελέγχεται διαδραστικά από τον χρήστη.
Οι διαφορετικές κατηγορίες εκπαιδευτικών εφαρμογών προσφέρονται για διαφορετικά είδη δραστηριοτήτων, όπως: Διερεύνηση, πειραματισμός (π.χ. διερευνητικά λογισμικά, προσομοίωσης μοντελοποίησης ή μικρόκοσμων) Σύνθεση (π.χ. λογισμικά παρουσίασης, ανοικτά εργαλεία χαρτών εννοιών) Αναζήτηση πληροφοριών (π.χ. υπερκείμενα, εγκυκλοπαίδειες, παγκόσμιος ιστός) Καταχώρηση, ταξινόμηση, επεξεργασία, ανάλυση πληροφοριών (π.χ. βάση δεδομένων, λογισμικά φύλλα) Επικοινωνία (π.χ μαθησιακή αξιοποίηση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου)
Οι διαφορετικές κατηγορίες εκπαιδευτικών εφαρμογών προσφέρονται για διαφορετικά είδη δραστηριοτήτων, όπως: Έκφραση (π.χ. κειμενογράφοι, λογισμικά υποστήριξης γραπτού λόγου) Επίλυση προβλημάτων Δημιουργία τεχνολογικών κατασκευών (π.χ. συστήματα ρομποτικής) Συνεργασία (π.χ. συνεργατικά περιβάλλοντα μάθησης, συστήματα συνθετικών εργασιών) Πρακτική και εξάσκηση σε διαδικαστική γνώση
Διαστάσεις διδακτικής διαχείρισης ΤΠΕ A. Μακροεπίπεδο:Επίπεδο Εκπαιδευτικής Πολιτικής Β. Επίπεδο Σχολικής Μονάδας Γ. Μικροεπίπεδο Διαχείρισης : Επίπεδο Διδάσκοντα και Σχολικής Τάξης
Διαστάσεις διδακτικής διαχείρισης: A Μέτρα στήριξης της ανάπτυξης κατάλληλων εκπαιδευτικών εφαρμογών Ενέργειες διάδοσης και διάχυσης των εφαρμογών στις σχολικές μονάδες ή μέτρα οικονομικής υποστήριξης για προμήθεια λογισμικού Προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Διάχυσης πληροφοριών για νέες εφαρμογές ή /και δραστηριότητες Ενέργειες ανανέωσης και προσαρμογής προγραμμάτων σπουδών
Διαστάσεις διδακτικής διαχείρισης ΤΠΕ Β. Επίπεδο Σχολικής Μονάδας Διαστάσεις διδακτικής διαχείρισης ΤΠΕ Β. Επίπεδο Σχολικής Μονάδας Σχολική μονάδα Συντονισμού σχολικής κοινότητας και διαρκούς ενημέρωσης και ενεργοποίησης Οργανωτικά και τεχνικά Εργονομίας και διάταξης χώρων Συνεργασίας διδασκόντων
Γ. Μικροεπίπεδο Διαχείρισης : Επίπεδο Διδάσκοντα και Σχολικής Τάξης Προσδιορισμός δραστηριοτήτων με ΤΠΕ Ένταξη στο πρόγραμμα και χρονοπρογραμματισμός Οργάνωση παράλληλων ενεργειών και μέσων Παιδαγωγική και διδακτική διαχείριση Αξιολόγηση διδακτικής παρέμβασης