ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ ΣΒΑΡΝΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΚΑΛΑΗ ΜΑΡΙΑ ΘΕΜΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΝΟΣ ΑΡΘΡΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΕΛΕΤΗΤΗ KRASHING TOLOLYAN
Άξονες της μελέτης του αποτελούν : O Tololyan υπήρξε ένας από τους πρώτους επιστήμονες που κατανόησαν πως η διεθνικότητα και η διασπορά έχουν πολλές σημασίες, οι οποίες έχουν εκφραστεί από πολλούς ανθρώπους. Άξονες της μελέτης του αποτελούν : Α. Η αύξηση της μετανάστευσης και της διασποράς προς την Δύση Β. Η σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ διασποράς και πολιτισμου Γ. Η πολιτική των εθνών που φιλοξενούν την διασπορά. Η λέξη διασπορά προέρχεται από την ελληνική γλώσσα και χρησιμοποιείται για πρώτη φορά από τον Jews το 250 πχ και σημαίνει διασπορά του έθνους μακριά από την πατρίδα ή την συλλογική εξορία.
1.Αφοσιωμένοι 2.Εθνικοί 3.Μέλη της διασποράς Ο Tololyan διακρίνει τρεις υποκατηγορίες στην έννοια διασπορά, που την διέπουν και στην ουσία την συνιστούν. 1.Αφοσιωμένοι 2.Εθνικοί 3.Μέλη της διασποράς Ο ίδιος προσπαθεί επίσης : 1. εντάξει το φιανόμενο της διασποράς στο πλαίσιο της θεωρίας του αποικιοκρατισμού 2. να διαχωρίσει την έννοια της διασποράς και της διασκόρπισης και κατέληξε Α. Πως η έννοια της διασκόρπισης δεν περικλείεται απο περιορισμό και πως εκτείνεται σε ευρύ φάσμα Β.Μέσα στην διασκόρπιση εμπερικλείεται η έννοια της διασποράς Γ. Διασπορά=κοινωνικός σχηματισμός που προκαλείται από μία καταστροφική βία ή κάποιον εξαναγκασμό
Κριτήρια που θα πρέπει να πληρεί ο εκάστοτε μελετητής της διασποράς : 1. Να γνωρίζει τους ανθρώπους 2.Τις ιστορικές γνώσεις για τον κοινωνικό σχηματισμό που μελετά 3.Την θεωριτική επάρκεια Άξονες διερεύνησης της έννοιας της διασποράς : 1.Σύγκλιση διασποράς –διασκορπισμού 2.Ο πόλεμος των έξι ημερών που διεξήχθει τον Ιούνιο του 1967 3.Η ψήφιση του νομοσχεδιόυ κογκρέσο 1965 4.Μία σειρά από αγώνες που προπαρασκευάζουν το έδαφος για την αποδοχή των ομάδων που θεωρούνται μειονότητες
1.Ποιότητα των κοινωνικών σχέσων Οι λόγοι που προσδιορίζουν την εμπλοκή της διασποράς με την οικονομική ανάπτυξη της χώρας στην οποία εξκαταστάθηκαν 1.Ποιότητα των κοινωνικών σχέσων 2.Το νόημα της κουλτούρας που έχει διαμορφώσει η διασπορά 3. Υπάρχουν ομάδες που δυσκολεύτηκαν να ενσωματωθούν στα σχήματα κουλτούρας Η επιτυχία που μπορεί να έχει μια διασπορά γίνεται αντιληπτή από : 1.Την πρόσβαση των κοινωνικών ομάδων στην οικονομική ευημερία 2.Όταν αποκτηθεί το δικαίωμα συμμετοχής στην πολιτική και τη λήψη σημαντικών αποφάσεων
Υπάρχουν ορισμένοι παράγοντες –κλειδιά οι οποίοι μπορούν ή να προωθήσουν την επιτυχία των διασπορών ή να την εμποδίσουν Υπάρχουν ιδρύματα τα οποία μπορούν να εξυπηρετούν κοινωνικο-οικονομικο πολιτικούς σκοπούς έχοντας ως κοινό γνώρισμα την εσωτερική οργάνωση Υπάρχουν και διακρατικές επιπτώσεις της διασποράς οι οποίες είναι : οικονομικο- πολιτικές διαμάχες ανάμεσα στα κράτη
Βαικό χαρακτηριστικό της διασπορικής ταυτότητας είναι ο προσανατολισμός των διεσπαρμένων στην πατρίδα . Για αυτούς η χώρα που τους υποδέχεται είναι το σπίτι, η πατρίδα τους .Αναγνωρίζουν βέβαια και την προγονική πατρίδα ,αποδέχονται όμως και την διασπορικκή ταυτότητα . Και μάλιστα με την τεχνολογική ανάπτυξη τους δίνεται η δυνατότητα για ευκολότερη πρόσβαση στην πατρίδα τους.
ΦΥΛΕΤΙΚΗ ΜΝΗΜΗ : θρηνεί για την χαμένη πατρίδα Η διασπορά προκύπτει ως μία αντικειμενικότητα για τις επιπτώσες παγκοσμιοποίησης και της μετανάστευσης ,ενώ αναδύεται από βαθιές υποκειμενικές διαδικασίες φυλετικής μνήμης . ΦΥΛΕΤΙΚΗ ΜΝΗΜΗ : θρηνεί για την χαμένη πατρίδα ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ : κοινότητες απώλειας και τραυματικής μνήμης O Robin Cohen εισήγαγε για πρώτη φορά την έννοια του θύματος της διασποράς Οι επόμενες γενιες θα κληροδοτήσουν την λεγόμενη μετα-μνήμη
Β.Θρησκευτικών επιλογών Γ. Πολιτικών επιλογών Δ. Πολιτισμικών επιλογών Κάποιοι σχηματισμοί εδαφικών μειονοτήτων έχουν βιώσει σύμφωνα με τον Tololyan φάσμα : Α. Γλωσσικών επιλογών Β.Θρησκευτικών επιλογών Γ. Πολιτικών επιλογών Δ. Πολιτισμικών επιλογών Η διασπορά συμφωνα με τον μελετητή είναι σύμβολο διεθνικότητας επειδή μπορεί και ενσωματώνει το ζήτημα της οριακής σταθερότητας .