ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Βασιλική Μητροπούλου Επίκ. Καθηγήτρια mitro@theo.auth.gr
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Η΄ ΜΟΡΦΩΤΙΚΑ ΑΓΑΘΑ, ΜΕΘΟΔΟΙ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Η΄ ΜΟΡΦΩΤΙΚΑ ΑΓΑΘΑ, ΜΕΘΟΔΟΙ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
2. Η μεθοδολογία στην αγωγή και τη διδασκαλία 1. Μορφωτικά αγαθά – Προγράμματα μάθησης (Αναλυτικά Προγράμματα) – Παραπρόγραμμα Μορφωτικά αγαθά Προγράμματα μάθησης (Αναλυτικά Προγράμματα) Το Παραπρόγραμμα 2. Η μεθοδολογία στην αγωγή και τη διδασκαλία Η διδακτική μεθοδολογία στο πρόσφατο παρελθόν Η σημερινή προβληματική γύρω από τη διδακτική μεθοδολογία Η διδασκαλία σε ομάδες
3. Μέσα αγωγής και διδασκαλίας Έπαινος και επιβράβευση Επιτυχία και ενθάρρυνση Υπενθύμιση, νουθεσία, επίπληξη Απειλή, τιμωρία Ελευθερία και πειθαρχία Τα κίνητρα στη διδασκαλία και τη μάθηση Η τεχνολογία στην εκπαίδευση Η έννοια της εποπτείας και ο ρόλος του δασκάλου ή καθηγητή και των μαθητών κατά τη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας στο μάθημα Η χρήση των εποπτικών μέσων διδασκαλίας στο πρόσφατο παρελθόν Εκπαιδευτική τεχνολογία (κυβερνητική παιδαγωγική)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Θ΄ ΟΙ ΒΑΣΙΚΟΤΕΡΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Θ΄ ΟΙ ΒΑΣΙΚΟΤΕΡΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
1. Η οικογένεια 2. Το σχολείο Οι σχέσεις των γονέων με τα παιδιά και τους εφήβους Η οικογένεια και η αγωγή Αντιπαιδαγωγικές ενέργειες της οικογένειας 2. Το σχολείο Το σχολείο ως οργανωμένη κοινωνία Το σχολείο και οι γενικότεροι εκπαιδευτικοί προσανατολισμοί Η σχολική ζωή Η σχολική τάξη 3. Η σχεσιοδυναμική σχολείου και οικογένειας στην αγωγή και εκπαίδευση των μαθητών 4. Φορείς αγωγής παράλληλοι προς την οικογένεια και το σχολείο και Παιδαγωγική Η Εκκλησία Το κράτος
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι΄ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΒΑΣΙΚΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι΄ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΒΑΣΙΚΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
1. Εκπαίδευση και κοινωνικός αποκλεισμός 2. Εκπαίδευση και αντικοινωνική νεότητα 3. Εγγραμματισμός (αλφαβητισμός) και αναλφαβητισμός Ο εγγραμματισμός Ο αναλφαβητισμός ως κοινωνικό πρόβλημα 4. Η εκπαιδευτική ανισότητα, το πρόβλημα των ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση και ο αντισταθμιστικός ρόλος της Δημοκρατικοποίηση της εκπαίδευσης και κοινωνική ανισότητα Η αντισταθμιστική εκπαίδευση 5. Πολυπολιτισμική αγωγή και εκπαίδευση 6. Ελεύθερος χρόνος και αγωγή Ελεύθερος χρόνος, νεανικές συντροφιές και κυριότερα μέσα ψυχαγωγίας Ελεύθερος χρόνος και νεανικές συντροφιές – νεανικές φιλίες Ελεύθερος χρόνος και κυριότερα μέσα ψυχαγωγίας Αγωγή στον ελεύθερο χρόνο
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΑ΄ Η ΑΓΩΓΗ ΣΕ ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ [Ειδική Αγωγή] ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΑ΄ Η ΑΓΩΓΗ ΣΕ ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ [Ειδική Αγωγή]
2. Είδη ιδιαίτερων αναγκών 1. Οι ειδικές ανάγκες, ως ψυχοσωματική και πνευματική επιβάρυνση του ατόμου, και η Θεραπευτική Παιδαγωγική 2. Είδη ιδιαίτερων αναγκών Παιδιά με μαθησιακά προβλήματα Δυσλεκτικά παιδιά Παιδιά με οπτικά προβλήματα Παιδιά με ακουστικά προβλήματα Παιδιά με διαταραγμένη συμπεριφορά Αυτιστικά παιδιά Υπερκινητικά παιδιά 3. Οι μαθητές με ιδιαίτερες ανάγκες και το πρόβλημα της εκπαίδευσής τους
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΒ΄ Η «ΔΙΑ ΒΙΟΥ» ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ Η «ΔΙΑ ΒΙΟΥ» ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΒ΄ Η «ΔΙΑ ΒΙΟΥ» ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ Η «ΔΙΑ ΒΙΟΥ» ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ