Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Ερωτήματα Ο εκπαιδευτικός είναι……………………... .………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ερωτήματα Ο αλλοδαπός μαθητής είναι …………………… ……………………............................................. ..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ερωτήματα Τα παιδιά στο Νηπιαγωγείο έρχονται για να…………………………………………… ……………………………………………… ⇒ ο ρόλος του νηπιαγωγού είναι………..
Ερωτήματα Οι μαθητές στο Λύκειο έρχονται για να…………………………………………… ……………………………………………… ⇒ ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο Λύκειο είναι…………………………………………
Ερωτήματα Ένας μαθητής διακόπτει συνεχώς το μάθημα, παρά τις συνεχείς παροτρύνσεις του/της εκπαιδευτικού. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να………………………………….. ……………………………………………… ………………………………………………
Ερωτήματα Η χαμηλή επίδοση των μαθητών οφείλεται …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Όροι Προσωπική πρακτική γνώση Διαισθητική θεωρία Υποκειμενική θεωρία Προσωπική θεωρία
Εκπαιδευτική Θεωρία Η προσωπική εκπαιδευτική θεωρία περικλείει: την πρακτική γνώση αλλά και την ιδιαίτερη προοπτική του εκπαιδευτικού, τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται τον επαγγελματικό του ρόλο και την επαγγελματική του δραστηριότητα. Επηρεάζεται από: την εκπαιδευτική μνήμη, την ακαδημαϊκή εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και τις τρέχουσες θεωρητικές απόψεις, έτσι όπως διατυπώνονται σε επιστημονικά συγγράμματα, περιοδικά, επιμορφωτικά σεμινάρια…
Προσωπική θεωρία Αντιλήψεις, πεποιθήσεις, εικόνες, μεταφορές, αξίες και στάσεις που έχει διαμορφώσει συνειδητά ή ασυνείδητα ο εκπαιδευτικός αφού τις συγκεράσει με την προσωπική του εμπειρία, είτε ως μαθητής είτε ως διδάσκων, και τις θεωρητικές του γνώσεις.
Ερωτήματα Γιατί είναι σημαντικό να συνειδητοποιούμε την προσωπική μας θεωρία
1ος Λόγος Γιατί με βάση αυτή και όχι με βάση τις επίσημες θεωρίες ο εκπαιδευτικός αντιλαμβάνεται, αναλύει, ερμηνεύει και αντιμετωπίζει τις εκπαιδευτικές καταστάσεις και προβαίνει σε πράξεις
2ος Λόγος Ο εκπαιδευτικός καλείται σε καθημερινή βάση να πάρει αποφάσεις στο πλαίσιο της σχολικής τάξης. Η λανθάνουσα προσωπική εκπαιδευτική θεωρία μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην επιλογή τους.
3ος Λόγος Ακόμα και ο σχεδιασμός και η διεξαγωγή της διδασκαλίας επηρεάζονται από την προσωπική θεωρία του εκπαιδευτικού.
4ος λόγος Μέσα από τα γνωστικά και αξιολογικά σχήματα της προσωπικής τους θεωρίας, οι φοιτητές ή επιμορφούμενοι ή μετεκπαιδευόμενοι εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται και αποδέχονται ή απορρίπτουν την επιστημονική παιδαγωγική γνώση που τους προσφέρεται.
Τρόποι διερεύνησης προσωπικής εκπαιδευτικής θεωρίας
(Ανα)στοχαζόμενος επαγγελματίας συμμετέχει στη λήψη αποφάσεων σε όλα τα επίπεδα, έχει τη δυνατότητα να (ανα)στοχάζεται να συνεργάζεται να είναι ευέλικτος να αξιοποιεί δεδομένα στην προοπτική της αναμόρφωσης του ΑΠ και της βελτίωσης της εκπαιδευτικής πράξης.
Βασικές δεξιότητες κριτική σκέψη ερευνητικό πνεύμα συμμετοχικότητα δημιουργική ορμή επαγγελματική υπευθυνότητα δυνατότητα λήψης αποφάσεων.
Επαγγελματίας με διευρυμένες ικανότητες ικανότητα να διερευνά συστηματικά τη διδασκαλία του ενδιαφέρον να ελέγχει την πρακτική του, τις ιδέες του αλλά και την ευρύτερη εκπαιδευτική θεωρία διενεργώντας έρευνα στην τάξη του. εντάσσει το έργο του μέσα στον ευρύτερο χώρο του σχολείου, της κοινότητας και της κοινωνίας, συμμετέχει σε μία ευρεία γκάμα επαγγελματικών δραστηριοτήτων, π.χ. επιτροπές, κέντρα εκπαιδευτικών, διαλέξεις, επιδιώκει τη σύνδεση της θεωρίας με την πράξη, δείχνει συνέπεια σε κάποια θεωρία Α.Π. και σε κάποια μέθοδο αξιολόγησης (Hoyle, 1972α).