ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΦΠΨ Τομέας Παιδαγωγικής Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου Αθηνών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Μεταπολεμική κοινωνικο-οικονομική κατάσταση στις ΗΠΑ και τη Δυτική Ευρώπη. Ψυχρός Πόλεμος Εκπαιδευτική Έκρηξη Αξιοποίηση «αποθεμάτων νοημοσύνης» Οικονομική διάσταση Ηθική διάσταση Η έννοια των «αποθεμάτων νοημοσύνης» αποτέλεσε μία άριστη γέφυρα για το πέρασμα από την οικονομικο-τεχνοκρατική στην κοινωνικο-ηθική επιχειρηματολογία (Κελπανίδης, 2000:178)
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Theodor Schultz: Θεωρία του Ανθρώπινου Κεφαλαίου (1960 και 1961) Πυρήνας της θεωρίας η θέση ότι στην οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας δεν συμβάλλουν μόνο οι παραδοσιακές πηγές πλούτου, αλλά και μια μορφή κεφαλαίου , το ανθρώπινο που είναι περισσότερο αποδοτικό για την οικονομία (Νόβα-Καλτσούνη, 2010:128) Κεφάλαιο γνώσεις και δεξιότητες καλή υγεία των εργαζομένων διευκόλυνση της εσωτερικής μετανάστευσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Α.Hegelheimer : «οι ενσωματωμένες στο εργατικό δυναμικό μιας χώρας γνώσεις, μετρούμενες με βάση τα τυπικά εκπαιδευτικά προσόντα ή με το συνολικό κόστος μιας συγκεκριμένης εκπαίδευσης ορισμένης χρονικής διάρκειας πολλαπλασιαζόμενο με τον αριθμό των ατόμων που έχουν λάβει αυτή την εκπαίδευση» (Hegelheimer, 1975:589). Επενδύσεις σε ανθρώπινο κεφάλαιο μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων μείωση των διαφορών ανάπτυξης των χωρών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Διεύρυνση πρόσβασης στην εκπαίδευση, κυρίως στις ανώτερες βαθμίδες (Κελπανίδης, 2002:178). Αύξηση κρατικών δαπανών για τη δημόσια εκπαίδευση «Άνοιγμα» της εκπαίδευσης και ευκολίες πρόσβασης στις κοινωνικές ομάδες που είχαν αποκλειστεί λόγω των συνθηκών (Νόβα-Καλτσούνη, 2010:130) «Υδραυλικό μοντέλο»(Κελπανίδης, 2002:178) Ποια θετικά και ποια αρνητικά στοιχεία ή επακόλουθα διαπιστώνετε αναφορικά με τη γενίκευση της φοίτησης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Αναγκαία και μη αναστρέψιμη η τάση διεύρυνσης της Γ/θμιας εκπαίδευσης στις μεταβιομηχανικές κοινωνίες: το ανεπτυγμένο και συνεχώς αναπτυσσόμενο επίπεδο της τεχνολογίας καθιστά όχι μόνο κρίσιμη, αλλά απαραίτητη την παροχή περισσότερης εκπαίδευσης και την εξειδίκευση ενός συνεχώς αυξανόμενου αριθμού ατόμων η εκπαίδευση ανοίγει τη δίοδο για κοινωνική άνοδο και προσφέρει μεγαλύτερα εχέγγυα οικονομικής ασφάλειας και εργασιακής εξασφάλισης του ατόμου η εκπαίδευση ως αυτοσκοπός ολοκληρώνει το άτομο και διευρύνει τους ορίζοντες και τα ενδιαφέροντά του
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Διεύρυνση Διαφοροποίηση της λειτουργίας των ιδρυμάτων Παρατηρήσεις (Κελπανίδης, 2002:180-186): Ονομαστική εξίσωση ιδρυμάτων με ουσιαστικά διαφορετικές λειτουργίες. Πτώση του μέσου όρου των επιδόσεων και του επιπέδου σπουδών. Τμήματα επιστημών με χαμηλότερο επίπεδο επιστημονικής ανάπτυξης. Προβλήματα κοινωνικοποίησης των φοιτητών.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Η εφαρμογή της θεωρίας του Ανθρωπίνου Κεφαλαίου δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα (Κελπανίδης, 2002:261) απεδέχθη ότι οι μεγαλύτερες εκπαιδευτικές δαπάνες δεν συμβάλλουν αυτόματα στην αύξηση της παραγωγής η οικονομική αποτελεσματικότητά τους εξαρτάται από πολλούς άλλους παράγοντες Φθίνον οριακό όφελος