Εισαγωγή στις Διεθνείς Σχέσεις Κώστας Υφαντής

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Προσωπικές δεξιότητες
Advertisements

Συνέδριο Κοπενχάγης 7 – 18 Δεκεμβρίου 2009.
Βασική πολιτική μικροοικονομία Μάνθος Ντελής. Ελεύθερη αγορά  Τα τελευταία χρόνια έχει δοθεί μεγάλο βάρος στη σπουδαιότητα της έννοιας ελεύθερη αγορά.
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Κεφάλαιο 3: Το ενιαίο ρυθμιστικό και νομικό πλαίσιο. 3.1 Η έννοια και το περιεχόμενο του ενιαίου ρυθμιστικού πλαισίου. 3.2 Η αναγκαιότητα δόμησης του.
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Τάξη Έ.
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Τμήμα Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών Πτυχίο Δημοσιογραφίας Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Ανάδειξη της σχέσης Κοινωνίας, Τεχνολογίας και Φυσικών Επιστημών.
Πόλεμος και Ειρήνη: Πόλεμος:.
Από τους μαθητές της Ε΄ τάξης Ζώη Αραδιπιώτη Άρη Αριστέιδου.
Παρουσίαση Μικροδιδασκαλίας Αντωνακάκης Γεώργιος Ηράκλειο 01/12/2014.
ΑΝΕΡΓΙΑ 13η Διάλεξη.
Θεωρίες γνωστικής ασυνέπειας
Ιστορική Αναδρομή Η Ευρωπαϊκή Ιδέα, δηλαδή η ιδέα μιας κοινής ανθρωπιστικής Ευρώπης, αποτέλεσε όραμα πολλών φιλοσόφων (π.χ. Καντ, Κομένιος, Ουγκώ). Οι.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 ΠΕΡΙ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ
Η ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΚΑΙ Η ΓΑΛΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
Ο Μηχανισμός της Αγοράς του Άνταμ Σμιθ
Κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της βιομηχανικής επανάστασης
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
Θεωρία Κατανάλωσης 24 Μαρτίου 2015
ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 37. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΓΥΜΝΟΠΟΥΛΟΥ 3122 ΣΤ’ ΕΞΑΜΗΝΟ 2014 ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗ Δ. (2004). ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ.
Πολιτικός Ρεαλισμός. Τρία επίπεδα ανάλυσης Διεθνές Επίπεδο (“third image”) Ποιότητες του Διεθνούς Συστήματος Εσωτερικό Επίπεδο (“second image”) Ποιότητες.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
ΣΥΝΘΗΚΗ ΛΙΣΑΒΟΝΑΣ Σημειώσεις βασισμένες στο N. Nugent (2010) The Government and Politics of the European Union, 7 th edition.
Δημόσιος Vs Ιδιωτικός Τομέας Διαφορές - Ομοιότητες.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR I. Εισαγωγή στην Οργανωτική Συμπεριφορά (Κεφάλαιο 1) Με τι πιστεύετε ασχολείται το μάθημα της οργανωτικής συμπεριφοράς;
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
ΠΜΣ Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική Ευρωπαϊκές Πολιτικές Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Θεματική ενότητα 2 ου εξαμήνου / 3 τρίωρα σεμινάρια.
Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
Ερμηνευτική προσέγγιση
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Οι χώρες της Ε.Ε..
Διαδικασία Μάθησης Γνωστικές Δεξιότητες
Δομική προσέγγιση και δομο-λειτουργισμός.
Προστασία Πνευματικής Ιδιοκτησίας
ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΙΣ Εργασία ιστορίας 2ου τετραμήνου
Συνέδριο Κοπενχάγης 7 – 18 Δεκεμβρίου 2009.
ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Η λογική της συγκριτικής ανάλυσης
Κοινωνικά Δικαιώματα.
Οι μεγάλες Θεωρίες Ηθικής
Α) Κριτική Θεωρία.
ΟΡΙΣΜΟΙ Επιστήμη Το σύνολο συστηματικών και επαληθεύσιμων γνώσεων, καθώς και η έρευνα αυστηρώς καθορισμένων πεδίων του επιστητού με συγκεκριμένες και.
H ευρωπαϊκή ενοποίηση. Από την ΕΟΚ στην ΕΕ
ΕΚΠΑ - Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Το συνέδριο της Βιέννης
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
ΟΡΓΑΝΩΣΗ - ΔΙΟΙΚΗΣΗ & ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ της ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗς
Έννοιες από τη Διδακτική Βασίλης Δαγδιλέλης. 2 Διδακτική Διδακτική. Είναι ένα πεδίο ερευνών (όχι ακόμη μια Επιστήμη) που παράγουν ένα σύνολο από προτάσεις.
Κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της βιομηχανικής επανάστασης
Η προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην ΕΕ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
Εισαγωγή στη Συγκριτική Πολιτική
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της βιομηχανικής επανάστασης
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στις Διεθνείς Σχέσεις Κώστας Υφαντής kifantis@pspa.uoa.gr

Ένας πολύπλοκος κόσμος...

Θεωρία: Ορισμός Ένα σύστημα ιδεών που στοχεύει να εξηγήσει κάτι. Ιδιαίτερα ένα σύστημα που βασίζεται σε γενικές αρχές ανεξάρτητες από αυτό που θέλουμε να εξηγήσουμε Η Θεωρία της Εξέλιξης

Θεωρία: Ορισμός Μια ομάδα αρχών στις οποίες βασίζεται μια πρακτική Μια θεωρία της εκπαίδευσης

Διεθνείς Σχέσεις στην νεώτερη εποχή Treaty of Westphalia, 1648 Συνθήκη Ειρήνης μεταξύ του Άγιου Ρωμαίου Αυτοκράτορα και του Βασιλιά της Γαλλίας και των συμμάχων τους Ξεκίνησε η σύγχρονη διπλωματία και το νεώτερο σύστημα κρατών

19ος αιώνας The Congress of Vienna, 1815 Επανασχεδιασμός του χάρτη της Ευρώπης μετά την ήττα του Ναπολέοντα Αγαπημένο Θέμα του Henry Kissinger

The Concert of Europe - Ευρεία συνεργασία μεταξύ των μεγάλων ευρωπαϊκών δυνάμεων μετά το 1815 με σκοπό την διατήρηση της ειρήνης του Συνεδρίου της Βιέννης

Αρχές 20ου αιώνα The Hague Conferences, 1899 and 1907 Τα Συνέδρια ήταν τα πρώτα διεθνή συνέδρια ειρήνης για την μείωση των εξοπλισμών. Δημιούργησε το “Permanent Court of Arbitration”, (Hague Tribunal). Στο δύτερο συνέδριο οι ΗΠΑ πίεσαν για να αναβαθμισθεί σε παγκόσμιο δικαστήριο

Κοινωνία των Εθνών Δημιουργήθηκε μετά τον ΑΠΠ με στόχο τον αφοπλισμό, την πρόληψη του πολέμου μέσω συλλογικής ασφάλειας, την επίλυση διαφορών μέσω διαπραγματεύσεων και διπλωματίας. Απέτυχε και το 1946 διαλύθηκε, για να πάρει την θέση της ο ΟΗΕ

Δύο Παγκόσμιοι Πόλεμοι σε μία γενιά!!! Γιατί;

Πυρηνική Εποχή

World Governments in 1900

World Governments in 1950

World Governments in 2000

World Governments in 2050 ?!?!

Στόχος του μαθήματος Στο τέλος του εξαμήνου θα πρέπει να μπορείτε: Να εκτιμάτε την σημασία της θεωρίας για την κατανόηση της διεθνούς πολιτικής Να έχετε μία βασική εξοικείωση με τις βασικές θεωρητικές θέσεις στις ΔΣ Να αναγνωρίζετε την σημασία του πλουραλισμού του θεωρητικού πεδίου των ΔΣ

Θεωρία Διεθνών Σχέσεων Η μελέτη των Διεθνών Σχέσεων είναι η μελέτη και η ανάλυση των αιτιών του πολέμου και οι συνθήκες της ειρήνης: Γιατί υπάρχει η σύγκρουση; Τί είναι η ισχύς και από που πηγάζει; Είναι η συνεργασία εφικτή; Ποιός ο ρόλος και η σημασία των διεθνών οργανισμών; Έχει όρια η ανθρώπινη πρόοδος και ποιά η σχέση της με την ειρήνη;

Χρειαζόμαστε τη θεωρία; Σκεφτείτε: Γιατί νιώθουμε αυτά που νιώθουμε; Γιατί σκεφτόμαστε έτσι όπως σκεφτόμαστε; Γιατί λέμε ό,τι λέμε; Γιατί κάνουμε αυτά που κάνουμε;

Ο κοινωνικός κόσμος υπάρχει μέσα σε ισχυρές... Πολιτικές Οικονομικές Διαφυλικές Φυλετικές Πολιτισμικές Γλωσσικές Ηθικές ΔΟΜΕΣ

Σημασία της Θεωρίας Είναι δύσκολο να γνωρίζουμε τι «πραγματικά» κινητροδοτεί τους λήπτες αποφάσεων ή σε τι οφείλονται συγκεκριμένα πολιτικά γεγονότα στη διεθνή πολιτική. Στην προσπάθειά μας να αξιολογήσουμε πιθανά κίνητρα και ερμηνείες αναπόφευκτα καταλήγουμε στο πεδίο της θεωρίας. Διαφορετικά θεωρητικά συστήματα μπορούν να μας οδηγήσουν σε διαφορετικές διαστάσεις των διεθνών πολιτικών προβλημάτων και να «δούμε» τη διεθνή πολιτική με διαφορετικούς τρόπους.

Τί έιναι η Θεωρία ΔΣ; Οι θεωρίες ΔΣ είναι γενικές ιδέες περί τα διεθνή Οι ιδέες έχουν σημασία (ideas matter) Οι θεωρίες επηρεάζουν τις πολιτικές και την πολιτική Οι θεωρίες μας βοηθούν να αντιμετωπίσουμε την πολυπλοκότητα

Τι κάνουν οι θεωρίες; Περιγράφουν Εξηγούν Προβλέπουν Προτείνουν Μπορούμε να περιγράψουμε μάλλον εύκολα αλλά είναι δύσκολο να εξηγήσουμε Στην προσπάθειά μας να εξηγήσουμε εισερχόμαστε αμέσως στο «βασίλειο» της θεωρίας

Οι θεωρίες στις κοινωνικές επιστήμες δεν είναι νόμοι...

Δεν είναι νόμοι, αλλά... Αντανακλούν ιστορικές συγκυρίες Αντανακλούν τις προσωπικές απόψεις και εμπειρίες των συγγραφέων Συνεχώς αναθεωρούνται υπό το φως μεταβαλλόμενων συνθηκών

Δεν υπάρχει σωστή απάντηση!!! Η θεωρία περιέχει αφηγήσεις ΓΙΑΤΙ κάτι συμβαίνει Ποικιλία αιτίων Διαφορετικές υποθέσεις Διαφορετικές απαντήσεις στα ίδια ερωτήματα Στον κοινωνικό κόσμο υπάρχουν ΠΑΝΤΟΤΕ περισσότερες από μία ιστορίες για το ίδιο ζήτημα

Ποιές οι αιτίες του ΒΠΠ: Αφήγηση Ι Κατανομή ισχύος Άνοδος Γερμανίας και Ιαπωνίας Κενό ισχύος στην Ανατολική Ευρώπη και την Ασία Απροθυμία ΗΠΑ και ΕΣΣΔ να υιοθετήσουν στρατηγικές εξισσορόπησης

Αφήγηση ΙΙ Αποτυχία του συστήματος συλλογικής ασφάλειας Συνθήκη των Βερσαλλιών Οικονομική ύφεση

Αφήγηση ΙΙΙ Απόκλιση εθνικών ταυτοτήτων – διαφορετικοί εθνικισμοί Άνοδος φασισμού, ναζισμού Παρακμή δημοκρατίας

Η αμφισβήτηση είναι κανόνας!!! Για τα περισσότερα πολύπλοκα προβλήματα προτείνονται εύκολες λύσεις και εξηγήσεις που συνήθως είναι λάθος: Common sense can be nonsense!!! Τα κράτη, όπως και οι άνθρωποι, δρουν για πολλούς λόγους οι οποίοι κάποιες φορές είναι αντιφατικοί

Πώς αναπτύσσονται οι θεωρίες Ξεκινούν με εκτιμήσεις (assumptions) Προσφέρουν υποθέσεις Έχουν ανεξάρτητες και εξαρτημένες μεταβλητές Αν συνεχίσουμε να καταναλώνουμε αυξανόμενες ποσότητες πετρελαίου η παγκόσμια θερμοκρασία θα ανέβει: ανεξάρτητη μεταβλητή το πετρέλαιο εξαρτημένη μεταβλητή το παγκόσμιο κλίμα Οι επιστήμονες ελέγχουν τις θεωρίες εμπειρικά – μετρώντας την ανεξάρτητη μεταβλητή σχέση αιτίου-αποτελέσματος για την παγκόσμια υπερθέρμανση

Έννοιες που πρέπει να γνωρίζουμε Υποθέσεις Ανεξάρτητες/εξαρτημένες μεταβλητές Κριτήρια επαλήθευσης Δρώντες Επίπεδα ανάλυσης

Τρία επίπεδα ανάλυσης Διεθνές Επίπεδο (“third image”) International Domestic Individual Διεθνές Επίπεδο (“third image”) Ποιότητες του Διεθνούς Συστήματος Εσωτερικό Επίπεδο (“second image”) Ποιότητες του Πολιτικού και Οικονομικού Συστήματος ενός κράτους Ατομικό επίπεδο (“first image”) Ποιότητες της (ατομικής) ηγεσίας

Οι τρεις εικόνες Kenneth Waltz. 1954. Man, the State, and War. Ποιες είναι οι αιτίες του πολέμου; Third Image: The International System Second Image: The State First Image: Human nature

Πρώτη Εικόνα: Ανθρώπινη Φύση Αισιόδοξοι Απαισιόδοξοι Οι άνθρωποι είναι κατά βάση καλοί Μεταρρύθμιση και παιδεία (γνώση) Το έγκλημα και ο πόλεμος είναι παρεκκλίνουσες συμπεριφορές Η πρόοδος είναι πιθανή, ίσως αναπόφευκτη Αλλά… οδηγεί η γνώση στην ειρήνη; Σημαίνει η γνώση ίδιες προτιμήσεις; Η ανθρώπινη φύση είναι ατελής Το πάθος και ο εγωισμός είναι θεμελιώδη χαρακτηριστικά Το έγκλημα και ο πόλεμος είναι «κανονικές» συμπεριφορές Ουτοπικά ιδεώδη είναι μη επιτεύξιμα Και λοιπόν;

Πρώτη Εικόνα Το προπατορικό αμάρτημα: Αυγουστίνος (354-430) - Reinhold Niebuhr (1892-1971), Moral Man and Immoral Society (1932) Θουκυδίδης (460-400 πΧ), φόβος, ισχύς, τιμή Sigmund Freud (1856-1939), ασυνείδητο, καταπίεση Robert Jervis, Perception and Misperception in World Politics (1976)

Δεύτερη εικόνα: το κράτος Θεσμοί Δεσποτικά κράτη Εσωτερική αναταραχή Internal strife -> diversionary war Despotic states/leaders vs democratic states Institutional characteristics, transparency, lag times, popular opinion Πόλεμος

Το κράτος Φιλελευθερισμός Η Λογική και η Πρόοδος μπορεί να εξαλείψουν τον Πόλεμο Immanuel Kant (1724-1804) On Perpetual Peace Ιστορική εξέλιξη Η τεχνολογία οδηγεί σε πιο άγριους πολέμους Τα κράτη θα αναγκαστούν να γίνουν πιο φιλειρηνικά Οι δημοκρατίες αγαπούν την ειρήνη Το ελέυθερο εμπόριο δημιουργεί κίνητρα για την αναζήτησηση της ειρήνης Εθελοντική ένωση σε νομική ομοσπονδία ειρηνόφιλων κρατών

Μαρξισμός-Λενινισμός Το κράτος Μαρξισμός-Λενινισμός Ο τρόπος παραγωγής καθορίζει τις κοινωνικές σχέσεις Η κυβέρνηση εκπροσωπεί τα συμφέροντα της κυρίαρχης τάξης Υπό τον καπιταλισμό Επέκταση της παραγωγής οδηγεί σε μειούμενα κέρδη Αναζήτηση για κέρδη οδηγεί στην απαίτηση για νέες αγορές και επενδυτικές ευκαιρίες Σύγκρουση μεταξύ καπιταλιστικών κρατών Αρμονία μεταξύ σοσιαλιστικών κρατών

Τρίτη Εικόνα: Διεθνής Αναρχία Thomas Hobbes (1588-1679). Leviathan (1651) Τα ανθρώπινα όντα είναι ζώα που αναζητούν ηδονή και επιβίωση Σε φυσικό καθεστώς (state of nature), οι άλλοι είναι απειλές, έτσι όλοι είναι σε πόλεμο με όλους Η ζωή είναι “nasty, brutish and short” Για να υπερβούμε την αναρχία, παραδίδουμε τα φυσικά μας δικαιώματα σε έναν απόλυτο μονάρχη με ένα κοινωνικό συμβόλαιο (social contract) Διεθνής Αναρχία State of Nature State of War

Οι «πατριάρχες»

Τα λέμε σύντομα!!!