ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Νομικό πλαίσιο δημοσίων επιχειρήσεων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Χ Ο υπό έκδοση νόμος για τις υπηρεσίες πληρωμών στην εσωτερική αγορά Χρήστος Βλ. Γκόρτσος Αναπληρωτής Kαθηγητής Διεθνούς Οικονομικού Δικαίου, Πάντειο.
Advertisements

Κοινωνική αλληλέγγυα οικονομία Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Κοινωνικές Επιχειρήσεις: Η πρόκληση της εποχής μας Αthens Information Technology Απόστολος.
IKRP Rokas & Partners Περίληψη νομικού πλαισίου για τις αλλοδαπές εταιρείες.
Δικαιοσύνη και Χρηματιστηριακή Νομοθεσία ΝΕΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ Α.Ο. ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΜΑΜΜΩΝΑΣ.
ΠΕΤΥΧΗΜΕΝΗ ΘΗΤΕΙΑ = ΘΕΤΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ Οργανωτική ετοιμότητα Επιχειρησιακή ετοιμότητα Λειτουργική ετοιμότητα ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ.
Η Ευρωπαϊκή K εντρική T ράπεζα ιδρύθηκε την 1 η Ιουνίου του 1998 και εδρεύει στη Φρανκφούρτη. Η ΕΚΤ είναι επιφορτισμένη με τη διαχείριση του ευρώ και.
1 Η νέα Οδηγία για την παροχή πιστώσεων σε καταναλωτές Χριστίνα Κ. Λιβαδά Ειδική Νομική Σύμβουλος ΕΕΤ.
«Κώδικας Εταιρικής Διακυβέρνησης και Τελευταίες Εξελίξεις»
Τμήμα Πολιτικών Επιστημών Α΄ εξάμηνο Διδάσκουσα : Βιργινία Τζώρτζη
Σελ. 1/16 Μελέτη για την Υλοποίηση Γενικού Εμπορικού Μητρώου Επιχειρήσεων (Γ.Ε.ΜΗ.) Αθήνα, 28/06/2003 Εισηγητής: Σ. Πάγκαλος, Διευθυντής Temagon.
Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις
Οι Επιχειρήσεις Κοινής Ωφελείας θα πρέπει να λειτουργούν με πλήρη «ιδιωτικοοικονομικά» κριτήρια, για να χρησιμοποιήσουμε τον όρο που είναι ευρέως γνωστός.
Σελίδα 1 A.E. Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε. Απρίλιος 2002.
ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΡΑΣΗΣ Αγγελική Βογιατζή
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 2007 – 2013
Υπό την αιγίδα του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών Σε συνεργασία με: την Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων και την Ένωση Εισαγγελέων Ελλάδος 4 ο Τριήμερο.
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων Διάλεξη 6 η Νικόλαος Καρανάσιος Εταιρίες Κεφαλαίων.
GREEK ICT FORUM: ΕΤΗΣΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
«Ξαναδιαβάζοντας την Ευρωπαϊκή Ένωση με την έκθεση των πέντε προέδρων και την νέα δια-θεσμική συμφωνία: Νέα στρατηγική σε παλιό σκηνικό;» Λουτράκι
ΚΡΑΤΟΣ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ. ΚΡΑΤΟΣ: ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ  Γεωγραφικός χώρος  Ξηρά  Θάλασσα  Αέρας  Πληθυσμός  Κυριαρχία  Εσωτερική  Εξωτερική  Διεθνής.
1 Ανώνυμη Εταιρεία Ι ΔΙΔΑΣΚΩΝ: ΠΑΤΣΙΟΛΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 2010.
Δημόσια Νομικά Πρόσωπα – Καθ’ ύλην αυτοδιοίκηση Μάθημα 4 ο Αικατερίνη Ηλιάδου.
1 2 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 1. ΟΡΑΜΑ2. ΣΚΟΠΟΙ3. ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ ΣΚΟΠΩΝ4. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΣΗ6. ΜΕΛΗ7.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ - ΠΜΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Μ. Δ. Χρυσομάλλης Αναπληρωτής Καθηγητής.
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μακεδονίας - Θράκης ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ.
3. ΟΝΕ Ι. Θεσμικά όργανα Ευρωπαϊκό Σύστημα Κεντρικών Τραπεζών (ΕΣΚΤ) Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) 1. Συγκρότηση 1.1. ΕΣΚΤ= ΕΚΤ και εθνικές κεντρικές.
Δημόσιος Vs Ιδιωτικός Τομέας Διαφορές - Ομοιότητες.
Ελληνικά Ταχυδρομεία Α.Ε. Χρήστος Βαρσάμης Διευθύνων Σύμβουλος Ρυθμιστικό Πλαίσιο Ταχυδρομικής Αγοράς – Ρόλος της Ε.Ε.Τ.Τ. 1.
Χαρακτηριστικά διοικητικών πράξεων: Τεκμήριο νομιμότητας Εκτελεστότητα
Δημόσια διοίκηση Διακρίσεις και ταξινομήσεις Αικατερίνη Ν. Ηλιάδου
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Αικατερίνη Ηλιάδου
Επιχειρησιακά Προγράμματα Δήμων
ΣΥΜΒΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Εταιρική Διακυβέρνηση
Η επιστήμη της Διοίκησης
Νομική Πληροφορική Δρ. Δαμιανός Σακάς.
Ενοποιημένες Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις
Ημέρα Καριέρας Λάρισα, 25 Απριλίου 2012
Ειδικό Διοικητικό Δίκαιο Δημόσιες επιχειρήσεις
Σεμινάριο Δημοσίου Δικαίου
Εταιρική Διακυβέρνηση
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 472/2013 για την ενίσχυση της οικονομικής και δημοσιονομικής εποπτείας των κρατών μελών στη ζώνη του ευρώ τα οποία αντιμετωπίζουν ή απειλούνται.
Μονομερής δράση της Δημόσιας Διοίκησης
Ειδικές κατηγορίες διοικητικών πράξεων
Ειδικό Διοικητικό Δίκαιο Δημόσιες επιχειρήσεις
Πηγές του διοικητικού δικαίου -Γενικές αρχές
ΦΟΡΕΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΜΑΡΙΑ-ΛΙΖΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Ειδικό Διοικητικό Δίκαιο Δημόσιες επιχειρήσεις
Εταιρική Διακυβέρνηση
ΕΚΠΑ - Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
Η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων
ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ: ΕΥΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ, LL
ΣτΕ (Ολ) 1906/
8.3. ΟΝΕ ΙΙΙ.
Ενδικοφανής προσφυγή
3.4. Τοπική αυτοδιοίκηση Οι σύγχρονες τάσεις διοικητικής οργάνωσης ευνοούν την αποκέντρωση της πολιτικής εξουσίας σε κατώτερες βαθμίδες της Διοίκησης,
Υπηρεσιακα συμβουλια - συνελευσεισ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ν.2861/2010.
ΑΠΑΛΛΑΣΣΟΜΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΑΠΟ ΤΟ ΦΟΡΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ
ΦΟΡΕΙΣ Κ.Α.Λ.Ο. ΕΠΙΛΕΓΟΝΤΑΣ ΝΟΜΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΠΟΠΗ ΣΟΥΡΜΑΪΔΟΥ
Προκλήσεις για τις εισηγμένες εταιρείες: οι βραχυπρόθεσμες εξελίξεις στο εταιρικό δίκαιο των εισηγμένων εταιρειών Αθανάσιος Στ, Κουλορίδας Λέκτορας Δικαίου.
Παντείου Πανεπιστημίου
Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας στη Δημόσια Διοίκηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση Ν.4440/2016 Γιάννης Σπηλιωτόπουλος ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ 
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΠΜΣ Δίκαιο της ΕΕ Οικονομική και Νομισματική Ένωση Μανώλης Περάκης
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
EΕΥΘΥΝΗ ΜΕΛΩΝ Δ.Σ. – Τι αλλάζει;
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ 07.12.2016 Νομικό πλαίσιο δημοσίων επιχειρήσεων ΕΚΠΑ – Νομική Σχολή Ενιαίο ΠΜΣ Κατεύθυνση Δημόσιο Δίκαιο, Φορολογικό Δίκαιο, Δίκαιο Περιβάλλοντος ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ 07.12.2016 Νομικό πλαίσιο δημοσίων επιχειρήσεων Αικατερίνη Ηλιάδου

Εξέλιξη νομικού πλαισίου Ανομοιόμορφοι κανόνες Δημόσιος τομέας Ν.3429/2005

Γιατί ενδιαφέρει η εξέλιξη του νομικού πλαισίου; Συνοδεύει την εξέλιξη του θεσμού Συμβάλλει στην κατανόηση Στάδια εξέλιξης Διάσπαρτοι, ανομοιόμορφοι, ειδικοί κανόνες «Δημόσιος τομέας» Αναδιοργάνωση – τυπική ιδιωτικοποίηση Ενιαίοι κανόνες Ν.3429/2005

Ανομοιόμορφοι κανόνες Ειδικοί κατά περίπτωση κανόνες, χωρίς συγκεκριμένο πρότυπο οργάνωσης «κατά περίπτωση» Αφετηρία Ν.1468/1950 ΔΕΗ Ρητώς συστάθηκε ως ΔΕ νομοπαρασκευαστικές εργασίες: νέος τύπος οργάνωσης με στόχο την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος Ιδιότυπος νομική μορφή, κατ’ απόκλιση πχ από παραχώρηση δημόσιας υπηρεσίας Διαφορετική πρακτική σε ΟΤΕ : ΑΕ/κρατική επιχείρηση - 1970: ρητώς ΔΕ – ΑΕ που ασκεί επιχείρηση κοινής ωφέλειας Πολιτικές προσπάθειες για ενιαίο κανονιστικό πλαίσιο

Δημόσιος τομέας Ν.1232/1982 : πρόωρη λήξη θητείας διοικητών Ν. 1256/1982 : περιορισμοί ως προς τις απολαβές Ν.1943/1991: εκσυγχρονισμός δημόσιας διοίκησης +απαρίθμηση αποκλειστική των κατηγοριών φορέων που υπάγονται στο Ν.1256/1982 ΔΕ – υποσύνολο του ΔΤ Όμως: Δεν ανταποκρίνεται σε σταθερό οργανωτικό πρότυπο – προσδιορίζει μόνο νομικό πλαίσιο που εφαρμόζεται σε σύνολο ΔΝΠ Παρόμοια κατάσταση και με όρο «επιχειρήσεις δημόσιου χαρακτήρα» Ν.1365/1983

Έξοδος από ΔΤ Επιμέρους διατάξεις δυνατότητα εξόδου από ΔΤ με κανονιστικές πράξεις Ν.1682/1987, 1735/1987, 1914/1990, 1947/1991 ΥΑ ή ΠΔ (43 παρ. 2 Σ) Σειρά ΠΔ για έξοδο + ΠΕ ΣτΕ στις αρχές του 1990 3429/2005 για εταιρείες Κεφαλαίου Β’ Ν.3899/2010 για κατάργηση διατάξεων / ΚανΠρ εξόδου Διαφορετική έννοια ΔΤ πχ στο Δημόσιο Λογιστικό (Ν.4270/2014)

Ευρύτερος ΔΤ Κοινή νομοθεσία: ότι ισχύει και για ΔΤ Σ (ά. 103 παρ. 7 και 8) – συνταγματική έννοια Έξοδος: αιτιολογία Αρχή αναλογικότητας Δικαστικός έλεγχος

Ενιαίο νομικό πλαίσιο Ν.2414/1996 και Ν.3429/2005 Αρχές 1990: αυξημένη αναποτελεσματικότητα – αναδιοργάνωση - τυπική ιδιωτικοποίηση - Ν. 2414/1996 (ενίοτε ειδικοί νόμοι) Μετατροπή σε ΑΕ με κανονιστική πράξη Επιφύλαξη διατήρησης ισχύος ειδικών διατάξεων χάριν κοινής ωφέλειας – προβλέπεται ρητά ότι διατηρείται ο χαρακτήρας τους ως επιχ ΚΩ Κοινά εργαλεία λειτουργίας πχ Συμβόλαια Διαχείρισης, ενιαίος τρόπος οργάνωσης της διοίκησης, υποχρεώσεις έναντι καταναλωτών, θέματα προσωπικού

Συνέπειες τυπικής ιδιωτικοποίησης Αναμόρφωση: ΑΕ βασικός τύπος οργάνωσης = δημόσιες εταιρείες Ενίοτε καταχρηστικά Ευελιξία δράσης, ανεξαρτησία, ανταγωνιστικότητα Διεύρυνση σκοπού --- δημόσιο συμφέρον; Διασφάλιση οικονομικής ευρωστίας; Δυνατότητα εκτός χώρας Ανάπτυξη συνεργασίας με τρίτους Δυνατότητα ανάπτυξης στο πλαίσιο ομίλων Ενοποίηση κανονιστικού πλαισίου – έλεγχος ελλειμμάτων (εγγυήσεις Δημοσίου) Διαχωρισμός δραστηριοτήτων (πχ κοινωνική ασφάλιση ΔΕΗ) Προετοιμασία για ουσιαστική ιδιωτικοποίηση : βλ. ά. 25 παρ. 1 β’ Ν.1914/1990 δυνατότητα μετοχές ΔΕ σε τρίτους υπό όρο διατήρησης απόλυτης πλειοψηφίας στο Δημόσιο

Ενοποίηση κανονιστικού πλαισίου Ν.3429/2005 Εκσυγχρονισμός κανόνων οργάνωσης και διοίκησης ΔΕ Αποτελεσματική χάραξη και παρακολούθηση εταιρικής στρατηγικής και επιχειρησιακού σχεδιασμού Ευθυγράμμιση με εταιρικό δίκαιο και διαφάνεια, παρακολούθηση διαχειριστική Αποκατάσταση στρεβλώσεων σε θέματα προσωπικού Εξυπηρέτηση πολίτη και θετική συμβολή στην οικονομία ΟΟΣΑ κατευθυντήριες αρχές για την εταιρική διακυβέρνηση των δημοσίων επιχειρήσεων

Βασική δομή Ν.3429/2005 Άξονας: Διάκριση δύο Κεφαλαίων Ν.3429/2005 Δημόσιες επιχειρήσεις – εφαρμογή Κεφαλαίου Α’ Ν.3429/2005: εκτενείς ρυθμίσεις για οργάνωση και διοίκηση, ΔΣ, εσωτερικός έλεγχος, σχεδιασμός δράσεων και υποχρεώσεις, κανόνες λογιστικής και προσωπικό «ανώνυμες εταιρείες του Κεφαλαίου Β’ Ν.3429/2005: παραπομπή στο κοινό δίκαιο κατά κανόνα (επιφύλαξη ειδικών διατάξεων για σχέση με Κράτος) Κοινοί κανόνες και για τις δύο κατηγορίες : Καταστατικά (βλ. ά. 2 παρ. 3 Ν.3429/2005)

Ν.3429/2005 Δημοσιεσ επιχειρησεισ κεφαλαιου Α’ Διοίκηση (ΓΣ, ΔΣ, ΔιευθΣ) Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας (ΕΚΛ) Εσωτερικός έλεγχος Κρατική εποπτεία – έλεγχος Οικονομικές καταστάσεις Προσωπικό Χάρτης υποχρεώσεων προς τον καταναλωτή (ΧΥΚ)

Άρθρο 2 Ν.3429/2005 Οργάνωση, λειτουργία και διοίκηση της δημόσιας επιχείρησης 1. Οι δημόσιες επιχειρήσεις οργανώνονται, λειτουργούν και διοικούνται σύμφωνα με το νόμο αυτόν, τις διατάξεις που διέπουν τις ανώνυμες εταιρείες και τυχόν ειδικές διατάξεις που αφορούν καθεμία από αυτές, εφόσον δεν έρχονται σε αντίθεση με τις διατάξεις του νόμου αυτού. 2. Όλες οι δημόσιες επιχειρήσεις υποχρεούνται να προσαρμόσουν το καταστατικό τους προς τις διατάξεις του νόμου αυτού, μέσα σε προθεσμία έξι μηνών από τη θέση του νόμου αυτού σε ισχύ. 3. Οι περαιτέρω τροποποιήσεις των καταστατικών των δημοσίων επιχειρήσεων διέπονται αποκλειστικά από τις ρυθμίσεις του κ.ν. 2190/1920 (ΦΕΚ 37 Α`), όπως ισχύει. ----------------------------------------------------------------------------------- Άρα: 3 κύκλοι κανόνων δικαίου

Διοίκηση ΔΕ Όργανα διοίκησης – ΑΕ: ΓΣ ΔΣ (ά. 3 Ν.3439/2005) Διευθύνων Σύμβουλος Ν.2414/1996: Γενικός Διευθυντής (εκτέλεση αποφάσεων επί εταιρικών θεμάτων και όχι λήψη αποφάσεων) – Καταργήθηκε / ειδικές διατάξεις αντίθετες προς ά. 3 Ν.3429/2005 (Γνμ ΝΣΚ 198/2008)

Γενική Συνέλευση (ΓΣ) Ά. 38 παρ. 6 & 7 Ν.2065/1992: ΓΣ ανώτατο όργανο διοίκησης μεταξύ άλλων των ΔΕ Το Δημόσιο παρίσταται ως μέτοχος στη ΓΣ και εκπροσωπείται από τον ΥπΟικ Απαραίτητη η παρουσία ΥπΟικ ή νομίμου εκπροσώπου του για απαρτία της ΓΣ Παρουσία χωρίς δικαίωμα ψήφου και του εποπτεύοντος Υπουργού Στο Ν.3429/2005 δεν υπάρχουν ειδικές διατάξεις – άρα: κατ’ αρχήν 2190/1920 Όμως προσοχή: ειδικές διατάξεις Ν.3429/2005 που αναθέτουν σημαντικές αρμοδιότητες σε άλλα όργανα – πχ ΚΥΑ για τον ορισμό των μελών ΔΣ!

Διοικητικό Συμβούλιο – άρθρο 3 Ν.3429/2005 1. Το Διοικητικό συμβούλιο διαμορφώνει τη στρατηγική και την πολιτική ανάπτυξης της εταιρείας και ασκεί τις αρμοδιότητες που προβλέπονται στο νόμο αυτόν και την κείμενη νομοθεσία. 2. Ο αριθμός των μελών του διοικητικού συμβουλίου, συμπεριλαμβανομένων του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου, δεν μπορεί να ξεπερνά τα επτά. Στο Διοικητικό συμβούλιο συμμετέχει ένας εκπρόσωπος των εργαζομένων στη δημόσια επιχείρηση, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο καταστατικό της. (...) 3. Ειδικές διατάξεις που προβλέπουν τη συμμετοχή στα διοικητικά συμβούλια δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών εκπροσώπων επαγγελματικών οργανώσεων και παραγωγικών τάξεων διατηρούνται σε ισχύ, αλλά τα μέλη που ορίζονται βάσει των διατάξεων αυτών συμμετέχουν στο Διοικητικό συμβούλιο της δημόσιας επιχείρησης και καθ` υπέρβαση του ανώτατου ορίου των εννέα μελών. Αν με την προσθήκη αυτή προκύπτει άρτιος αριθμός μελών, εφαρμόζεται αναλογικά το άρθρο 15 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2690/1999 (ΦΕΚ 45 Α΄). (...) 4. Ο πρόεδρος, ο διευθύνων σύμβουλος και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου, τα οποία δεν εκλέγονται ή υποδεικνύονται σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3, ορίζονται και παύονται αζημίως για το Δημόσιο και για τη δημόσια επιχείρηση με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργού που εποπτεύει τη δημόσια επιχείρηση. (...)

Διοικητικό Συμβούλιο – άρθρο 3 Ν.3429/2005 5. Όποιος είναι πρόεδρος, διευθύνων σύμβουλος ή μέλος του διοικητικού συμβουλίου μιας δημόσιας επιχείρησης απαγορεύεται να είναι πρόεδρος, διευθύνων σύμβουλος ή μέλος διοικητικού συμβουλίου άλλης δημόσιας επιχείρησης. Ο Πρόεδρος, ο Διευθύνων Σύμβουλος ή μέλος Διοικητικού Συμβουλίου Δημόσιας Επιχείρησης, που υπάγεται στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του Κεφαλαίου Α` του ν. 3429/2005 δύναται να είναι Πρόεδρος, Διευθύνων Σύμβουλος ή μέλος Διοικητικού Συμβουλίου συνδεδεμένων με αυτή Δημοσίων Επιχειρήσεων, χωρίς καμία πρόσθετη αμοιβή ή αποζημίωση. 6. Το Διοικητικό συμβούλιο της κάθε δημόσιας επιχείρησης αποτελείται από εκτελεστικά, μη εκτελεστικά μέλη και ανεξάρτητα μη εκτελεστικά μέλη. Οι διατάξεις των άρθρων 3 παρ. 1 και 4 παρ. 1 και 2 του ν. 3016/2002 (ΦΕΚ 110 Α΄) εφαρμόζονται αναλογικά. 7. Κάθε δημόσια επιχείρηση υποχρεούται να καταρτίσει κανονισμό λειτουργίας του διοικητικού της συμβουλίου, ο οποίος εγκρίνεται με απόφαση του διοικητικού της συμβουλίου εντός εννέα μηνών από την ημερομηνία θέσης του νόμου αυτού σε ισχύ. Ο κανονισμός λειτουργίας του διοικητικού συμβουλίου περιλαμβάνει υποχρεωτικά: α) τον προσδιορισμό των αρμοδιοτήτων των εκτελεστικών, μη εκτελεστικών και ανεξάρτητων μελών του διοικητικού συμβουλίου και β) τον προσδιορισμό των ευθυνών και των αρμοδιοτήτων του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου και του διευθύνοντος συμβούλου.

Διοικητικό Συμβούλιο – άρθρο 3 Ν.3429/2005 8. Ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της δημόσιας επιχείρησης δεν μπορεί να έχει εκτελεστικές αρμοδιότητες. 10. Με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών, που συνιστάται με το άρθρο 10 του νόμου αυτού, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζεται η αποζημίωση των μελών του διοικητικού συμβουλίου της κάθε δημόσιας επιχείρησης, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου. Για την αποζημίωση του προέδρου, του διευθύνοντος συμβούλου και των εκτελεστικών μελών του διοικητικού συμβουλίου, ισχύει ο περιορισμός του άρθρου 14 του ν. 2703/1999 (ΦΕΚ 72 Α΄), όπως έχει ερμηνευθεί με το άρθρο 34 παρ. 4 του ν. 2768/1999 (ΦΕΚ 273 Α΄). Κατ` εξαίρεση, με την ίδια απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών μπορεί να καθορίζεται επιπλέον αποζημίωση για τον διευθύνοντα σύμβουλο, λόγω συμμετοχής του στις συνεδριάσεις του διοικητικού συμβουλίου, και πέραν του ορίου του προηγούμενου εδαφίου. Η αποζημίωση των μη εκτελεστικών μελών του Δ.Σ. δεν μπορεί να υπερβαίνει τα όρια της περίπτωσης γ΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 17 του ν. 3205/2003 (ΦΕΚ 297 Α΄), ανεξαρτήτως του αριθμού των συνεδριάσεων του διοικητικού συμβουλίου κάθε μήνα. Ο πρόεδρος, ο διευθύνων σύμβουλος και τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων των δημοσίων επιχειρήσεων δεν δικαιούνται καμία άλλη παροχή, απολαβή, αμοιβή ή προνόμιο.

Σύνθεση & μέλη ΔΣ Μέχρι 7 μέλη μαζί με Πρόεδρο και ΔιευθΣ Εκπρόσωπος εργαζομένων (αρχαιρεσίες) Εκπρόσωποι επαγγελματικών οργανώσεων και παραγωγικών τάξεων (υπεράριθμα μέλη) Μέλη ΔΣ ορίζονται και παύονται αζημίως με ΚΥΑ ΥπΟικ και εποπτεύοντος τη ΔΕ – διοικητικές πράξεις (διφυές) Απαγόρευση κατάληψης ανάλογης θέσης σε άλλη ΔΕ – μόνο για συνδεδεμένες και χωρίς πρόσθετη αμοιβή/ αποζημίωση Εκτελεστικά, μη εκτελεστικά και ανεξάρτητα μέλη ΔΣ / ανάλογη εφαρμογή διατάξεων Ν.3016/2002 – επίλυση του προβλήματος principal-agent

Αποζημιώσεις μελών ΔΣ Παρ. 10 ά. 3 Ν.3429/2005 – κατάργηση ΔΕΔΕΚΟ, αρμοδιότητα ΥπΟικ και εποπτεύοντος για ΚΥΑ Περιορισμός ά. 14 Ν.2703/1999 και 34 παρ. 4 Ν.2768/1999: Ανώτατο όριο αποδοχών «δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να υπερβαίνει το σύνολο των εκάστοτε αποδοχών του Προέδρου του Αρείου Πάγου, χωρίς οικογενειακή παροχή» Κατ’ εξαίρεση: με την ΚΥΑ επιπλέον αποζημίωση για ΔιευθΣ λόγω συμμετοχής σε συνεδριάσεις ΔΣ Μη εκτελεστικά μέλη: max αποζημίωση 400/300 Ευρώ ανά μήνα, εφόσον 4 τουλάχιστον συνεδριάσεις + ΚΥΑ

Αρμοδιότητες ΔΣ διαμορφώνει τη στρατηγική και την πολιτική ανάπτυξης της εταιρείας ασκεί τις αρμοδιότητες που προβλέπονται στο Ν.3429/2005 – πχ έκδοση ΕΚΛ και την κείμενη νομοθεσία – ά. 22 ΚΝ 2190/1920 – αποφασίζει για κάθε πράξη διοίκησης της εταιρείας, διαχείρισης της περιουσίας της, επιδίωξης του σκοπού και δικαστική και εξώδικη εκπροσώπηση ΕΚΛ (ά. 3 παρ. 7) Περιεχόμενο Νομική φύση: όχι κανονιστική φύση, αλλά εταιρική πράξη – βλ. κατωτέρω

Διευθύνων Σύμβουλος Άρθ. 3 παρ. "9. Ο διευθύνων σύμβουλος πρέπει να είναι τουλάχιστον πτυχιούχος Πανεπιστημιακού Ιδρύματος της ημεδαπής ή ισότιμου της αλλοδαπής και να έχει τουλάχιστον πενταετή εμπειρία σε θέση σημαντικής ευθύνης και απαιτήσεων στο δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα. Ο διευθύνων σύμβουλος δύναται να ασκεί παράλληλα και καθήκοντα Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου, χωρίς καμία πρόσθετη αμοιβή." Η παρ.9 αντικαταστάθηκε ως άνω με το άρθρο 33 Ν.3697/2008, ΦΕΚ Α 194/25.9.2008. Δεν προβλέπεται δημόσια προκήρυξη Γνώμη της αρμόδιας Επιτροπής Βουλής σύμφωνα με ΚανΒ

ΕΚΛ – άρθρο 4 παρ. 1 και 2 Ν.3429/2005 1. Όλες οι δημόσιες επιχειρήσεις έχουν την υποχρέωση να καταρτίσουν νέο Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας. Ο Εσωτερικός Κανονισμός λειτουργίας καταρτίζεται με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της δημόσιας επιχείρησης μέσα σε εννέα μήνες από τη θέση του νόμου αυτού σε ισχύ και δημοσιεύεται σε περίληψη στο Τεύχος Ανωνύμων Εταιρειών και Εταιρειών Περιορισμένης Ευθύνης της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. 2. Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας της κάθε δημόσιας επιχείρησης περιλαμβάνει τουλάχιστον: α) τη διάρθρωση των υπηρεσιών της εταιρείας, τα αντικείμενά τους, καθώς και τη σχέση των υπηρεσιών μεταξύ τους και με τη διοίκηση. Μεταξύ των υπηρεσιών της εταιρείας πρέπει υποχρεωτικά να προβλέπεται υπηρεσία εσωτερικού ελέγχου, β) τις διαδικασίες αξιολόγησης της απόδοσης των διευθυντικών στελεχών της εταιρείας. "γ) τον Κανονισμό Προσωπικού της εταιρείας, ο οποίος καταρτίζεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, χωρίς να απαιτείται έγκριση του με απόφαση Υπουργού." Η περ.γ` προστέθηκε με το άρθρο 33 Ν.3697/2008,ΦΕΚ Α 194/25.9.2008. Νομική φύση: Όχι κανονιστική πράξη Δ, αλλά εταιρική πράξη με απόφαση οργάνου διοίκησης εταιρείας που δημοσιεύεται για το αντιτάξιμο / διαφορετικό το θέμα ΕΚΛ με ΥΑ Δημοσίευση ΦΕΚ τ. ΠΡΑ.Δ.Ι.Τ. – μήπως καταργήθηκε; Ν.4250/2014 ά. 2

Εσωτερικός έλεγχος – ά. 4 Ν.3429/2005 Υπηρεσία εσωτερικού ελέγχου Καταγραφή αρμοδιοτήτων Διασφάλιση ανεξαρτησίας εσωτερικών ελεγκτών Επιτροπή ελέγχου (ά. 15 παρ. 2 Ν.3965/2011) – κυρίως οικονομικός / λογιστικός έλεγχος

Κρατική εποπτεία και έλεγχος Όργανα: πρώην ΔΕΔΕΚΟ, ήδη ΥπΟικ μέσω τμήματος ΔΕΚΟ και λοιπών φορέων της Δ/νσης Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης και Γ’ Τμήματος της Δ/νσης Κίνησης Κεφαλαίων, Εγγυήσεων, Δανείων και Αξιών ΓΛΚ, κατ’ αρμοδιότητα Πρώην ΕΓΔΕΚΟ- Διευθύνσεις ΥπΟικ , ΓενΓραμ ΥπΟικ Θέματα: ιδίως δημοσιονομική διαχείριση Εργαλείο ελέγχου: Επιχειρησιακό σχέδιο, εντός Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής, 4ετής ορίζοντας, έγκριση ΚΥΑ ΥπΟικ και εποπτεύοντος

Προϋπολογισμός ΔΕ – Οικονομικές καταστάσεις Ά. 3 Ν.4111/2013: υποχρέωση υποβολής ετήσιου προϋπολογισμού στη Δ/νση ΔΕΚΟ ΥπΟικ και περιορισμοί για τη δυνατότητα τροποποίησης Κατάργηση με Ν.4270/2014 Νέες διατάξεις Δημοσίου Λογιστικού και Δημοσιονομικής Διαχείρισης - ά. 148 Ν.4270/2014 Υποχρέωση υποβολής σχεδίου και προϋπολογισμού σε ΓΛΚ Στενή δημοσιονομική παρακολούθηση (μηνιαία και τριμηνιαία βάση) Σεβασμός Μεσοπρόθεσμου Υποχρέωση αποφυγής αποκλίσεων και λήψης κατάλληλων μέτρων! Διεθνή πρότυπα χρηματοοικονομικής πληροφόρησης Λογιστικός διαχωρισμός ΥΓΟΣ

Ανωνυμεσ εταιρειεσ κεφ. Β’ Ν.3429/2005 Ανωνυμεσ εταιρειεσ κεφ. Β’

Οργάνωση νομικού πλαισίου – ά. 16 Οργάνωση, λειτουργία, διοίκηση και κρατική εποπτεία Επί των ανωνύμων εταιρειών που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος κεφαλαίου εφαρμόζονται οι διατάξεις του κ.ν. 2190/1920, του ν. 3016/2002, όπως ισχύουν, και οι λοιπές διατάξεις οι εφαρμοζόμενες σε κάθε άλλη εισηγμένη σε οργανωμένη αγορά ανώνυμη εταιρεία. Η κρατική εποπτεία, όπου προβλέπεται, ασκείται επί της λειτουργίας και των δραστηριοτήτων των εταιρειών αυτών, όπως και επί κάθε άλλης ανώνυμης εταιρείας, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά σε ειδικές διατάξεις. Η διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 2 έχει και στην προκειμένη περίπτωση εφαρμογή.

Διατάξεις εκτός Ν.3429/2005 Βαρίδια και Προνομια

Περιγραφή προβλήματος Επιβολή περιορισμών - Παραδείγματα ΑΣΕΠ – προσλήψεις – Σ Δημόσιες συμβάσεις – Δίκαιο ΕΕ Όμως: ελεύθερος ανταγωνισμός; Βλ. για π.χ. διατάξεις Οδηγίας για εξαιρούμενους τομείς ΕΕ (2014/17) – δυνατότητα μη υπαγωγής εφόσον απευθείας εκτεθειμένη στον ανταγωνισμό επιχείρηση Χορήγηση προνομίων, όμως ανταγωνισμός; Είτε περιορισμός Είτε επέκταση και σε ιδιώτες ανταγωνιστές