Αποτελεσματικο μαθησιακο περιβαλλον Διδάσκουσα Φ. Αντωνίου ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Αποτελεσματικο μαθησιακο περιβαλλον
Στόχος της ενότητας Χρόνος στη Μάθηση Πρακτικές για αποτελεσματική διαχείριση της τάξης Στρατηγικές διαχείρισης ανάρμοστων συμπεριφορών Εφαρμοσμένη ανάλυση της συμπεριφοράς
Σημειώστε: Ποιες μέθοδοι διαχείρισης της τάξης εφαρμόστηκαν; Αν συνεχιστεί συμπεριφορά, σχεδιάστε μία σύσκεψη με τους γονείς, πώς θα υλοποιηθούν οι στόχοι;
Διαχείριση της τάξης Μέθοδοι που εφαρμόζονται για την οργάνωση των δραστηριοτήτων της τάξης και της διδασκαλίας Στόχοι: Αποτελεσματική χρήση του χρόνου Δημιουργία χαρούμενου και γόνιμου μαθησιακού περιβάλλοντος Ελαχιστοποίηση προβλημάτων συμπεριφοράς
Αποτελεσματική χρήση του χρόνου απασχόλησης Ενδιαφέρουσες θεματικές Διατήρηση της ροής (αποφυγή διακοπών ή καθυστερήσεων) Ομαλή συνέχεια θεματικών ενοτήτων Διαχείριση μεταβάσεων (σημεία αλλαγής μεταξύ των δραστηριοτήτων) Διατήρηση της ομαδικής συγκέντρωσης (ευθύνη ατομικών αποτελεσμάτων) Δημιουργία ομαδικής εγρήγορσης Ενημερότητα Επικάλυψη
Αποτελεσματική διαχείριση της τάξης Σχεδιασμός και προεργασία μαθήματος Ενασχόληση με ολόκληρη την τάξη στην αρχή των μαθημάτων Περισσότερος χρόνος για την παρουσίαση των κανόνων Εκπαίδευση σε συγκεκριμένες διαδικασίες Ευχάριστη ύλη Άμεση αντίδραση σε ανάρμοστη συμπεριφορά
Οι κανόνες της τάξης Ολιγάριθμοι Κατανοητοί και δίκαιοι Να εξηγούνται με σαφήνεια και να διδάσκονται με επιμέλεια.
Παρεμβάσεις διαχείρισης τάξης Ύπαρξη παρέμβασης: 980 διακοπές του μαθήματος Απουσία παρέμβασης: 1800 διακοπές του μαθήματος
Στρατηγικές διαχείρισης συνηθισμένων ανάρμοστων συμπεριφορών Στρατηγικές διαχείρισης συνηθισμένων ανάρμοστων συμπεριφορών Πρόληψη Μη λεκτικά σήματα Έπαινος της σωστής συμπεριφοράς Έπαινος άλλων μαθητών Λεκτικές υπομνήσεις Επανειλημμένες υπομνήσεις (χαλασμένος δίσκος) Επακόλουθα
Πρόληψη Ενδιαφέροντα και ζωντανά μαθήματα Σαφείς κανόνες και διαδικασίες της τάξης Απασχολημένοι μαθητές σε ουσιώδη έργα Εναλλαγή της ύλης Χρήση ποικιλίας υλικού και προσεγγίσεων Χιούμορ και ενθουσιασμός Ομαδοσυνεργατική μάθηση
Τι κάνει ο εκπαιδευτικός για την αποτροπή της απογοήτευσης από δύσκολη ύλη ή εκτενείς εργασίες: (α) εργασία χωρισμένη σε μικρότερα βήματα (β) καλύτερη προετοιμασία των μαθητών της κόπωσης: (α) σύντομα διαλείμματα, (β) εναλλαγή δραστηριοτήτων, (γ) δύσκολα μαθήματα τις πρωινές ώρες
Εφαρμοσμένη ανάλυση της συμπεριφοράς Αν μια συμπεριφορά συντηρείται στο χρόνο τότε συντηρείται από κάποιον ενισχυτή Προσοχή του ειδικού Προσοχή των συνομηλίκων Απαλλαγή από δυσάρεστες καταστάσεις ή δραστηριότητες
Εφαρμοσμένη ανάλυση της συμπεριφοράς Διαμόρφωση και υλοποίηση προγράμματος Αναγνώριση συμπεριφορών/στόχων ή των ενισχυτών Προσδιορισμός επιθυμητής συμπεριφοράς/στόχο Επιλογή ενισχυτή Παρατήρηση της συμπεριφοράς Μείωση της συχνότητας ενίσχυσης Τροποποίηση της συμπεριφοράς
Αναγνώριση συμπεριφορών Σηκώνεται συχνά από τη θέση του ή Καυγαδίζει Τιμωρία;
Αρχές για την χρήση τιμωρίας Χρήση με φειδώ Διευκρίνιση του λόγου χρήσης Παροχή εναλλακτικών τρόπων εξασφάλισης ενίσχυσης Ενίσχυση ασύμβατων συμπεριφορών Αποφόρτιση Στην αρχή και όχι στο τέλος της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς
Προγράμματα εφαρμοσμένης ανάλυσης συμπεριφοράς Στρατηγικές ενίσχυσης που εφαρμόζεται στο σπίτι Ημερήσιες κάρτες αναφοράς Προγράμματα ομαδικής επιβράβευσης
Πρόληψη σοβαρών προβλημάτων συμπεριφοράς Προγράμματα πρόληψης: ασφαλές προκοινωνικό περιβάλλον, παίξιμο προκοινωνικών ρόλων Αναγνώριση των αιτίων Επιβολή κανόνων και πρακτικών Ενίσχυση της συνεπής παρουσίας Αποφεύγοντας την ομαδοποίηση Εφαρμογή της παρέμβασης Συμμετοχή της οικογένειας Διαμεσολάβηση από συνομηλίκους
Μοντέλο QAIT Quality of instruction Appropriate levels of instruction Incentive Time
Όταν ο/η εκπαιδευτικός δημιουργεί πρόβλημα Άδικος Ασυνεπής στις αντιδράσεις Βαρετός Χωρίς ρουτίνα Δεν γνωρίζει το αντικείμενο Δεν ελέγχει το θυμικό του/της Δεν προσαρμόζει τις τεχνικές και τις στρατηγικές στην προσωπικότητά του