Δομικά χαρακτηριστικά του γνωστικού συστήματος

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Advertisements

Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Ειδικά θέματα διδακτικής των Οικονομικών Συνέχεια… Μεθοδολογικές προσεγγίσεις 4 η διάλεξη.
Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΕΠΑΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ Κοντές Ιωάννης ( ΑΕΜ :30650, γ εξάμηνο ) Τσιονάς Ιωάννης ( ΑΕΜ :30694, γ εξάμηνο )
Γνωστικά εργαλεία είναι: οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τ. Π. Ε
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Προβλήματα που διαπιστώθηκαν από την εφαρμογή των αρχών του συμπεριφορισμού Χριστίνα Σολομωνίδου Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Π.Θ.
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Κωδικοποίηση και επεξεργασία ποιοτικών δεδομένων
Ίδρυμα Ευγενίδη, Καφενείο της επιστήμης, Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνιών Παιδαγωγική αξιοποίηση Τ. Α. Μικρόπουλος.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
1 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ & ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Γιώργος Γιαγλής Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης & Τεχνολογίας.
. Εννοιολογικοί χάρτες.
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΓΝΩΣΕΩΝ, ΣΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ Σπύρος Κίντζιος.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ:
4.2 Βασικές κατηγορίες λογισμικού από πλευράς χαρακτηριστικών και από πλευράς δραστηριοτήτων με τη χρήση τους Ως εκπαιδευτικό λογισμικό ορίζεται το εξειδικευμένο.
ΞΑΝΘΟΥΛΗ ΜΑΡΙΑ ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΕΞΑΜΗΝΟ Α. Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΓΝΩΣΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΑΝΤΙΤΑΣΣΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΜΠΙΧΙΕΒΙΟΡΙΣΜΟ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΗΧΑΝΙΣΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ ΜΑΘΗΣΗΣ ΤΥΠΟΥ Ε-Α.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Γνωστικό μοντέλο με πολυμέσα Δέγγλερη Σοφία.
Ανακαλυπτική θεωρία μάθησης
Μοντέλα Συστημάτων Παρουσιάσεις των συστημάτων των οποίων οι απαιτήσεις αναλύονται.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Η/Υ
ΤΑ ΠΟΛΥΜΕΣΑ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗ ΜΑΘΗΣΗ. Οι υπολογιστές και τα εκπαιδευτικά λογισμικά στη διδακτική διαδικασία  Μοντέλο διδασκαλίας της ύλης  Μοντέλο σταδιακής.
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Η/Υ
 Τι είναι;  Γιατί η γνώση είναι καλύτερα να είναι οργανωμένη;  Ποια η οργάνωση στο μαθητή, στον εκπαιδευτικό, στα βιβλία;
Θεωρίες Μάθησης & Εκπαιδευτικό Λογισμικό
3 η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής, Αλεξανδρούπολη Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Τ. Α. Μικρόπουλος.
Ένα Παιχνίδι Ρόλων στο Δημοτικό για τη Διδασκαλία των Διαδικασιών σε Logo Θωμάς Σκυλογιάννης Καθηγητής Πληροφορικής.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
Μνήμη Στέλλα Βοσνιάδου Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ερεθίσματα από το περιβάλλον Αισθητηριακές καταγραφές Μνήμη εργασίας Μακρόχρονη μνήμη Οπτικές Ακουστικές Απτικές.
Γλώσσα και Σκέψη Εργασία Ψυχολογίας Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής Ιωάννου Γεωργία Φίλιππα Δήμητρα Χατωνίδη Γεωργία.
ΥΝ Ι: ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΓΝΩΣΗΣ 1 ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ (Τεχνητά Νευρωνικά Δίκτυα και Γενετικοί Αλγόριθμοι) ΣΠΥΡΟΣ ΛΥΚΟΘΑΝΑΣΗΣ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ.
Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Διδασκαλία (Roblyer) Ε. Αλεξοπούλου, Ε.Π.ΠΑΙ.Κ., Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. Ενσωμάτωση εργαλείων.
Χρήση της χαρτογράφησης εννοιών για την μείωση των λαθών στο μάθημα της Τεχνολογίας ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ» ΑΘΗΝΑ, 1-2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ,
ΜΑΘΗΜΑ:ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
Τμήμα Εκπαιδευτικών Ηλεκτρολογίας Ακαδημαϊκό έτος:
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Ενότητα 8: Ανάπτυξη Μνήμης
Παρουσίαση στο μάθημα «Διγλωσσία και εκπαίδευση»
επίλυση προβλημάτων Γ΄& Δ΄ δημοτικού
Εννοιολογική Ανάπτυξη Μέρος Β
Mεταβίβαση της μάθησης: Mεταβίβαση γνώσεων και στρατηγικών.
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 1. Βασικές έννοιες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
Η θεωρία της επεξεργασίας των πληροφοριών
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
ΠΑΝΤΕΙΟ Πανεπιστήμιο Τμήμα Ψυχολογίας Καθηγήτρια Σταυρούλα ΣΑΜΑΡΤΖΗ
Νατάσσα Κυριακοπούλου & Στέλλα Βοσνιάδου
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μέση παιδική ηλικία Γνωστική ανάπτυξη
Μεταμνήμη και Επιδόσεις Μνήμης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Δομικά χαρακτηριστικά του γνωστικού συστήματος Στέλλα Βοσνιάδου Πανεπιστήμιο Αθηνών

Θεωρία της επεξεργασίας πληροφοριών Η σκέψη ως μια διαδικασία επεξεργασίας πληροφοριών Ψυχομετρική προσέγγιση έναντι της προσέγγισης της επεξεργασίας πληροφοριών

Προσέγγιση επεξεργασίας πληροφοριών Βασίζεται στην γνωστική ανάλυση του έργου (λύση προβλήματος, κατανόηση κειμένου, επικοινωνία, κλπ.) σε επιμέρους νοητικές διεργασίες, δεξιότητες και γνώσεις Ο Τζον εχει ένα νικελ. Ο Πιτ εχει τρια σεντς περισσότερα από τον Τζον. Πόσα σεντς ΄έχει ο Πιτ; Αναπαράσταση του προβλήματος Λύση του προβλήματος

Νοητικές διαδικασίες Αναπαράσταση του προβλήματος Μετάφραση – Τ=5 Π=3+Τ Ολοκλήρωση – Π=5+3 Επίλυση του προβλήματος Άρχισε με 5 και μέτρησε αλλά 3 Ο Πιτ έχει 8 σεντς

Δομικά και διαδικαστικά χαρακτηριστικά του γνωστικού συστήματος Περιγραφή των δομικών χαρακτηριστικών (περιορισμών) της σκέψης – της αρχιτεκτονικής του γνωστικού συστήματος Περιγραφή των διαδικασιών της σκέψης

Δομικά Χαρακτηριστικά του γνωστικού συστήματος Προσοχή Η ικανότητα προσοχής μας είναι περιορισμένη και επιλεκτική (Cherry, 1953; Broadbent, 1958, Treisman, 1964)

Θεωρία της προσοχής των Norman and Borrow (1975) Η εκτέλεση γνωστικών έργων απαιτεί γνωστικές διαδικασίες – αν οι γνωστικές διαδικασίες υπερβαίνουν τις δυνατότητες του γνωστικού συστήματος θα υπάρξει δυσκολία στην οργάνωση και εκτέλεση των γνωστικών έργων. Οι δυνατότητες του γνωστικού συστήματος εξαρτώνται από το βαθμό της προηγούμενης μάθησης. Έργα που έχουν αυτοματοποιηθεί απαιτούν λιγότερες γνωστικές πήγες.

Αυτοματοποίηση Ο ρόλος της αυτοματοποίησης -αρχάριος οδηγός – έμπειρος οδηγός -αρχάριος στην ανάγνωση – έμπειρος αναγνώστης - παρομοίως όταν διαβάζουμε ή ακούμε μία διάλεξη Σχέση ανάμεσα στην προσοχή και την αυτοματοποίηση Αυτόματες διαδικασίες – λιγότερη προσοχή Διαφορές στην τάξη

Μνήμη Αισθητηριακή Μνήμη Μνήμη εργασίας, Μακρόχρονη μνήμη Περιορισμοί στη χωρητικότητα της μνήμης εργασίας (G. Miller, 7+-2) Ατομικες διάφορες στην μνήμη εργασίας (χαρακτηριστικά του μαθητή, μαθησιακές δραστηριότητες, είδος έργου) Τι μπορεί να επηρεάσει την μνήμη εργασίας; Ο ρόλος της επανάληψης – η πληροφορία πρέπει να επαναλαμβάνεται για να παραμείνει στη μνήμη εργασίας (Canonize and Flagella, 1967) Η σημασία της κωδικοποίησης που έχει νόημα (meaningful chunks – patterns) και ο ρόλος της προηγούμενης γνώσης

Ο ρόλος της κωδικοποίησης Κωδικοποίηση Διαφορές ανάμεσα σε αρχάριους και έμπειρους σκακιστές deCroot (1965), Chase & Simon (1973) Σχέση ανάμεσα στην κωδικοποίηση και στους περιορισμούς της μνήμης εργασίας Miller (1956) 7 +/- 2 ‘meaningful chunks’ Σημασία της οργανωμένης προϋπάρχουσας πληροφορίας (Perfetti & Lesgold, 1977 – numbers no difference, sentences yes between good and poor readers)

Πώς αποκτούμε οργανωμένες και αυτοματοποιημένες γνώσεις; Πρόσβαση και έκθεση στην πληροφορία Η σημασία της ενεργούς συμμετοχής του μαθητή στη μάθηση - εξάσκηση και επανάληψη οργάνωση και συστηματικοποίηση πληροφοριών (αναλογία βιβλιοθήκης) Chase & Simon (1973) – οι έμπειροι σκακιστές έχουν αποκτήσει μετά από χιλιάδες ώρες σκόπιμης μάθησης (10,00-50,00 ώρες) ένα πλούσιο ‘λεξιλόγιο’ σκακιστικών θέσεων – όπως ένας αναγνώστης έχει αποκτήσει ένα πλούσιο ρεπερτόριο αναγνωρίσιμων λέξεων

Δραστηριότητες για την αποτελεσματική οργάνωση πληροφοριών Επανάληψη πληροφορίας – Μνημονικές στρατηγικές Τυφλή επανάληψη Οργανωμένη, συστηματική επανάληψη με νόημα Επίπεδα επεξεργασίας της πληροφορίας (Graik & Watkins, 1973) Συνεχής και κατανεμημένη εξάσκηση (Baddely & Longman 1978)

Άλλες χρήσιμες έννοιες Επιδράσεις του αρχικού και του πρόσφατου Παρεμβάσεις στη μνήμη – Προδρομική παρέμβαση – όταν μία μαθημένη πληροφορία παρεμβαίνει στη μετέπειτα μάθηση Αναδρομική παρέμβαση – όταν η καινούργια μάθηση παρεμβαίνει στην ανάκληση πληροφοριών Η έννοια του γνωστικού φορτίου (cognitive load)

Θεωριες γνωστικού φορτίου (cognitive load)  John Sweller (1988) Η θεωρία του γνωστικού φορτίου υποστηρίζει ότι υπάρχουν περιορισμοί της μνήμης εργασίας που επηρεάζουν την δυνατότητα του μαθητή να επεξεργαστεί την πληροφορία που εισέρχεται στο γνωστικό σύστημα. (Intrinsic cognitive load, extraneous cognitive load, germane cognitive load)

Αναπαραστάσεις Εξωτερικές και εσωτερικές αναπαραστάσεις Εξωτερικές αναπαραστάσεις – γλωσσικές και εικονικές Εσωτερικές αναπαραστάσεις – προτασιακές και αναλογικές Η έννοια της κατανεμημένης αναπαράστασης

Διαφορές ανάμεσα σε προτασιακές αναπαραστάσεις και αναλογικές αναπαραστάσεις

Τεχνητά Νευρωνικά Δίκτυα Μοντέλα παράλληλης – κατανεμημένης επεξεργασίας Αναπαριστούν πληροφορίες χωρίς τη χρήση διακριτών συμβόλων Αποτελούνται από στοιχειώδεις μονάδες επεξεργασίας πληροφοριών πού μοιάζουν με νευρώνες (είναι βιολογικά εμπνευσμένα) Οι στοιχειώδεις μονάδες επιδρούν σε άλλες μονάδες τις οποίες διεγείρουν ή αναστέλλουν – δημιουργώντας τεχνητά νευρωνικά δίκτυα Σ΄ένα τεχνητό νευρωνικό δίκτυο, μία έννοια δεν είναι συνήθως μια συγκεκριμένη μονάδα, αλλά είναι κατανεμημένη στο δίκτυο και εκφράζεται από τον ειδικό τρόπο με τον οποίο ενεργοποιείται

Ένα πολυεπίπεδο συνδετικό δίκτυο με ένα επίπεδο ενοτήτων εισόδου, ένα επίπεδο ενοτήτων εσωτερικών αναπαραστάσεων ή κρυφών ενοτήτων και ένα επίπεδο ενοτήτων εξόδου. Τα δεδομένα που εισάγονται στο δίκτυο μπορούν να κωδικοποιηθούν, εάν υπάρχουν αρκετές κρυφές ενότητες, με τρόπο που είναι δυνατόν να παράγει τα δεδομένα που έχουν εισαχθεί σ’ αυτό. (Αναπαράχθηκε με την άδεια των David E. Rumelhart & James L. McClelland από το: Ανάλογη Ευρύτερη Επεξεργασία: Εξερευνήσεις στη μικροδομή της Γνωστικής Λειτουργίας, τ. Ι, έκδ. ΜΙΤ Press, 1986, Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης).

Θεωρίες για την αναπαράσταση και οργάνωση των γνώσεων Προτασιακές αναπαραστάσεις Σχήματα – Θεωρίες Αναλογικές (εικονικές) αναπαραστάσεις Νευρωνικά Δίκτυα