ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 472/2013 για την ενίσχυση της οικονομικής και δημοσιονομικής εποπτείας των κρατών μελών στη ζώνη του ευρώ τα οποία αντιμετωπίζουν ή απειλούνται με σοβαρές δυσκολίες αναφορικά με τη χρηματοοικονομική τους σταθερότητα
ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ -Έχοντας υπόψη την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής -Κατόπιν διαβίβασης του σχεδίου νομοθετικής πράξης στα εθνικά κοινοβούλια -Έχοντας υπόψη τη γνώμη της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας -Αποφασίζοντας σύμφωνα με τη συνήθη νομοθετική διαδικασία
18 ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΠΡΟΟΙΜΙΟ - Διαπίστωση σοβαρής βλάβης χρηματοοικονομικής σταθερότητας - Αναφορά στο άρθρο 9 ΣΛΕΕ -Ανάγκη ύπαρξης συνέπειας μεταξύ εποπτείας και χρηματοδοτικής συνδρομής στην € ζώνη - Ανάγκη δημιουργίας πλαισίου ενισχυμένης εποπτείας - Ενεργή συμμετοχή όλων των θεσμικών οργάνων στο σύστημα -Ανάγκη πάταξης φοροδιαφυγής και φορολογικής απάτης
ΠΕΔΙΟ ΟΡΙΣΜΟΥ - Άρθρο 1 Κράτη μέλη με νόμισμα το ευρώ τα οποία: α) αντιμετωπίζουν ή απειλούνται με σοβαρές δυσκολίες αναφορικά με τη χρηματοοικονομική τους σταθερότητα ή τη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών τους ή β) ζητούν ή λαμβάνουν χρηματοδοτική συνδρομή
ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΗ ΕΠΟΠΤΕΙΑ Διαδικασία Ένταξης- Άρθρο 2 - Η Επιτροπή μπορεί να θέσει κράτος μέλος σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας - Δυνατότητα κράτους μέλους να ακουστεί -Αναγκαστική ή ένταξη σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας κρατών μελών που λαμβάνουν χρηματοδοτική συνδρομή σε προληπτική βάση -Δημόσιος χαρακτήρας διαδικασίας
ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΗ ΕΠΟΠΤΕΙΑ Υποχρεώσεις Κράτους Μέλους- Άρθρο 3 - Λαμβάνει υπόψη συστάσεις - Στενή παρακολούθηση δημοσιονομικής κατάστασης (Κανονισμός 473/2013) - Κοινοποίηση στοιχείων στην ΕΚΤ και στην Επιτροπή (Κανονισμός 1176/2011) -Τακτικές αποστολές επιθεώρησης στο κράτος μέλος, προκειμένου να επαληθευθεί η πρόοδος που έχει επιτευχθεί (Αντικαθιστούν επιτόπιους ελέγχους Κανονισμού 1467/97) Aftermath - Υποβολή εκθέσεων σε περίπτωση χρηματοδοτικής συνδρομής για την ανακεφαλαιοποίηση χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων (Άρθρο 4)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ - ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΝΤΑΞΗ - Υποχρέωση κράτους μέλους να ενημερώσει τον πρόεδρο του Eurogroup, τον αρμόδιο Επίτροπο και τον Πρόεδρο της ΕΚΤ οι οποίοι συζητούν και εξετάζουν υφιστάμενες δυνατότητες -Αν υπάρχει πρόθεση αίτησης χρηματοδοτικής συνδρομής από ΕΜΧΣ πρέπει να ενημερωθεί και ο Πρόεδρος της ΟΔΕ - Ακολουθεί αξιολόγηση της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους από Επιτροπή, ΕΚΤ, Eurogroup , ΟΔΕ και ΔΝΤ (αν είναι δυνατόν)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ - ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ - To Άρθρο 7 περιγράφει αναλυτικά τη διαδικασία κατάρτισης του προγράμματος καθώς και των στοιχείων που λαμβάνονται υπόψη -Η Επιτροπή προτείνει στο Συμβούλιο της Ε.Ε. , το οποίο με ειδική πλειοψηφία εγκρίνει το πρόγραμμα - Άρθρο 8: «Όταν κράτος μέλος ετοιμάζει τα οικεία σχέδια προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής, καλεί τους κοινωνικούς εταίρους και τις ενδιαφερόμενες οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών να καταθέσουν τις απόψεις τους , ως συμβολή στην οικοδόμηση συναίνεσης για το περιεχόμενό του.»
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ - Εφαρμογή - H Επιτροπή διασφαλίζει τη συνοχή στη διαδικασία (συνεννόηση με ΕΚΤ, τριμηνιαία ενημέρωση ΟΔΕ, ενημέρωση Προέδρου , Αντιπροέδρου και αρμόδιας επιτροπής ΕΚ) - Το Συμβούλιο εγκρίνει τυχόν αλλαγές και αποφασίζει περί τυχόν μη συμμόρφωσης κράτους μέλους -Το οικείο κράτος μέλος λαμβάνει κάθε δυνατή βοήθεια αλλά υποχρεούται να συνεργάζεται στενά με την Επιτροπή και τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς -Καθιερώνεται ευρύ πλαίσιο διαλόγου
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ - Εξαίρεση κράτους μέλους από το Πεδίο Εφαρμογής άλλων διαδικασιών Όταν κράτος μέλος υπάγεται σε πρόγραμμα μακροοικονομικής προσαρμογής : - Απαλλάσσεται από υποχρέωση υποβολής προγράμματος σταθερότητας το οποίο ενσωματώνεται στο πρόγραμμα που εφαρμόζει και από τις υποχρεώσεις που συνάδουν με το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο (Κανονισμός 1466 / 97) - Απαλλάσσεται από τις υποχρεώσεις που προβλέπει ο Κανονισμός 1467 / 97 που ορίζει τα σχετικά με το υπερβολικό έλλειμμα, οι οποίες ενσωματώνονται στο εφαρμοζόμενο πρόγραμμα -Δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής των Κανονισμών 473/ 13 και στο αντίστοιχο του 1176/ 2011 (εκτός από το ότι οι δείκτες του πίνακα επιδόσεων ενσωματώνονται στην παρακολούθηση του εν λόγω προγράμματος)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ - Εποπτεία μετά το πρόγραμμα - Τα κράτη μέλη παραμένουν υπό εποπτεία μετά το πρόγραμμα εφόσον δεν έχει εξοφληθεί τουλάχιστον το 75 % της χρηματοδοτικής συνδρομής που έχει ληφθεί - Το Συμβούλιο, μετά από πρόταση της Επιτροπής, μπορεί να παρατείνει τη διάρκεια της άσκησης εποπτείας μετά το πρόγραμμα σε περίπτωση που εξακολουθεί να υπάρχει κίνδυνος για τη δημοσιονομική βιωσιμότητα του οικείου κράτους μέλους -Η Επιτροπή πραγματοποιεί, σε συνεννόηση με την ΕΚΤ, τακτικές αποστολές επιθεώρησης στο κράτος μέλος υπό εποπτεία -Το Συμβούλιο, μετά από πρόταση της Επιτροπής, μπορεί να συστήσει σε κράτος μέλος υπό εποπτεία μετά το πρόγραμμα να λάβει διορθωτικά μέτρα
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ - Το Συμβούλιο αποφασίζει με ειδική πλειοψηφία και χωρίς να λάβει υπόψη την ψήφο του οικείου κράτους μέλους - Ευρύ πλαίσιο διαλόγου -Διαρκής δυνατότητα ενημέρωσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου