Τουμπαλίδης Ιωάννης, 389 Υπ.καθηγητής : Καρανικόλας Νικόλαος Διπλωματική εργασία : Συλλογή και ανάλυση χωρικών δεδομένων των κοινωνικών μέσων δικτύωσης. Τουμπαλίδης Ιωάννης, 389 Υπ.καθηγητής : Καρανικόλας Νικόλαος
Σύγχρονοι ρυθμοί Παραγωγή τεράστιου όγκου δεδομένων. Τεχνολογικά ίχνη οικονομική, κοινωνική και πολιτική δραστηριότητα. Έγκαιρη και αποτελεσματική αντιμετώπιση προβλημάτων. Νέα προσέγγιση του αστικού χώρου: Σύντομου χρονικού ορίζοντα Σκεφτόμενοι πως οι πόλεις σχεδιάζονται με την αίσθηση των λεπτών και των ωρών.
Στόχος της Εργασίας Ανάπτυξη μεθόδου συλλογής και επεξεργασίας των χωρικών δεδομένων των κοινωνικών μέσων δικτύωσης. Διερεύνηση τρόπων ανάλυσης. Εξαγωγή χρήσιμων χωρικών συμπερασμάτων. Ενότητες: Κοινωνικά μέσα δικτύωσης Τρόπος συλλογής και επεξεργασίας Ανάλυση και εξαγωγή συμπερασμάτων
(δίοδοι γεφύρωσης ψηφιακού- πραγματικού χώρου) Social media Όπως αναφέρουν οι Boyd και Ellison (2007), ως ψηφιακό κοινωνικό δίκτυο προσδιορίζεται εκείνη η υπηρεσία όπου επιτρέπει στα άτομα. Να δημιουργούν μια δημόσια ή με περιορισμούς προβολή του χαρακτήρα τους εντός ενός προσδιορισμένου συστήματος. Να αρθρώνουν κατ’ επιλογή ένα δίκτυο από άλλους χρήστες με τους οποίους τους παρέχεται η δυνατότητα να επικοινωνούν. Points of interest (δίοδοι γεφύρωσης ψηφιακού- πραγματικού χώρου) Είναι καταχωρημένα από τους χρήστες ή από την υπηρεσία του κοινωνικού δικτύου . Περιέχουν χρήσιμες χωρικές πληροφορίες (γενικές – ειδικές )
Social media
Facebook Ο πιο επισκέψιμος ισότοπος του διαδικτύου μετά το google.com Χρήστης: Καρτέλα προφίλ (διαμόρφωση ψηφιακού περιεχομένου) Δίκτυο χρηστών ( λειτουργίες αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας ) Χωρική σκοπιά: Check ins (PoI) : διεύθυνση σημείων όπου οι χρήστες επισκέπτονται ή αλληλεπιδρούν . Αθροιστικός αριθμός επισκεπτών Χωρικές πληροφορίες σχετικά με την κατοικία των χρηστών.
Μέθοδος συλλογής και επεξεργασίας Περιβάλλον γεωπληροφοριακών συστημάτων (GIS). Συλλογή συντεταγμένων από την περιοχή μελέτης, οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν ως κέντρα αναζήτησης σημείων ενδιαφέροντος στην Υπηρεσία. Διαδικτυακή εφαρμογή (Application). Σύνδεση με την Υπηρεσία και αναζήτηση των σημείων ενδιαφέροντος. Εφαρμογές επεξεργασίας πινάκων και βάσεις δεδομένων (Spreadsheet Editor). Επεξεργασία και μορφοποίηση των δεδομένων. Οπτικά μέσα παρουσίασης γεωγραφικών δεδομένων (Visualization Tools & GIS). Οπτικοποίηση και ανάλυση των δεδομένων, με σκοπό την εξαγωγή χρήσιμων χωρικών πληροφοριών.
Μέθοδος συλλογής και επεξεργασίας
Ανάλυση Συσχέτιση των ψηφιακών δεδομένων συγκέντρωσης με οικονομικούς και δημογραφικούς δείκτες. Αποτύπωση της υφιστάμενης χωρικής κατάσταση μιας περιοχής. Παρακολούθηση της συγκέντρωσης του κόσμου, βάσει του χρονικού παράγοντα. Χωρικό επίπεδο: Νομών Παράδειγμα της Θεσσαλονίκης
Επίπεδο Νομών : Γενικά Συμπεράσματα Ποικίλη παρουσία χωρικών κατηγοριών στο ψηφιακό περιβάλλον. Αυξημένη χρήση της υπηρεσίας στους τομείς της ψυχαγωγίας & διασκέδασης. Πίνακας : Σύγκριση αριθμού σημείων ενδιαφέροντος και δημοσιεύσεων ανά κατηγορία (Πηγή Facebook , Ιδία επεξεργασία) Σημεία ενδιαφέροντος που συλλέχθηκαν : 73.328 Άθροισμα δημοσιεύσεων : 81.537.672
Συσχέτιση με οικονομικούς και δημογραφικούς δείκτες Κατά κεφαλήν ΑΕΠ: οριακά Ισχυρή συσχέτιση Αριθμό πληθυσμού: Ισχυρή συσχέτιση Αριθμό εργαζομένων: Ισχυρή συσχέτιση Τουριστικά καταλύματα: αδύνατη συσχέτιση Έκταση του κάθε νομού: αδύνατη συσχέτιση
Ψηφιακή σιωπή
Παράδειγμα Θεσσαλονίκης : Γενικά Συμπεράσματα Ποικίλη παρουσία χωρικών κατηγοριών στο ψηφιακό περιβάλλον. Αυξημένη χρήση της υπηρεσίας στους τομείς της ψυχαγωγίας & διασκέδασης. Μέθοδοι επεξεργασίας: Hot Spot Analysis Ανάλυση ανά ομαδοποιημένα Ο.Τ Χρονική Ανάλυση
Hot Spot Analysis
Ανάλυση ανά ζώνες
Χρονική Ανάλυση Χρονικό διάστημα : 4.30πμ μέχρι τις 23.30 με ερωτήματα ανά 1ώρα Πίνακας 3: Ωριαία μεταβολή των check in για την περιοχή του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης.
Συμπεράσματα Η σχέση του ψηφιακού και του φυσικού κόσμου τείνει ολοένα να ενδυναμώνεται. Εμπλουτισμός του αστικού σχεδιασμού. Συγκοινωνιακή τεχνική : φόρτους – βάρη μετακινήσεων συντομότερες, αποτελεσματικότερες διαδρομές Διαμόρφωση χρήσεων γης : μεταβλητές που επηρεάζουν την διαμόρφωση του χώρου Χωροθέτηση επιχειρήσεων Τουριστική ανάπτυξη : στοχευόμενη πληροφόρηση και επικοινωνία με τον τουρίστα Κοινωνική ανάλυση του χώρου: κοινωνικές ομάδες, σύγχρονα κοινωνικά κινήματα Διαχείριση κρίσεων και φυσικών καταστροφών: πρόληψη, ενημέρωση