9Ο Διεθνές Συνέδριο ΕΕΤΤ (Ιούνιος 2017) Καθ. Γεώργιος Ι. Δουκίδης Ανάπτυξη του Ηλεκτρονικού Εμπορίου στην Ελλάδα και η Παράδοση Προϊόντων Καθ. Γεώργιος Ι. Δουκίδης Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
ΩΡΙΜΟΤΗΤΑ- ΑΥΞΗΣΗ- ΠΟΛΥΚΑΝΑΛΙΚΟΤΗΤΑ 3 εκ. Έλληνες αγοράζουν Online προϊόντα/ υπηρεσίες συνολικής αξίας 4 δις € 5000 επιχειρήσεις με ψηφιακό κανάλι πώλησης 30% των Online αγορών από ξένα sites 10% αύξηση της αξίας Online αγορών (2016 vs 2015)
Τι αγοράζουν οι Έλληνες Online Καταναλωτές
+10% 84% 70% +9% 69% +7% 69% +6% 62% Ταξιδιωτικές υπηρεσίες Διαμονή σε καταλύματα 70% +9% Εξαρτήματα & περιφεριακός εξοπλισμός 69% +7% Εισιτηρια (εκδηλώσεις) 69% +6% Ένδυση/ Υπόδηση 62% 5% αύξηση της έντασης online αγορών χωρίς όμως σημαντικές αλλαγές στις δημοφιλείς κατηγορίες
Το 10% των online αγοραστών ξεκίνησε το 2016, 3/10 είναι πλέον μεθοδικοί/ώριμοι online αγοραστές, ενώ υπάρχει αύξηση των αγορών απο Ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα (70%)
Στο κυνήγι των προσφορών/τιμών με μικρό όμως % επαναλαμβανόμενων online αγορών (30% δεν επέστρεψε ξανα στο e-shop)
Σοβαρή Πολυκαναλική συμπεριφορά, Επίδραση των ψηφιακών μέσων στο 1/3 των συνολικών φυσικών αγορών και του show-roomingστο 1/6 των συνολικών Online αγορών
1/3 online καταναλωτές χρησιμοποιούν συχνά online συστήματα πιστότητας αλλά με επιφύλαξη/προβληματισμό.
Αξιοποίηση του κινητού σε Σημαντικές Συναλλαγές 1/4 το χρησιμοποιεί καθημερινά/συχνά για online banking 1/5 για αναζήτηση προσφορών 1/5 για χρήση mobile εφαρμογών των εταιριών (προμηθευτών ή λιανεμπόρων) 1/6 για αναζήτησή τιμών ενω βρίσκονται ήδη σε φυσικό κατάστημα.
E-delivery
Ικανοποίηση από τις βασικές υπηρεσίες Ικανοποίηση από τις βασικές υπηρεσίες 96% παραλαμβάνει ό,τι παρήγγειλε 80% παραλαμβάνει το προϊόν την ημερομηνία που ορίστηκε 85% παραλαμβάνει το προϊόν σε καλή συσκευασία
Προβληματισμοί για τις επιπλέον υπηρεσίες Προβληματισμοί για τις επιπλέον υπηρεσίες 26% η διαδικασία αποστολής είναι απλή 35% είναι εύκολη η παρακολούθηση της παραγγελίας 22% τα ηλεκτρονικά καταστήματα είναι εύκολο να ανταποκριθούν σε επείγουσες καταστάσεις
Λόγοι αγοράς από ενα Ηλεκτρονικό Κατάστημα 52% 37% 21% Weekly Shopping
Online Αγοραστικές συνήθειες 1 ημέρα νωρίτερα 16:00- 20:00 Average Basket Cost <40 € 19,5% 41€- 60€ 24,9% 61€- 80€ 23,9% 81€- 120€ 20% 121€- 150€ 8,3% >150€ 3,4%
Τρόποι παραλαβής προϊόντων 83% 15% 60% 10%
1 2 3 Κριτήρια Επιλογής τρόπου παραλαβής Κόστος μεταφοράς Χρόνος παραλαβής 3 Αποστάση σημείου παραλαβής από σημείο ευκολίας
Προτιμήσεις των On-line Καταναλωτών για Τρόπους Παραλαβής 1st 2nd 3rd 4th 5th 6th
Προκλήσεις από την πλευρά των επιχειρήσεων Μικρή πυκνότητα πληθυσμού Πολλά και μικρά σημεία παράδοσης Λάθασμένοι ταχυδρομικοί κωδικοί Δυσκολία στην ανάπτυξη τιμολογικακής πολιτικής με βάση την τοποθεσία Δυσκολία στην μείωση του κόστους- Κόστος μεταφοράς και κόστος αντικαταβολής (μελλοντική δωρεάν χρήση των POS) Συγκεκριμένη ώρα παράδοσης