KAINOTOMA ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ Στο πρόγραμμα της Ευέλικτης Ζώνης, απαιτείται η υιοθέτηση εκπαιδευτικών μεθόδων, όπως της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας, της βιωματικής μεθόδου, της διαθεματικής μεθόδου, της εκπόνησης σχεδίου εργασίας, οι οποίες θα κριθούν από τους εκπαιδευτικούς ως οι καταλληλότερες για την εφαρμογή Καινοτόμων Δράσεων. Τα Καινοτόμα Προγράμματα, στο πλαίσιο των οποίων υλοποιούνται οι Καινοτόμες Δράσεις, αποβλέπουν στην αναβάθμιση του πολιτιστικού και κοινωνικού ρόλου του σχολείου και στην ενίσχυση του σχολικού παιδαγωγικού περιβάλλοντος.
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ καινοτομία είναι η σκόπιμη συστηματική προσπάθεια αλλαγής των σχολείων μέσω νέων ιδεών και τεχνικών που αφορούν αλλαγές με στόχο τη βελτίωση συγκεκριμένων πλευρών της σχολικής πραγματικότητας».
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ Ένας τρόπος, για να ξεπεραστεί η μονομερής προσέγγιση κάθε γνωστικού αντικειμένου του σχολείου, είναι η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης, δηλαδή η πολυσυλλεκτική μελέτη διαφόρων γνωστικών αντικειμένων (μαθηματικά, ιστορία, καλλιτεχνικά).
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ Ιδιαίτερη σημασία έχουν οι τεχνικές διαλόγου, προκειμένου οι μαθητές να συνεργάζονται αρμονικά, να ανταλλάσσουν απόψεις και να επιτυγχάνεται μια παραγωγική διάδραση μεταξύ τους, ώστε να γεννηθούν σκέψεις, ιδέες, προβληματισμοί και συμπεράσματα. Ο ρόλος του δασκάλου είναι συντονιστικός σ’ αυτή τη διαδικασία και γίνεται ουσιαστικά ο «διευκολυντής» ( «facilitator», όπως ονομάζουν οι σύγχρονες προσεγγίσεις τον εκπαιδευτή).
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ Ωστόσο, η καινοτομία και η ένταξη της στο σχολικό περιβάλλον, συναντάει αρκετά εμπόδια στην πράξη. Ως ανασταλτικοί παράγοντες για την εφαρμογή καινοτομιών αναφέρονται το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα, η έλλειψη χρόνου και η ελλιπής κατάρτιση του εκπαιδευτικού σε θέματα καινοτομίας.