ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ – ΠΟΛΥΜΕΣΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ «Δημιουργία εκπαιδευτικού σεναρίου» Επιβλέπων καθηγητής: Γιαννούλας Άγγελος Σπουδαστές: Αγγέλης Νικόλαος Παπαπασχάλη Έλενα
Μάθημα: Φυτική παραγωγή Ενότητα: 2.2 Βασικές λειτουργίες του φυτού 2.2.1. Διαπνοή από τα στομάτια 2.2.2. Διαπνοή απο την εφυμενίδα Τάξη: Β ΕΠΑΛ Απαιτούμενος διδακτικός χρόνος: 3 ώρες
ΓΕΝΙΚΟΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Το συγκεκριμένο σενάριο έχει ως σκοπό να προσφέρει στην επίτευξη των επόμενων γενικών διδακτικών στόχων: Να αποκτήσουν οι μαθητές έναν επιστημονικό τρόπο σκέψης Να κατανοούν την έννοια της διαπνοής Να εξηγούν τον τρόπο της λειτουργίας της Να ερμηνεύουν τη χρησιμότητά της στην καθημερινή ζωή Να αξιολογήσουν, να κριθούν αλλά και να αυτοαξιολογηθούν
ΕΙΔΙΚΟΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Ως προς το γνωστικό αντικείμενο οι μαθητές θα πρέπει: Να διακρίνουν την έννοια της διαπνοής Να αναγνωρίζουν Τους τρόπους (μηχανισμούς) διαπνοής Τα μέρη του φυτού που αυτή συντελείται Τις ανατομικές κατασκευές που την υποβοηθούν (στομάτια, εφυμενίδα) Τους παράγοντες που την επηρεάζουν Να αναγνωρίζουν τη σπουδαιότητα και την αναγκαιότητα της διαπνοής Για τα φυτά Για την ανθρωπότητα
...ΕΙΔΙΚΟΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία οι μαθητές θα πρέπει: Να μάθουν να επιχειρηματολογούν, να αναλύουν και να συνθέτουν Να καλλιεργήσουν αξίες όπως η αλληλεγγύη, η συλλογικότητα και ο σεβασμός Να αναπτύξουν την παρατήρηση, την επιστημονική τους έκφραση και ερμηνεία Να ανακαλύψουν κοινά ή όχι σημεία και ενδιαφέροντα με τους συμμαθητές τους, μέσω της εργασίας σε ομάδες Να καλλιεργήσουν ικανότητες συζήτησης και επικοινωνίας Να αναπτύξουν ικανότητες αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης
...ΕΙΔΙΚΟΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Ως προς τη χρήση ΤΠΕ επιδιώκεται για τους μαθητές : Να καλλιεργήσουν δεξιότητες χρήσης λογισμικών Να διαχειρίζονται σωστά την πληροφορία Να αναγνωρίζουν τον βοηθητικό ρόλο των ΤΠΕ Να μεγιστοποιηθεί το ενδιαφέρον τους για την χρήση των ΤΠΕ
ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Λογισμικό γενικής χρήσης (Microsoft Office) Η/Υ με σύνδεση στο διαδίκτυο, προβολέας παρουσιάσεων Λογισμικό μέτρησης μεγεθών και αποστάσεων ImageJ Μικροσκόπιο, στερεοσκόπιο και φωτογραφική μηχανή Εργαλεία εργαστηρίου (καλυπτρίδες, αντικειμενοφόρες πλάκες, ξυραφάκια, φιαλίδια νερού, σελοφάν , σπάγκος, φυτά, φύλλα φυτών κ.α.) Μικρά φορητά αποθηκευτικά μέσα (flash drives) για την αποθήκευση φωτογραφιών και ανταλλαγή των εργασιών
ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ImageJ
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ – ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ Εξοικείωση του εκπαιδευτικού με το λογισμικό ImageJ Εγκατάσταση του λογισμικού στους Η/Υ Επίδειξη της χρήσης του λογισμικού Εξοικείωση του εκπαιδευτικού και των μαθητών με το περιβάλλον του εργαστηρίου (μικροσκόπιο, στερεοσκοπιο, τομές σε φύλλα, χρήση οργάνων κ.α.) Ολοκληρωμένη διδασκαλία των ενοτήτων των βιβλίων Προυπάρχουσα γνώση απο τους μαθητές για βασικές έννοιες που αφορούν τα φυτά
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των 4 ατόμων. Κάθε ομάδα καθορίζει και έναν εκπρόσωπό της. Καθόλη τη διάρκεια της εργασίας τα βιβλία και οι σημειώσεις τους επιτρέπονται. 1η φάση (1 Διδακτική ώρα): Εργαστήριο. Δίνεται στους μαθητές το 1ο φύλλο εργασίας στο οποίο παρατίθεται η ακόλουθη ηλεκτρονική διεύθυνση. https://www.youtube.com/watch?v=B_9BWKJgTiQ Τα παιδιά θα συνδεθούν με τους υπολογιστές του εργαστηρίου στο διαδίκτυο και θα παρακολουθήσουν βίντεο για τη διαπνοή των φυτών.
Στη συνέχεια ζητείται από τους μαθητές μέσω καταιγισμού ιδεών να περιγράψουν την λειτουργία της διαπνοής και τα μέρη του φυτού που διενεργείται με βάση τις πληροφορίες που λάβανε από το βίντεο. 2ο φύλλο εργασίας: Δίνεται σε κάθε ομάδα από ένα φυτό σε γλάστρα, σελοφάν και σπάγκος. Ακολουθούν οι οδηγίες του πειράματος. Μετά την διενέργεια της πειραματικής διαδικασίας στο φύλλο εργασίας ζητείται να περιγράφουν τα αποτελέσματα του πειράματος .
Ο εκπρόσωπος της κάθε ομάδας παρουσιάζει τα αποτελέσματα των δύο εργασιών στην ολομέλεια της τάξης. Μετά την παρουσίαση ακολουθεί συζήτηση επί των αποτελεσμάτων και σύντομη παρουσίαση της ύλης απο τον εκπαιδευτικό. 2η φάση (1 Διδακτική ώρα): Εργαστήριο . Δίνετε σε κάθε ομάδα φύλλα και εργαστηριακός εξοπλισμός (καλυπτρίδες, αντικειμενοφόροι, ξυραφάκια, φιαλίδια νερού). Κάθε ομάδα έχει το δικό της στερεοσκόπιο, μικροσκόπιο και φωτογραφική μηχανή.
Οι μαθητές παρατηρούν τα φύλλα (αριθμός φύλλων τουλάχιστον 5) στο στερεοσκόπιο και εντοπίζουν τα στομάτια. Βγάζουν φωτογραφίες των απεικονίσεων του στερεοσκοπίου και τις αποθηκεύσουν σε flash drive. Έπειτα σε κάθε φύλλο μελέτης από τα παραπάνω διενεργούν εγκάρσια τομή, η οποία τοποθετείται στην αντικειμενοφόρο και καλύπτεται από πάνω με την καλυπτρίδα. Τα παραπάνω δείγματα οι μαθητές τα βλέπουν στο μικροσκόπιο. Οι μαθητές φωτογραφίζουν τις τομές και τις αποθηκεύουν σε flash drive.
Σχεδιάζουν την εικόνα μίας τομής και τους ζητείται με βάσει την αποκτηθείσα γνώση να αντιστοιχίσουν τα στοιχεία που γνωρίζουν στην εικόνα που βλέπουν. Ο εκπρόσωπος της κάθε ομάδας παρουσιάζει τα αποτελέσματα της εργασίας στην ολομέλεια της τάξης. Μετά την παρουσίαση ακολουθεί συζήτηση επί των αποτελεσμάτων.
3η φάση (1 Διδακτική ώρα): Εργαστήριο. Οι μαθητές στο εργαστήριο και με τη χρήση του προγράμματος ImageJ στον υπολογιστή, χρησιμοποιώντας τις εικόνες που είχαν αποθηκεύσει από τις απεικονίσεις του μικροσκοπίου και στερεοσκοπίου αντιστοίχως, μετράνε την επιφάνεια των στοματίων του φύλλου και την συνολική του επιφάνεια.
Ζητείται από την κάθε ομάδα να δημιουργήσουν ένα φύλλο excel στον υπολογιστή της κάθε ομάδας όπως παρατίθεται παρακάτω και να συμπληρώσουν τα δεδομένα για πέντε δείγματα φύλλων.
Το αρχείο excel της κάθε ομάδας αποθηκεύεται στον υπολογιστή της, μαζί με τα δείγματα εικόνων και τα αποτελέσματα της μέτρησης των δειγμάτων του ImageJ αποτελώντας το portfolio εργασιών της κάθε ομάδας. Καθ’ όλη τη διάρκεια και των τριών φάσεων ο εκπαιδευτικός παραμένει κοντά στους μαθητές για οποιαδήποτε απορία ή συμβουλή σχετικά με τις μετρήσεις στο ΙmageJ και τη δημιουργία του αρχείου Εxcel καθώς και τη σωστή χρήση των εργαλείων του εργαστηρίου (στερεοσκόπιο, μικροσκόπιο κ.τ.λ.)
Οι τελικές εργασίες των ομάδων μπορούν: Να προσαρτηθούν στο χαρτοφυλάκιο επιδόσεων και δραστηριοτήτων του μαθητή (portfolio) Να αναρτηθούν στον ιστοχώρο του σχολείου.
Οι μαθητές αξιολογούνται σύμφωνα με: Τη συμμετοχική τους δραστηριότητα Τη συμβολή τους στην ολοκλήρωση των εργασιών Το τελικό προϊόν που παρέδωσαν
Ευχαριστούμε πολύ για την προσοχή σας