Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αντιλήψεις καθηγητών Πληροφορικής σχετικά με τη φύση του αντικειμένου και τον τρόπο εισαγωγής του στην εκπαίδευση Γιάννης Δοξαστάκης Δημήτρης Δημάκης.
Advertisements

Ο Σχολικός σας Σύμβουλος
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ & ΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ (ΤΠΕ) ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Λάμπρος Πόλκας.
Διδακτική της Πληροφορικής Εισαγωγή στις βασικές έννοιες
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σπουδάζοντας Χημεία στο Α.Π.Θ. Ευαγγελία Α. Βαρέλλα
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
ΠΟΛΥΜΕΣΑ Τα Πολυμέσα (Multimedia) είναι ο κλάδος της πληροφορικής τεχνολογίας που ασχολείται με τον συνδυασμό ψηφιακών δεδομένων πολλαπλών μορφών, δηλ.
ΠΟΛΥΜΕΣΑ  Τα Πολυμέσα είναι ο κλάδος της πληροφορικής τεχνολογίας που ασχολείται με τον συνδυασμό ψηφιακών δεδομένων πολλαπλών μορφών, δηλ. κειμένου,
Δεδομένα, Πληροφορίες και Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης (β)
Ανάδειξη της σχέσης Κοινωνίας, Τεχνολογίας και Φυσικών Επιστημών.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Ο τομέας της Πληροφορικής
Η Πληροφορική και ο Πληροφορικός στο Δημοτικό Σχολείο του αύριο
Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία Ιστορικό Ιδρυσης Το Μάρτη του 1918, μία ομάδα μαθηματικών αποφάσισε να δημιουργήσει την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, με.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
…Πληθώρα στοιχείων οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η γεωγραφική εκπαίδευση στη χώρα μας δεν αντιστοιχεί στο επίπεδο που της αρμόζει ούτε με βάση την εθνική προσφορά.
 Αντί για τον όρο Πληροφορική χρησιμοποιείται πλέον ο όρος Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών: ΤΠΕ (ICT: Information and Communications.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Διδασκαλία των Θρησκευτικών με Νέες Τεχνολογίες
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΨΗΦΙΑΚΑ ΜΕΣΑ.
1. Ποιοτική Αναβάθμιση της Εκπαίδευσης στην Κύπρο
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
26 Ιουνίου 2007 Το φθηνό μαθητικό laptop: Η περίπτωση του OLPC, τεχνολογικές και παιδαγωγικές προκλήσεις Χρήστος Μπούρας Αναπληρωτής Καθηγητής Πανεπιστημίου.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
«ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ»
Διδακτική Πληροφορικής
Διδακτική Πληροφορικής Ενότητα 3: Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση. Διδάσκων: Γεώργιος Σούλτης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Τεχνολογικής.
ΠΑΚΕ Δυτικής Ελλάδας – Πελοποννήσου Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης & της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
Δικαιούχος φορέας Συμπράττοντες φορείς ● Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στις αρχές παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ, καθώς και στην απόκτηση.
Προγραμματισμός και οργάνωση διδακτέας ύλης, εκπόνηση σχεδίου μαθήματος 1.
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι Μάθημα 1 ο Διδάσκει : Βασίλης Τσελφές.
Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ schools.gr/content/index.php?lesson_id=1 &ep=67 schools.gr/content/index.php?lesson_id=1.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Ε. Αλεξοπούλου, Ε.Π.ΠΑΙ.Κ., Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. Εκπαιδευτική Τεχνολογία, Πολυμέσα.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Παραδείγματα Διδάσκουσα: Ζαχαρούλα Σμυρναίου,
Διδακτική της Πληροφορικής
Διδακτικός Μετασχηματισμός
Διδακτική της Πληροφορικής Εισαγωγή στις βασικές έννοιες
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΘΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
Παναγιώτης Σαραντόπουλος Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών
ΦΥΛΛΟ.
ΗΜΕΡΙΔΑ 49ης Περιφέρειας Δ. Ε
Προγραμματισμός & Διδασκαλία
κοινωνικές πρακτικές αναφοράς
Καθηκοντα και αρμοδιοτητεσ των Σχολικων συμβουλων
Οργάνωση, Διοίκηση και Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Θεωρίες γύρω από το Αναλυτικό Πρόγραμμα
Εκπαιδευτικός & ΑΠ Χειμερινό εξάμηνο
ΠΑΚΕ Δυτικής Ελλάδας – Πελοποννήσου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία Διδάσκουσα: Ζαχαρούλα Σμυρναίου, smyrna@uop.gr, zacharoulasmyrnaiou@yahoo.gr Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών, Σχολή Θετικών Επιστημών & Τεχνολογίας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

Διδακτικός μετασχηματισμός των εννοιών (1) Οι επιστημονικές γνώσεις σπάνια διδάσκονται αυτές καθαυτές στις διάφορες σχολικές βαθμίδες. Το γεγονός αυτό είναι μάλιστα πιο σαφές στις χαμηλότερες εκπαιδευτικές βαθμίδες. Ο διδακτικός μετασχηματισμός (didactic transposition) — ή διδακτική μετάθεση — χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στα πλαίσια της Διδακτικής των Μαθηματικών από τον Yves Chevalard (Chevalard, 1985) για να καταδειχθεί αυτή τη διαδικασία (η έννοια του διδακτικού μετασχηματισμού είχε ήδη δημιουργηθεί από τον κοινωνιολόγο Michel Verret το 1975). Διδακτική της Πληροφορικής

Διδακτικός μετασχηματισμός των εννοιών (2) Με την έννοια του διδακτικού μετασχηματισμού οριοθετούνται οι γενικοί μηχανισμοί που επιτρέπουν το πέρασμα από ένα «αντικείμενο επιστημονικής γνώσης» σε ένα «αντικείμενο διδασκαλίας». Ξεκινώντας από τη διάκριση ανάμεσα στην «επιστημονική γνώση» (όπως αυτή παράγεται από την επιστημονική κοινότητα) και στη «διδαχθείσα γνώση» (όπως αυτή μπορεί να παρατηρηθεί στην καθημερινή σχολική πρακτική), Η Διδακτική μελετά πως γίνεται ο μετασχηματισμός των επιστημονικών εννοιών ώστε να καταστούν αντικείμενο διδασκαλίας. Διδακτική της Πληροφορικής

Διδακτικός μετασχηματισμός των εννοιών (3) Ωστόσο, ο διδακτικός μετασχηματισμός δεν περιγράφει μόνο τη μετατροπή μιας επιστημονικής γνώσης σε διδακτική γνώση. Αντιθέτως. διαπνέει όλο το φάσμα της διδακτικής πράξης και είναι σε στενή σχέση με τον τόπο, το κοινό, και τους διδακτικούς στόχους που τίθενται. Συνεπώς, επηρεάζει ουσιαστικά το πρόγραμμα σπουδών, τα αναλυτικά προγράμματα, και τη διδακτική πρακτική. Διδακτική της Πληροφορικής

Πλαίσιο ανάδυσης του διδακτικού μετασχηματισμού Ο διδακτικός μετασχηματισμός αφορά καταρχήν μια σειρά από μετασχηματισμούς (Σχήμα) στους οποίους συμμετέχουν τόσο οι δημιουργοί αναλυτικών προγραμμάτων, όσο και οι συγγραφείς σχολικών βιβλίων, οι σχολικοί σύμβουλοι, κ.λπ.). Διδακτική της Πληροφορικής

Διδακτική της Πληροφορικής

Η έννοια των «κοινωνικών πρακτικών αναφοράς» (1) Στην Πληροφορική (όπως και στην Τεχνολογία) ειδικότερα δεν αρκεί ο διδακτικός μετασχηματισμός ώστε να εξηγηθεί το πέρασμα από την επιστημονική γνώση στη διδαχθείσα γνώση. Οι έννοιες της Πληροφορικής (αλλά και της Τεχνολογίας γενικότερα) δεν ακολουθούν απλά μια διαδικασία διδακτικού μετασχηματισμού όπως περιγράφηκε στην προηγούμενη ενότητα. Η σχολική γνώση στην Πληροφορική δεν προέρχεται μόνο από την επιστημονική γνώση όπως αυτή παράγεται στα πανεπιστήμια, αλλά επηρεάζεται και από άλλους παράγοντες, που έχουν κοινωνική προέλευση. Για το λόγο αυτό είναι αναγκαία η μελέτη των κοινωνικών πρακτικών αναφοράς που διαθέτουν οι μαθητές όταν έρχονται στο μάθημα της Πληροφορικής. Διδακτική της Πληροφορικής

Η έννοια των «κοινωνικών πρακτικών αναφοράς» (2) Η έννοια των «κοινωνικών πρακτικών αναφοράς» (ή κοινωνικοτεχνικών) προτάθηκε από τον J.-L. Martinand στα πλαίσια της διδακτικής των επιστημών παράλληλα — και ως συμπλήρωμα — με την ανάπτυξη του όρου του διδακτικού μετασχηματισμού, για να αναδείξει την πολλαπλότητα των δυνατών πηγών που εμπνέουν και θεμελιώνουν την εγκυρότητα μιας σχολικής γνώσης (Martinand, 1992). Διδακτική της Πληροφορικής

Η έννοια των «κοινωνικών πρακτικών αναφοράς» (3) Μια κοινωνική πρακτική αναφοράς ανατρέχει σε τρεις πτυχές: α) συνίσταται από δραστηριότητες μετατροπής ενός ανθρώπινου ή φυσικού δεδομένου — είναι, δηλαδή, μια «πρακτική» β) αφορά το σύνολο ενός κοινωνικού τομέα και όχι ατομικούς ρόλους — έχει κατά κύριο λόγο κοινωνική προέλευση, και γ) η σχέση με τις διδακτικές δραστηριότητες δεν είναι ταυτόσημη, αλλά υπάρχει μόνο με όρους σύγκρισης — χρησιμοποιείται δηλαδή ως «αναφορά» κατά την εξέλιξη μιας διδακτικής δραστηριότητας. Διδακτική της Πληροφορικής

Η έννοια των «κοινωνικών πρακτικών αναφοράς» (3) Μια κοινωνική πρακτική αναφοράς ανατρέχει σε τρεις πτυχές: α) συνίσταται από δραστηριότητες μετατροπής ενός ανθρώπινου ή φυσικού δεδομένου — είναι, δηλαδή, μια «πρακτική» β) αφορά το σύνολο ενός κοινωνικού τομέα και όχι ατομικούς ρόλους — έχει κατά κύριο λόγο κοινωνική προέλευση, και γ) η σχέση με τις διδακτικές δραστηριότητες δεν είναι ταυτόσημη, αλλά υπάρχει μόνο με όρους σύγκρισης — χρησιμοποιείται δηλαδή ως «αναφορά» κατά την εξέλιξη μιας διδακτικής δραστηριότητας. Διδακτική της Πληροφορικής

Η έννοια των «κοινωνικών πρακτικών αναφοράς» (3) Στο πλαίσιο αυτό, η Διδακτική ασχολείται με τη μελέτη του τρόπου με τον οποίο οι δραστηριότητες παραγωγής, οι μηχανικές, ακόμα και οι οικιακές δραστηριότητες μπορούν να παίξουν ρόλο αναφοράς για τις διάφορες επιστημονικές σχολικές δραστηριότητες. Παίζουν ιδιαίτερο ρόλο στο χώρο της Πληροφορικής και των σύγχρονων τεχνολογιών γενικότερα, κυρίως όταν πρόκειται για αρχική κατάρτιση ή για μαθήματα αλφαβητισμού στην Πληροφορική. Το γεγονός αυτό εξηγείται και από την ευρεία διάδοση που έχουν σήμερα οι τεχνολογίες της Πληροφορικής στο περιβάλλον των μαθητών, οι οποίοι έρχονται πλέον στο σχολείο φέροντας αρκετές «γνώσεις» (χρήση ηλεκτρονικών παιγνιδιών -video games) Πληροφορικής οικοδομημένες στο εξωσχολικό περιβάλλον Διδακτική της Πληροφορικής

Διδακτική της Πληροφορικής Η σχέση κοινωνικοτεχνικών πρακτικών αναφοράς και διδακτικού μετασχηματισμού Ο διδακτικός μετασχηματισμός σχετίζεται άμεσα με τις κοινωνικοτεχνικές πρακτικές αναφοράς. Οι διδακτέες γνώσεις προέρχονται σε μεγάλο βαθμό από την αποπλαισίωση (decontextualisation) και αναπλαισίωση (recontextualisation) της επιστημονικής γνώσης μέσω μιας διαδικασίας διδακτικού μετασχηματισμού. Πολλές σχολικές πρακτικές προκύπτουν από κοινωνικές πρακτικές που καταρχήν επιβάλλονται και στη συνέχεια αναζητείται για αυτές το θεσμικό εκπαιδευτικό πλαίσιο για να ενταχθούν. Πολλοί είναι οι μαθητές που αποκτούν γνώσεις στην Πληροφορική εκτός σχολείου, ενώ σε μεγάλο βαθμό, η ένταξη της Πληροφορικής στο σχολείο υιοθετείται από τις κοινωνικές πιέσεις και την αυξανόμενη πληροφοριοποίηση της κοινωνίας. Διδακτική της Πληροφορικής

Παραδείγματα κοινωνικοτεχνικών πρακτικών αναφοράς στην Πληροφορική Η χρήση γραφομηχανής για συγγραφή κειμένων και η χρήση υπολογιστή για επεξεργασία κειμένων. Το πέρασμα από τη χρήση γραφομηχανής στη χρήση υπολογιστή δημιουργεί σύγχυση στους χρήστες που έχουν πρότερη εμπειρία με γραφομηχανή Ένα άλλο παράδειγμα κοινωνικών πρακτικών αναφοράς στο χώρο της Πληροφορικής αποτελούν τα ηλεκτρονικά παιγνίδια και η εξοικείωση που προσφέρουν με το πληροφορικό σύστημα. Τα τελευταία χρόνια έχει αναδυθεί ένας ολόκληρος τομέας παραγωγής πολυμέσων με ταυτόχρονο στόχο την ψυχαγωγία και την εκπαίδευση (έχει μάλιστα δημιουργηθεί και ο νεολογισμός edutainment, από τις λέξεις education και entertainment). Διδακτική της Πληροφορικής