Ιστορία της Εκπαίδευσης Ο Αλέξανδρος Δελμούζος και ο δημοτικισμός στην εκπαίδευση.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Achilles Tatius Leucippé et Clitophon Dominique Augé.
Advertisements

Εισαγωγη στην εκκλησιαστικη ιστορια – 2ο κεφαλαιο
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου «Ένα στοργικός ηγέτης»
Κλίση ουσιαστικών Α΄ κλίσης.
Η Κέρκυρα.
1η ΕΝΟΤΗΤΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ Γ΄ΚΛΙΣΗΣ.
Αλίκη Αποστολάκη. Ω, Μούσα των δασόπυκνων βουνών! Στα ματόκλαδά σου πάνω οι κερασιές δένουν τον πρώιμο εύχημο καρπό για το φιλί των εραστών. Αφήνοντας.
Δ Η Μ Η Τ Ρ Η Σ Ε Υ Σ Τ Α Θ Ι Α Δ Η Σ Τ Α Ξ Η : ΑΤ’1
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ  Αποτελεί ένα από τα τέσσερα τμήματα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής.  Υπήρξε το πολυπληθέστερο.
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
Εκκλησία Η λέξη Εκκλησία έχει συνεχή χρήση στην ελληνική γλώσσα από τηνελληνική γλώσσα αρχαιότητα. Ετυμολογείται απο το ρήμα εκ-καλώ, με χρήση του θέματος.
Ιωάννης Χρυσόστομος Επίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως Οικουμενικός διδάσκαλος Άγιος της Εκκλησίας Ικανός ρήτορας, γι’ αυτό Χρυσόστομος Προσπάθησε να καταπολεμήσει.
Κατάγομαι από ένα ορεινό χωριό του Ζαγορίου. Έζησα στον τόπο καταγωγής μου μέχρι την ηλικία των 9 ετών και, στη συνέχεια, εγκαταστάθηκα με την οικογένειά.
Αναφορικές προτάσεις Οι αναφορικές προτάσεις αναφέρονται σε όρο άλλης πρότασης που υπάρχει ή εννοείται.
Ἡ μερίδα Συνοδικ ῆ ς Ἐ πιτροπ ῆ ς Θείας Λατρείας καί Ποιμαντικο ῦ Ἔ ργου «Τό πνε ῦ μα ὅ που θέλει πνε ῖ » ( Ἰ ωάννου 3,8) Ὀ ρθόδοξη πνευματική ζωή - Σύγχρονοι.
Υποθετικοί λόγοι.
Παλαιά και Καινή Διαθήκη Ισαβέλλα Παπαδοπούλου Ά3.
Επανάληψη για το διαγώνισμα του β΄ τρίμηνου
Η ανάγνωση, το βιβλίο και ο κόσμος μας. Από το μαθητή στον αναγνώστη
3. Πλάγιες ερωτήσεις Ορισμός: ονομάζονται έτσι, διότι μεταφέρονται εμμέσως (πλαγίως) από ένα πρόσωπο σε άλλο.
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Α Ρ Χ ΑΙ Ο Κ ΕΙ Μ Ε Ν Ο Τ Ο Υ Σ Ο Λ Ω Ν Α Ε ἰ μέλλουσιν ἡ μ ῖ ν ἐ νθένδε ε ἴ τε ἀ ποδιδράσκειν, ε ἴ θ’ ὅ πως δε ῖ ὀ νομάσαι το ῦ το, ἐ λθόντες ο ἱ νόμοι.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΕΑΣ ΚΑΡΥΑΣ Β’ τάξη Σχ
ΑΓΓΕΛΙΚΗ βαρελλα ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ.
Learning To Use New Testament Greek Lesson XXI. The disciple reads a parable about the kingdom. ajnaginwvskei oJ maqhth;V parabolh;n peri; th:V basileivaV.
Το Νέο Γενικό Λύκειο Η παρουσίαση εδράζεται στα Ν.Δ.: 4327 (ΦΕΚ 50/ ) 4186 (ΦΕΚ 193/ ) 4310(ΦΕΚ 258/ ) Παραστατίδης Κων/νος.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ « Η Γλωσσική εκπαιδευτική πολιτική και το ζήτημα των εγχειριδίων την περίοδο »
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
ΑΙΓΟΣ ΠΟΤΑΜΟΙ Οι κινήσεις Αθηναίων και Λακεδαιμονίων Ξενοφώντος Ελληνικά Βιβλίο 2, κεφάλαιο 1, §16 και εξής Παρουσίαση Δοϊρανλή Άννα, φιλόλογος.
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 Η εκπαίδευση των παιδιών στην αρχαία Αθήνα Το Φύλλο Εργασίας προέρχεται από το εκπαιδευτικό υλικό του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου Πειραματικό.
11. Ιγνάτιος ο Θεοφόρος Αποστολικός πατέρας Αποστολική παράδοση Φρόνημα, διδασκαλία, τρόπος ζωής των αποστόλων Αποστολικοί Πατέρες Εκκλησιαστικές προσωπικότητες.
Ευρωπαϊκός και Νεοελληνικός Διαφωτισμός- Α΄.  Αρχή Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού: 17ος αιώνας Γαλλική Επανάσταση, πραγμάτωση των ιδεών Διαφωτισμού. Αστική τάξη:
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
Ιστορική εξέλιξη Παιδαγωγικής Επιστήμης Διεθνής παιδαγωγική σκέψη και πράξη Πρώτες παιδαγωγικές αντιλήψεις: φιλόσοφοι, θεολόγοι Διαμόρφωση καθαρά παιδαγωγικής.
Γενικό Λύκειο (σχολικό έτος )
Τα παιδαγωγικά-εκπαιδευτικά αιτήματα στην Ελλάδα
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
Συγκριτικά στοιχεία ελληνικής και διεθνούς νομοθεσίας
Λίγα λόγια για τον Κωσταντίνο Καβάφη
Μεγαλοι ελληνεσ ποιητεσ
ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ
Κείμενα Ελληνιστικής – Ρωμαϊκής περιόδου
Ἱστορία ἀρχαία καὶ μεσαιωνικὴ
Ἱστορία ἀρχαία καὶ μεσαιωνικὴ
Ο Απόστολος Παύλος στην Ελλάδα
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ (Κ.Α) Ετήσιο Πρόγραμμα Τάξης Γ΄2
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ (Κ.Α) Ετήσιο Πρόγραμμα Τάξης A΄1
Χορευτικό ταξίδι στο χρόνο και στον τόπο: από το βορρά στο νότο
Ε.Ο.Κ.Α ΕΘΝΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΥΠΡΙΩΝ ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ
Texte 1 : Aristophane - Les Nuées - v
Texte 1 : Aristophane - Les Nuées - v
Αρχαίες Ελληνικές Επιγραφές
Ἱστορία ἀρχαία καὶ μεσαιωνικὴ
Κ. Π. Καβάφης Ποσειδωνιάται. Εφαρμογή της μεθόδου του σκηνικού δοκιμίου στο ποίημα Ποσειδωνιάται του Κ.Π. Καβάφη.
Αναστάσιμη Προσευχή ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!.
Η συνταξη τησ αε.
Ἱστορία ἀρχαία καὶ μεσαιωνικὴ
Ἱστορία τοῦ Νεότερου καὶ Σύγχρονου Κόσμου ἀπὸ τὸ 1453 ἕως σήμερα
Τα «Αθεϊκά» του Βόλου.
Ἱστορία τοῦ νεώτερου καὶ τοῦ σύγχρονου κόσμου (ἀπὸ τὸ 1815 ἕως σήμερα)
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ (Κ.Α) Ετήσιο Πρόγραμμα Τάξης Β΄2
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ (Κ.Α) Ετήσιο Πρόγραμμα Τάξης Β΄1
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα
Croy 7 - Exercises 1. λέγετε λόγον κατὰ τοῦ κυρίου τοῦ οὐρανοῦ;
ΤΑ ΑΓΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ Θεοφάνεια σημαίνει Φανέρωση το ῦ Θεο ῦ, ἀ πό τίς λέξεις Θεός + φαίνομαι.
ΟΙ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΙ.
Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ιστορία της Εκπαίδευσης Ο Αλέξανδρος Δελμούζος και ο δημοτικισμός στην εκπαίδευση

Βασικά βιογραφικά στοιχεία   Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών  Γερμανία (Λειψία και Ιένα)  Βόλος, Ανώτερος Επόπτης στο Υπουργείο, Μαράσλειο, Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

«Στους Δημοτικιστάς», π. Ο Νουμάς (19 Αυγούστου 1907) « Τὴν ἐκπαίδευσή μας χώρισε ὁ [Φώτης] Φωτιάδης σὲ κάτω, κατωτέρα καὶ κατωτάτη. Ἡ κατωτάτη, τὸ Πανεπιστήμιο, βάζοντας τὴν τελειωτικὴ σφραγίδα στὴν καταστροφὴ –ἀπὸ βυθὸ πέφτει σὲ βυθὸ ὡς ποὺ δέν ἦταν ἄλλος– τοὺς πετᾶ ὡς γιατρούς, φιλολόγους, δικηγόρους καὶ λογοφίλους στόν ἄπατο βυθὸ τῆς κοινωνικῆς διαφθορᾶς καὶ τἀποτελέσματα τὰ ξέρομε ὅλοι. Ἀρκετοὶ ἀπ’ αὐτούς, ποὔτυχαν νἄχουν κάποια περιουσία, ἔρχονται ὡς doctores στὴν Εὐρώπη, «πρὸς τελειοποίησιν τῶν σπουδῶν των». […] Στὴν ἀρχὴ ὅλοι ὁμολογοῦνε πὼς εἶναι ἀνίκανοι νὰ παρακολουθήσουν πανεπιστημιακὰ μαθήματα.[…] Ὅσοι ἀκολουθᾶνε θετικὲς ἐπιστῆμες κι εἶναι κάπως ἐργατικοί, κάτι κάνουν. Οἱ θεωρητικοὶ πελαγώνουν.»

Α. Δελμούζος, Δ. Γληνός, Μ. Τριανταφυλλίδης (1915)

Αναγνωστικά στη δημοτική

Δημοτικισμός και Παιδεία (1926) «Στην αρχή σκοπός μου [ήταν] να μην ξαναζήσουν και άλλοι το σχολείο όπως το είχα ζήσει. […] Σιγά σιγά όμως […] έβλεπα το σχολείο παρ’ όλη τη στενή συνύφανσή του με τα κοινωνικά φαινόμενα, να προβάλλει πάντα βασικός παράγοντας για την πρόοδο ενός τόπου».

Παρθεναγωγείο του Βόλου

εφ. Κήρυξ (25 Οκτωβρίου 1908) «Η ίδρυσις νέου εκπαιδευτικού συστήματος πρό παντός διά τας Ελληνίδας δεν είνε έργον του πρώτου τυχόντος πειραματιστού. Διά τούτο υπάρχει εν τω κράτει αναγνωρισμένη ως ανωτέρα σχολή διά τας νεανίδας το Αρσάκειον, διεπόμενον από ωρισμένον πρόγραμμα και καθιερωμένον σύστημα. Συμφυρμός Γλωσσικών γούστων και προσωπικών εκτιμήσεων με μουσικάς εταιρίας δεν λέγεται σύστημα.»

εφ. Θεσσαλία (18 Φεβρουαρίου 1911) «Μ ὰ, Σεβασμιώτατε» ἀ παντ ᾶ ἡ κ. Χριστάκου « ἀ π ὸ το ὺ ς τύπους ἐ ξαρτ ᾶ ται ἡ ε ὐ λάβεια; Ἄ ν θελήσωμεν ν ὰ περιορισθ ῶ μεν μόνον ε ἰ ς το ὺ ς τύπους, τότε διδάσκομεν τ ὴ ν ὑ ποκρισίαν, ἐ ν ῷ σκοπός μας ε ἶ ναι ν ὰ διδάξωμεν τ ὴ ν κατ ὰ συνείδησιν θρησκείαν, ὡ ς ὁ Χριστ ὸ ς τ ὴ ν θέλει. Ἄ λλως τε Σ ᾶ ς φίλησα μόλις ἤ λθατε τ ὸ χέρι…» «Γερμανικ ὸ κα ὶ φράγκικο!» ἐ παναλαμβάνει ἐ ν ὀ ργ ῇ, [«]τ ὸ ἔ χετε κάμ ῃ τ ὸ σχολε ῖ ο α ὐ τό!» « Ἑ λληνικώτατον!» τονίζει ἡ κ. Χριστάκου «κα ὶ ἔ χομεν τ ὸ ἰ δε ῶ δες ν ὰ ἀ ξιωθ ῶ μεν ν ὰ μεγαλώσωμεν τ ὸ ἔ θνος μας ὡ ς τ ὸ Γαλλικ ὸ ν κα ὶ τ ὸ Γερμανικόν!»

Βασικές παιδαγωγικές αρχές Εκπαιδευτικός Δημοτικισμός: καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας στο σχολείο ως το καταλληλότερο γλωσσικό όργανο «Σχολείο εργασίας» Georg Kerschensteiner ( )

Ρόζα Ιμβριώτη ( )

Έκθεση Αντωνακάκη  Αι κατηγορίαι κατά του Μαρασλείου διδασκαλείου και των εις αυτών προσηρτημένων δημοτικών σχολείων, δηλ. αι κατηγορίαι κατά του Α. Δελμούζου και των συνεργατών του, ανάγονται εις κεφάλαια 1ον) Αντεθνικής διδασκαλίας 2) Καταργήσεως ή περιφρονήσεως των θρησκευτικών και 3) καλλιέργειας ηθικής εκλύσεως. Τα εις στήριξιν των κατηγοριών τούτων προβαλλόμενα γεγονότα εξητάσθησαν όλα εν προς εν και απεδείχθη ότι τινά μεν είναι όλως ανύπαρκτα, όλα δε τα άλλα εισίν ηλλοιωμένα και παραποιημένα […].

Έκθεση Αντωνακάκη (συνέχεια)  Το τελικόν μου πόρισμα είναι. Πρώτον ότι και το όλον ζήτημα των «Μαρασλειακών» ανήκει εις την σειράν της γνωστής διαμάχης των δύο γλωσσικών ιδεολογιών· η δημοτική γλώσσα, ήτις είχεν εισαχθή και εχρησιμοποιείτο εις το Μ.Δ. και εις την Π.Α., αυτή ήτον η πέτρα του σκανδάλου. Όλα τα άλλα, αντιθρησκευτικότητες, αντεθνικότητες και ανηθικότητες ήσαν επιθέσεως μέσα, θεμιτά λογιζόμενα, κατά του κυρίως εχθρού, της δημοτικής, και εχρησιμοποιήθησαν διότι ήτο γνωστόν ότι αυτά κυρίως θα έκαμνον εντύπωσιν, ότι δι’ αυτών θα συνεκινείτο, ως συνεκινήθη, η ελληνική κοινωνία ολόκληρος. Και δεύτερον ότι η εν τω Μ.Δ. τελουμένη εργασία ήτο σπουδαιοτάτη. […] Και ήτο το έργον του εις πολύμοχθος πελώριος πειραματισμός, προς δημιουργίαν καλλιτέρου σχολείου της αύριον διά τα παιδιά της Ελλάδος. Ήτον έργον πλήρες από παλλόμενον θρησκευτικόν αίσθημα, από ζωντανόν αισιόδοξον πατριωτικόν ενθουσιασμόν, έργον το οποίον, και διά τον έχοντα επιφυλάξεις ως προς την χρησιμοποιηθείσαν ακράτως δημοτικήν γλώσσαν, ήτον άξιον καλυτέρας τύχης. Κατέκτησεν όλην την εκτίμησίν μου.

Συμπερασματικές σκέψεις  Αντίσταση στην αλλαγή  Απουσία δικτύωσης  Πορεία από τη μετριοπάθεια στα άκρα