Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
Ενότητα 6η : Τα αιτήματα της αλλαγής: Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η.

2 Σκοποί ενότητας Να κατανοήσουν οι φοιτητές τα αιτήματα για αλλαγές στην εκπαίδευση μετά το 1870 Να αποκτήσουν πλήρη εικόνα για την εκπαίδευση των γυναικών: πώς ξεκίνησε, από ποιους; Να γνωρίσουν τη μετάβαση των Ελλήνων στα πανεπιστήμια του εξωτερικού και τι σήμαινε αυτό για την εκπαίδευση αλλά και τη διαμόρφωση των κυρίαρχων ομάδων.

3 Σκοποί ενότητας Να γνωρίζουν ποια ήταν τα Παιδαγωγικά Αιτήματα της εποχής και από ποιους τέθηκαν. Να γνωρίσουν το κίνημα της Νέας Αγωγής. Να γνωρίζουν το έργο των Γληνού και Δελμούζου και πως αυτό επηρέασε την ελληνική εκπαίδευση. Να γνωρίζουν τις Μεταρρυθμίσεις του 1899, του 1913 και του 1929 και πως διαμόρφωσαν το σκηνικό της εκπαίδευσης.

4 Περιεχόμενα ενότητας Αλλαγή στην εικόνα της εκπαίδευσης από το 1870 και μετά Η εκπαίδευση των γυναικών τον 19ο αιώνα Οι Έλληνες στα Πανεπιστήμια του εξωτερικού Παιδαγωγικά αιτήματα Το κίνημα της Νέας Αγωγής Δημήτριος Γληνός, Αλέξανδρος Δελμούζος

5 Περιεχόμενα ενότητας Οι μεταρρυθμίσεις 1899, 1913 και 1929

6 Αλλαγή στην εικόνα της εκπαίδευσης από το 1870 και μετά
Συνέπειες, μέσα, τεχνική εκπαίδευση

7 Αλλαγή στην εικόνα της εκπαίδευσης από το 1870 και μετά
Το σχολείο από μέσο μόρφωσης και καλλιέρ-γειας θεωρείται μέσο εισόδου στο Δημόσιο. Οι φοιτητές από εραστές της γνώσης παρουσιάζονται ως «θεσιθήρες» Συνέπειες: Μείωση του αριθμού των φοιτητών και των μαθητών Για την επίτευξη της μείωσης: επιβολή Διδάκτρων και αυστηρότερες εξετάσεις

8 Αλλαγή στην εικόνα της εκπαίδευσης από το 1870 και μετά
Αλλαγές στην οικονομία. Τεχνικά έργα Χ. Τρικούπη Ανάγκες για τεχνικούς. Αναβάθμιση του σημερινού ΕΜΠ σε Ανώτερη Σχολή Μεγάλη ζήτηση για πολιτικούς μηχανικούς. Επιβάλλονται εισιτήριες εξετάσεις το (στο πανεπιστήμιο το 1922)

9 Η εκπαίδευση των γυναικών τον 19ο αιώνα
Οι φεμινίστριες επιδιώκουν την εκπαίδευση των γυναικών. Συναντούν αντιστάσεις

10 Η εκπαίδευση των γυναικών τον 19ο αιώνα
Τον 19ο αιώνα η μοναδική διέξοδος για τις μορφωμένες κοπέλες που ήθελαν ή που έπρεπε να εργαστούν ήταν το επάγγελμα της δασκάλας Φεμινίστριες όπως η Παρρέν ζητάνε από το 1887 περίπου επαγγελματική εκπαίδευση Η Καλλιρόη Παρρέν, η ριζοσπαστικότερη από τις γυναίκες που αγωνίζονταν για την «εξύψωση του φύλου τους» προσπαθούσε να διαδώσει ένα φεμινισμό που εξαρτούσε τη χειραφέτηση όχι μόνο από την κατοχύρωση του δικαιώματος στην εκπαίδευση, αλλά και από την εργασία».

11 Η εκπαίδευση των γυναικών τον 19ο αιώνα
Κριτική για την επίδειξη και κυρίως για τη μίμηση ξένων προτύπων Από τη μια τα ξένα θεωρούνται σικ και από την άλλη κατακρίνονται «Η «ξενομανία» προκαλούσε έντονες αντιδράσεις. Μεταξύ άλλων αναστάτωνε ιδιαίτερα την Άννα Σερουίου, που μαχόταν για την επιστροφή σε κάποια «χαμένα ελληνικά ήθη» που την τελειότερη μορφή τους αναζητούσε και έβρισκε στην αρχαία Ελλάδα. Στην ξενομανία απέδιδε όλα τα κακά που πίστευε ότι μάστιζαν την «φυλήν»: το παραστράτημα των κοριτσιών από την σεμνότητα, τη μετριοφροσύνη και την απλότητα, την τεμπελιά των γυναικών και τη ματαιοδοξία τους, καθώς και τη εκθήλυνση των ανδρών.

12 Οι Έλληνες στα Πανεπιστήμια του εξωτερικού
Οφέλη από την εκπαιδευτική εμπειρία στο εξωτερικό πως επηρεάζουν την ελληνική εκπαίδευση

13 Οι Έλληνες στα Πανεπιστήμια του εξωτερικού
Τα αμερικάνικα κολλέγια στην Οθωμανική αυτοκρατορία Η γερμανική εκπαίδευση ως μοντέλο και ως αναφορά για τους φοιτητές όλων των χωρών Οι Έλληνες στα ξένα πανεπιστήμια, αιτήματα αλλαγής

14 Παιδαγωγικά αιτήματα Αιτήματα στην Ελλάδα και διεθνώς, ποιοι Έλληνες παιδαγωγοί ζητούν αλλαγές

15 Παιδαγωγικά αιτήματα Η εμφάνιση του Δημοτικισμού με τους Ι. Ψυχάρης και Φ. Φωτιάδη. Το αίτημα της «αναγνώρισης» της «γλώσσας του λαού». Χρονική σύμπτωση με την εμφάνιση νέων παιδαγωγικών ρευμάτων με κυρίαρχο αυτό της Νέας αγωγής. Στόχος: Κριτική σκέψη- αναστοχασμός): Βασική αρχή : Αυτενέργεια του παιδιού Έλληνες παιδαγωγοί στο εξωτερικό (Δ. Γληνός, Α. Δελμούζος, Μ. Τριανταφυλλίδης) Ο Δελμούζος στο Βόλο: Το παρθεναγωγείο

16 Παιδαγωγικά αιτήματα Έλληνες παιδαγωγοί στο εξωτερικό (Δ. Γληνός, Α. Δελμούζος, Μ. Τριανταφυλλίδης) Εγχειρήματα εισαγωγής της δημοτικής στο σχολείο. Από το 1904 οι δημοτικιστές επιδιώκουν να αναδείξουν το γλωσσικό σε πολιτικό ζήτημα με στόχο την εισαγωγή της δημοτικής στο σχολείο. «Χωρίς αμφιβολία», αιτιολογεί ο Μ. Τριανταφυλλίδης, «χρειάζεται η βοήθεια της πολιτικής και του κράτους αν θέλωμε να πετύχωμε την αλλαγή της καθιερωμένης σχολικής γλώσσας, αφού η φροντίδα της παιδείας ανήκει μονοπωλιακά στο κράτος και αυτό με τις κρατικές του επιτροπές ρύθμισε πάντοτε, εκατό χρόνια τώρα, το γλωσσικό τύπο των αναγνωστικών και των γραμματικών του δημοτικού σχολείου».

17 Παιδαγωγικά αιτήματα Μετά το 1908 λειτουργεί στο Βόλο Ανώτερο Δημοτικό Παρθεναγωγείο. Ο διευθυντής του, Δελμούζος, εφαρμόζει καινοτόμες παιδαγωγικές μεθόδους στη δημοτική γλώσσα. 1910. Ίδρυση Εκπαιδευτικού Ομίλου

18 Το κίνημα της Νέας Αγωγής
Διεθνές κίνημα, ευρωπαϊκό με ρίζες και στην Αμερική. Στόχος ανανέωση σχολείου κα παιδαγωγικής

19 Το κίνημα της Νέας Αγωγής
Με πρωτοβουλία της Ensor τον Αύγουστο του 1921 στο Calais της Γαλλίας διεθνές παιδαγωγικό συνέδριο με θέμα «Η δημιουργική ατομική έκφραση του παιδιού». Πάνω από 100 σύνεδροι από 14 χώρες. Ίδρυση «Διεθνούς Συνδέσμου για τη Νέα Αγωγή». Αρχές: 1.ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΟΤΗΤΑ 2.ΑΤΟΜΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 3.ΑΠΟΛΥΤΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΤΙΣ ΣΠΟΥΔΕΣ 4.ΑΙΣΘΗΜΑ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ 5.ΕΓΩΙΣΤΙΚΟΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ≠ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΟΛΟΤΗΤΑΣ 6.ΣΥΝΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 2 ΦΥΛΩΝ 7.ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΠΟΛΙΤΗ

20 Το κίνημα της Νέας Αγωγής
Το Συνέδριο κλείνει με την παρακάτω φράση: «Ο κανόνας της Νέας Αγωγής είναι ότι δεν υπάρχουν κανόνες, ούτε γενικές μέθοδοι. Κάθε δάσκαλος πρέπει να βρίσκει τη δική του μοναδική μέθοδο αγωγής, και όταν τη βρει πρέπει να είναι έτοιμος να τη μεταβάλλει και να την προσαρμόζει σε κάθε παιδί. Κάθε παιδί είναι ένα ξεχωριστό πρόβλημα, διαφορετικό από όλα τα άλλα παιδιά.

21 Δημήτριος Γληνός, Αλέξανδρος Δελμούζος
Η ζωή και το έργο τους

22 Δημήτριος Γληνός, Αλέξανδρος Δελμούζος
Εικόνα 1: Δημήτρης Γληνός Γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1882, από φτωχή οικογένεια με καταγωγή από το Κόρθι της Άνδρου. Ο θάνατος τον βρήκε το 1943.

23 Δημήτριος Γληνός, Αλέξανδρος Δελμούζος
Εικόνα 2: Δελμούζος Αλέξανδρος (1880 – 1956) Γεννήθηκε στην Άμφισσα, υπήρξε Έλληνας παιδαγωγός και κύριος εκπρόσωπος του εκπαιδευτικού δημοτικισμού.

24 Ποιες ήταν, πως επηρέασαν όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης
Οι μεταρρυθμίσεις 1899, 1913 και 1929 Ποιες ήταν, πως επηρέασαν όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης

25 Οι μεταρρυθμίσεις 1899, 1913 και 1929 1929 Πρωτοβάθμια εκπαίδευση: 2 χρόνια νηπιαγωγείο+ 6 χρόνια δημοτικό Δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Γυμνάσιο (2ετές ημιγυμνάσιο) παράλληλα τεχνικά σχολεία Μετά πεντατάξια Διδασκαλεία – τετρατάξια διδασκαλεία νηπιαγωγών (μετά το διτάξιο ημιγυμνάσιο)

26 Οι μεταρρυθμίσεις 1899, 1913 και 1929 AEI:
1920: Πανεπιστήμιο στη Σμύρνη, Ανωτέρα Σχολή Γεωπονικών Σπουδών και Ανωτέρα Γεωπονική Σχολή Εισιτήριες εξετάσεις μετά το 1922. Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης 1924 (Α. Παπαναστασίου – Δ. Γληνός (πολλές περιπέτειες αργή ανάπτυξη) 1930: Πάντειος Σχολή 1938 :Ελευθέρα Σχολή Βιομηχαικών Σπουδών

27 Τα αιτήματα της αλλαγής: 1870-1929
Τέλος Ενότητας Τα αιτήματα της αλλαγής:

28 Βιβλιογραφία Νούτσος Χ., (1990), Ιστορία της εκπαίδευσης και ιδεολογία. Όψεις του Μεσοπολέμου, Ο Πολίτης, Αθήνα. Ξανθόπουλος Κ., (1Συνοπτική έκθεσις της πνευματικής αναπτύξεως των νεωτέρων Ελλήνων από της αναγεννήσεως αυτών μέχρι τούδε880),, τύποις Βουτυρά και Σίας, Εν Κωνσταντινουπόλει. Οικονόμου Χρ. Π. (1932), «Η στοιχειώδης εκπαίδευσις κατά την τελευταίαν εκατονταετίαν εν Ελλάδι ( )», Επετηρίς της Δημοτικής Εκπαιδεύσεως, εκδοτικός οίκος Δημητράκου, Αθήνα, σ Πανταζίδης Ι., (1889), Χρονικόν της πρώτης πεντηκονταετίας του Ελληνικού Πανεπιστημίου, Αθήνησι.

29 Βιβλιογραφία Παπανούτσος Ε. Π., (1978), Α. Δελμούζος, ΜΙΕΤ, Αθήνα.
Παυλίδης Ι., (1902), Περί τεχνικής εκπαιδεύσεως και της εφαρμογής αυτής εν Ελλάδα, Α. Κωνσταντινίδης, εν Αθήναις. Χατζηϊωσήφ Χρ., (επιστημονική επιμέλεια), Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα. Οι Απαρχές , τ. Α΄, μέρος 2ο, Βιβλιόραμα, Αθήνα, σ

30 Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

31 Σημειώματα

32 Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Κυπριανός Παντελής. «Νεοελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

33 Σημείωμα Αδειοδότησης
Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

34 Διατήρηση Σημειωμάτων
Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

35 Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων
Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Εικόνα 1: σελίδα 22, Εικόνα 2: σελίδα 23, Οποιοδήποτε έργο δεν αναφέρεται, έχει δημιουργηθεί από το διδάσκοντα του μαθήματος ή/και την Τμηματική Ομάδα Εργασίας και παρέχεται με την ίδια άδεια CC BY-NC-SA 4.0


Κατέβασμα ppt "Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google