Δημιουργική γραφή και μαθησιακές δυσκολίες Το ταξίδι της γραφής για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και όχι μόνο.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γεωργία Αναστασίου Γ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΔΑΛΙΟΥ
Advertisements

πώς να βοηθήσω το παιδί μου με τη μελέτη στο σπίτι
1 Δορυφορικό 3 ης Ομάδας. 2 ΕΜΕΙΣ πώς βλέπουμε το Λόγο του Θεού;
ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ…ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΟΥ ΦΙΛΟ
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΗΘΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΜΑΡΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ
Η αξιολόγηση των σχολικών βιβλίων Κοινωνικών Επιστημών της Πέμπτη τάξης Akdoğan Dr. Fazıl Küçük Τάξη 5 Rabiya Mentes.
Πρόγραμμα αγωγής υγείας: «Γερά δόντια…. Καλύτερη υγεία»
Οι μαθητές της Β΄ τάξης μας συστήνουν βιβλία που διάβασαν…
8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Απ’ το βυζαντινό πάπυρο
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Το μεγάλο μυστικό Η δική μου περιπέτεια.
Οδηγίες για τη συγγραφή εργασιών
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
Διαφορετικότητα 4ο Δημοτικό Σχολείο Ελληνικού Ομάδα: Δανάη Φαλέκα
Γράμματα…Λέξεις…Ιστορίες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
5ο ΔΗΜ. ΣΧΟΛ. ΑΙΓΙΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ: ΣΤΟΜΑΤΙΚΗ ΥΓΙΕΙΝΗ σχ. έτος: Φωτεινά χαμόγελα.
Ξυπνάς το πρωί. Μια μέρα ξεκινάει….
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
12/ Θ 1 Ο ΟΛΟΗΜΕΡΟ Δ. Σ. Ν. ΠΕΡΑΜΟΥ Παλάζογλου Μαρία Ντελή Βασιλική Υψηλού Ελισάβετ.
Δεκέμβριος 2014 Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη Αρσάκεια –Τοσίτσεια Δημοτικά Σχολεία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη.
Δημιουργική Γραφή ως αφορμή για καινοτόμες δράσεις
Η δημιουργία εικονογραφημένων παιδικών βιβλίων από τα ίδια τα παιδιά στο Τμήμα Ένταξης ΜΑΡΙΝΑ ΛΟΥΑΡΗ Υ π. Διδάκτωρ ΠΤΔΕ Πανε π ιστήμιο Θεσσαλίας ΜΑΡΙΤΑ.
Η εικονογραφικη μεθοδοΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 : ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΟΥ;
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «ΚΟΚΚΙΝΗ ΚΛΩΣΤΗ ΔΕΜΕΝΗ,
Εγγραμματισμός μέσα από τη λογοτεχνία
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Αποστόλης Καλέμας - Γιάννης Μόκιας Επιμόρφωση Β Επιπέδου ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ (BLOG) Blog = Web + Log =δικτυακή καταχώρηση.
Το κείμενο είναι από την υπ’ αριθμ. Φ.12/428/85241/Γ1/ εγκύκλιο με τον ίδιο τίτλοίδιο τίτλο.
Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Προαγωγής Υγείας Σχολική Χρονιά Δημοτικό Σχολείο Αγίου Στυλιανού Λακατάμειας.
ΓΟΥΛΑ ΜΑΡΙΑ ΔΑΣΚΑΛΑ 1ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΜΟΥΡΙΚΙΟΥ
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ
Καλέμας Απόστολος Επιμόρφωση Β Επιπέδου ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ (BLOG) Blog = Web + Log =δικτυακή καταχώρηση.
ΔΡΑΣΕΙΣ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ 12/Θ
Χαρταετοί ο και 1 ο Δημοτικό Σχολείο Νάουσας Τμήματα: Α 1, Α 2 του 9ου δημοτικού σχολείου, Α 2, Β του 1ου δημοτικού σχολείου Νάουσας, Εκπαιδευτικός:
Harry Potter Η μαγεία της ψυχολογίας
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Σχολικό έτος
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Η Φιλία στη ζωή μας»
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
Βιωματική δράση Ταξιδεύοντας με τα παραμύθια Β΄ Τάξη 2ο Γυμνάσιο Πεύκης
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ Επιμόρφωση σε μεθόδους δημιουργικής μάθησης. Αναστασία Παναγιωτίδου Σχολική σύμβουλος Αγγλικής. M.Ed., Διδάκτορας ΔΠΘ.
Το «ΠΑΡΕ ΑΝΑΣΑ» για μαθητές Δημοτικού Σχολείου Σκοπός των ενοτήτων του προγράμματος «ΠΑΡΕ ΑΝΑΣΑ» που απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικού Σχολείου είναι: -Η.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
Β΄ ΤΑΞΗ 2 Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΙΓΙΝΙΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΑΣΚΑΛΑ ΒΑΛΑΣΗ ΑΚΡΙΒΗ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Βασική βιβλιογραφία:
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Πρακτική Άσκηση σε Σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Προετοιμασία της Βιβλικής
Φύλο εργασίας :στο σώμα του ανθρώπου, έκοψαν και κόλλησαν εικόνες ,όπου το σώμα λέει ΝΑΙ (ευχάριστα αγγίσματα)
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
1.Βλέπω στα μάτια σου τη θλίψη. Νοιώθω την τελευταία σου χαρά.
3ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής 2o Δημοτικό Σχολείο Κρύας Βρύσης Πέλλας “Η Τάξη του Μέλλοντος” Ηλεκτρονική Εφημερίδα.
Δέσποινα Μαγαλιού Σεπτέμβρης 2015 Ε1’.
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Project ΘΕΜΑ: Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΑΠΟ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ, ΤΡΑΓΙΚΟΥΣ ΠΟΙΗΤΕΣ, ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΑΛΛΩΝ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ Ιωάννα Κομνηνού.
Μετά το σχεδιασμό και την υλoποίηση των προγραμμάτων ΠΕ…
Μουσική Δημιουργικότητα και Κινηματογράφος στο Δημοτικό Σχολείο Μαρίνα Λίτου 6ο Δημοτικό Σχολείο Αλεξάνδρειας Ημαθίας Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Πόσο συχνά τον/την βλέπω Όνομα και ηλικία Πού μένει;
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Ταξίδι στη βιβλιοχώρα» Σχ. έτος
37 ο Νηπιαγωγείο Πατρών
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Δημιουργική γραφή και μαθησιακές δυσκολίες Το ταξίδι της γραφής για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και όχι μόνο

Η γραφή, το δυσκολοδιάβατο μονοπάτι Η δυσκολία στη σωστή και ορθή γραφή των λέξεων είναι μια τυπική μαθησιακή δυσκολία, την οποία δεν αντιμετωπίζουν μόνο παιδιά με δυσλεξία, αλλά τυχαίνει να αντιμετωπίζουν και μεμονωμένα πολλά παιδιά που δεν έχουν άλλου τύπου μαθησιακές δυσκολίες (π.χ. δυσαναγνωσία ή διαταραχή γραπτού λόγου).

Γιατί δημιουργική γραφή; Σε περιπτώσεις μαθησιακών δυσκολιών χρησιμοποιούμε πολυαισθητηριακό υλικό και εναλλακτικές διδακτικές μεθόδους για να ενεργοποιήσουμε κάθε δυνατό τρόπο προσοχής, συγκέντρωσης και απομνημόνευσης. Είναι θεμιτό να εμπλέξουμε το παιδί σε μια δημιουργική διαδικασία και να το εμπνεύσουμε να δημιουργήσει λόγο.

Μία από τις καινοτομίες των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων είναι ότι στις βασικές δεξιότητες του λογοτεχνικού γραμματισμού έχει συμπεριληφθεί και η «ανάπτυξη της δημιουργικότητας των μαθητών μέσω της βαθμιαίας εξοικείωσής τους με συγγραφικές πρακτικές (δημιουργική γραφή)»

«Δημιουργική γραφή» σημαίνει πάνω απ’ όλα δημιουργικό σβήσιμο

Εξάλλου «δεν υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες και συνταγές για να γίνει κανείς συγγραφέας. Αυτό που χρειάζεται είναι 99% ταλέντο, 99% πειθαρχία και 99% δουλειά», κατά τον William Faulkner

Η επιτυχία της διδασκαλίας της δημιουργικής γραφής, στην περίπτωσή μας και γενικότερα, κρίνεται από το αν και κατά πόσο (περισσότερους και) επαρκέστερους αναγνώστες της λογοτεχνίας μπορεί να διαμορφώσει

Η δημιουργική γραφή στη χώρα των μαθησιακών δυσκολιών Στη χώρα των μαθησιακών δυσκολιών ζούσε μια κακιά μάγισσα που την έλεγαν δυσλεξία… Στη χώρα των μαθησιακών δυσκολιών ζούσε ένα τέρας με το όνομα δυσλεξία… Στη χώρα των μαθησιακών δυσκολιών ζούσε ένα φτωχό κοριτσάκι με το όνομα δυσλεξία…

Τι είναι η δημιουργική γραφή; Είναι μάθημα; Είναι «σκέφτομαι και γράφω»; Είναι μαθήματα συγγραφής; Ενδιαφέρει μόνο τους επίδοξους συγγραφείς; Είναι καταναγκασμός; Είναι μόδα; Είναι ένα ταξίδι;

Είναι ένα ταξίδι που όπως σε κάθε ταξίδι προϋποθέτει: Διάθεση για φυγή (απόφαση) Φαντασία (δημιουργική διαδικασία) Προορισμό (θέμα) Προετοιμασία (συζήτηση) Μέσα (λέξεις) Το ίδιο το ταξίδι (χαρά)

Σύμφωνα και με τις σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες η ενθάρρυνση του μαθητή είναι ωφελιμότερη από την επισήμανση των λαθών που έχει κάμει.

Στη δημιουργική γραφή ο δάσκαλος: Δεν κρίνει Δεν διορθώνει Δεν αξιολογεί με τον τρόπο που κάνει το παραδοσιακό σχολείο Σχέση εμπιστοσύνης Αγάπη για τη γραφή Έκφραση Ευχαρίστηση

Σκοποί στόχοι Αγαπούν τη γραφή σαν μέσο έκφρασης Κοινωνούν τα συναισθήματά τους Διαβάζουν κριτικά Σωστοί αναγνώστες

Εργαστήριο δημιουργικής γραφής Παιχνιδοασκήσεις Ασκήσεις ξεκλειδώματος της φαντασίας Επεξεργασία πρωτότυπου κειμένου δημιουργία απ’ τα παιδιά μιας καινούργιας αφήγησης

Ασκήσεις Είναι απλό να ζητηθεί από τα παιδιά να γράψουν κάτι με βάση μια εικόνα που θα έχουν μπροστά τους, μια ζωγραφιά ή ένα γλυπτό, μια φωτογραφία, ένα σκίτσο, ένα κολάζ, τα κόμικς:

Μπορούν να παραλλάξουν κιόλας το ποίημα έτσι ώστε να αποτελεί εικονογράφηση του πίνακα

Ένας γέρος Στου καφενείου του βοερού το μέσα μέρος σκυμένος στο τραπέζι κάθετ’ ένας γέρος· με μιαν εφημερίδα εμπρός του, χωρίς συντροφιά. Και μες των άθλιων γηρατειών την καταφρόνια σκέπτεται πόσο λίγο χάρηκε τα χρόνια που είχε και δύναμι, και λόγο, κ’ εμορφιά. Ξέρει που γέρασε πολύ· το νοιώθει, το κυττάζει. Κ’ εν τούτοις ο καιρός που ήταν νέος μοιάζει σαν χθες. Τί διάστημα μικρό, τί διάστημα μικρό. Και συλλογιέται η Φρόνησις πώς τον εγέλα· και πως την εμπιστεύονταν πάντα — τί τρέλλα! — την ψεύτρα που έλεγε· «Aύριο. Έχεις πολύν καιρό.» Θυμάται ορμές που βάσταγε· και πόση χαρά θυσίαζε. Την άμυαλή του γνώσι κάθ’ ευκαιρία χαμένη τώρα την εμπαίζει..... Μα απ’ το πολύ να σκέπτεται και να θυμάται ο γέρος εζαλίσθηκε. Κι αποκοιμάται στου καφενείου ακουμπισμένος το τραπέζι. (Κωνσταντίνος Π. Καβάφης)

Περιγράψτε με πέντε αράδες την «κραυγή» του Μουνκ

Ο αρχικός Γερμανικός τίτλος που δόθηκε στον πίνακα από τον Μουνκ ήταν Der Schrei der Natur (Ο Λυγμός της Φύσης). Σε μια σελίδα στο ημερολόγιό του με την επικεφαλίδα Νίκαια , ο Μουνκ περιγράφει την έμπνευσή του για τον αρχικό πίνακα: Περπατούσα σ' ένα μονοπάτι με δυο φίλους - ο ήλιος έπεφτε - ξαφνικά ο ουρανός έγινε κόκκινος σαν αίμα - σταμάτησα, νιώθοντας εξαντλημένος, και στηρίχτηκα στο φράχτη - αίμα και γλώσσες φωτιάς πάνω από το μαύρο-μπλε φιόρδ και την πόλη - οι φίλοι μου προχώρησαν, κι εγώ έμεινα εκεί τρέμοντας από την αγωνία - κι ένιωσα ένα ατέλειωτο ουρλιαχτό να διαπερνά τη φύση

Εξηγήστε, μέσα σε 5─10 αυθαίρετες αράδες, γιατί στην πιο πάνω ζωγραφιά του Marc Chagall κρατιούνται από το χέρι και γιατί η κοπέλα πετά στον αέρα (π.χ. Θα προσγειωθεί σε λίγο ή θ’ απογειωθεί και ο συντροφός της; Τί έχει προηγηθεί ή τί θα επακολουθήσει;).

Τι θα μας έλεγε το κοριτσάκι της φωτογραφίας…

Διαθεματικότητα Δημιουργία blog και ανάρτηση των μαθητικών δημιουργιών

Missing person… Τα παιδιά αναζητούν ένα πρόσωπο που εξαφανίστηκε…

Ποίημα για τον εαυτό μας…

Αναγραμματισμοί

Τα παιδιά παράγουν λόγο φτιάχνοντας παρομοιώσεις ή συνθέτοντας δίστιχα, αινίγματα ή μικρά τραγούδια…

Τα παιδιά συνθέτουν ομαδικά κι αργότερα ατομικά τι δικές τους ιστορίες που περιέχουν τις λέξεις-κλειδιά κάθε κεφαλαίου.

Βιβλιογραφία Α. Πασσιά, Φ. Μανδηλαράς, εργαστήριο δημιουργικής γραφής για παιδιά, εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα, 2001 Λευτέρης Γιαννακουδάκης- Ασπασία Βασιλάκη, Η Δημιουργική γραφή στο Δημοτικό Σχολείο, ΚΕΔΡΟΣ 2009 Το παραμύθι ανάποδα,