1. Διαμόρφωση Εκπαιδευτικής Πολιτικής 2. Θέση Εκπαιδευτικής Μονάδας στον τομέα διαμόρφωσης Ε. Π.
Με βάση την κοινωνιολογική προσέγγιση έχουμε δύο κατευθύνσεις - ερμηνείες του θέματος της Ε. Π. 1. Λειτουργικές Θεωρήσεις 2. Συγκρουσιακές Θεωρήσεις
O Τ. Parson και άλλοι υποστηρίζουν ότι το εκπαιδευτικό σύστημα είναι ένας οργανισμός ο οποίος εξελίσσεται μέσα από την βελτίωση και ανάπτυξη. Επομένως οι αλλαγές - μεταρρυθμίσεις βοηθούν στην εξέλιξη του συστήματος
Με βάση την θεωρία του Μαρξ οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις - αλλαγές συνεξετάζονται με τις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές στο πλαίσιο σύγκρουσης των τάξεων και των συμφερόντων
1. Κυβέρνηση - κόμματα 2. Θεσμοί Σύμβουλοι π. χ. Ινστιτούτο Ε. Π. κλπ 3. Ακαδημαϊκή Κοινότητα 4. Κοινωνία 5. Επιστημονικές και Συνδικαλιστικές Ενώσεις 6. Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης 7. Εκπαιδευτικές Μονάδες
Η διοίκηση του κράτους ακολουθεί την « πυραμοειδή » γραφειοκρατική διοίκηση. Επομένως οι αποφάσεις παίρνονται από την κορυφή της εξουσίας, δηλαδή του Υπουργείο Παιδείας. Οι υπόλοιποι φορείς συμβάλλουν στην διαμόρφωση της Ε. Π.
Αν και βρίσκεται στη βάση της διοικητικής « πυραμίδας », όμως αποτελεί φορέα διαμόρφωσης Ε. Π. Γιατί έχει « σχετική αυτονομία »
1. Κρίνει την επίσημη Ε. Π. και δεν την αποδέχεται παθητικά 2. Διαμαρτύρεται ή θεσμικά ή συνδικαλιστικά 3. Διαμορφώνει « εσωτερική εκπαιδευτική πολιτική ».
1. σε θέματα σχολικής κοινότητας, όπως πολυπολιτισμικότητα, σχολική βία - παραβατικότητα 2. σε θέματα σύνδεσης της Σχολικής Μονάδας με την Κοινότητα 3. σε προβλήματα λόγω ειδικών συνθηκών
Το συγκεντρωτικό ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν αφήνει πολλά περιθώρια πρωτοβουλιών. Π. χ. τα οικονομικά θέματα, τα θέματα επιλογής της διδακτέας ύλης, των βιβλίων καθορίζονται από το Υπουργείο
Εφόσον όμως η Εκπαιδευτική Μονάδα είναι ένας οργανισμός, ο διευθυντής έχει την ευθύνη του οικονομικού προγραμματισμού, της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού, την διαχείριση των κρίσεων και των ιδιαιτεροτήτων και την ευθύνη ενός εσωτερικού προγραμματισμού - κανονισμού λειτουργίας της Εκπαιδευτικής Μονάδας
Σύμφωνα με τον Ν. 1566/85 η διοίκηση της Εκπαιδευτικής Μονάδας χαρακτηρίζεται ως « Συμμετοχική » Όργανο λήψης των Αποφάσεων είναι ο « Σύλλογος Διδασκόντων » Το « Σχολικό Συμβούλιο » και η « Σχολική Επιτροπή » έχουν συμβουλευτικό χαρακτήρα
Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει να εξελιχθεί από συγκεντρωτικό σε : Ή « αποσυγκεντρωτικό », δηλαδή μεταφέρονται στα περιφερειακά όργανα αρμοδιότητες αλλά με έγκριση των κεντρικών οργάνων σελ.134 Ή « αποκεντρωτικό » δηλαδή μεταφέρονται αρμοδιότητες στα τοπικά ή περιφερειακά όργανα αλλά δεν απαιτείται η έγκριση των κεντρικών οργάνων