ΕΥΗ ΖΑΜΠΕΤΑ
Α. ΟΙ ΔΥΟ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ Β. Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΎ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ Γ. Ο ΒΑΘΜΟΣ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ
Η ΚΕΝΤΡΟΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ( ΤΟ ΝΑΠΟΛΕΟΝΤΕΙΟ ΚΡΑΤΟΣ ) Η ΑΓΓΛΟΣΑΞΩΝΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
Αναπτύχθηκε στη Γαλλία και στην Πρωσσία ( Ναπολεόντεια παράδοση, στρατιωτική διοικητική σκέψη ) Ισχυρό κεντρικό σύστημα διοίκησης : « Ναπολεόντειο κράτος » = συγκεντρωτική πολιτειακή οργάνωση και έλεγχος από την πρωτεύουσα Η ενότητα της δημόσιας διοίκησης εξασφαλίζεται από σώμα δημοσίων υπαλλήλων που εφαρμόζουν ενιαίους κοινούς κανόνες δικαίου Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ως προνομιακός θεσμός κρατικής εξουσίας ( επιβολή κανόνων – έλεγχος )
Ιδιαιτερότητα της Δημόσιας Διοίκησης και των δημόσιων οργανισμών έναντι άλλων μορφών οργάνωσης ( π. χ. Επιχειρήσεις, κόμματα ) Βασική αρχή : η τήρηση της νομιμότητας > Εφαρμογή κατά τρόπο « γενικό και απρόσωπο » κανόνων δικαίου από δημοσίους υπαλλήλους Ως εκ τούτου αποτελεί σύστημα το οποίο δεν επιδέχεται εύκολα αλλαγών ( βλ. & Μ. Archer) Συνέπεια : τα διοικητικά στελέχη οφείλουν να έχουν νομική παιδεία
Αναπτύχθηκε καταρχήν στις Ηνωμένες Πολιτείες Εκβιομηχάνιση, αποκεντρωτική δομή διακυβέρνησης, το κράτος διασφαλίζει το πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς Η δημόσια διοίκηση δεν αποτελεί ιδιαίτερη μορφή οργάνωσης, αλλά θα πρέπει να ακολουθεί το σύστημα διοίκησης των οργανώσεων (businesslike public administration)
Έμφαση στους στόχους και όχι στις διαδικασίες αρχή της αποτελεσματικότητας (efficiency) / αποδοτικότητας (efficacy) Ενδιαφέρεται για τα κοινά χαρακτηριστικά των οργανώσεων ( δημόσιων και ιδιωτικών ) και όχι για τις ιδιαιτερότητές τους Εκπαίδευση στελεχών της διοίκησης με βάση τις αρχές της επιστήμης των οργανώσεων (Management) και όχι τη Νομική επιστήμη
Συγκροτήθηκε κάτω από τη Βαυαρική επιρροή και με βάση τη Ναπολεόντεια παράδοση, δηλ. ισχυρό κεντρικό κράτος, Νομάρχες ως εκπρόσωποι του κεντρικού κράτους, έγκαιρη δημόσια παρέμβαση για τη δημιουργία δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος (1834) Διοίκηση με βάση ΚΑΝΟΝΕΣ και όχι Διοίκηση με βάση ΣΤΟΧΟΥΣ
ΕΘΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ 13 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ( π. χ. Π. Δ. Αττικής, Στερεάς Ελλάδας, κλπ ) ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΟΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
ΒΛΕΠΕ ΣΧΕΤΙΚΟ ΕΓΓΡΑΦΟ
Πενταμελές περιφερειακο υπηρεσιακό και πειθαρχικό συμβούλιο για το προσωπικό της Πρωτοβάθμιας ( ΠΥΣΠΕ ) και δευτεροβάθμιας ( ΠΥΣΔΕ ) εκπαίδευσης. Λειτουργεί στην έδρα κάθε διεύθυνσης. Αποτελείται από : α. τον διευθυντή εκπαίδευσης της οικείας διεύθυνσης β. δύο εκπαιδευτικούς με βαθμό Α και διοικητική εμπειρία γ. δύο αιρετούς εκπροσώπους των εκπαιδευτικών
Συντάσσουν πίνακες για την ανάδειξη στελεχών της εκπαίδευσης ( παλαιότερα επέλεγαν απευθείας και τους διευθυντές των σχολικών μονάδων – σήμερα μεσολαβεί και εκλογή από το σύλλογο των διδασκόντων ) Ρυθμίζουν την υπηρεσιακή κατάσταση του εκπαιδευτικού προσωπικού ( τοποθέτηση σε σχολικές μονάδες τακτικού προσωπικού & αναπληρωτών ) Γνωμοδοτούν για τη συνάφεια μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών του διδακτικού προσωπικού Αποφασίζουν για πειθαρχικά ζητήματα που αφορούν το διδακτικό προσωπικό
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΠΑΛΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ( μόρια ) ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ( μόρια ) Επιστημονική και Παιδαγωγική κατάρτιση 249 Υπηρεσιακή κατάσταση / διοικητική εμπειρία 14 Συνέντευξη / ψηφοφορία 1512 Συμβολή στο εκπαιδευτικό έργο 120 ΣΥΝΟΛΟ 6535
ΕΙΣΡΟΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΡΟΕΣ Θεσμικό πλαίσιοΠολιτικό – οικονομικό περιβάλλον Εκπαιδευτικά αποτελέσματα ( αναφέρονται σε όλες τις εισροές ) Αναλυτικά ΠρογράμματαΚοινωνικό - πολιτισμικό περιβάλλον Βιβλία Τοπικό περιβάλλον - Βαθμός αστικότητας Πόροι Φορείς που παρεμβαίνουν ( ΟΤΑ, Συνδικαλιστικες οργανώσεις, τοπικοί φορείς, επιχειρήσεις κλπ ) ΥποδομήΓονείς Κτήρια Προσωπικό Μαθητές Απόφοιτοι - μαθητές