Ελληνικά Ταχυδρομεία Α.Ε. Χρήστος Βαρσάμης Διευθύνων Σύμβουλος Ρυθμιστικό Πλαίσιο Ταχυδρομικής Αγοράς – Ρόλος της Ε.Ε.Τ.Τ. 1
Καθολική Ταχυδρομική Υπηρεσία Καθολική Ταχυδρομική Υπηρεσία είναι η ταχυδρομική εξυπηρέτηση του συνόλου των πολιτών, ανεξάρτητα από το σημείο της ελληνικής επικράτειας που βρίσκονται, με υψηλή ποιότητα και ενιαία τιμή, προσιτή σε όλους. Η Κ.Υ. περιλαμβάνει: Περισυλλογή, μεταφορά, διαλογή και διανομή ταχυδρομικών αντικειμένων βάρους έως δύο (2) κιλά. Συλλογή, μεταφορά, διαλογή και διανομή ταχυδρομικών δεμάτων βάρους έως είκοσι (20) κιλά. Υπηρεσίες συστημένων και αποστολών με δηλωμένη αξία. 2
Καθολική Ταχυδρομική Υπηρεσία Οι Καθολικές Ταχυδρομικές Υπηρεσίες διακρίνονται σε: Αποκλειστικές (μόνο ο ΕΛΤΑ ως ΦΠΚΥ) Περισυλλογή, μεταφορά, διαλογή και διανομή αλληλογραφίας εσωτερικού και εξωτερικού και διαφημιστικού ταχυδρομείου, βάρους μέχρι 50 γραμμαρίων για αντικείμενα αλληλογραφίας ή μεμονωμένα αντικείμενα και των οποίων το όριο τιμής είναι λιγότερο από 2,5 φορές των βασικών τελών για επιστολή 20 γραμμαρίων Α’ προτεραιότητας. Μη Αποκλειστικές ( Ο ΕΛΤΑ και εταιρείες με ειδική άδεια από την Ε.Ε.Τ.Τ.) 3
Απελευθέρωση Ταχυδρομικής Αγοράς Κατάργηση των αποκλειστικών ταχυδρομικών υπηρεσιών. Θα εξακολουθήσει να υπάρχει Φορέας Παροχής Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας (ΦΠΚΥ) Καθολική Ταχυδρομική Υπηρεσία θα μπορούν να παρέχουν και ταχ. επιχειρήσεις με Ειδική Άδεια από την Ε.Ε.Τ.Τ. 4 Απελευθέρωση Ελληνικής Ταχυδρομικής Αγοράς την 1 – 1 –2013
Ρυθμιστικό Πλαίσιο Ταχυδρομικής Αγοράς – Ε.Ε.Τ.Τ. Ισχύον Θεσμικό Πλαίσιο Οργάνωσης και Λειτουργίας Ταχυδρομικής Αγοράς (Ν.2668/98, Ν3185/03, Οδηγίες 97/67/ΕΚ & 2002/39/ΕΚ) Νέο Θεσμικό Πλαίσιο Οργάνωσης και Λειτουργίας Ταχυδρομικής Αγοράς- Σχέδιο Νόμου με ενσωμάτωση της Οδηγίας 2008/6/EC στο εθνικό δίκαιο. Ε.Ε.Τ.Τ.: Ρυθμιστής, επόπτης και ελεγκτής, σε 3 άξονες σε ότι αφορά: Την Ταχυδρομική εξυπηρέτηση που πρέπει να απολαμβάνουν οι χρήστες. Την Ομαλή λειτουργία της ελληνική ταχυδρομικής αγοράς σύμφωνα με τους κανόνες του ανταγωνισμού. Την Προστασία των συμφερόντων των χρηστών. 5
Άξονας 1: Ταχυδρομική εξυπηρέτηση που πρέπει να απολαμβάνουν οι χρήστες Αναβάθμιση Καθολικής Υπηρεσίας Διασφάλιση πληρέστερων βασικών ταχυδρομικών υπηρεσιών αφού ληφθεί υπόψη: Η δομή της ελληνικής ταχυδρομικής Αγοράς (ανάγκες πελατών, αριθμός, μέγεθος-υποδομή, βαθμός συγκέντρωσης και ανταγωνισμού ταχυδρομικών Επιχειρήσεων) Διατήρηση και αύξηση των προϊόντων-υπηρεσιών προσαρμοσμένη στις ανάγκες των χρηστών σε συνδυασμό με την επίτευξη των στόχων ποιότητας. Οι υπηρεσίες που θα εμπίπτουν στην καθολική υπηρεσία θα πρέπει να καθορίζονται βάσει: των αναγκών των χρηστών. των τεχνολογικών εξελίξεων. της ανάπτυξης των δυνάμεων της αγοράς. 6 Ρυθμιστικό Πλαίσιο Ταχυδρομικής Αγοράς – Ε.Ε.Τ.Τ.
Το νέο θεσμικό πλαίσιο απαιτεί σχετική γνώμη της Ε.Ε.Τ.Τ. αναφορικά με: τις προϋποθέσεις, τα κριτήρια επιλογής και τη διαδικασία καθορισμού του ΦΠΚΥ. Το νέο θεσμικό πλαίσιο απαιτεί εισήγηση της Ε.Ε.Τ.Τ. αναφορικά με: την έκδοση υπουργικής απόφασης που θα αφορά στις ποιοτικές προδιαγραφές και τους όρους παροχής της εθνικής καθολικής υπηρεσίας και των ενδοκοινοτικών υπηρεσιών. Το περιεχόμενο και τα όρια βάρους της καθολικής υπηρεσίας. Τον καθορισμό των περιοχών, οι οποίες λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους θα παρεκκλίνουν από την κανονικότητα στην περισυλλογή και τη διανομή της καθολικής υπηρεσίας. Άξονας 1: Ταχυδρομική εξυπηρέτηση που πρέπει να απολαμβάνουν οι χρήστες 7 Ρυθμιστικό Πλαίσιο Ταχυδρομικής Αγοράς – Ε.Ε.Τ.Τ.
Βιωσιμότητα Καθολικής Υπηρεσίας Καθορισμός και επαλήθευση του καθαρού κόστους της καθολικής υπηρεσίας. Διαχείριση του ταμείου αποζημίωσης της καθολικής υπηρεσίας. Είσπραξη των εισφορών, όσων ταχυδρομικών επιχειρήσεων έχουν την υποχρέωση να συμμετέχουν στο ταμείο. Απόδοση των αναλογούντων ποσών στο δικαιούχο ΦΠΚΥ. Άξονας 1: Ταχυδρομική εξυπηρέτηση που πρέπει να απολαμβάνουν οι χρήστες 8 Ρυθμιστικό Πλαίσιο Ταχυδρομικής Αγοράς – Ε.Ε.Τ.Τ.
Ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού με τη θέσπιση κανόνων λειτουργίας της ταχυδρομικής αγοράς σε καθεστώς πλήρους ανταγωνισμού. Έλεγχος τυχόν προσβολής από άλλες ταχυδρομικές επιχειρήσεις των αποκλειστικών δικαιωμάτων του ΦΠΚΥ. Έλεγχος για την τήρηση των διατάξεων της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας στις ταχυδρομικές επιχειρήσεις. Άξονας 2: Ομαλή λειτουργία της Ελληνικής Ταχυδρομικής Αγοράς σύμφωνα με τους κανόνες του ανταγωνισμού 9 Ρυθμιστικό Πλαίσιο Ταχυδρομικής Αγοράς – Ε.Ε.Τ.Τ.
Σε μια αγορά που προσφέρει ταχυδρομικές υπηρεσίες μέσα από εκτεταμένα δίκτυα ταχυδρομικών επιχειρήσεων δεν αρκεί μόνο: Ο Χάρτης Υποχρεώσεων του Καταναλωτή (Χ.Υ.Κ.) Είναι αναγκαία η ύπαρξη: Μηχανισμών πληροφόρησης και εξέτασης παραπόνων και καταγγελιών των χρηστών. Καταβολή αποζημίωσης λόγω υπαιτιότητας της ταχυδρομικής επιχείρησης. Άξονας 3: Προστασία των συμφερόντων των Χρηστών Η θεσμοθέτηση απλών διαδικασιών, στις οποίες θα έχει δικαίωμα πρόσβασης, ή τυχόν παράστασης ο Χρήστης, αποτελούν αναγκαίες προϋποθέσεις για την αποτελεσματική προστασία του καταναλωτή. 10 Ρυθμιστικό Πλαίσιο Ταχυδρομικής Αγοράς – Ε.Ε.Τ.Τ.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας! 11