Διδάσκοντας Συστημική Βιολογία: Μια Μέθοδος Ενεργούς Μάθησης (του Anuj Kumar,2005) Γιώτα Πασχαλίδου
Βιολογία Μοριακή Βιολογία Γενωμική Συστημική Βιολογία
ΣυστημικήΒιολογία Συστημική Βιολογία Η λογική στην οποία στηρίζεται: Όταν κανένα δεδομένο από μόνο του δεν μπορεί να προσδιορίσει περιεκτικά ένα κυτταρικό μονοπάτι ή μια κυτταρική απόκριση, αρκετά συμπληρωματικά δεδομένα μπορούν να ενσωματωθούν για να αποκαλύψουν το μονοπάτι ή την απόκριση.
Παράδειγμα.. Ανάλυση μικροσυστοιχιών DNA » προσδιορισμός διαφορετικά ελεγχόμενων γονιδίων στο επίπεδο της μεταγραφής και όχι γονίδια που ελέγχονται μετα-μεταγραφικά Φασματοσκοπία μάζας » προσδιορισμός πρωτεϊνών που τροποποιούνται με φωσφορυλίωση Ανάλυση μικροσυστοιχιών DNA + Φασματοσκοπία μάζας » ένδειξη για μεταγραφική και μετα - μεταγραφική ρύθμιση
Ενεργός μάθηση Εφαρμογή οποιασδήποτε διδακτικής στρατηγικής στην οποία οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά ( με ασκήσεις ή εργασίες) » Ομαδοσυνεργατική μάθηση : οι μαθητές δουλεύουν σε ομάδες 3 ή περισσοτέρων ατόμων, με σκοπό να ολοκληρώσουν μία περίπλοκη δραστηριότητα / μαθαίνουν ο ένας από τον άλλο
Δείγμα.. 16 μεταπτυχιακοί φοιτητές Βιοπληροφορικής από το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν » γνώση προγραμματισμού κατανόηση θεμάτων βιολογίας όσο δευτεροετείς φοιτητές βιολογίας Διαλέξεις 90‘, 2 φορές / εβδομάδα
Σκοπός.. 1)Εισαγάγει τους φοιτητές στον τομέα της Συστημικής Βιολογίας 2)Συμπεριλαμβάνει ενεργά τους φοιτητές στη μαθησιακή διαδικασία
Διαφοροποιημένη Ομαδοσυνεργατική Ζιγκ-ζαγκ 1.30‘ παρουσίαση για πειραματικές μεθόδους στη Λειτουργική Γενωμική (ανάλυση μικροσυστοιχιών DNA, μέθοδος 2 υβριδίων στο ζυμομύκητα, ανοσοκατακρήμνιση, φασματοσκοπία μάζας) 2.Διαχωρισμός τάξεις σε ομάδες των 5-6 ατόμων (τυχαία) – κάθε ομάδα διαφορετικά δεδομένα (ρεαλιστικά), που σχετίζονται με ένα μοναδικό υποθετικό μονοπάτι μεταγωγής σήματος – καθηγητής περιφέρεται στην τάξη για να βοηθήσει & να απαντήσει σε ερωτήσεις.
3.40‘ μετά ένα εκπρόσωπος από κάθε ομάδα παρουσιάσε τα αποτελέσματα στην τάξη » σχεδίασε ή έδειχνε το μονοπάτι σε ένα λευκό πίνακα 4.20‘ στο τέλος ενσωμάτωση αποτελεσμάτων επιμέρους εργασιών στη συνολική παρουσίαση τελικού μονοπατιού.
Αξιολόγηση.. Με γραπτή αξιολόγηση + ανεξάρτητες συνεντεύξεις εκτός τάξης 16 φοιτητές » 13 πλήρους φοίτησης : 1 απών 3 δεν απάντησαν 9 συμπλήρωσαν ανώνυμη έρευνα αξιολόγησης της χρησιμότητας & αποτελεσματικότητας της μεθόδου
Αποτελέσματα.. Αποτελεσματικότητα : ομόφωνα θετικοί Μετάδοση πληροφοριών: άμεση & ομαδοσυνεργατική εξίσου πληροφοριακές Αποτελεσματική αξιοποίηση χρόνου : 10 υπέρ ενεργούς συμμετοχής + 3 υπέρ άμεσης Προσωπική προτίμηση : όλοι υπέρ ομαδοσυνεργατικής ( 75% πολύ υπέρ)
Αποτελέσματα.. Αξιολόγηση απομνημόνευσης : Ζητήθηκε ορισμός Συστημικής Βιολογίας, ένα πλεονέκτημα & ένα μειονέκτημα » αναμενόμενα αποτελέσματα * Μέχρι το τέλος αρκετοί φοιτητές ήταν σε θέση να επισημάνουν ένα μικρό λάθος στα δεδομένα που τους δόθηκαν
Σχόλια φοιτητών.. «Η ενεργός μάθηση επιτρέπει σε κάθε ομάδα εστίαση στο πρόβλημα που έχει αναλάβει, καταιγισμό ιδεών, συνεργασία ανάμεσα στα μέλη & μετά να επανέλθει, να ακούσει τις άλλες ομάδες, κάτι που επιτρέπει μεγαλύτερο εύρος γνώσης.» «Η κατανόηση της ερμηνείας δεδομένων μπορεί να γίνει πιο αποτελεσματικά με μία πιο χειροπιαστή προσέγγιση.» «Είναι εκπληκτικό πόσο γρήγορα περνά η ώρα όταν πραγματικά δουλεύεις.»
Στο μέλλον.. Στόχος : Χρήση δεδομένων που να σχετίζονται με ένα γνήσιο ευκαρυωτικό μονοπάτι » αναμένεται η γνησιότητα των δεδομένων να αυξήσει το ενδιαφέρον και τον ενθουσιασμό των φοιτητών
Η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία είναι πολύ αποτελεσματική μέθοδος για τη διδασκαλία της Συστημικής Βιολογίας !
Ευχαριστώ για την προσοχή σας!