ΔΙΩΡΥΓΕΣ ΓΕΝΙΚΑ ΠΕΡΙ ΔΙΩΡΥΓΩΝ ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
ΓΕΝΙΚΑ Διώρυγα ονομάζεται η τεχνητή, συνήθως, πλωτή δίοδος η οποία χρησιμεύει στη σύνδεση θαλασσών λιμνών ή ποταμών, που σε αντίθετη περίπτωση θα χωρίζονταν από στενή λωρίδα ξηράς. Από τις αρχαιότερες είναι η Hong Gou που κατασκευάστηκε στην Κίνα τον 6 ο αι. πΧ. Το 1373 οι Ολλανδοί κατασκεύασαν ένα σύστημα ανυψωτικών δεξαμενών που έλυσαν το πρόβλημα των υψομετρικών διαφορών.
ΓΕΝΙΚΑ Διαφορές στενών διωρύγων. Από τα μεγαλύτερα συστήματα διωρύγων είναι τα ευρωπαϊκά. Ακολουθούν Ρωσία και Καναδάς.
ΠΑΝΑΜΑΣ Από το 1825 ξεκίνησαν οι πρώτες ανεπιτυχείς απόπειρες να διανοιχθεί το κανάλι. Τελικά η υλοποίηση άρχισε το 1904 και ολοκληρώθηκε το Απασχολήθηκαν εργάτες
ΠΑΝΑΜΑΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Η διώρυγα έχει μήκος 80 km, ελάχιστο πλάτος 91m και ελάχιστο βάθος 12,5m Υπάρχουν δεξαμενές που ανεβάζουν και κατεβάζουν τα πλοία από και προς το επίπεδο της θάλασσας. Διαστάσεις δεξαμενών: 33,5 Χ 305 Χ 26m Mέγιστες διαστάσεις πλοίου: 289,6 X 12,04 X 32,31m
ΠΑΝΑΜΑΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Ατλαντικός: λιμάνι εισόδου Cristobal Eιρηνικός: λιμάνι εισόδου Balboa Φορέας διοίκησης: Panama Canal Authority Νομικό καθεστώς: Από το 2000 η κυριαρχία στο κανάλι μεταβιβαστηκε ολοκληρωτικά από τις ΗΠΑ στον Παναμά
ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ Διέρχονται κατά μέσο όρο 38 πλοία / μέρα Μειώνει διάρκεια και κόστος ταξιδιού Ν.Υork – Yokohama = nm N.York – Yokohama = 9700 nm (Panama)
ΣΟΥΕΖ Πρώτες ανεπιτυχείς προσπάθειες διάνοιξης από το Φαραώ Senusret III Ο Μέγας Ναπολέων προσπάθησε επίσης ανεπιτυχώς. Ο Λεσέψ ξεκίνησε το 1859 και ολοκλήρωσε την κατασκευή μετά 10 χρόνια. Δούλεψαν 1,5 εκατ. Εργάτες εκ των οποίων 125 χιλ πέθαναν κατά τη διάρκεια.
Νομικό Καθεστώς Αρχικά ανήκε από κοινού στη Γαλλία και την Αίγυπτο Κατόπιν πωλήθηκε τους Βρετανούς Το 1965 εθνικοποιήθηκε από την Αίγυπτο Από το 1967 και μετά τον πόλεμο των 6 ημερών παρέμεινε κλειστή για 8 χρόνια. Άνοιξε πάλι το 1975 και σήμερα είναι ανοιχτή σε όλα τα κράτη. Σύμβαση Κων/λης 1888
ΣΟΥΕΖ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Συνδέει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Λιμάνια εισόδου: Port Said, Suez Μήκος 192 Km Δεν υπάρχουν δεξαμενές ανύψωσης Πραγματοποιούνται συνέχεια έργα εκβάθυνσης και διαπλάτυνσης ώστε να μπορούν να εξυπηρετούνται όλο και μεγαλύτερα πλοία.
ΣΟΥΕΖ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Διέλευση με το σύστημα της νηοπομπής Κράτηση θέσης πριν από 4 μέρες Πλοήγηση υποχρεωτική Ταχύτητα 8 κόμβων Τέλη διέλευσης Suez canal tonnage
ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ Μεγάλη μείωση χρόνου και κόστους ταξιδίου Liverpool – Bombay = nm Liverpool – Bombay = 6210 nm (Suez) Το 2007 πέρασαν πλοία
ΚΙΕΛΟ Πρώτη διάνοιξη το 1784 Το 1887 άρχισε η κατασκευή του καναλιού Ολοκληρώθηκε μετά από 8 χρόνια Υψομετρική διαφορά (+25 έως -3m) Λιμένες εισόδου: Χολτενάου, Μπρούνσμπούτελ
ΚΙΕΛΟ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Φορέας διοίκησης : διοικητική αρχή WSD Υπάρχουν 6 κατηγορίες πλοίων ανάλογα με μήκος, πλάτος, βύθισμα, φορτίο. Τα τέλη χρεώνονται ανάλογα με την κατηγορία. Νομικό καθεστώς: αντίστοιχο με αυτό των μεγάλων διωρύγων, ελεύθερη διακίνηση όλων των πλοίων.
ΚΙΕΛΟ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Υποχρεωτική πλοήγηση Ταχύτητα διέλευσης ανάλογα με χαρακτηριστικά πλοίου
ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ Κατά μέσο όρο διέρχονται πλοία ετησίως Η διώρυγα είναι ελεύθερη από πάγους σχεδόν όλο το χρόνο
ΑΓΙΟΣ ΛΑΥΡΕΝΤΙΟΣ Ο υδατοδιάδρομος του Αγ Λαυρεντίου επιτρέπει στα πλοία να πλέουν από τον Ατλαντικό ωκεανό στο εσωτερικό της ηπείρου σε μια απόσταση 3700km Λειτουργεί περίπου 250 μέρες το χρόνο Η διώρυγα δόθηκε στη ναυσιπλοΐα το 1959 και διαθέτει συστήματα ανυψωτικών δεξαμενών σε 16 διαφορετικές τοποθεσίες
ΑΓ.ΛΑΥΡΕΝΤΙΟΣ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Για τη διοίκηση συνεργάζονται ΗΠΑ και Καναδάς Κατά τους χειμερινούς μηνες το σύστημα κλείνει λόγω των πάγων
ΚΟΡΙΝΘΟΣ Ο τύραννος Περίανδρος κατασκεύασε τη δίολκο Κατόπιν πολλοί επιχείρησαν τη διάνοιξη του καναλιού αλλά απέτυχαν Το 1882 ξεκίνησε τελικά η διάνοιξη και ολοκληρώθηκε το 1893
ΚΟΡΙΝΘΟΣ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Μήκος 6343, πλάτος 24,6 και βάθος 8 m Βυθιζόμενες γέφυρες Φορέας διοίκησης: Περίανδρος ΑΕ Νομικό καθεστώς: υπάγεται πλήρως στη δικαιοδοσία του Ελληνικού κράτους καθώς ενώνει τμήματα εσωτερικών υδάτων Ελληνικών θαλασσών
ΚΟΡΙΝΘΟΣ ΣΤΟΙΧΕΙΑ Πλοήγηση υποχρεωτική Ρ/Κ υποχρεωτικό ανάλογα με τύπο πλοίου Λειτουργεί καθόλη τη διάρκεια της μέρας, εκτός από έως κάθε Τρίτη, λόγω προγραμματισμένης συντήρησης Κάθε χρόνο διέρχονται περί τα πλοία