To πρότυπο ISO 17025 Δρ. Καρκαλούσου Πέτρου Καθηγητή εφαρμογών Κλινικής Χημείας ΤΕΙ Αθηνών Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 ΠΑΡΕΚΚΛΙΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΥΣΤΗΡΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΑΚΚΣΕ ΓΙΑ ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ GUIDANCE DOCUMENT OF EC Health & Consumer Protection Directorate.
Advertisements

OHSAS – ΕΛΟΤ 1801.
1 “Ανάπτυξη και Εφαρμογή Ολοκληρωμένου Συστήματος για τον Έλεγχο και την Παρακολούθηση των Μονάδων Επεξεργασίας Αστικών Λυμάτων στην Κύπρο, COMWATER” (Δεκέμβριος.
ΟΙ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΕΝ ISO 9001 / 2000
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Η Εξωτερική Επαλήθευση των στοιχείων ενός Απολογισμού Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.
Ανάλυση & Περιγραφή Θέσεων Εργασίας
Περιβαλλοντική Πιστοποίηση Λιμένων
Δρ. ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΖΑΝΤΑΝΙΔΗΣ
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ ΣΕ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Κατηγορίες κινδύνων Μικροβιολογικοί, Χημικοί, Φυσικοί
Ορθές Πρακτικές Διανομής Φαρμάκων
Αθηνά Μαυρίδου Καθ. Μικροβιολογίας ΤΕΙ Αθήνας
Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ-ΠΘ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ- ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ
1 ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΙSO9001 ΣΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ Πρακτικά Οφέλη “H βελτίωση στην ποιότητα προκαλεί αλυσιδωτή αντίδραση όπου σπατάλη και απώλεια μετατρέπονται σε βελτίωση.
ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΠΟΦΑΣΗ αριθ. 768/2008/ΕΚ
Σύστημα Ποιότητας (ΣΠ)
Χρησιμότητα & Τρόποι Αξιοποίησης από τους Διαπραγματευτές των μερών
Understanding the Business Έκδοση 1.0 / ΔΟΜΗ ΣΔΠ κατά ISO 9001 :2000 Επίπεδο I: ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ Επίπεδο II: ΚΡΙΣΙΜΕΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ (υποστήριξη.
ΑΘΗΝΑ 8 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2005 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΚΠΣ η ΕΠΙΤΡΟΠΗ.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟΥ
Εισαγωγή στην Αξιολόγηση Έργων Πληροφορικής Στρατηγική και Οικονομική των Π.Σ. Βέμου Κωνσταντίνα Τσάμα Ριγκέρς.
ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΩΝ
ISO 9001:2000 / Απαιτήσεις 5. Ευθύνη της Διοίκησης 5
Στρατηγική και Διαχείριση Έρευνας στο ΑΠΘ
Το κόστος ποιότητας στην μεταλλουργία Ανδρίτσος Δημήτριος Διπλωματική εργασία ΑΘΗΝΑ 2002.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ Ο προγραμματισμός είναι η πρώτη λειτουργία του μάνατζμεντ. Έχει μελλοντοστρεφή χαρακτήρα, προσφέρει κατεύθυνση.
Στρατηγικοί στόχοι του Δικτύου Μακροχρόνιας Φροντίδας. Tο κεντρικό ζητούμενο ενός συστήματος διοίκησης και διαχείρισης των υπηρεσιών Μακροχρόνιας Φροντίδας.
Επαγγελματικά δικαιώματα 1/3
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ ΠΡΑΞΕΩΝ ΕΣΠΑ
Βασικοί ορισμοί ποιότητας Δρ. Καρκαλούσου Πέτρου Καθηγητή Εφαρμογών Κλινικής Χημείας ΤΕΙ Αθηνών Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων.
Πέτρος Καρκαλούσος Απαιτήσεις από τη διοίκηση, Οργάνωση εργαστηρίου, Έλεγχος εγγράφων και αρχείων.
ISO Γενικές απαιτήσεις για την ικανότητα των εργαστηρίων δοκιμών και διακριβώσεων Αθηνά Μαυρίδου Καθ. Μικροβιολογίας ΤΕΙ Αθήνας.
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις Αθανάσιος Σ. Δερμετζόπουλος, MSc. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατ. Διοίκησης Τουριστικών.
Δημόσιες υπηρεσίες του Ελληνικού συστήματος ποιότητας Καρκαλούσου Πέτρου.
ΜΑΘΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ (Δ.Ο.Π) ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ.
Βιομηχανική Πληροφορική Βολογιαννίδης Σταύρος Τεχνολογία Βιομηχανικού Λογισμικού, πρότυπα ποιότητας.
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μακεδονίας - Θράκης ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ.
ΤΕΧΝΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Μανδηλαρά 11 Άλιμος, Τηλ./Fax : Κιν.: ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ.
1 Διαχείριση Έργων Κλείσιμο του έργου Τσέλιος Δημήτρης Καθηγητής Εφαρμογών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων- ΤΕΙ Θεσσαλίας ΠΕΓΑ Πληροφοριακά Συστήματα.
Επίσημος ορισμός Ποιότητας (πρότυπο ISO 8402) Σύνολο χαρακτηριστικών μιας οντότητας για την ικανοποίηση εκφρασμένων και συνεπαγόμενων αναγκών. Αντικείμενο.
Στάδια διαπίστευσης Καρκαλούσου Πέτρου. Τι προσφέρει η διαπίστευση σε ένα εργαστήριο Διευκολύνει την εφαρμογή ενός αποτελεσματικού συστήματος ποιότητας.
Διοίκηση Ποιότητας Ενότητα 7: Φάσεις προς την πιστοποίηση του Σ.Δ.Π. Διδάσκων: Τσέλιος Δημήτριος, Καθηγητής Εφαρμογών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΑΙΜΟΔΟΣΙΑΣ. Εθνική Υπηρεσία Αιμοδοσίας Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας Κέντρα Αίματος (Κέντρα Αιμοδοσίας): καλύπτουν ανάγκες σε περιφερειακό επίπεδο.
Ε.Ε.ΚΟΥΣΚΟΥΝΑ.
Διοίκηση Ποιότητας Ενότητα 1: Εισαγωγή – Ορισμοί.
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ (ΣΔΕΠΥ - SLA)
Διοίκηση Ποιότητας Ενότητα 5: Δειγματοληψία και Ποιοτικός Έλεγχος
Κανόνες πυρκαγιάς και ασφάλειας.
Έννοια και τρόπος διαχείρισης του Επιχειρηματικού κινδύνου (ΕΚ)
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΤΜΗΜΑ Θ. Ε. Κ
Διαχείριση Διακινδύνευσης
Κατάσταση και Σχέδιο Δράσης
ΕΛΕΓΧΟΙ ΤΗΡΗΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΗACCP
Ανάλυση και σχεδιασμόσ πληροφοριακών συστημάτων
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ (QUALITY SYSTEM)
Διαχείριση Κινδύνου Ενότητα 3: Σχέδιο Διαχείρισης Κινδύνου.
Διοίκηση Ποιότητας Ενότητα 3: Το κόστος της ποιότητας - Βραβεία ποιότητας Διδάσκων: Τσέλιος Δημήτριος, Καθηγητής Εφαρμογών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Δειγματοληψία στον έλεγχο δικλίδων
Το κόστος Ποιότητας    
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Κλειούσης Ε. Ελευθέριος
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡIΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Διαδικασίες Διαπίστευσης του Ε.ΣΥ.Δ.
Εισαγωγή στην έννοια της ποιότητας
Η έννοια και ο υπολογισμός της αβεβαιότητας
Μάθημα [GD2011]: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Εισαγωγή στο εργαστήριο Φυσικής
Μεταγράφημα παρουσίασης:

To πρότυπο ISO Δρ. Καρκαλούσου Πέτρου Καθηγητή εφαρμογών Κλινικής Χημείας ΤΕΙ Αθηνών Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων

ISO Απαιτήσεις Απαιτήσεις προς την διοίκηση Τεχνικές απαιτήσεις Βασίζονται πάνω στο πρότυπο ISO 9001:2000

Απαιτήσεις για την διοίκηση Να έχει κατάλληλο διοικητικό και τεχνικό προσωπικό για την εφαρμογή, συντήρηση και βελτίωση του συστήματος διαχείριση, ανεξάρτητα από τα άλλα καθήκοντά του. Να καθορίσει δείκτες ποιότητας. Να έχει διαδικασίες που να εξασφαλίζουν την αμεροληψία του προσωπικού. Να εξασφαλίζει εχεμύθεια των αποτελεσμάτων. Να καθορίζει τις αρμοδιότητες του προσωπικού. Να έχει υπεύθυνο ποιότητας. Να έχει τεχνικό υπεύθυνο ποιότητας.

Έγγραφα Το εργαστήριο πρέπει να έχει καταγεγραμμένα όλα τα έγγραφα που κυκλοφορούν στο εργαστήριο: Κάθε έγγραφο θα πρέπει να περιέχει: 1.Συγκεκριμένη κωδικοποίηση κατά αύξουσα σειρά. 2.Έγκριση από την διεύθυνση και τον τεχνικό ποιότητας. 3.Ημερομηνία έκδοσης. 4.Ημερομηνία τροποποίησης.

Συμβάσεις - υπεργολαβίες Σαφής καθορισμός των απαιτήσεων στις συμβάσεις των πελατών (π.χ. μέθοδοι, χρόνος έκδοσης αποτελέσματος). Πρέπει να υπάρχει κατάλογος των προμηθευτών αναλωσίμων. Διαδικασίες επιλογής και αξιολόγησης των προμηθευτών. Διαδικασία για την εξασφάλιση της ποιότητας των αναλωσίμων. Υπεργολαβίες Με ποιές διαδικασίες γίνεται συνεργασία με άλλα εργαστήρια και με φορείς διακρίβωσης? Ένα κριτήριο είναι η διαπίστευση.

Έντυπο του ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ Κωδικός : Ε-6Έκδοση 3Σελίδα 1 από 1Ημερομ. έκδοσης 15 / 06 / 2002 ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΩΝ ΥΛΙΚΑ / ΥΠΗΡΕΣΙΕΣΠΡΟΜΗΘΕΥΤΕΣ Τηλέφωνο, διεύθυνση, Πρoμήθεια θρεπτικών υποστρωμάτων καλλιεργειών Προμήθεια αλκοόλης Προμήθεια αναλυτικών ζυγών Προμήθεια αναλωσίμων Η/Υ Προμήθεια υλικών καθαριότητας Εκδόθηκε από Τεχνικό Υπεύθυνο ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΠΕΛΑΤΩΝ Θα πρέπει να εξασφαλίζεται η εμπιστευτικότητα των αποτελεσμάτων. Να υπάρχει συνεργασία με τον πελάτη για την παρακολούθηση της επίδοσης του εργαστηρίου. Να υπάρχει διαχείριση των παραπόνων. – Τα παράπονα και οι ικανοποιήσεις των παραπόνων θα πρέπει να καταγράφονται. Το εργαστήριο θα πρέπει να επιδιώκει την αξιολόγηση από τους πελάτες του για την επίδοσή του. – Θα πρέπει να ορίζονται δείκτες ποιότητας.

Προληπτικές ενέργειες & Διορθωτικές ενέργειες Προληπτική ενέργεια: Διαδικασία εντοπισμού πιθανών πηγών μη συμμορφώσεων. Διορθωτική ενέργεια: Διαδικασία επανόρθωσης μη συμμόρφωσης. Η ανάγκη για μια προληπτική ενέργεια μπορεί να προέλθει π.χ. από:  Εσωτερικές επιθεωρήσεις και ανασκοπήσεις  Προτάσεις του προσωπικού

ΑΝΑΦΟΡΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ Εργαστηρίου Δημόσιας Υγείας Ημερομ. Επιθεώρησης Ελεχθείσες δραστηριότητες ………… ……………………………………………………...…………… Αριθμός αναφοράς Επιθεωρητής.....…………… Παρατηρήσεις – Σχόλια: Μη συμμορφώσεις : Αναγνώριση από τον επιθεωρούμενο Αιτία μη συμμόρφωσης: ……………………….. Προτεινόμενες διορθωτικές ενέργειες : ……………………………… Προτεινόμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης Διαπιστωθείσες διορθωτικές ενέργειες: ……………………… Αποτελεσματικότητα των διορθωτικών ενεργειών: Ημερομηνία …………. Ο Υπεύθυνος Ποιότητας …………………………………….

Μη συμμορφούμενες εργασίες Πρέπει να υπάρχει πολιτική διαχείρισης μη συμμορφούμενων εργασιών. Αξιολογείται η σημασία της Ενημερώνεται ο πελάτης Εν ανάγκει γίνεται ανάκληση πιστοποιητικών Ακολουθούν διορθωτικές ενέργειες και καταγράφονται.

Αρχεία Διαχείριση αρχείων (ομαδοποίηση, κωδικοποίηση, προσπέλαση, τελική διάθεση, ηλεκτρονικά αρχεία κλπ). Εχεμύθεια Καθορίζεται ο χρόνος διατήρησης των αρχείων Εξασφαλίζεται η εύκολη ανάκτησή τους Απαιτούνται αντίγραφα ασφαλείας

Εσωτερικές επιθεωρήσεις Γίνονται από εξειδικευμένο προσωπικό όχι αποκλειστικά του εργαστηρίου. Αναφέρονται σε όσο το δυνατό μεγαλύτερο τμήμα του συστήματος. Αναλύουν τυχαία δείγματα Επιβεβαιώνουν ότι το σύστημα λειτουργεί. Γίνονται περιοδικά τουλάχιστον πριν από κάθε εξωτερική επιθεώρηση.

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ Αναφέρονται στην αξιοπιστία των δοκιμών ποου προσδιορίζεται από πολλούς παράγοντες Προσωπικό Χώρους Μεθόδους Εξοπλισμό Ιχνηλασιμότητα μετρήσεων Δειγματοληψία Χειρισμό αντικειμένων δοκιμής και διακρίβωσης.

Προσωπικό Κατάλληλη εκπαίδευση και αξιολόγηση της εκπαίδευσης Επανεκπαίδευση Περιγραφή εργασίας Επιτήρηση του υπό εκπαίδευση προσωπικού. Τα ανωτέρω ισχύουν και για τους συμβασιούχους, φοιτητές κλπ

Χώροι Πρέπει να διευκολύνουν την σωστή εκτέλεση των εργασιών Πρέπει να καταγράφονται οι περιβαλλοντικές συνθήκες Μέτρηση ποιότητας περιβαλλοντικών συνθηκών και καθορισμός ορίων Κατάλληλος φωτισμός, αερισμός Αντιπυρική προστασία Καθαριότητα

ΠΟΙΟΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΧΩΡΩΝ Παράδειγμα ορίων ποιότητας Αέρας: Ανοικτά τρυβλία για 15΄. Επώαση Nutrient agar 35° C για 48  2 h. cfus < 15 /τρυβλίο. Πάγκοι: swabs σε 16 cm 2 Επώαση Nutrient Agar 35° C για 48  2 h. cfus < 10 /τρυβλίο

Date Room Signature Temperature o C Humidity Παράδειγμα εντύπου καταγραφής περιβαλλοντικού ελέγχου

Μέθοδοι Προτιμάται η χρήση διεθνών μεθόδων στην τελευταία τους έκδοση Οι μέθοδοι αυτοί χρειάζονται επαλήθευση για να ελεγχθεί η απόδοσή τους στις συνθήκες του εργαστηρίου και σε συγκεκριμένο υπόστρωμα (matrix). Μη πρότυπες μέθοδοι χρειάζονται επικύρωση. Πάντα εκτιμάται η αβεβαιότητα Παράλληλα γίνεται συστηματικός ποιοτικός έλεγχος

Εξοπλισμός Καταλληλότητα εξοπλισμού για την εκτέλεση των δοκιμών/διακριβώσεων Πρόβλεψη για μετακίνηση εξοπλισμού Χρήση από εξουσιοδοτημένο προσωπικό Οδηγίες χρήσης, μεταφοράς, συντήρησης Τήρηση αρχείου για κάθε στοιχείο εξοπλισμού  στοιχεία ταυτότητας  απαιτήσεις & ιστορικό διακρίβωσης  έλεγχοι αποδοχής  οδηγίες & ιστορικό συντήρησης  εγχειρίδια χρήσης  θέση εγκατάστασης Διακρίβωση/ιχνηλασιμότητα εξοπλισμού

Σύνταξη εκθέσεων αποτελεσμάτων Όπου απαιτείται, πρέπει να περιλαμβάνουν: παρεκκλίσεις, προσθήκες, ειδικές πληροφορίες για την μέθοδο δοκιμής Αν απαιτείται (μόνο) δήλωση για την εκτιμηθείσα αβεβαιότητα της μέτρησης. Όπου ενδείκνυται και απαιτείται, και αν το εργαστήριο έχει ειδική διαπίστευση, γνώμες και ερμηνείες. Αν απαιτείται, στοιχεία δειγματοληψίας.

Το λάθος Πραγματική τιμή: Θεωρητική τιμή που δεν δύναται να επιτευχθεί. Αποδεκτή τιμή: Τιμή πολύ κοντά στην πραγματική τιμή έτσι ώστε η διαφορά τους να μην είναι σημαντική. Λάθος: Ασυμφωνία μεταξύ αποτελέσματος και αποδεκτής τιμής.

Πηγές λαθών Εισαγωγή λανθασμένων δεδομένων π.χ. θερμοκρασία. Χαρακτηριστικά του δείγματος π.χ. όχι καλά συντηρημένο. Λάθη τεχνικής (τυχαία ή συστηματικά). Επιρροή περιβάλλοντος. Λάθη υπολογισμών π.χ. στις αραιώσεις.

Τυχαίο λάθος Πρόκειται για την διασπορά των μετρήσεων γύρω από την αποδεκτή τιμή. Είναι απρόβλεπτο και δεν μπορεί να μηδενιστεί. Τυχαίο λάθος σημαίνει κακή επαναληψιμότητα

Χαρακτηριστικά τυχαίων λαθών Προκαλούν διασπορά τιμών. Δεν μπορούν να αποφευχθούν με υπολογισμούς. Δύσκολα αποφεύγονται. Μειώνονται με επαναλαμβανόμενες μετρήσεις. Προληπτικά μειώνονται: – Με καλή εκπαίδευση του προσωπικού – Με τυποποιημένες διαδικασίες – Με διακρίβωση οργάνων – Με καλή συντήρηση του εξοπλισμού

Αποφυγή τυχαίων λαθών Καλό πιπετάρισμα (διακριβωμένη πιπέττα) Σωστός χρόνος επώασης (διακριβωμένο χρονόμετρο). Σωστή θερμοκρασία επώασης (διακριβωμένο θερμόμετρο) Σωστή ζύγιση (διακριβωμένος ζυγός) Σωστή φυγοκέντρηση (διακριβωμένη φυγόκεντρος)

Διάγραμμα ελέγχου με τυχαία λάθη

Συστηματικά σφάλματα Πρόκειται για την σταθερή απόκλιση των μετρήσεων από την αποδεκτή τιμή. Πρόκειται για σφάλμα που παραμένει το ίδιο και όταν μεταβάλλονται οι συνθήκες μεταβάλλεται παράλληλα ή ανάλογα.

Πηγές συστηματικών λαθών Λάθη υπολογισμών π.χ. αραίωσης. Αλλοιωμένα αντιδραστήρια π.χ. υλικά. Τεχνικό πρόβλημα στον εξοπλισμό. Κακή ρύθμιση μετρητικού εξοπλισμού π.χ. ζυγών.

Διάγραμμα ελέγχου με συστηματικό λάθος

Διάγραμμα ελέγχου χωρίς εμφανή λάθη

Άλλες απαιτήσεις του Προτύπου Πρέπει να υπάρχουν ειδικές διαδικασίες δειγματοληψίας. Να υπάρχουν πρότυπα αναφοράς (π.χ. Θερμόμετρο, βάρη) Να υπάρχουν υλικά ελέγχου (controls) για τις διενεργούμενες δοκιμές. Να συμμετέχει το εργαστήριο σε διεργαστηριακές συγκρίσεις. Να υπάρχει ιχνηλασιμότητα στις μετρήσεις, στις διακριβώσεις και στα εργαστηριακά αποτελέσματα.