Παρουσίαση και αξιολόγηση του Λογισμικού Ιδεοκατασκευές Μαρία Β. Χατζή Δασκάλα, Δρ. Διδακτικής των Φ.Ε. ΠΑΚΕ Θεσσαλίας 2011-12.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΧΡΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
Advertisements

Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος,
Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Εκπαιδευτικό λογισμικό Δέγγλερη Σοφία ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
Εξατομικευμένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα Στήριξης μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΣΧΕΔΙΟ-ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Ατομικό έργο Προβληματισμοί και προτάσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών.
ΞΑΝΘΗ 2013, 2ο ΣΕΚ ΞΑΝΘΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΙΔΗΣ Μαθηματικός.
Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Β΄ Επιπέδου Ειδικό Μέρος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (κλάδοι ΠΕ60-70) ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ.
Εφαρμογές των νέων Τεχνολογιών στη διδασκαλία και μάθηση
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΤΜΗΜΑ Π 2 ΓΟΓΟΥΛΟΥ ΑΓΟΡΙΤΣΑ ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΕΝΟΤΗΤΑ 5.4 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ, ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ.
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Σενάριο.
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:RECENT DEVELOPMENTS IN FORMAL SETTINGS.(ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΑ ΕΠΙΣΗΜΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ. ) ΌΝΟΜΑ ΦΟΙΤΗΤΡ.:ΔΟΜΑΛΗ ΕΙΡΗΝΗ.
Τάξεις στις οποίες απευθύνεται: Β Γυμνασίου
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Επεξεργαστής κειμένου και γραμματισμός. Πιθανές θετικές επιδράσεις   Η διαδικασία της παραγωγής λόγου πλησιάζει στον τρόπο σκέψης του ανθρώπου που δεν.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Λογισμικού “21 εν πλω" Σεραφείμ Ι. Ζώτης Υποψήφιος Επιμορφωτής ΠΑΚΕ Θεσσαλίας Εργασία 5 ης ενότητας Εκπαιδευτικού Υλικού.
Διδασκαλία των Θρησκευτικών με Νέες Τεχνολογίες
Τι είναι το Εκπαιδευτικό Σενάριο
Διδακτική προσέγγιση βασισμένη σε δραστηριότητες αξιοποιώντας το διαδίκτυο.
Αναπτύσσοντας δεξιότητες αναζήτησης στον Παγκόσμιο Ιστό: Η χρήση των WebQuests webquest.
Καταγραφή ιδεών Το πρώτο βήμα στη συγγραφή της έκθεσής σας είναι να καταγράψετε όλες τις ιδέες σας. Δε χρειάζεται να τις γράψετε με κάποια σειρά, αργότερο.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
1 + 1 = 12 Νέα Εκπαιδευτικά Λογισμικά για Κωφούς μαθητές
Γνωριμία με τις Ιδεοκατασκευές
Α Τα Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ που Ευνοούν τη Μάθηση.
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 «Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για αμβλύωπες Μαθητές» Βουγιουκλίδης.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ schools.gr/content/index.php?lesson_id=1 &ep=67 schools.gr/content/index.php?lesson_id=1.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Εκπαιδευτικό Λογισμικό Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Δημοτικής στην Εκπαιδευτική Εφαρμογή της Πληροφορικής – Π4β Ομάδα Επιμόρφωσης ΤΠΕ Παιδαγωγικό.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Διαδικτύου και η ευρεία του αποδοχή από τις νεαρές ηλικίες καλλιέργησαν την ιδέα της αξιοποίησής του ως ένα εργαλείο στην.
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Διδακτική της Πληροφορικής
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Σχεδίαση της αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Διερευνητική ανακαλυπτική μάθηση
Ειρήνη Πετράκη Δασκάλα – Πυρήνας ΤΠΕ Μάρτιος, 2011
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
«Βιβλιοθήκη ανοικτού εκπαιδευτικού λογισμικού ΠΣΔ:
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Ατομικός Φάκελος Υλικού / Φάκελος Εργασιών Εκπαιδευτικού και Μαθητή
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Παρουσίαση και αξιολόγηση του Λογισμικού Ιδεοκατασκευές Μαρία Β. Χατζή Δασκάλα, Δρ. Διδακτικής των Φ.Ε. ΠΑΚΕ Θεσσαλίας

ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ Παρουσίαση Αξιολόγηση Παρουσίαση Αξιολόγηση

Που απευθύνεται; Το λογισμικό «ιδεοκατασκευές»: απευθύνεται σε μαθητές της Ε΄και Στ΄ τάξης του Δηµοτικού Σχολείου και τις πρώτες τάξεις του Γυµνασίου αξιοποιείται στην παραγωγή κειμενικών ειδών της αφήγησης και της περιγραφής στο πλαίσιο του γλωσσικού μαθήματος

Κατηγοριοποίηση λογισμικού Οι Ιδεοκατασκευές ανήκουν στα λογισμικά υποστήριξης της διαδικασίας παραγωγής γραπτού λόγου (writing process) Ως λογισμικό ανοιχτού τύπου που υποστηρίζει την ενεργητική και δημιουργική προσέγγιση στη μάθηση περιγράφεται : από Την Εκπαιδευτική Πύλη του ΥΠΔΜΘ ( yliko.gr). σε μελέτη για τις ΤΠΕ στην Ελλάδα (Ράπτης & Ράπτη, 2003: 86), Ως λογισμικό συστημάτων καθοδηγούμενης διδασκαλίας περιγράφεται στο Επιμορφωτικό υλικό για την εκπαίδευση των επιμορφωτών στα Πανεπιστημιακά Κέντρα Επιμόρφωσης (

Στόχοι του λογισμικού Να βοηθηθούν οι μαθητές/τριες: στη βαθμιαία μετάβαση από το μοντέλο της συνειρμικής γραφής στο μοντέλο της επεξεργασμένης γραφής στη συγγραφή αφηγηματικών και περιγραφικών κειμένων σε ατομική βάση κάτι που είναι εξαιρετικά δύσκολο στην παραδοσιακή τάξη. στην ανάπτυξη γνωστικών και μεταγνωστικών δεξιοτήτων ώστε να μπορούν να εκφράζονται με επάρκεια και ακρίβεια

Πώς υλοποιούνται οι στόχοι Αξιοποιείται η λογική της διδακτικής αξιοποίησης του Η/Υ ως γνωστικού εργαλείου σύµφωνα µε τα επικοινωνιακά πρότυπα παραγωγής του γραπτού λόγου, καθώς το βάρος της καθοδήγησης πέφτει στη διαδικασία σχηµατισµού του. Για την επίτευξη των στόχων παρέχεται βοήθεια µε τρεις τρόπους: (α) µε υποστηρίξεις που αφορούν τη βραχυχρόνια µνήµη, (β) µε µεταγνωσιακές οδηγίες για µια υψηλοτέρου επιπέδου αξιολόγηση,επανεξέταση και κατανόηση του κειµένου και της διαδικασίας της γραφής, και (γ) µε µεταγνωστικές οδηγίες που αφορούν τις δοµές του κειµένου (π.χ. παράγραφοι,προτάσεις, ορθογραφία), το είδος του κειµένου, τους στόχους του συγγραφέα και το ακροατήριο για το οποίο γράφεται το κείµενο.

Διαπιστώσεις πάνω στις οποίες στηρίχτηκε η ανάπτυξη του λογισμικού Σημαντικός αριθμός του μαθητικού δυναμικού έχει προβλήματα στην ανάγνωση και στη συγγραφή κειμένων (Bain, Bailet, & Moats, 2001). Στα πλαίσια της παραδοσιακής τάξης, η γραπτή έκφραση αντιμετωπίζεται περισσότερο ως προϊόν και λιγότερο ως διαδικασία (Σπαντιδάκης, 2004)

Θεωρίες μάθησης που το υποστηρίζουν Είναι ένα λογισμικό που βασίζεται στη θεωρία μάθησης του Vygotsky και στα γνωσιακά μοντέλα γραφής των Γνωστικών ψυχολόγων Bereiter & Scardamalia. Είναι προϊόν πολύχρονης εκπαιδευτικής έρευνας του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Κρήτης (Σπαντιδάκης, 2004)

11 Το περιβάλλον του λογισμικού ΙΔΙΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ Δόμηση επικοινωνιακών κειμένων σε μια δυναμική διαδικασία πολλών αλληλεπιδραστικών φάσεων Αλληλεπίδραση μαθητή-υπολογιστή Ικανοποιείται ένας στόχος σε κάθε φάση Παρουσίαση πληροφοριών με οπτικό, λεκτικό, εικονικό τρόπο περιλαμβάνει:

Δυνατότητες που παρέχονται στο μαθητή/τρια να δηµιουργήσει ένα νέο κείµενο (αφηγηµατικό ή περιγραφικό), ορίζοντας το θέµα, το ακροατήριο, τη διάθεση του γραπτού και τα κύρια σηµεία του να επιλέξει το κείµενο που έχει συντάξει, για να το επιµεληθεί όποτε θελήσει να καταγράψει τις βασικές ιδέες του να ταξινομήσει και να ιεραρχήσει τις ιδέες του, τροποποιώντας τη θέση που θα πρέπει να έχουν στο κείµενο να καταγράψει πρόχειρα και ελεύθερα τις πρώτες σκέψεις του, πλαισιώνοντας τις βασικές ιδέες του να βελτιώσει τη δοµή του κειµένου του, αλλάζοντας ενδεχοµένως τη θέση που πρέπει να έχουν στο κείµενο σκέψεις και ιδέες να βελτιώσει το ενδιαφέρον του γραπτού του, προσθέτοντας επιµέρους σκέψεις στις αρχικές ιδέες να βελτιώσει τη ροή των επιµέρους ιδεών, προσθέτοντας τώρα µε υποστηρικτικό λεξικό τους αρθρωτικές λέξεις-εκφράσεις (επιρρήµατα, συνδέσµους κλπ.) σε προτάσεις και παραγράφους να βελτιώσει την εικόνα του γραπτού, προβαίνοντας σε αλλαγές της µορφής των γραµµάτων, της απόστασης των σειρών και της στοίχησης των παραγράφων να τυπώσει το κείµενο Βλέπε αναλυτικά

1 η Οθόνη: Ζητείται από το μαθητή/τρια να γράψει το όνομά του ή αν έχει ξαναμπεί να το επιλέξει. Με αυτόν τον τρόπο παρέχεται η δυνατότητα στο μαθητή/τρια να ξαναδεί τα κείμενα που είχε δημιουργήσει και να κάνει σχετικές διορθώσεις

2 η οθόνη: Ζητείται από το μαθητή/τρια να επιλέξει: α) τον τύπο κειμένου (π.χ. αφήγηση παραμυθιού ή περιγραφή τόπου) β) τους αναγνώστες (π.χ μικρότεροι, ίδιας ηλικίας, μεγαλύτερης) γ) τη διάθεση (π.χ. καλή, χαρούμενη, λυπημένη) δ) τον τίτλο του κειμένου

3 η οθόνη: Δίνονται στους μαθητές/τριες τα 3 βασικά στάδια που πρέπει να ακολουθήσουν: α) σχεδιασμό (δηλαδή παραγωγή και οργάνωση των ιδεών) β) πρώτη καταγραφή (δηλαδή βελτίωση της δομής του κειμένου, του ενδιαφέροντος και της ροής των πληροφοριών) γ) παρουσίασησχεδιασμό πρώτη καταγραφή παρουσίαση

4 η οθόνη: Αφορά την παραγωγή των ιδεών Οι μαθητές/τριες επιλέγουν την 1 η ιδέα στην οποία: α) δίνουν τίτλο β) επιλέγουν την ερώτηση στην οποία απαντά η ιδέα γ) γράφουν την απάντηση στην ερώτηση δ) συνεχίζουν με τον ίδιο τρόπο γράφοντας κα άλλες ιδέες

5 η οθόνη: Αφορά την οργάνωση των ιδεών Παρέχεται η δυνατότητα στους μαθητές/τριες να ταξινομήσουν (με την βοήθεια των βελών) τις αταξινόμητες ιδέες τους, ακολουθώντας τα τρία υπερ-δομικά μέρη ενός κειμένου: α) πρόλογος β) ανάπτυξη γ) επίλογος

6 η οθόνη: Αφορά την πρώτη καταγραφή Παρουσιάζονται οι ιδέες των μαθητών (τίτλος, που είναι οργανωμένη) και παρέχεται η δυνατότητα στους μαθητές/τριες να γράψουν μια παράγραφο για αυτή την ιδέα

6 η οθόνη: Αφορά τη βελτίωση της δομής του κειμένου Παρουσιάζονται οι εμπλουτισμένες ιδέες (γραφή παραγράφου) με τη σειρά που ήταν οργανωμένες και παρέχεται η δυνατότητα στους μαθητές/τριες: α) να διαβάσουν για πρώτη φορά το κείμενο και να κάνουν τυχόν τροποποιήσεις

7 η και 8 η οθόνη: Αφορούν τη βελτίωση του ενδιαφέροντος και της ροής των πληροφοριών Παρέχεται η δυνατότητα στους μαθητές/τριες: α) να εμπλουτίσουν (να κάνουν πιο ενδιαφέρον το κείμενό τους) με τη βοήθεια του λεξιλογίου ή των συνδετικών λέξεων και β) να τροποποιήσουν τη ροή των πληροφοριώνλεξιλογίουσυνδετικών λέξεων

9 η οθόνη: Αφορά την παρουσίαση του κειμένου Παρέχεται η δυνατότητα στους μαθητές/τριες: α) να αλλάξουν το μέγεθος και το χρώμα γραμματοσειράς, να χρησιμοποιήσουν πλάγια ή έντονη γραφή, να επιλέξουν στοίχιση του κειμένου β) να προσθέσουν εικόνες και να δημιουργήσουν, έτσι, ένα πολυτροπικό κείμενο Παρέχεται, ακόμη, η δυνατότητα εκτύπωσης

10 η οθόνη: Αφορά την αυτό-αξιολόγηση του μαθητή/τριας Πριν την έξοδο από το πρόγραμμα, ο μαθητής/τρια αξιολογεί το κείμενο που παρήγαγε με βάση με μια λίστα η οποία θα λέγαμε ότι ταυτίζεται και με τα βήματα δημιουργίας του κειμένου

Αξιολόγηση του λογισμικού «ιδεοκατασκευές» Η εγκατάσταση του λογισμικού είναι εύκολη και πραγματοποιείται με τη βοήθεια ενός ελληνικού οδηγού, χωρίς προβλήματα σε υπολογιστές ενός τυπικού σχολικού εργαστηρίου Το έντυπο / εγχειρίδιο χρήσης είναι ένα μικρό 6σέλιδο βιβλιαράκι που βρίσκεται στη θήκη του CD- Rom. Οι πληροφορίες δίνονται και σε ηλεκτρονική μορφή στο αρχείο με το όνομα readme (τύπου pdf)έντυπο / εγχειρίδιο χρήσης

Το εγχειρίδιο χρήσης Στο εγχειρίδιο χρήσης αναφέρονται: οι όροι χρήσης οι απαιτήσεις του συστήματος και οι οδηγίες εγκατάστασης και εκτέλεσης του προγράμματος Οι εικονογραφημένες οδηγίες με τον κεντρικό πίνακα επιλογών και τα βασικά πλήκτρα (καταγραφή ιδεών, ταξινόμηση ιδεών, πρώτη καταγραφή, βελτίωση της δομής, βελτίωση του ενδιαφέροντος, βελτίωση της ροής, βελτίωση της εικόνας του κειμένου και εκτύπωση

Άξονες Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Λογισμικού Βασικά Χαρακτηριστικά Σχεδιασμός – Παιδαγωγικές Αρχές Σχέση με χρήστη – Αλληλεπίδραση Τεχνικά κριτήρια αξιολόγησης Γενική αξιολόγηση και συμπεράσματα

Βασικά Χαρακτηριστικά Είναι αλληλεπιδραστικό σε μέτριο βαθμό Οδηγείται από το χρήστη σε πολύ μεγάλο βαθμό Προσφέρει δυνατότητα εξερεύνησης σε παρά πολύ μεγάλο βαθμό

Σχεδιασμός – Παιδαγωγικές Αρχές (Ι) Το περιεχόμενο είναι κατάλληλο σε πολύ μεγάλο βαθμό για το κοινό στο οποίο απευθύνεται από την άποψη των γνώσεων και δεξιοτήτων που προϋποθέτει η χρήση του Το περιεχόμενο παρουσιάζεται με οργανωμένο τρόπο σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό Διεγείρει το ενδιαφέρον του μαθητή σε πολύ μεγάλο βαθμό Τα παιδιά ενθαρρύνονται να λάβουν ενεργό δράση (π.χ. να κινηθούν με διαφορετικούς τρόπους, να κατασκευάσουν δικές τους εργασίες) σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό Προάγει γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις σε πολύ μεγάλο βαθμό Εκτός από την πρόσκτηση πληροφοριών, παρέχονται δυνατότητες για την ανάπτυξη γνωστικών και μεταγνωστικών δεξιοτήτων σε πολύ μεγάλο βαθμό Συμπληρώνει επιτυχώς άλλη μορφή διδακτικού υλικού, κυρίως εντύπου, στα πλαίσια της διδασκαλίας μιας θεματικής ενότητας σε πολύ μεγάλο βαθμό Η καθοδήγηση που παρέχεται στα παιδιά για να προσεγγίσουν σταδιακά τους στόχους είναι σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό

Σχεδιασμός – Παιδαγωγικές Αρχές (Ι) Οι προηγούμενες γνώσεις και οι ενδεχόμενες δυσκολίες των ατόμων στα οποία απευθύνεται λαμβάνονται υπόψη σε μέτριο βαθμό Γίνονται αρκετές προτροπές για είσοδο δεδομένων (ερωτήσεις) σε πολύ μεγάλο βαθμό Δεν παρέχεται άμεση ανατροφοδότηση Η ανατροφοδότηση δεν είναι σαφής και συγκεκριμένη, ώστε τα παιδιά να καταλαβαίνουν πού έκαναν λάθος και πώς μπορούν να βελτιωθούν Το λογισμικό δεν εκμεταλλεύεται τα λάθη των παιδιών, ώστε να τα κατευθύνει καλύτερα Δεν εντοπίζονται φυλετικά ή άλλα στερεότυπα στο περιεχόμενο ή στον τρόπο παρουσίασης Δεν υπάρχει δυνατότητα εύκολης τροποποίησης κάποιων πλευρών του λογισμικού από τους διδάσκοντες ή ακόμα και τους μαθητές

Σχέση με χρήστη – Αλληλεπίδραση Ο/η μαθητής/τρια μπορεί να προσαρμόσει το ρυθμό εξάσκησης Ο/η μαθητής/τρια μπορεί να συνεχίσει από εκεί που σταμάτησε Ο/η μαθητής/τρια δεν είναι πολύ εύκολο να μάθει πώς να χειρίζεται το λογισμικό Ένας/μία μαθητής/τρια με προβλήματα ανάγνωσης δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το λογισμικό Ένας/μία μαθητής/τρια δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το λογισμικό χωρίς συνεχή καθοδήγηση από τον/την εκπαιδευτικό; Δεν παρέχονται νύξεις (π.χ. ήχοι, εικονίδια) που καθοδηγούν το/την μαθητή/τρια στην πλοήγηση

Τεχνικά κριτήρια αξιολόγησης Δίνει τη δυνατότητα σε βηματισμούς μπρος ή πίσω κατά μήκος του λογισμικού σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό Παρέχεται η δυνατότητα εξόδου σε οποιαδήποτε σημείο και επανεκκίνησης από το σημείο εξόδου σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό Οι χρήσιμες συμβουλές (βοήθεια) που παρέχονται όταν αυτό απαιτείται είναι σε μέτριο βαθμό Ο χρήστης διευκολύνεται στην είσοδο δεδομένων με τη χρήση του ποντικιού σε πολύ μεγάλο βαθμό Το λογισμικό παρουσιάζει ευκολία στην εγκατάσταση και στις διαδικασίες που απαιτούνται για την έναρξη της χρήσης του για πρώτη φορά σε πολύ μεγάλο βαθμό

32 Γενική αξιολόγηση-Τα θετικά σημεία του λογισμικού Είναι σύμφωνο με τους στόχους του αναλυτικού προγράμματος σπουδώνΕίναι σύμφωνο με τους στόχους του αναλυτικού προγράμματος σπουδών Βοηθά στην παραγωγή και κατανόηση του γραπτού λόγουΒοηθά στην παραγωγή και κατανόηση του γραπτού λόγου Αντιλαμβάνεται το γραπτό λόγο σαν ενεργητική διαδικασία δημιουργίαςΑντιλαμβάνεται το γραπτό λόγο σαν ενεργητική διαδικασία δημιουργίας Ευνοεί την ανάπτυξη και καλλιέργεια των γνωστικών δεξιοτήτων των μαθητών ώστε να μπορούν να εκφράζονται με σαφήνεια, επάρκεια και ακρίβεια. Καλλιεργεί τη δημιουργική και κριτική σκέψηΚαλλιεργεί τη δημιουργική και κριτική σκέψη Χρησιμεύει σαν μέσο αυτογνωσίας και αυτοελέγχουΧρησιμεύει σαν μέσο αυτογνωσίας και αυτοελέγχου Υποστηρίζει τη συνεργατική μάθηση αν χρησιμοποιηθεί στα πλαίσια ομαδικής εργασίας των μαθητών. Εξατομικεύει την παραγωγή γραπτού λόγουΕξατομικεύει την παραγωγή γραπτού λόγου

33 Γενική αξιολόγηση-Τα αρνητικά σημεία του λογισμικού Προϋποθέτει αυξημένη ικανότητα στη γραφή κειμένου στον Η/Υ με χρήση πληκτρολογίουΠροϋποθέτει αυξημένη ικανότητα στη γραφή κειμένου στον Η/Υ με χρήση πληκτρολογίου Υποστηρίζει τη δόμηση συγκεκριμένου τύπου γραπτού κειμένου (αφηγηματικό, περιγραφικό) με καθορισμένες από το λογισμικό φάσεις- ενέργειες, οι οποίες δεν επιδέχονται τροποποίηση ή μετασχηματισμό από το χρήστηΥποστηρίζει τη δόμηση συγκεκριμένου τύπου γραπτού κειμένου (αφηγηματικό, περιγραφικό) με καθορισμένες από το λογισμικό φάσεις- ενέργειες, οι οποίες δεν επιδέχονται τροποποίηση ή μετασχηματισμό από το χρήστη Δεν υπάρχει δυνατότητα ορθογραφικού ελέγχου, όπως στο wordΔεν υπάρχει δυνατότητα ορθογραφικού ελέγχου, όπως στο word Ο ρόλος του εκπαιδευτικού δεν είναι εμφανήςΟ ρόλος του εκπαιδευτικού δεν είναι εμφανής Δεν υπάρχει συμπληρωματικό υλικό που θα βοηθούσε τους εκπαιδευτικούς να εντάξουν και να ενσωματώσουν το συγκεκριμένο λογισμικό στο αναλυτικό πρόγραμμαΔεν υπάρχει συμπληρωματικό υλικό που θα βοηθούσε τους εκπαιδευτικούς να εντάξουν και να ενσωματώσουν το συγκεκριμένο λογισμικό στο αναλυτικό πρόγραμμα

Προτάσεις Προτείνεται: η δημιουργία συμπληρωματικού υλικού με παραδείγματα σεναρίωνη δημιουργία συμπληρωματικού υλικού με παραδείγματα σεναρίων η επέκταση και σε άλλα κειμενικά είδηη επέκταση και σε άλλα κειμενικά είδη η δυνατότητα αξιοποίησης για τη συγγραφή κειμενικών ειδών και σε άλλα γνωστικά αντικείμενα (π.χ Φυσικές Επιστήμες)η δυνατότητα αξιοποίησης για τη συγγραφή κειμενικών ειδών και σε άλλα γνωστικά αντικείμενα (π.χ Φυσικές Επιστήμες) η παροχή βοήθειας για συγκεκριμένες λεξικογραμματικές δομές που απαιτούνται στη συγγραφή των συγκεκριμένων κειμενικών ειδώνη παροχή βοήθειας για συγκεκριμένες λεξικογραμματικές δομές που απαιτούνται στη συγγραφή των συγκεκριμένων κειμενικών ειδών