ΣΟΥΤΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΑΘΛΗΤΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Διαφοροποιημένη Διδασκαλία για Παιδιά με Αναπηρίες
Η Ειδική Αγωγή στην Ελλάδα «Κατά τη δεκαετία του 1960 δρομολογούνται σημαντικές εξέλιξης στο χώρο της Ειδικής Αγωγής…» 1975 κατοχυρώνεται το δικαίωμα των ατόμων με ειδικές ανάγκες στην εκπαίδευση ολοκληρωμένος νόμος (Ν.1143) «περί ειδικής αγωγής και επαγγελματικής εκπαίδευσης αποκλινόντων ατόμων» 1985 με τον Ν.1599 η ειδική αγωγή ενσωματώνεται στο γενικότερο νομικό πλαίσιο της Α΄/θμιας και Β΄/θμιας εκπαίδευσης Ο Ν εισάγει την έννοια της «ένταξης» των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα σχολεία γενικής παιδείας Ειδική Αγωγή Ατόμων με Αναπηρία.
Δομή της Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα Δομή της ειδικής αγωγής στην Ελλάδα Παράλληλη στήριξη Τμήματα ένταξης Σχολικές μονάδες Ειδικής αγωγής (ΣΜΕΑ ) Φορείς πρόνοιας Κ.Ε.Δ.Δ.Υ
Μαθητές με Ειδικές Ανάγκες «Με τον νόμο 3699/2008 εισάγεται - για πρώτη φορά στην ιστορία- η υποχρεωτικότητα στην ειδική αγωγή από την νηπιακή ηλικία, εναρμονίζοντάς την πλήρως με τις διατάξεις που αφορούν τη γενική εκπαίδευση» Οι μαθητές με νοητική αναπηρία. Οι μαθητές με αισθητηριακές αναπηρίες όρασης και ακοής. Οι μαθητές με κινητικές αναπηρίες ή με σοβαρά προβλήματα υγείας. Οι μαθητές με διαταραχές λόγου-ομιλίας. Οι μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όπως η δυσλεξία, κ.τ.λ. Οι μαθητές με σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα. Οι μαθητές με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού) Οι μαθητές με ψυχικές διαταραχές και πολλαπλές αναπηρίες, αυτισμό και αναπτυξιακές διαταραχές.
Η Διάγνωση «Η διάγνωση οφείλει να πραγματοποιείται από ειδικούς, οι οποίοι έχουν και τις γνώσεις αλλά και την πείρα» Παρατήρηση Τομείς Ψυχοκινητικής Δέσμες Δοκιμασιών «Ειδική Φυσική Αγωγή – Θεωρία και Πρακτική» Δημ. Κουτσούκη-Κοσκινά, 1993
Στάδια Κινητικής Εξέλιξης «Η κινητική εξέλιξη είναι μία διαδικασία απόκτησης κινητικών προτύπων και δεξιοτήτων που αρχίζει από την στιγμή της γέννησης» Αντανακλαστικές Κινήσεις (0-1 ετών) Στοιχειώδεις Κινήσεις (1-2 ετών) Θεμελιώδεις Κινήσεις (2-7 ετών) Αθλητική Φάση (8-πάνω)
Γενικές Διδακτικές Αρχές «Κάθε πρόγραμμα στην ειδική αγωγή, είτε αυτό αναφέρεται στην μάθηση σχολικών αντικειμένων είτε στη μάθηση κινητικών δεξιοτήτων, διέπεται από γενικές διδακτικές αρχές» Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Πρακτική Αναγκαιότητα των Γνώσεων Βαθμιαία Διδασκαλία των Ενοτήτων Ανάλυση Έργου Επιβράβευση Αξιολόγηση
Ψυχοκινητική Ανάπτυξη «Γενικός στόχος της Ε.Φ.Α. είναι να προωθήσει τη φυσιολογική ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού» Αδρή Κινητικότητα Λεπτή Κινητικότητα Σωματογνωσία Αμφιπλευρικότητα - Πλευρίωση Ισορροπία Οπτικοκινητικός Έλεγχος Αντίληψη Χώρου και Κατεύθυνσης Αντίληψη Χρόνου Συνεργασία Δημιουργικότητα - Φαντασία
Τι πρέπει να νικήσουμε; ΜΑΤΑΙΩΣΗ!
Νοητική Υπεροχή Η Νοητική Υπεροχή μπορεί να οριστεί ως η πάνω από το μέσο όρο νοητική ικανότητα που χαρακτηρίζεται από δείκτη νοημοσύνης ≥120. Το χαρισματικό παιδί παρουσιάζει ασύγχρονη ανάπτυξη. Το επίπεδο συναισθηματικής και σωματικής ανάπτυξης διαφέρει και δε βρίσκεται σε ισορροπία με το νοητικό του επίπεδο. Πολλές φορές το χαρισματικό παιδί συγχέεται με το έξυπνο παιδί.
Έξυπνο Παιδί Χαρισματικό Παιδί Ξέρει τις απαντήσεις Δείχνει ενδιαφέρον Προσέχει Δουλεύει σκληρά Χαίρεται το σχολείο Κάνει τις ερωτήσεις Είναι εξαιρετικά περίεργο Εμπλέκεται νοητικά και σωματικά Παίζει τριγύρω, αλλά παίρνει καλούς βαθμούς Χαίρεται τη μάθηση Διακρίνοντας το Χαρισματικό Παιδί
Έξυπνο Παιδί Χαρισματικό Παιδί Απορροφά τις πληροφορίες Χαίρεται την παρέα των συνομηλίκων του Είναι καλό στην απομνημόνευση Καταλαβαίνει το νόημα Χρησιμοποιεί τις πληροφορίες Προτιμά την παρέα μεγαλύτερων παιδιών ή ενηλίκων Είναι καλό στο να μαντεύει Διαμορφώνει συμπεράσματα Διακρίνοντας το Χαρισματικό Παιδί
Έξυπνο Παιδί Χαρισματικό Παιδί Αντιγράφει με ακρίβεια Έχει καλές ιδέες Μαθαίνει εύκολα Μαθαίνει με 6-8 επαναλήψεις Δημιουργεί νέους τρόπους Έχει υπερβολικές ιδέες Βαριέται. Ξέρει ήδη τις απαντήσεις Μαθαίνει με 1-2 επαναλήψεις Διακρίνοντας το Χαρισματικό Παιδί
Έξυπνο Παιδί Χαρισματικό Παιδί Είναι κορυφαίο στην τάξη του Ακούει με προσοχή Είναι σε εγρήγορση Είναι ικανοποιημένο με τον εαυτό του Είναι πάνω από την τάξη του Εκδηλώνει δυνατά συναισθήματα και γνώμες Είναι τρομερά παρατηρητικό Ασκεί σκληρή κριτική στον εαυτό του Διακρίνοντας το Χαρισματικό Παιδί
Ο χαρισματικός μαθητής στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής «Παρά τις αναμφισβήτητες ικανότητες του χρειάζεται βοήθεια από τον εκπαιδευτικό, προκειμένου να αναπτύξει τη συγκέντρωση του και την ταξινόμηση των ιδεών του» Αυτοπεποίθηση Διάθεση να τολμήσει νέες ιδέες και πρακτικές Υψηλό βαθμό αυτονομίας και ανεξαρτησίας Δημιουργικότητα και γρήγορη προσαρμογή Υψηλό βαθμό ελέγχου του σώματος και συναρμογής Ισχυρή ικανότητα αντίληψης του σώματος Υψηλό επίπεδο αθλητικής απόδοσης
Και τι μπορούμε να κάνουμε…. «Η προσαρμοσμένη φυσική αγωγή δεν απευθύνεται μόνο σε άτομα που απαραίτητα έχουν κάποια μειονεξία. Ο μαθητής με νοητική υπεροχή έχει πραγματικά ανάγκη προσαρμοσμένου μαθήματος με τρόπο που να ικανοποιεί τις ανάγκες του.» Παροχή ευκαιριών Προσαρμογή συνθηκών Διεύρυνση γνώσεων Διεύρυνση εμπειριών Διεύρυνση σκέψης
Πληροφορίες
Σας ευχαριστώ για την υπομονή σας!