Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας (Π.Δ.Μ) Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (Π.Τ.Δ.Ε) Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: κ. Σ. Ηλιάδου – Τάχου Ον/νυμο: Γεωργακοπούλου Ιωάννα Α.Ε.Μ: 3116 Εξάμηνο: Εαρινό (ΣΤ΄) Θέμα Εργασίας: Ερμηνευτικές προσεγγίσεις και συμπεράσματα για το συνδικαλιστικό κίνημα των εκπαιδευτικών 1
Αποσαφήνιση Όρων Συνδικαλισμός: Αναδύθηκε από τους αγώνες των εργαζομένων στις αρχές του 18ου αιώνα στην Αγγλία, τη Γαλλία και τις Η.Π.Α Οι σκληροί εργατικοί αγώνες την περίοδο αυτή κατοχύρωσαν το δικαίωμα στην εργασία και άντλησαν έμπνευση από το όραμα για μια πιο δίκαιη κοινωνία, ένα καλύτερο αύριο. Αποβλέπει στη συνένωση προσώπων που ασκούν το ίδιο επάγγελμα, προκειμένου να προασπίσουν τα κοινά εργασιακά τους συμφέροντα. Σήμερα αγωνίζεται να βρει νέους τρόπους να επανασυνδέσει την ανταγωνιστικότητα της παγκόσμιας οικονομίας με την κοινωνική δικαιοσύνη. Ο.Λ.Μ.Ε: Ο.Λ.Μ.Ε: Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Δ.Ο.Ε: Δ.Ο.Ε: Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας 2
Το θέμα της έρευνας Τα κύρια ερωτήματα της έρευνας είναι τα εξής: 1.Ποιος είναι ο τρόπος ιεράρχησης των αιτημάτων, που σχετίζονται με την αλλαγή του νομικού πλαισίου που ρυθμίζει τα εκπαιδευτικά πράγματα της δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης; 2.Με ποιο τρόπο συνδέονται τα εκπαιδευτικά και επαγγελματικά αιτήματα από τις από τις δύο εκπαιδευτικές – συνδικαλιστικές οργανώσεις την Ο.Λ.ΜΕ. Και τη Δ.Ο.Ε; 3
Ερμηνευτικές Θεωρήσεις και Συμπεράσματα ( ) Για να διερευνηθεί ο χαρακτήρας και η αποτελεσματικότητα της συνδικαλιστικής παρέμβασης κατά την περίοδο κρίνεται απαραίτητη η μελέτη των εξής παραμέτρων: i.Ο χαρακτήρας του εκπαιδευτικού συνδικαλισμού. ii.Οι συνδικαλιστικές πρακτικές. iii.Αυτοκριτική και κριτική των πεπραγμένων. 4
Ο χαρακτήρας του εκπαιδευτικού συνδικαλισμού ( ). Στη δικτατορία → κρατικός και αστυνομικά ελεγχόμενος συνδικαλισμός. ≠ Στη μεταπολίτευση, η Ο.Λ.Μ.Ε και η Δ.Ο.Ε → προσπαθούν να επανακαθορίσουν το συνδικαλιστικό τους πρόσωπο. Διττός χαρακτήρας: Η προώθηση και η επίλυση επαγγελματικών και εργασιακών ζητημάτων. Η βελτίωση της ελληνικής εκπαίδευσης και ελληνικής κοινωνίας. 5
Οι συνδικαλιστικές πρακτικές Συμμετοχή,κατά περίπτωση, στις επιτροπές μελέτης εκπαιδευτικών θεμάτων. Επαφές με την πολιτική ηγεσία. Παραστάσεις. Επισκέψεις και συζητήσεις με υπεύθυνα πρόσωπα. Διαμαρτυρίες (απεργίες). Ανακοινώσεις και αρθογραφία. 6
Αυτοκριτική και κριτική των πεπραγμένων Ν. 309/76 Αυτοκριτική επιχειρείται από τα Δ.Σ της Ο.Λ.Μ.Ε και της Δ.Ο.Ε σχετικά με το Ν. 309/76, ο οποίος αναφέρεται κατά κύριο λόγο: στο 9χρονο υποχρεωτικό σχολείο, τη διαίρεση γυμνασίου λυκείου, τη δημοτική γλώσσα. Αυτοκριτική Ο.Λ.Μ.Ε Σύμφωνα με τον απολογισμό των μελών της Ο.Λ.Μ.Ε: Ασκήθηκαν πιέσεις προς την κυβέρνηση για τη βελτίωση του νόμου μέσω υποβολής τροπολογιών και απεργιών Υπήρξε άριστη συνεργασία με τον υπουργό Παιδείας Γ. Ράλλη Το νομοσχέδιο «δεν είναι πολύ προοδευτικό ούτε πολύ συντηρητικό. Καλύτερα θα λέγαμε ότι είναι συντηρητικό στη δομή του και προοδευτικό σε καίρια σημεία και οπωσδήποτε αποτελεί ένα θετικό βήμα για τη βελτίωση της Παιδείας». 7
Αυτοκριτική και κριτική των πεπραγμένων Στη Δ.Ο.Ε κατά τη διάρκεια της σύνταξης του νέου νόμου υπήρξε χάσμα και σύγχυση λόγω αλλεπάλληλων μεταβολών στο Διοικητικό Συμβούλιο της. Το πρώτο Δ.Σ. κινείται σε ήπιους τόνους και τηρεί θετική στάση απέναντι στο νέο νόμο, με ορισμένες επιφυλάξεις. Αντίθετα, όμως το δεύτερο Δ.Σ ασκεί έντονη κριτική και εναντιώνεται σφοδρά στις τροποποιήσεις του νόμου. Πιο συγκεκριμένα απορρίπτει και διαγράφει όλες τις ενέργειες του πρώτου Δ.Σ και ισχυρίζεται ότι «ο νόμος καταρτίσθηκε ερήμην του κλάδου και σαν τέτοιος δεν είναι αποδεκτός ούτε από έναν από τους δασκάλους» Αυτοκριτική Δ.Ο.Ε: Έλλειψη αγωνιστικότητας Ελάχιστη συμμετοχή στην τροπολογία του νόμου. 8
Η ταυτότητα του εκπαιδευτικού και των οργανώσεών του Το ερώτημα που κυριαρχεί είναι ποία είναι η ταυτότητα του εκπαιδευτικού; Δημόσιος λειτουργός; Δημόσιος υπάλληλος; Επαγγελματίας; Ημιεπαγγελματίας; Το ακαθόριστο του επαγγελματικού status, Η επιθυμία για την αναγνώριση της επαγγελματική αυτονομίας Και η αίσθηση οικονομική τους θέση παρουσιάζει πτώση συγκριτικά με άλλους τομείς Οδηγούν: Στην υιοθέτηση συνδικαλιστικών πρακτικών στις οποίες είναι δυνατόν να γίνουν ειδικές παρατηρήσεις. Στην εκδήλωση απεργιακών ικανοποιήσεων 9
Η ταυτότητα του εκπαιδευτικό και των οργανώσεών του Η επαγγελματικοποίηση του εκπαιδευτικού είναι αρκετά ασαφής και οδηγεί στην αποδέσμευση από τα παραδοσιακά σχήματα, όσον αφορά το ρόλο τους και τα καθήκοντά τους στην κοινωνία. Αυτό λοιπόν οδηγεί πολλές φορές τους εκπαιδευτικούς να τηρούν αρνητική στάση σε θέματα που δεν είναι διαπραγματεύσιμα. Αδυναμία αποδέσμευσης από τους παραδοσιακούς ρόλους. 10
Απάντηση στα Ερωτήματα(1) 1.Ποιος είναι ο τρόπος ιεράρχησης των αιτημάτων, που σχετίζονται με την αλλαγή του νομικού πλαισίου που ρυθμίζει τα εκπαιδευτικά πράγματα της δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης; Τόσο η Ο.Λ.Μ.Ε όσο και η Δ.Ο.Ε όλες τις φάσεις τις μεταρρύθμισης με την οποία ασχολούμαστε ακολουθούν μια λογική ιεράρχησης των αιτημάτων τους (εκπαιδευτικών και επαγγελματικών), η οποία καθορίζεται από πολλούς παράγοντες και όχι από την αξιολόγηση του κάθε αιτήματος. Επομένως Επομένως κατά κανόνα στην ιεράρχηση προηγούνται τα εργασιακά θέματα και έπονται τα εκπαιδευτικά. 11
Απάντηση στα ερωτήματα(2) 1.Με ποιο τρόπο συνδέονται τα εκπαιδευτικά και επαγγελματικά αιτήματα από τις από τις δύο εκπαιδευτικές – συνδικαλιστικές οργανώσεις την Ο.Λ.ΜΕ. Και τη Δ.Ο.Ε; Η διαρκής αγωνία για την αλληλεξάρτηση και τη συνύπαρξη των επαγγελματικών και εκπαιδευτικών αιτημάτων δεν λειτούργησε αποτελεσματικά. Η αναγωγή των επαγγελματικών αιτημάτων σε εκπαιδευτικά, παρά το ουσιαστικό της περιεχόμενο οφείλεται στην αδυναμία ακριβούς καθορισμού του χαρακτήρα του εκπαιδευτικού και των οργανώσεών του, χαρακτήρας που καθορίζει τόσο τις αντιλήψεις όσο και τις πρακτικές τους 12
Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας!!! 13